1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران 2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران
چکیده: (9015 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت در خواندن یکی از مهمترین نیازهای یادگیری دانشآموزان در زندگی امروز است این مهارت معطوف به توانایی درک مطلب، تفسیر و استنتاج از متون و دریافت معنا و مفهوم پیامی است که به نگارش درآمده است. موفقیت و پیشرفت تحصیلی هر دانشآموز با میزان توانمندی وی در درک مطلب ارتباط مستقیم دارد. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر افت شنوایی بر توانایی سطوح مختلف درک خواندن دانشآموزان کمشنوا در مقایسه با دانشآموزان شنوا بود. روش بررسی: پژوهش از نوع مقطعی بود و ابزار آزمون دفترچۀ استاندارد شدۀ بینالمللی (PIRLS) 2001 بود که روی 17 دانشآموز مبتلا به کمشنوایی در پایۀ چهارم ابتدایی از مدارس استثنایی شهرستانهای شهریار، رباط کریم و کرج و 17 دانشآموز شنوای هنجار که بهروش تصادفی ساده از مدارس عادی همجوار با مدارس استثنایی انتخاب شده بودند اجرا شد. یافتهها: در تحلیل یافتهها بین دانشآموزان کمشنوا و دانشآموزان شنوا در سطوح مختلف درک خواندن تفاوت معنیداری دیده شد(p<0/05). نتیجهگیری: افت شنوایی بر سطوح مختلف درک خواندن تأثیر منفی دارد و بههمین سبب بازنگری برنامهریزیهای آموزشی در مراکز استثنایی، بهمنظور هدایت آموزش از حفظیخوانی به سمت درک معنا و لایههای عمیقتر یادگیری، ضروری است.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.