1- گروه زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 2- گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران 3- گروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنر، دانشگاه تهران، ایران
چکیده: (33755 مشاهده)
زمینه و هدف: از آنجا که در بسیاری از اختلالات گفتار و زبان، سرعت حرکات تکراری و متناوب دهان یعنی دیادوکوکینزیس کاهش یافته است اینطور تصور شده است که بین سرعت دیادوکوکینزیس و سرعت گفتار ارتباط وجود دارد. البته این مورد توسط برخی محققان مطرود قلمداد شده و صحت این ارتباط همچنان زیر سؤال است. از این رو این پژوهش با هدف بررسی وجود چنین ارتباطی بین سرعت دیادوکوکینزیس و سرعت گفتار و خواندن در افراد طبیعی انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش توصیفیـ تحلیلی روی 100 نفر از دانشآموزان دختر پایه دوم شهر تهران انجام شد. مهارت خواندن و سرعت گفتار و حرکات متناوب دهان در آزمودنیها بررسی گردید. برای ثبت و اندازهگیری زمان از نرم افزارCool Edit استفاده شد. برای توصیف دادهها آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل دادهها، آزمون t زوجی بهکار گرفته شد. یافتهها: در تکالیف دیادوکوکینزیس میانگین زمان تولید تک هجاییهای /tâ/، /pâ/ و //kâ بهترتیب 10/4، 15/4 و 74/4 بود و میانگین سرعت خواندن 1/3 هجا در ثانیه و سرعت گفتار آزاد 8/2 هجا در ثانیه بود. بین سرعت گفتار آزاد و تکالیف دیادوکوکینزیس ارتباطی یافت نشد. اما بین سرعت خواندن و برخی از تکالیف دیادوکوکینزیس /kâ/ (p=0/03) و/pâtâkâ/ (p=0/00) ارتباط معنیداری بهدست آمد. نتیجهگیری: به نظر میرسد برای افزایش سرعت خواندن میتوان از تکالیف دیادوکوکینزیس مرتبط استفاده نمود. سرعت دیادوکوکینزیس دولبی در تک هجاییها بالاترین سرعتی است که میتوان در طی درمان انتظار داشت.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.