تعیین توزیع فراوانی اختلالات شنوایی در دانش آموزان دبستان های دولتی شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی 77-1376
|
احمدرضا قاسمپور* ، دکتر عبدالله موسوی ، دکتر محمدرضا کیهانی |
|
|
چکیده: (10654 مشاهده) |
هدف: تعیین توزیع فراوانی اختلالات شنوایی در دانش آموزان دبستان های دولتی شهر اسلام آباد غرب با استفاده از تکمیل پرسشنامه، معاینه اتوسکپی، آزمایش ادیومتری صوت خالص و ادیومتری ایمیتانس. مواد و روش ها: 2000 گوش مربوط به 1000 دانش آموز دبستانی (500 پسر و 500 دختر) که به طور تصادفی از بین دانش آموزان دبستان های دولتی شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی 77-1376 انتخاب شده بود. روش آماری سنجشی توصیفی به صورت مقطعی استفاده شده است. ابتدا با استفاده از تکمیل پرسشنامه توسط والدین از وضعیت ازدواج فامیلی، سابقه کاهش شنوایی در خانواده و ... و آگاهی از ابتلا به کم شنوایی اطلاعات کسب شد. سپس معاینه گوش (اتوسکپی)، ادیومتری صوت خالص به صورت غربالگری و امپدانس ادیومتری جهت بررسی گوش میانی بکار گرفته شد. نتایج: مشاهده 13.65 درصد ناهنجاری در مجرای گوش خارجی که 13.3 درصد از آن مربوط به وجود جرم بوده است. ارتباط آماری جنس مونث با افزایش میزان ناهنجاری در مجرای هر دو گوش (گوش راست P=0.012 و گوش چپ P=0.043)، وجود 6.75 درصد اختلال در پرده تمپان و شیوع 9.7 درصد کم شنوایی در جامعه مورد بررسی، مشاهده شیوع بیشتر کم شنوایی انتقالی در دختران و شیوع بیشتر کم شنوایی حسی عصبی در پسران و وجود ارتباط آماری معنی دار در این رابطه در گوش چپ (P=0.03). سطح آگاهی از وجود کم شنوایی کودک در والدین 11.4 درصد، آموزگاران 13.4 درصد و خود دانش آموزان مبتلا 14.4 درصد است. |
|
واژههای کلیدی: اختلال شنوایی، مجرای خارجی گوش، ادیومتری صوت خالص، معاینه اتوسکپی |
|
متن کامل [PDF 933 kb]
(2291 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
انتشار: 1392/6/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|