1- گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران 2- گروه زبان انگلیسی، سازمان آموزش و پرورش استان کرمان، کرمان، ایران 3- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
چکیده: (19150 مشاهده)
زمینه و هدف: آگاهی واجشناختی متشکل از سه مؤلفه آگاهی از هجا، آگاهی از واحدهای درون هجایی و آگاهی از واج بخش مهمی از زبان دریافتی و بیانی و از جمله پیشنیازهای مهمی است که روند رشد و فراگیری مهارتهای خواندن و نوشتن را از طریق رمزگذاریهای دوباره واجشناختی تسهیل میکند. تعدادی از پژوهشهای انجام شده در زبانهای مختلف ارتباط بین آگاهی واجشناختی و دیکته را نشان دادهاند. هدف از این پژوهش بررسی این ارتباط در دانشآموزان پایۀ اول ابتدایی در زبان فارسی بود.
روش بررسی: مطالعۀ مقطعی حاضر روی ۴۰۰ نفر از دانشآموزان پایۀ اول ابتدایی (۲۰۹ دختر و ۱۹۱پسر) انجام شد. ابتدا در هر کلاس آزمون اگاهی واجشناختی به صورت انفرادی از هر دانشآموز بهعمل آمد، سپس آزمون دیکته بهصورت گروهی برای آن کلاس اجرا شد. همبستگی بین آزمون آگاهی واجشناختی و زیرآزمونهای آن با دیکته با استفاده از مدل رگرسیون ساده و تعیین تفاوت بین دو جنس با استفاده از آزمون t مستقل مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: بین آزمون آگاهی واجشناختی و آزمون دیکته با ضریب همبستگی ۸۲/۰ ارتباط معنیدار وجود داشت(p<۰/۰۰۱) و از بین زیرآزمونها، آگاهی از واج بیشترین(r=۰/۳۴) و آگاهی از قافیه کمترین همبستگی(r=۰/۱۲) را با آزمون دیکته داشتند. بین گروه دختران و پسران در آزمونهای انجام شده تفاوت وجود داشت(p<۰/۰۵).
نتیجهگیری: با توجه به ارتباط نزدیک اگاهی واج شناختی با نمرۀ دیکته، افزایش توانمندی کودکان در زمینۀ آگاهی واج شناختی، می تواند به افزایش توانایی کودک در دیکته کمک کند.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.