1- گروه شنوایی شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران 2- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران 3- گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده: (12819 مشاهده)
زمینه و هدف: آسیب شنوایی تمام جنبههای زندگی فرد بهویژه مهارتهای ارتباطی و زبانی را متأثر میکند. وقوع کاهش شنوایی بهصورت مادرزادی یا در سالهای آغازین زندگی، بر توانایی یادگیری کودک از طریق شنیدن تأثیر خواهد گذاشت. هدف از این مطالعه بررسی ویژگیهای زبانی کودکان کمشنوای پیشدبستانی و مقایسه آن با کودکان شنوای همسال از نظر آموزشی بود. روش بررسی: در این پژوهش که به شکل مقطعی و توصیفی تحلیلی انجام شد، 38 کودک کمشنوای شدید و عمیق که قادر به برقراری ارتباط شفاهی بودند و 28 کودک شنوا با همان بافت اجتماعی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به 24 متغیر غیرزبانی از جمله سن، جنس، سن ورود به مرکز پیشدبستانی، استفاده تکگوشی یا دوگوشی از سمعک و غیره از طریق پرسشنامه، و 15 متغیر زبانی از قبیل تعداد گفته، جمله درست، گفته درست و غیره از طریق آزمون هنجاریابی شده TOLD-P-3 و 3 پرسش مکمل برای کودکان کمشنوا و شنوا جمعآوری و سپس با یکدیگر مقایسه شدند. یافتهها: اختلاف قابل توجهی بین میانگین طول گفته، میانگین طول گفته درست، تعداد جملههای خوشساخت در دو گروه مشاهده گردید(p<0/000). اما بین میانگین تعداد و جملههای بدساخت تفاوت معنیداری مشاهده نشد(p>0/05). نتیجهگیری: این مطالعه ضعف شدید مهارتهای زبانی را در کودکان کمشنوای پیشدبستانی نشان میدهد.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.