ساخت و ارزشیابی آزمون بازشناسی گفتار همراه با پاسخ بسته جهت کودکان 4 تا 6 ساله فارسی زبان
|
منصوره عادل قهرمان* ، دکتر یحیی مدرسی ، مهین صدایی ، دکتر غلامرضا بابایی |
|
|
چکیده: (24382 مشاهده) |
بررسی حاضر با هدف ساخت و ارزشیابی فهرست های 25 واژه ای تک هجایی متوازن واجی همراه پاسخ بسته جهت آزمون بازشناسی گفتار کودکان 4 تا 6 ساله فارسی زبان در دو مرحله انجام شده است. مرحله نخست ساخت آزمون و مرحله دوم ارزشیابی آن است. در مرحله اول جهت طراحی آزمون معیارهای واتسن (1957) مد نظر قرار گرفت و چهار فهرست 25 واژه ای از واژه های تک هجایی ساخته شد. این فهرست ها از نظر واجی متوازن و دارای پاسخ سه گزینه ای به شکل تصویر بودند و در یکی از استودیوهای سیمای جمهوری اسلامی ایران روی نوار مغناطیسی ضبط شدند. در مرحله ارزشیابی، آزمون روی 33 کودک طبیعی که به طور تصادفی از مهد کودک های شهر تهران انتخاب شده بودند، اجرا گردید. براساس نتایج بدست آمده، آزمون ساخته شده در این مطالعه پایا و از نظر توازن واجی و همسانی فهرست ها به لحاظ دشواری معنای واژه ها معتبر است. اعتبار این آزمون از نظر آشنا بودن واژه ها به دلیل رعایت توازن واجی، عدم دسترسی به گنجینه واژه های حقیقی کودکان 4 تا 6 ساله، لزوم تصویر پذیری واژه ها و وجود دو واژه تصویر پذیر مشابه دیگر در واژگان این کودکان اندکی کاهش نشان می دهد. برای رفع این مشکل از شیوه نشان دادن تصاویر به کودک پیش از شروع آزمون استفاده می شود. |
|
واژههای کلیدی: مجموعه بسته آزمون بازشناسی گفتار، کودکان فارسی زبان، ادیومتری صوت خالص، ادیومتری ایمیتانس |
|
متن کامل [PDF 2218 kb]
(2501 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
انتشار: 1392/6/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|