آزمون های صوت خالص در ارزیابی شنوایی کودکان- قسمت دوم
|
مهناز احمدی* |
|
|
چکیده: (11256 مشاهده) |
تاثیر عملکرد شنوایی در کسب مهارتهای ارتباطی، به ویژه گفتار و زبان، بر همه آشکار است، به همین خاطر، بیشتر کوششها در ادیومتری رفتاری، بر روی بهبود و اصلاح روشهای ارزیابی نوزادان متمرکز گشته است. به عنوان نمونه ای از این روشها، می توان از متد پیشنهادی داوتز و نورترن (Downs & Northern) و Crib - O- Gram نام برد. طی سالهای متمادی، پیشرفتهای قابل ملاحظه ای در اندازه گیری حساسیت شنوایی اطفال صورت گرفته است" روشهایی چون ادیومتری مشاهده رفتاری VROCA, TROCA, VRA, (BOA) و ادیومتری بازی گونه از آن جمله می باشند" در مورد کاربرد تکنیک BOA در کودکان عقب مانده ذهنی نیز تحقیقاتی صورت گرفته است، که موفقیت این متد را در تخمین حساسیت شنوایی این افراد به اثبات می رساند" سایر روشها، که جهت تقویت پاسخهای طفل، از پاداش استفاده می کنند نیز توسط پژوهشهای مربوطه مورد تاکید قرار گرفته اند"همچنین بررسی روند تکامل شنیداری در اطفال، از طریق مقایسه نتایجی که از تحقیقات مربوط به تمایز فرکانس و شدت (توسط آزمون Luescher) ، تغییرات حاصل در فرکانس رزوتانس گوش خارجی و همچنین سطوح LDL (Loudness Discomfortable Level) کسب شده ، صورت می گیرد. |
|
واژههای کلیدی: ادیومتری رفتاری، آزمونهای صوت خالص در اطفال، ادیومتری مشاهده رفتاری، ادیومتری تشویق بینایی، ادیومتری شرطی کردن موثر توسط پاداش محسوس، غربالگری شنوایی اطفال |
|
متن کامل [PDF 1946 kb]
(2325 دریافت)
|
نوع مطالعه: ترجمه شده |
پذیرش: 1392/8/1 | انتشار: 1396/7/2
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|