1- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران 2- گروه هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران 3- گروه آمار زیستی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (10373 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارتهای آگاهی واجشناختی نوعی توانایی منفرد و یکپارچه است که شامل 4 مهارت آگاهی از هجا، آگاهی از قافیه، مهارت تجانس و آگاهی از واج میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی رشد توانایی حذف هجا بهعنوان بخشی از مهارت آگاهی از هجا در کودکان 5 تا 6 ساله فارسی زبان است. روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی توصیفیـ تحلیلی میباشد. 30 کودک هنجار 5 تا 6 ساله فارسی زبان مهدکودکهای شهر تهران شامل 15 پسر و 15 دختر، انتخاب شدند. نمونهها همه یکزبانه و سالم بودند. ابزار پژوهش، 12 واژه بود. کودک باید هجای گفته شده را از واژه مربوطه حذف و باقیًمانده واژه را بیان مینمود. از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافتهها: توانایی کودکان 5 تا 6 ساله در حذف هجای واژههای دو هجایی بیشتر از واژههای سه و چهار هجایی و در واژههای سه هجایی نیز بیشتر از چهار هجایی بود(p<0/000). همبستگی بین تکالیف دو، سه و چهار هجایی نیز معنیدار بود. همچنین، نوع بافت هجایی و موقعیت قرارگیری هجای حذفی با توانایی حذف هجا رابطه معنیداری داشت(p<0/05). نتیجهگیری: مهارت حذف هجا در کودکان 5 تا 6 ساله در مرحله رشد میباشد و توانایی کامل حذف هجا، پس از رمزگذاری مجدد واجشناختی و آموزش مهارت خواندن و نوشتن رشد و تکامل مییابد. همچنین، متغیرهایی مانند تعداد هجا، نوع بافت هجایی و موقعیت قرارگیری هجای حذفی میتواند بر توانایی حذف هجا در کودکان تأثیر بگذارد.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.