Research Article

 

 

Ages of hearing loss diagnosis and cochlear implantation in hearing impaired children

 

 

Zahra Jeddi¹, Zahra Jafari2, Masoud Motasaddi Zarandy³

 

1- Department of Audiology, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran

2- Department of Rehabilitation Basic Sciences, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran

3- Otorhinolaryngology Research Center, Amir-e-Alam Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Iran

 

 

Received: 10 August 2011, accepted: 26 December 2011

 

Abstract

Background and Aim: Early diagnosis of hearing loss lead to early intervention and improvement of developmental skills of children with hearing loss. The present study aimed to determine the mean age of hearing loss diagnosis and cochlear implantation (CI) in hearing impaired children and to compare the age of performing cochlear implantation in children who were identified by newborn hearing screening with those who were not.

Methods: This cross-sectional study was conducted on 96 children with severe to profound sensorineural hearing loss who received cochlear implantation in Amir-e-Alam cochlear implantation center between the years 2008 and 2010. For data gathering, we assessed subjects’ medical archives, interviewed with their parents and took medical history including demographic information, birth history and hearing loss history.

Results: Mean age of hearing loss suspicion, diagnosis, hearing aids administration, Initiation of rehabilitation program, performing cochlear implantation and mean age when cochlear implantation was utilized were 6.73 (SD=5.79), 9.35 (SD=5.79), 13.41 (SD=6.10), 16 (SD=6.36), 41.25 (SD=11.12), and 42.15 (SD=11.00) months, respectively. There was statistically significant difference between them (p>0.05). 43.8% of hearing impaired children had been identified by newborn hearing screening. There was statistically significant difference between cochlear implantation operation age of children who were identified by newborn hearing screening with those who were not (p<0.0001).

Conclusion: In spite of notable reduction in the age of hearing loss diagnosis and intervention during recent years, compared to international indices it is still tardy. Conducting newborn hearing screening can significantly reduce these ages.

Keywords: Hearing loss diagnosis, hearing aids, auditory rehabilitation, cochlear implantation, auditory screening

 


مقاله پژوهشی

 

بررسی سنین تشخیص کم‏شنوایی و انجام کاشت حلزون در کودکان کم‏شنوا

 

زهرا جدی1، زهرا جعفری2، مسعود متصدی زرندی3

1ـ گروه شنوایی‏شناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

2ـ گروه علوم پایه توانبخشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

3ـ مرکز تحقیقات گوش، گلو و بینی‏ـ‏جراحی سر و گردن، بیمارستان امیر اعلم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

 

چکیده

زمینه و هدف: تشخیص به‏موقع کم‏شنوایی، مداخلۀ زودهنگام و بهبود مهارت‏های رشدی در کودکان را باعث می‏شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین میانگین سنین تشخیص کم‏شنوایی و انجام کاشت حلزون در کودکان کم‏شنوا و مقایسۀ سن انجام کاشت حلزون در کودکان شناسایی شده با و بدون غربالگری شنوایی صورت گرفت.

روش بررسی: بررسی مقطعی حاضر روی 96 کودک کم‏شنوای حسی عصبی شدید تا عمیق که از خرداد 1387 تا اسفند 1389 در مرکز کاشت حلزون امیراعلم تحت جراحی قرار گرفتند، صورت گرفت. جمع‏آوری داده‏ها با بررسی پرونده موجود در مرکز، مصاحبه با والدین و تکمیل برگۀ تاریخچه‏گیری شامل 4 بخش مشخصات فردی، سابقه تولد، پزشکی و کم‏شنوایی انجام شد.

یافته‏ها: میانگین سن تردید به کم‏شنوایی 73/6 ماه با انحراف معیار 79/5، تشخیص 35/9 ماه با انحراف معیار 79/5، تجویز سمعک 41/13 ماه با انحراف معیار 10/6، شروع برنامۀ توانبخشی 16 ماه با انحراف معیار 36/6، انجام کاشت حلزون 25/41 ماه با انحراف معیار 12/11، شروع استفاده از کاشت 15/42 ماه با انحراف معیار 12/11 بود، بین این سنین تفاوت معنی‏داری وجود داشت(05/0>p). 8/43 درصد از کودکان با غربالگری شنوایی شناسایی شده بودند و بین سن انجام کاشت حلزون در آنها با کودکان بدون غربالگری، تفاوت معنی‏داری وجود داشت(0001/0p).

نتیجه‏گیری: علی‏رغم کاهش بارز سنین تشخیص کم‏شنوایی و مداخله نسبت به گذشته، تأخیر در سنین مذکور نسبت به معیارهای جهانی وجود دارد. غربالگری شنوایی نوزادان در کاهش این سنین، تأثیر چشمگیری دارد.

واژگان کلیدی: تشخیص کم‏شنوایی، تجویز سمعک، توانبخشی شنوایی، کاشت حلزون، غربالگری شنوایی

 

(دریافت مقاله: 19/5/90، پذیرش: 5/10/90)

 

مقدمه


تأخیر در تشخیص کم‏شنوایی شدید تا عمیق در کودکان، منجر به از دست رفتن دوره‏های رشد حیاتی برای فراگیری زبان می‏شود، که به نوبه خود باعث محدودیت در موفقیت تحصیلی و کاهش فرصت‏های شغلی و اجتماعی کودک و ایجاد ناراحتی و نگرانی برای خانوادۀ کودک کم‏شنوا می‏شود(1و2). امروزه اجرای برنامۀ غربالگری شنوایی نوزادان در بسیاری از کشورها شناسایی، ارجاع و تشخیص زودهنگام کم‏شنوایی را تسهیل می‏کند. این امر به نوبۀ خود مداخلۀ شنوایی زودهنگام و کاهش سن کاشت حلزون برای کودکان کم‏شنوای شدید تا عمیق را ممکن می‏سازد .با کاهش سن انجام کاشت حلزون، فاصلۀ بین سن تقویمی و رشدی کاهش می‏یابد. مطالعات نشان داده‏اند که مهارت‏های زبانی کودکانی که در سنین پایین عمل کاشت حلزون را دریافت می‏کنند با سرعتی قابل مقایسه با کودکان شنوا رشد می‏کند. بنابراین، سن دریافت کاشت حلزون عاملی مؤثر در عملکرد شنوایی و رشد درک و تولید گفتار کودکان کم‏شنواست(3).

Prendergast و همکاران (2002)، در مطالعۀ خود تأخیر بین سنین تردید و تشخیص کم‏شنوایی و تجویز سمعک را نشان دادند(4). van der Spuy و همکاران (2008) در بررسی سن مداخله در آفریقای جنوبی، تأخیر در تشخیص و مداخله را به خدمات حمایتی ناکافی در این کشور نسبت دادند(5). در مطالعه‏ای در ترکیه در سال 2005، متوسط سن تردید به کم‏شنوایی 5/12 ماه، شناسایی 4/19 ماه، تجویز سمعک 5/26 ماه و مداخله 33 ماه ذکر شد. براساس گزارش محققان آن مطالعه، سنین تردید و تشخیص کم‏شنوایی، تجویز سمعک و مداخله در سال‏های بعد کاهش معنی‏داری داشته است(6).

Durieux-Smit و همکاران (2008) انجام برنامۀ غربالگری شنوایی نوزادان را از عوامل مهم کاهش سن تشخیص کم‏شنوایی برشمردند و نشان دادند که سن تشخیص و تقویت برای کودکان غربال شده نسبت به کودکان بدون غربالگری پایین‏تر است و در گروه دوم، کودکان با عوامل مستعدکننده زودتر از کودکان بدون این عوامل شناسایی می‏شوند(7). در مطالعۀ جعفری و همکاران (2007) والدین، اولین کسانی بودند که نسبت به کم‏شنوایی کودک تردید کردند(7).

نتایج حاصل از مطالعات حاکی از آن است که کودکانی که کم‏شنوایی آنها زودتر تشخیص داده می‏شود و تقویت و مداخله و همچنین کاشت حلزون را در سنین پایین دریافت می‏کنند، قادر به دستیابی به مراحل رشدی متناسب سن خود هستند(3و8). در مطالعۀ Kennedy و همکاران (2006) به طولانی بودن فاصلۀ زمانی بین تأیید کم‏شنوایی و تجویز سمعک اشاره شده است(9). آنها  با مقایسۀ امتیازهای زبان و گفتار بین کودکان دارای تأیید زودهنگام و دیرهنگام کم‏شنوایی، امتیازهای زبان بالاتری در گروه کودکانی که کم‏شنوایی آنها زودتر تأیید شده بود نشان دادند(8). Vlastarakos و همکاران (2010) در مطالعه‏ای دربارۀ اثر سن کاشت حلزون بر مهارت‏های زبانی نشان دادند که کودکانی که قبل از یک سالگی کاشت حلزون را دریافت می‏کنند در مقایسه با کودکانی که بین یک و دو سالگی کاشت حلزون می‏شوند، در مهارت‏های زبان دریافتی سرعت رشد بهتری دارند، به‏طوری که رشدی قابل مقایسه با کودکان هم‏سن شنوای خود را نشان می‏دهند(3).

با توجه به اهمیت تشخیص زودهنگام کم‏شنوایی در میزان پیشرفت مهارت‏های رشدی کودکان کم‏شنوا، مطالعۀ حاضر با هدف تعیین سنین تردید و تشخیص کم‏شنوایی، تجویز سمعک، مداخله و انجام کاشت حلزون در کودکان کم‏شنوا در مرکز کاشت حلزون بیمارستان امیراعلم در شهر تهران انجام گرفت. مقایسۀ نتایج حاصل از این مطالعه و مطالعات قبلی، متخصصان را نسبت به روند تشخیص و مداخله کودکان کم‏شنوا در ایران آگاه می‏کند. به‏علاوه، تاکنون مطالعه‏ای دربارۀ سن انجام کاشت حلزون در ایران صورت نگرفته است. بدین جهت بررسی سنین مورد مطالعه و علل مربوط به آنها راهنمایی برای حل مشکلات مربوط به انجام کاشت حلزون در کشور خواهد بود.

 

روش بررسی

مطالعۀ مقطعی حاضر روی 96 کودک دچار کم‏شنوایی حسی عصبی شدید تا عمیق دوطرفۀ زیر شش سال، شامل 55 (3/57 درصد) پسر و 41 (7/42 درصد) دختر با میانگین سنی 15/42 ماه و انحراف معیار 00/11 (محدودۀ سنی 20 تا 64 ماه) که از خرداد ماه 87 تا اسفند ماه 89 در مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان امیراعلم در شهر تهران تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار گرفته بودند، انجام شد. کودکان مورد مطالعه شامل دو گروه با سابقۀ غربالگری (8/43 درصد) و بدون سابقۀ غربالگری (2/56 درصد) بودند. بررسی حاضر روی والدین مایل به شرکت در مطالعه و پس از امضای فرم رضایت‏نامه توسط آنها انجام گرفت.

داده‏ها از طریق بررسی پروندۀ موجود در مرکز کاشت حلزون بیمارستان امیراعلم و مصاحبه با والدین کودکان استفاده‏کننده از کاشت حلزون و تکمیل برگۀ تاریخچه‏گیری محقق‏ساخته، در چهار بخش مشخصات فردی (هفت سؤال)، سابقۀ تولد (11 سؤال)، سابقۀ پزشکی (دو سؤال) و سابقۀ



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


کم‏شنوایی (11 سؤال) جمع‏آوری شد. در برگۀ تاریخچه‏گیری محقق‏ساخته در بخش سابقۀ تولد و سابقۀ پزشکی، وجود عوامل زمینه‏ساز کم‏شنوایی، شامل افزایش بیلی‏روبین خون، درمان بیلی‏روبین بالا با نور فلورسنت، تعویض خون، تولد زودتر از موعد، تولد دیرتر از موعد و کمبود اکسیژن هنگام تولد مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، در بخش سابقۀ کم‏شنوایی، سنین مورد مطالعه، شناسایی کم‏شنوایی توسط غربالگری و افرادی که برای اولین بار نسبت به کم‏شنوایی کودک تردید کردند، بررسی شد.

در بررسی حاضر از برگۀ تاریخچه‏گیری و پرسشگر یکسانی در همۀ نمونه‏ها استفاده شد و سعی شد با مراجعه به پروندۀ کودکان در مرکز کاشت حلزون، به اطلاعات دقیق‏تر پرونده نیز استناد شود. کلیه والدین مایل به شرکت در پژوهش، در مطالعه وارد شدند. با توجه به این که سنین مختلفی از تردید به کم‏شنوایی تا انجام کاشت حلزون مورد پرسش قرار گرفت، والدینی که به پاسخ‏های خود مطمئن نبودند، از مطالعه کنار گذاشته شدند (10 نفر) تا از تأثیر ضعف در یادآوری اطلاعات (عدم همخوانی اطلاعات حاصل از بررسی پرونده و مصاحبه با والدین) تا حد ممکن، جلوگیری شود.

برای بررسی اختلاف معنی‏دار بین سنین مورد مطالعه و مقایسۀ این سنین بین کودکان باغربالگری و بدون ‏غربالگری، از آزمون آماری t مستقل استفاده شد. تحلیل آماری با استفاده از نرم‏افزار نسخه 16SPSS  در سطح معنی‏داری 05/0>p انجام شد.

 

یافته‏ها

افراد مورد مطالعه، 96 کودک دچار کم‏شنوایی حسی عصبی شدید تا عمیق دوطرفۀ زیر شش سال شامل 55 (3/57 درصد) پسر و 41 (7/42 درصد) دختر با میانگین سنی 15/42 ماه و انحراف معیار 00/11 (محدودۀ سنی20 تا 64 ماه) بودند که در مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان امیراعلم در شهر تهران تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار گرفته بودند.

وجود عوامل زمینه‏ساز کم‏شنوایی در 2/57 درصد از کودکان مشاهده شد. 3/7 درصد از کودکان نیز سابقۀ بستری در بخش مراقبت‏های ویژه را داشتند. در 5/36 درصد از کودکان علاوه بر کم‏شنوایی، مشکلات همراه دیگری در بدو تولد وجود داشت که از مهم‏ترین آنها می‏توان به سابقۀ مشکلات حسی حرکتی در 2/29 درصد موارد و بیش‏فعالی/نقص توجه در 3/8 درصد موارد اشاره نمود.

پنج درصد از والدین، نسبت خویشاوندی درجۀ یک و
Text Box: جدول 1ـ تحلیل آماری تأخیر بین سنین مورد مطالعه

	میانگین تأخیر بین سنین (انحراف معیار)	p
تردید و تشخیص کم‏شنوایی	(84/0) 62/2	002/0
تشخیص کم‏شنوایی و تجویز سمعک	(86/0) 05/4	0001/0>
تجویز سمعک و شروع توانبخشی	(9/0) 59/2	004/0
شروع توانبخشی و انجام عمل جراحی	(45/1) 43/25	0001/0>


 

 

 

 

 

 

 

 


8/18 درصد، نسبت خویشاوندی درجۀ دو داشتند. 2/31 درصد نیز ازدواج غیرخویشاوندی داشتند. در 26 درصد موارد، سابقۀ کم‏شنوایی مادرزادی در خانواده وجود داشت.

میانگین و انحراف معیار سنین تردید به کم‏شنوایی، تشخیص کم‏شنوایی، تجویز سمعک، شروع برنامۀ توانبخشی شنوایی، انجام عمل کاشت حلزون و شروع به استفاده از کاشت حلزون در نمودار 1 نشان داده شده است. در تحلیل آماری، بین سنین تردید و تشخیص کم‏شنوایی، تشخیص کم‏شنوایی و تجویز سمعک، تجویز سمعک و شروع برنامۀ توانبخشی شنوایی و بین سنین شروع برنامۀ توانبخشی شنوایی و انجام عمل جراحی کاشت حلزون، اختلاف معنی‏داری وجود داشت (جدول 1). همچنین، میانگین مدت زمان استفاده از سمعک قبل از کاشت حلزون، 86/27 ماه با انحراف معیار 74/8 (دامنه 48ـ9 ماه) بود.

در مطالعۀ حاضر، 8/43 درصد از کودکان از طریق غربالگری شنوایی، شناسایی شده بودند و در 2/56 درصد باقی­مانده، غربالگری شنوایی انجام نشده بود. در 9/47 درصد موارد، والدین و در 3/8 درصد خویشاوندان درجۀ یک اولین کسانی بودند که نسبت به کم‏شنوایی کودک تردید کرده بودند (نمودار 2). میانگین سن انجام عمل کاشت حلزون در گروه کودکانی که با غربالگری شناسایی شدند 9/33 ماه با انحراف معیار 61/1 و در گروهی که تحت غربالگری شنوایی قرار نگرفتند 74/46 ماه با انحراف معیار 98/10 بود. از تحلیل آماری، بین سن انجام کاشت حلزون در دو گروه کودکان با و بدون غربالگری اختلاف معنی‏داری وجود داشت(0001/0>p).

 

بحث

نتایج حاصل از بررسی حاضر در زمینۀ سن تردید به کم‏شنوایی، تشخیص کم‏شنوایی، تجویز سمعک و مداخلۀ توانبخشی، به‏ترتیب، میانگین سنی 73/6، 35/9، 41/13، و 16 ماه را نشان می‏دهد. مقادیر سن تشخیص کم‏شنوایی و تجویز سمعک در مطالعۀ حاضر به مقادیر گزارش شده در مطالعۀ Durieux-Smith و همکاران (2008) نزدیک است(7). همچنین Kennedy و همکاران (2006)، مقادیر مشابهی را برای سن تشخیص ذکر کرده‏اند، اما با توجه به این که در مطالعۀ آنها کودکان ابتدا در برنامۀ توانبخشی ثبت نام شده و سپس سمعک را دریافت کرده‏اند، سن مداخله پایین‏تر و سن تجویز سمعک بالاتری در مقایسه با مطالعۀ حاضر نشان دادند(8).

سن تشخیص کم‏شنوایی در مطالعات Fitzpatrick و همکاران (2007)، Gopal و همکاران (2001) و همچنین مطالعۀ Francois و همکاران (2011) که سن تشخیص کم‏شنوایی را بین سال‏های 2000 و 2004 مورد بررسی قرار داد، به‏ترتیب 1/16، 24 و 12 ماه گزارش شده است که نسبت به مطالعۀ حاضر در سطح بالاتری است(1،10و11). دلیل احتمالی تأخیر بیشتر در سنین مذکور نسبت به مطالعۀ حاضر را می‏توان به تفاوت سطح فرهنگی خانواده‏های ایرانی و عدم مراجعۀ آنها به پزشک و همچنین آگاهی ناکافی نسبت به وجود خدمات مداخلۀ زودهنگام و برنامه‏های



توانبخشی شنوایی دانست. متوسط سنین تشخیص، تجویز سمعک و ثبت نام در برنامۀ مداخلۀ توانبخشی در مطالعه van der Spuy و Pottas (2008) در آفریقای جنوبی، به‏ترتیب، 23، 28 و 31 ماه گزارش شده است(5). به نظر می‏رسد سطح پایین‏تر خدمات حمایتی ارائه شده در این کشور و وضعیت اقتصادی نامناسب خانواده‏ها، دلیل بالاتر بودن سنین مورد مطالعه نسبت به بررسی حاضر باشد. همچنین، سنین تشخیص، تجویز سمعک و مداخله در بررسی حاضر نسبت به مطالعۀ Ozcebe و همکاران (2005) در ترکیه که سنین مذکور را به‏ترتیب، 4/19، 5/26 و 33 ماه نشان داد پایین‏تر است(6). دلیل احتمالی سن پایین‏تر در مطالعۀ حاضر در مقایسه با مطالعۀ Ozcebe که در سال‏های 2004-1999 انجام گرفت، احتمالاً پیشرفت فناوری و خدمات شنوایی و افزایش آگاهی در سطح جامعه با گذشت زمان است. از سوی دیگر، در مطالعۀ Dalzell و همکاران (2000)، سن تشخیص، تجویز سمعک و مداخله پایین‏تری نسبت به بررسی حاضر گزارش شده است (میانگین سنی 3، 3 و 5/7 ماه)(12). از دلایل احتمالی تأخیر در سنین فوق در مطالعۀ حاضر نسبت به مقادیر توصیه شده جهانی می‏توان به عدم کاربرد گستردۀ برنامه غربالگری شنوایی در ایران اشاره کرد.

در مقایسه با سنین گزارش شده در مطالعه لطفی و جعفری
در سال 2004 در ایران و همچنین مطالعه جعفری و همکاران که در سال 2007 در ایران انجام گرفت، مطالعه حاضر کاهش مشخصی در سنین مورد مطالعه نشان می‏دهد(8
و13) نمودار 3 نشان‏دهنده این امر است. مشابه با این یافته، Durieux-Smith و همکاران (2008)، Francois و همکاران (2011) و Ozcebe و همکاران (2005) هم در مطالعات خود، بهبود در روند شناسایی زودهنگام و کاهش سن تقویت و مداخله را ذکر کرده‏اند(6،7و11). این روند بهبود را می‏توان به افزایش کاربرد برنامه‏های غربالگری شنوایی نوزادان نسبت به گذشته، گسترش خدمات پزشکی و توانبخشی و افزایش آگاهی عمومی جامعه نسبت به اثرات کم‏شنوایی بر همۀ ابعاد زندگی دانست. با این وجود، علی‏رغم کاهش سن تشخیص و مداخله توانبخشی در مطالعۀ حاضر، این یافته‏ها تنها محدود به یک مطالعۀ کوچک در شهر تهران است که هنوز با مقادیر توصیه شده توسط کمیته مشترک شنوایی کودکان مبنی بر شناسایی پیش از سه ماهگی و شروع مداخله قبل از شش ماهگی، تفاوت قابل توجهی دارد.

اختلاف مشاهده شده بین سن تردید و تشخیص کم‏شنوایی در بررسی حاضر، در مطالعات لطفی (2004)، جعفری و همکاران (2007) Swanepoel (2009) و Prendergast و همکاران (2002) هم گزارش شده است(2،4،8و13). براساس


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


گزارش تعدادی از مادران، عدم تمایل والدین و سایر اعضای خانواده برای پذیرفتن کم‏شنوایی کودک، مانع مراجعۀ آنها به پزشک و در نتیجه تأخیر در تشخیص کم‏شنوایی می‏شود.

مشابه با مطالعۀ جعفری و همکاران (2007)، در مطالعۀ حاضر نیز تفاوت قابل توجهی بین سن تشخیص و تجویز سمعک، سن تجویز و شرکت در جلسات توانبخشی مشاهده شد(8). علی‏رغم تلاش بسیار برای شناسایی زودهنگام کم‏شنوایی، تأخیر در تجویز سمعک از عوامل مختلفی نظیر مشکلات والدین در پذیرش کم‏شنوایی کودک و همچنین عدم حمایت بیمه از پرداخت هزینه سمعک و دیگر وسایل کمک شنوایی ناشی می‏شود. علاوه بر آن، تشخیص قطعی کم‏شنوایی با انجام آزمایش‏های کامل رفتاری و الکتروفیزیولوژیک در مراکز دولتی، روندی زمان‏بر است. ضمن این که تردید والدین نسبت به نظرات پزشک و شنوایی‏شناس در مورد کم‏شنوایی کودک خود و مراجعۀ آنها به چندین مرکز درمانی و توانبخشی بر طولانی‏تر شدن این روند می‏افزاید. ناآگاهی خانواده‏ها نسبت به ضرورت برنامه‏های توانبخشی برای رشد مهارت‏های ارتباطی کودک کم‏شنوا، احتمالاً باعث تأخیر بین تجویز سمعک و شرکت در برنامه‏های توانبخشی شده است. در این مطالعه بین سن شروع برنامۀ توانبخشی و انجام عمل جراحی کاشت حلزون تفاوت قابل توجهی وجود داشت. براساس مطالعۀ Fitzpatrick و همکاران (2007)، والدین بر این باورند که تشخیص زودهنگام منجر به افزایش فرصتی برای رشد گفتار و زبان کودک می‏شود. اما در این میان والدین کودکان دارای کاشت حلزون مستثنی هستند، چرا که آنها معتقدند که علی‏رغم شناسایی زودهنگام کم‏شنوایی، کودکشان تا یک سالگی کاشت حلزون را دریافت نکرده است. آنها دورۀ استفاده از سمعک قبل از عمل جراحی را در بهره‏مندی از زبان و گفتار چندان مؤثر نمی‏دانند(1). از مهم‏ترین علل تأخیر قابل ملاحظه بین سن شروع برنامه توانبخشی و سن انجام عمل کاشت حلزون، می‏توان به تقاضای زیاد برای انجام عمل کاشت و تعداد محدود مراکز کاشت حلزون در سطح کشور و همچنین محدودیت‏های مقطعی در واردات پروتز اشاره نمود.

در مطالعات زیادی اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان در کاهش سن تشخیص کم‏شنوایی مورد توجه قرار گرفته است(7و14). شناسایی زودهنگام کم‏شنوایی و تقویت و مداخلۀ زودهنگام متعاقب آن در کاهش سن انجام کاشت حلزون مؤثر است. در مطالعۀ حاضر نیز بین سن عمل جراحی کاشت حلزون در دو گروه کودکانی که با غربالگری و بدون آن تشخیص داده شده بودند، تفاوت چشمگیری وجود داشت که با یافته‏های Durieux-Smith و همکاران (2008) همخوانی دارد(7). در مطالعۀ حاضر، 8/43 درصد از کودکان با غربالگری شناسایی شدند که نزدیک به رقم گزارش شده در مطالعۀ Watkin و همکاران (1990) است(15). مشابهت رقم مطالعۀ حاضر با این مطالعه در سال 1990 نشان می‏دهد که در سال‏های اخیر در ایران، انجام برنامۀ غربالگری شنوایی نوزادان مطابق و هماهنگ با پیشرفت فناوری و افزایش آگاهی عموم، گسترش نیافته است.

در پژوهش حاضر، غالباً والدین اولین کسانی بودند که نسبت به کم‏شنوایی کودک تردید کردند (9/47 درصد). یافته‏های مشابهی در مطالعۀ جعفری و همکاران (2007) نیز گزارش شده است(8). Watkin و همکاران (1990) در بررسی حساسیت تردید والدین در شناسایی کم‏شنوایی در مقایسه با غربالگری نشان داد که تردید والدین سهم کمی در شناسایی کم‏شنوایی کودکشان دارد. براساس مطالعه وی، احتمال تردید والدین با افزایش سن کودک افزایش می‏یابد(15). با توجه به نقش والدین در شناسایی زودهنگام کم‏شنوایی، آموزش‏های عمومی دربارۀ علایم کم‏شنوایی و اثرات آن بر زندگی فردی و اجتماعی حایز اهمیت است.

مطالعۀ حاضر تنها روی کودکان کم‏شنوایی که در مرکز کاشت حلزون بیمارستان امیراعلم در شهر تهران تحت عمل جراحی قرار گرفتند انجام شد. با توجه به محدودیت مراکز کاشت در سطح کشور، درصد بالایی از مراجعین به مراکز کاشت حلزون در شهر تهران را خانواده‏هایی از دیگر شهرهای کشور با تفاوت احتمالی در سطح تحصیلات و وضعیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تشکیل می‏دهند که تا حدودی ناهمگنی آنها می‏تواند از جمله محدودیت‏های این مطالعه محسوب شود.

 

نتیجه‏گیری

بررسی حاضر بین سنین تردید و تشخیص کم‏شنوایی، تجویز سمعک، مداخله و سن انجام عمل جراحی کاشت حلزون تفاوت قابل توجهی را نشان داد. همچنین، بر نقش غربالگری شنوایی نوزادان در کاهش سن شناسایی کم‏شنوایی تأکید داشت.

 

سپاسگزاری

از جناب آقای فرزاد موبدشاهی مدیر محترم مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان امیراعلم و کلیه کارکنان این مرکز برای همکاری در اجرای این مطالعه، تشکر و قدردانی می‏شود.


 

REFERENCES


1.             Fitzpatrick E, Graham ID, Durieux-Smith A, Angus D, Coyle D. Parents' perspectives on the impact of the early diagnosis of childhood hearing loss. Int J Audiol. 2007;46(2):97-106.

2.             Swanepoel DW. Early detection of infant hearing loss in South Africa. S Afr Med J. 2009;99(3):158-9.

3.             Vlastarakos PV, Proikas K, Papacharalampous G, Exadaktylou I, Mochloulis G, Nikolopoulos TP. Cochlear implantation under the first year of age--the outcomes. A critical systematic review and meta-analysis. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2010;74(2):119-26.

4.             Prendergast SG, Lartz MN, Fiedler BC. Ages of diagnosis, amplification, and early intervention of infants and young children with hearing loss: findings from parent interviews. Am Ann Deaf. 2002;147(1):24-30.

5.             van der Spuy T, Pottas L. Infant hearing loss in South Africa: Age of intervention and parental needs for support. Int J Audiol. 2008;47(Suppl. 1):S30-S5.

6.             Ozcebe E, Sevinc S, Belgin E. The ages of suspicion, identification, amplification and intervention in children with hearing loss. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2005;69(8):1081-7.

7.             Durieux-Smith A, Fitzpatrick E, Whittingham J. Universal newborn hearing screening: A question of evidence. Int J Audiol. 2008;47(1):1-10.

8.             Jafari Z, Malayeri S, Ashayeri H. The ages of suspicion, diagnosis, amplification, and intervention in deaf children. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2007;71(1):35-40.

9.             Kennedy CR, McCann DC, Campbell MJ, Law CM, Mullee M, Petrou S, et al. Language ability after early detection of permanent childhood hearing impairment. N Engl J Med. 2006;354(20):2131-41.

10.         Gopal R, Hugo SR, Louw B. Identification and follow-up of children with hearing loss in Mauritius. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2001;57(2):99-113.

11.         François M, Hautefort C, Nasra Y, Zohoun S. Evolution of age at diagnosis of congenital hearing impairment. Eur Ann Otorhinolaryngol Head Neck Dis. 2011;128(2):59-63.

12.         Dalzell L, Orlando M, MacDonald M, Berg A, Bradley M, Cacace A, et al. The New York State universal newborn hearing screening demonstration project: ages of hearing loss identification, hearing aid fitting, and enrollment in early intervention. Ear Hear. 2000;21(2):118-30.

13.         Lotfi Y, Jafari Z. Age of hearing loss diagnosis among 0-6 years old hearing-impaired children in rehabilitation centers of Welfare Organization in IRAN. Daneshvar J 2004;84:39-44.

14.         Wong D, Shah CP. Identification of impaired hearing in early childhood. Can Med Assoc J.1979;121(5):529-32.

15.         Watkin PM, Baldwin M, Laoide S. Parental suspicion and identification of hearing impairment. Arch Dis Child. 1990;65(8):846-50.