Research Article

 

 

Formant structure and vowel space in Persian vowels

 

 

Hiwa Mohammadi1, Reihane Mohammadi2, Farhad Torabinezhad3, Mansour Rezaei4

 

1- Office of Vice Chancellor for Research and Technology, Kermanshah University of Medical Sciences, Iran

2- Department of Speechtherapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran

3- Department of Speechtherapy, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran

4- Department of Biostatistics, School of Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, Iran

 

 

Received: 15 January 2011, accepted: 4 April 2011

 

Abstract

Background and Aim: Formant structure and vowel space are the most important acoustic characteristics of speech sounds. The purpose of this study was to determine formant frequency and vowel space in six Persian vowels.

Methods: This cross-sectional descriptive-analytic study was performed on 60 Persian students of Tehran University of Medical Sciences (30 males, 30 females) with their age ranging from 18 to 24 years. The subject articulated six Persian vowels in isolation and data was recorded by real-analyzer software. Then, the first three formant frequency of each vowel was determined for each subject. Vowel formant frequency averages were measured separately for each vowel and each gender. Vowel space was plotted. The difference between F0 in two groups was compared by Leven and independent sample t tests.

Results: Maximum and minimum values of F0 in both group was related to /æ/ and /a/ (135 Hz in males and 239 Hz in females) and /i/ (146 Hz in males and 239 Hz in females). Besides, F0 in females was significantly higher than males (p<0.001). Maximum and minimum values of F1 were related to /æ/ and /i/. Furthermore, maximum and minimum values of F2 were related to /i/ and /u/. Maximum and minimum values of F3 were related to /i/ and /u/.

Conclusion: The lowest vowels were /æ/ and /a/ and the highest was /i/. The frontest was /i/ and the backest was /u/. the spreadest vowel was /i/ and the roundest was /u/.

Keywords: Vowel, Persian language, formant, vowel space, fundamental frequency

 

 

 

 

 


مقاله پژوهشي

 

تعیین ساختار سازه‏ای و فضای واکه‏ای در واکه‏های زبان فارسی

 

هیوا محمدی1، ریحانه محمدی2، فرهاد ترابی‏نژاد3، منصور رضایی4

1ـ معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، ایران

2ـ گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

3ـ گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

4ـ گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ایران

 

چکیده

زمینه و هدف: ساختار سازه‏ای و فضای واکه‏ای مهم‏ترین ویژگی‏های فیزیکی آواهای گفتاری هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین ساختار سازه‏ای و فضای واکه‏ای 6 واکۀ زبان فارسی انجام شد.

روش بررسی: پژوهش توصیفی‏ـ‏تحلیلی حاضر به‏صورت مقطعی روی 60 نفر (30 مرد، 30 زن) از دانشجویان فارسی‏زبان دانشگاه علوم پزشکی تهران در محدودۀ سنی 18 تا 24 سال انجام شد. فرکانس اولین، دومین و سومین سازۀ واکه‏های زبان فارسی و فضای واکه‏ای توسط نرم‏افزار real analyzer ضبط و تحلیل شد. میزان F0 در دو جنس با استفاده از آزمون‏های Leven و t مستقل مقایسه شد.

یافته‏ها: کمترین میزان F0 در مردان و زنان مربوط به واکه‏های /æ/ و /a/ (135 هرتز در مردان و 230 هرتز در زنان) و بیشترین آن مربوط به واکۀ /i/ (146 هرتز در مردان و زنان 239 هرتز در زنان) بود. میانگین فرکانس پایۀ زنان به‏طور معنی‏دار بیشتر از مردان بود(001/0p<). بیشترین و کمترین مقدار F1 در مردان و زنان مربوط به واکه‏های /æ/ و /i/ است. بیشترین و کمترین مقدار F2 در هر دو جنس به‏ترتیب مربوط به واکه‏های /i/ و /u/ است. بیشترین و کمترین میزان F3 مربوط به واکه‏های /u/ و /i/ است.

نتیجه‏گیری: واکه‏های /æ/ و /a/ دارای کمترین فرکانس، /i/ دارای بالاترین فرکانس، /æ/ بازترین، /i/ بسته‏ترین، /i/ پیشین‏ترین و گسترده‏ترین و /u/ پسین‏ترین و گردترین واکه‏ها هستند.

واژگان کلیدی: واکه، زبان فارسی، سازه، فضای واکه‏ای، فرکانس پایه

 

(دریافت مقاله: 25/10/89، پذیرش: 15/1/90)

 

مقدمه


براساس مشاهدات تجربی در زمینۀ هماهنگی تولید، اعلام شده است که واحدهای حرکتی تشکیل‏دهندۀ زنجیرۀ گفتار هجاها هستند(1و2). همچنین، مشخص شده است که واکه مرکز، هسته، و محور هجا را تشکیل می‏دهد. بنابراین، ضرورت تحلیل آوایی واکه‏ها از نقطه نظر آواشناسی فیزیکی روشن است. منحنی پاسخ فرکانسی واکۀ تولید شده مشخص‏کنندۀ وضعیت اندام‏های گویایی در تولید آن واکه است. بخش‏هایی از هر منحنی پاسخ فرکانس به‏صورت قله ظاهر می‏شوند. این قله‏ها معرف فرکانس‏های تشدید شده هستند و سازه (Formant) یا مناطق تشدید نامیده می‏شوند(3و4). به مجموع سازه‏های یک واکه ساختار سازه‏ای می‏گویند. اهمیت ساختار سازه‏ای (Formant structure) به‏گونه‏ای است که روابط میان سه سازۀ اول از اجزای اصلی تشخیص شنیداری واکه توسط شنونده معرفی شده‏اند(2و5). کیفیت صوتی یک واکه به فرکانس سازه‏های آن وابسته است(6). اغلب پژوهشگران ساختار سازه‏ای را به‏عنوان مهم‏ترین مختصۀ فیزیکی و ادراکی واکه معرفی کرده‏اند(2،6و7). از سازۀ اول و دوم


به‏عنوان خصوصیات اکوستیکی برای ارزیابی محدودیت‏های حرکتی زبان نام برده‏اند. به‏طور کلی واکه‏ها بیش از سه سازه دارند، اما سه سازۀ اول نقش اصلی را در تشخیص و تمیز واکه‏ها از همدیگر دارند(8). پژوهشگران اعلام کرده‏اند که سازه اول (F1) نمایانگر ارتفاع زبان یا جایگاه تنگ‏شدگی، سازه دوم (F2) نمایانگر جایگاه تنگ‏شدگی یا وضعیت قدامی‏ـ‏خلفی زبان و سازه سوم (F3) با گرد یا گسترده بودن لب‏ها در ارتباط است. کاهش ارتفاع زبان در تولید واکه‏های باز سازۀ اول را افزایش می‏دهد. همچنین پیشروی زبان به جلو برای تولید واکه‏های پیشین موجب کاهش F1 و افزایش F2 می‏شود(3).

صالحی و همکاران (1387) ساختار سازه‏ای واکه‏های زبان فارسی را در سه گروه کودکان عادی، کودکان با افت شنوایی متوسط و کودکان با افت شنوایی شدید مقایسه کردند. براساس نتایج آنها هرچه شدت افت شنوايي افزايش يابد فضاي واكه‏اي بسته‏تر مي‏شود(9). بهرامی و همکاران (1386) سازه‏های 6 واکۀ فارسی را در سه گروه فوق در دانش‏آموزان دبیرستانی مقایسه کردند. نتایج تحقیق آنها نشان داد که دانش‏آموزان مبتلا به افت شنوایی متوسط و شديد الگوی نامنظمی از نظر ترتیب قرارگیری واکه‏ها از لحاظ بیشترین و کمترین F1، F2 و F3 نشان می‏دهند. تمایل به جابه‏جایی واکه‏های پیشین با پسین و نزدیک‏تر کردن محل تولید واکه‏ها به ناحیۀ انتهایی زبان و تولید واکۀ خنثی به‏دلیل وابستگی بیشتر آنها به حس عمقی مشهود بود(10). Peterson و Barney در سال 1952 F1، F2 و F3 10 واکۀ زبان انگلیسی و فضای واکه‏ای را در 76 مرد، زن و کودک به‏تفکیک تعیین کردند. این پژوهشگران قسمت میانی موج صوتی تولید شده در هر واکه را برای تحلیل انتخاب کردند(11). Kent و Forner (1979) F1، F2 و F3 10 واکۀ زبان انگلیسی را در 33 نفر مرد، زن و کودک در وضعیت تقلید واکه‏ها تعیین کردند. نتایج تحقیق این پژوهشگران نشان داد که هنگام تقلید ساختار طبیعی سازه‏های واکه‏ها اندکی متفاوت است(12). Depaul و Brooks (1993) سازه‏های چهار واکۀ /i/، /e/، /æ/ و /u/ را در پنج فرد هنجار و پنج فرد مبتلا به تصلب ستون‏های جانبی و مادۀ خاکستری جلویی نخاع (amyotrophic lateral sclerosis) با یکدیگر مقایسه کردند و تغییراتی را در افراد بیمار از لحاظ تراکم فضای واکه‏ای در ناحیۀ /i/ و /u/ و گسترش فضای واکه‏ای در ناحیۀ /a/ گزارش کردند. آنها علت این تفاوت‏ها را محدودیت حرکت قدامی‏ـ‏خلفی زبان و باز شدن بیش از اندازۀ فک در بیماران گزارش کردند(13). Sumita و همکاران (2002) سازه‏های 5 واکۀ زبان ژاپنی شامل /i/، /e/، /a/، /o/ و /u/ را در 12 بیمار ماکزیلکتومی (Maxilectomy) و 12 شاهد مورد بررسی قرار دادند. نتایج این پژوهش نشان داد که F2 در هر 5 واکه به‏طور واضح و معنی‏دار در بیماران پایین‏تر از افراد سالم است. این پژوهشگران گزارش کردند که بیماران ماکزیلکتومی در کنترل و تنظیم F2 مشکل دارند(14). پژوهش‏های اخیر در کشورهای در حال توسعه بیشتر بر ضرورت تعیین هنجار پارامترهای اکوستیک اجزای گفتار تأکید دارند. پژوهشی در نپال نشان داد که فرکانس پایه (F0) و آشفتگی فرکانس (Jitter) در زنان به‏طور معنی‏دار بیشتر از مردان است(15). مطالعۀ دیگری که در بلژیک انجام شد، میانگین F0 مردان و زنان در واکه /e/ را به‏ترتیب 114 و 210 هرتز گزارش کرد که از نظر آماری تفاوت معنی‏داری با هم دارند(16).

با توجه به نقش اساسی و محوری ساختار سازه‏ای به‏عنوان مشخصه‏های فیزیکی واکه‏ها و نیز توجه به این مسئله که ساختار سازه‏ای واکه‏های زبان فارسی در گروه بزرگسالان هنوز مشخص نشده است، پژوهش حاضر با هدف تعیین سه سازۀ اول واکه‏های زبان فارسی در افراد 18 تا 24 سالۀ فارسی‏زبان و رسم نمودار فضای واکه‏ای به‏تفکیک جنس انجام گرفته است. همچنین، مقایسۀ فرکانس پایه در دو جنس از دیگر هدف‏های این پژوهش است.

 

روش بررسی

پژوهش مقطعی حاضر در سال 1382 انجام شده است، و جمعیت مورد مطالعه در آن 60 دانشجوی 18 تا 24 سالۀ فارسی‏زبان (30 زن و 30 مرد) از دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند. در هر جنس نمونه‏ها به‏روش نمونه‏گیری
تصادفی ساده انتخاب شدند.

ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسش‏نامۀ اطلاعات فردی، آزمایشگاه گفتار کاملاً اکوستیک، میکروفن مجهز به تقویت‏کننده، رایانۀ مجهز به نرم‏افزار real analyzer و تابلوی واکه‏ها بود. پرسش‏نامۀ پژوهش شامل سؤالاتی در زمینۀ اطلاعات فردی (سن و جنس)، سابقۀ ابتلا به بیماری‏ها یا التهابات مجاری تنفسی و گفتاری، ابتلا به اختلال گفتاری، کم‏شنوایی، دوزبانگی یا اختلالات عضوی اندام‏های گفتاری بود. به‏منظور دریافت و انتقال صدای آزمودنی از میکروفن مجهز به تقویت‏کننده استفاده شد و برای جلوگیری از انعکاس صدای آزمودنی، کاهش سر و صداهای محیطی و تنظیم دقیق دستگاه‏های مورد استفاده، پژوهش در آزمایشگاه اکوستیک دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت. روی تابلوی واکه‏ها شش واکۀ /i/، /e/، /æ/، /a/، /o/ و /u/ به‏ترتیب نوشته شده و روبه‏روی صندلی آزمودنی نصب شد. نرم‏افزار real analyzer مورد استفاده در پژوهش حاضر از مجموعه نرم‏افزارهای Dr. Speech است. این نرم‏افزار صداهای دریافتی از میکروفن را همزمان با دریافت تجزیه و تحلیل می‏کند و روی صفحۀ مانیتور نشان می‏دهد. با استفاده از این برنامه می‏توان نمودار شکل موج، طیف و منحنی تشدید صداهای گفتاری را مورد بررسی قرار داد. این نرم‏افزار همچنین میزان فرکانس پایه، تغییرات آن، شدت صوت و تغییرات مربوط به شدت را به‏صورت عددی ثبت می‏کند. حداقل محدودۀ زمانی که با این نرم‏افزار می‏توان بررسی کرد 7/0 ثانیه است.

پژوهش حاضر طی چند مرحله انجام شد. ابتدا رضایت‏نامۀ کتبی به امضای شرکت‏کنندگان در پژوهش رسانده شد. سپس از آنها خواسته شد که پرسش‏نامۀ پژوهش را مطالعه کرده و به سؤالات آن به‏دقت و صادقانه پاسخ دهند. بعد از بررسی پرسش‏نامه‏ها افرادی که سابقۀ دوزبانگی و اختلالات تنفسی، گفتاری و شنوایی داشتند از مطالعه حذف و آزمودنی‏های جدید جایگزین آنها شدند. در مرحلۀ بعد هر آزمودنی در ساعت معین به آزمایشگاه گفتار دعوت می‏شد و مراحل اجرای آزمون برای او شرح داده می‏شد. سپس از آزمودنی خواسته می‏شد طوری روی صندلی بنشیند که گردنش کاملاً راست باشد و به راست، چپ، جلو یا عقب منحرف نشود. به هنگام اجرای آزمون، تابلوی واکه‏ها روبه‏روی آزمودنی قرار داشت. همچنین، برای جلوگیری از تورش‏های ناشی از بازخورد بینایی، آزمودنی حین اجرای آزمون صفحۀ مانیتور را مشاهده نمی‏کرد. بعد از استقرار مناسب آزمودنی روی صندلی، میکروفن در فاصلۀ مناسب 20 سانتی‏متری دهان روی سینه آزمودنی نصب می‏شد. سپس آیکون start روی صفحۀ نمایش فشار داده می‏شد و از آزمودنی خواسته می‏شد شش واکۀ /i/، /e/، /æ/، /a/، /o/ و /u/ را از روی تابلوی واکه‏ها به‏ترتیب تولید کند. هر واکه باید حداقل به‏مدت 3 ثانیه تولید می‏شد. برای جلوگیری از تورش ناشی از پدیدۀ هماهنگی در تولید، آزمودنی باید بین پایان تولید یک واکه و شروع واکۀ بعدی کاملاً مکث می‏کرد. در صورت وجود اشکال در اجرای آزمون مانند تولید کوتاه واکه‏ها، وجود صداهای محیطی و عدم مکث بین تولید دو واکه، مراحل اجرای آزمون دوباره برای آزمودنی شرح داده می‏شد و آزمون تکرار می‏گردید. بعد از اجرای آزمون اطلاعات ذخیره می‏شد و منحنی تشدید یا منحنی پاسخ فرکانس هر واکه در هر آزمودنی در محدودۀ زمانی 7/0 ثانیۀ میانی مورد بررسی قرار می‏گرفت و F0 و F1، F2 و F3 قلۀ منحنی، که نشانگر فرکانس‏های تشدید شده هستند، ثبت می‏شد.

داده‏های به‏دست آمده با استفاده از نرم‏افزارهای Microsoft Excel 2003 و SPSS نسخۀ 11 تحلیل و نتایج به‏صورت جدول و نمودار و براساس میانگین سازه‏ها در هر جنس استخراج شد. در قسمت تحلیلی برای مقایسۀ F0 واکه‏های مختلف در دو جنس، از آزمون‏های Leven و t مستقل استفاده شد. نمودار فضای واکه‏ای با ارائۀ میانگین‏های F1 و F2 با نرم‏افزار real analyzer رسم گردید. این نرم‏افزار F1 را در محور عمودی و F2 را در محور افقی قرار می‏دهد.

 

یافته‏ها

مقایسۀ میانگین F0 هر واکه در دو جنس در جدول 1 نشان داده شده است. براساس نتاج این جدول F0 مردان و زنان در


تمام واکه‏ها اختلاف معنی‏دار با هم دارد(000/0p=). کمترین میزان F0 در مردان و زنان مربوط به واکه‏های /æ/ و /a/ (135 هرتز در مردان و 230 هرتز در زنان) و بیشترین آن مربوط به واکۀ /i/ (146 هرتز در مردان و 239 هرتز در زنان) است. ترتیب قرارگیری واکه‏ها از لحاظ کمترین به بیشترین میزان F0 در مردان شامل واکه‏های /a/، /æ/، /e/، /o/، /u/ و /i/ است. این ترتیب مربوط به F0، در زنان نیز صادق است.

جدول 2 F1، F2 و F3 را در هر واکه به‏تفکیک جنس نشان می‏دهد. بیشترین و کمترین مقدار F1 در مردان و زنان مربوط به واکه‏های /æ/ و /i/ است. بیشترین و کمترین مقدار F2 در هر دو جنس به‏ترتیب مربوط به واکه‏های /i/ و /u/ است. بیشترین و کمترین میزان F3 مربوط به واکه‏های /u/ و /i/ است.

فضای واکه‏ای واکه‏های زبان فارسی به‏ترتیب برای مردان در نمودار 1 و زنان در نمودار 2 نشان داده شده است. بر این اساس فضای واکه‏ای در زنان گسترده‏تر است، و به تعبیری تحرک زبان در زنان نسبت به مردان بیشتر است.

 

بحث

یافته‏های ما نشان داد که میانگین فرکانس پایه در مردان
به‏طور معنی‏داری بیشتر از زنان است. این یافته با پژوهش
Toran و Lal (2009) همخوانی دارد. از طرفی میانگین F0 مردان و زنان در واکۀ /i/ زبان فارسی کمتر از پژوهش مذکور است. در پژوهش فوق تنها واکۀ /i/ زبان نپالی بررسی شده است. بر این اساس به نظر می‏رسد زبان نپالی در مقایسه با زبان فارسی دارای فرکانس بالاتری است(15). همچنین این یافته با نتایج مطالعۀ Smits و همکاران (2005) مشابه است. از طرفی نتایج مطالعۀ این پژوهشگران که روی زبان بلژیکی انجام شد، نشان می‏دهد که مردان و زنان بلژیکی نسبت به مردان و زنان فارسی‏زبان با فرکانس کمتر صحبت می‏کنند(16). دلیل این تفاوت‏ها مربوط به خصوصیات ساختمان اندام‏های گویایی در نژادهای مختلف و در نتیجه ویژگی‏های اکوستیکی خاص هر زبان است. همچنین، کوتاه و نازک‏تر بودن تارهای صوتی در زنان نسبت به مردان دلیل اصلی بالا بودن F0 آنها است.

چنانکه گفته شد شکل و اندازۀ مجرای صوتی در تولید واکه‏ها بر فرکانس‏های تشدید شده یا سازه‏های واکه‏ها تأثیر می‏گذارد. F1 نمایانگر ارتفاع زبان یا میزان تنگ‏شدگی مجرای صوتی حین تولید واکه است. هرچه ارتفاع زبان کاهش یابد و به تبع آن میزان تنگ‏شدگی بیشتر شود F1 کاهش می‏یابد. به این ترتیب انتظار می‏رود F1 در واکه‏های باز بیشتر و در واکه‏های بسته کمتر باشد. نتایج پژوهش حاضر با یافته‏های Ball و Code که نشان می‏دهد بیشترین میزان F1 در واکه /æ/ و کمترین آن در واکه‏های /e/ و /i/ است، همخوانی دارد(3). در واکه‏های زبان فارسی نیز بیشترین میزان F1 در واکۀ باز /æ/ و کمترین میزان آن در واکه‏های بستۀ /e/ و /i/ وجود دارد، و میزان ارتفاع زبان به‏ترتیب در واکه‏های /æ/، /a/، /e/، /o/، /u/ و /i/ کمتر می‏شود.

F2 به فاصلۀ تنگ‏شدگی مجرای صوتی تا حنجره بستگی دارد. بر این اساس هرچه واکه پیشین‏تر باشد میزان F1 کمتر خواهد بود. براساس نتایج پژوهش حاضر در میان 6 واکۀ زبان فارسی، واکۀ /i/ پیشین‏ترین و واکۀ /u/ پسین‏ترین خواهد بود. همچنین فاصلۀ تنگ‏شدگی تا حنجره به‏ترتیب در واکه‏های /i/، /e/، /æ/، /a/، /o/ و /u/ کمتر خواهد شد.

F3 با شکل لب‏ها و گرد بودن آنها در ارتباط است. F3 در واکه‏های گرد کاهش می‏یابد و رابطۀ معکوس میان مقدار F3 و درجۀ گردشدگی وجود دارد. هرچه میزان گستردگی بیشتر باشد میزان F3 افزایش می‏یابد. به‏همین دلیل بیشترین میزان F3 در گسترده‏ترین واکه یعنی /i/ و کمترین میزان آن در گردترین واکه یا /u/ به‏دست آمده است. واکه‏های /i/، /e/ و /a/ به‏ترتیب گسترده‏ترین واکه‏ها و واکه‏های /u/، /æ/ و /o/ به‏ترتیب گردترین واکه‏ها هستند.

نرم‏افزار real analyzer در رسم نمودار فضای واکه‏ای محور عمودی را F1 و محور افقی را F2 قرار می‏دهد، که به این ترتیب قرارگیری واکه‏ها براساس محور عمودی میزان باز و بسته بودن آنها را نشان می‏دهد. همچنین، ترتیب قرارگیری واکه‏ها براساس محور افقی نمایانگر فاصلۀ تنگ‏شدگی از حنجره است. نمودار فضای واکه‏ای واکه‏های زبان فارسی موقعیت تولیدی واکه‏ها را در فضای دهان و در مقایسه با یکدیگر نشان می‏دهد.

 

نتیجه‏گیری

فرکانس پایۀ زنان در تمام واکه‏ها به‏طور معنی‏دار بیشتر از مردان است. در هر دو جنس واکه‏های /æ/ و /a/ بم‏ترین و واکۀ /i/ زیرترین واکه‏ها هستند. واکۀ /æ/ بازترین و واکۀ /i/ بسته‏ترین واکه‏ها هستند. واکه‏های /i/ و /u/ به‏ترتیب پیشین‏ترین و پسین‏ترین واکه‏ها هستند. گردترین واکۀ زبان فارسی /u/ و گسترده‏ترین آنها واکۀ /i/ است.


 

REFERENCES


1.             Ashby P. Speech sounds. 2nd ed. New York: Routledge; 2005.

2.             Yunusova Y, Weismer G, Westbury JR, Lindstrom MJ. Articulatory movements during vowels in speakers with dysarthria and healthy controls. J Speech Lang Hear Res. 2008;51(3):596-611.

3.             Ball MJ, Code C. Instrumental clinical phonetics. 1st ed. London: Whurr publication; 1997.

4.             Boone DR, McFarlane SC, Von Berg SL. The voice and voice therapy, 7th ed. Boston: Pearson/Allyn & Bacon; 2005.

5.             Ladefoged P. A course in phonetics. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich; 2006.

6.             Ladefoged P. Vowels and consonants an introduction to the sounds of language. 2nd ed. Oxford: Blackwell Publishers; 2005.

7.             Caruso AJ, Strand EA. Clinical management of motor speech disorders in children. New York: Thieme Medical Publishers; 1999.

8.             Hagino A, Inohara K, Sumita YI, Taniguchi H. Investigation of the factors influencing the outcome of prostheses on speech rehabilitation of mandibulectomy patients. Nihon Hotetsu Shika Gakkai Zasshi. 2008; 52(4):543-9.

9.             Salehi F, Bahrami A, Pourgharib J, Torabinezhad F, Kamali M. The Persian vowel formants in normal, moderate and severe hearing impaired students age 7-9 years in Isfahan. Audiol. 2009;17(2):42-52. Persian.

10.         Bahrami A, Pourgharib J, Torabinejad F, Kmali K, Salehi F. The Persian vowel formant structure of students with normal, moderate and severe hearing loss aged 15-18 years in Esfahan. J Res Rehab Sci. 2007;3(2):77-84. Persian.

11.         Peterson GE, Barney HL. Control methods used in a study of the vowels. J Acoust Soc Am. 1952;24(2):175-84.

12.         Kent RD, Forner LL. Developmental study of vowel formant frequencies in an imitation task. J Acoust Soc Am. 1979;65(1):208-17.

13.         DePaul R, Brooks BR. Multiple orofacial indices in amyotrophic lateral sclerosis. J Speech Hear Res. 1993;36(6):1158-67.

14.         Sumita YI, Ozawa S, Mukohyama H, Ueno T, Ohyama T, Taniguchi H. Digital acoustic analysis of five vowels in maxillectomy patients. J Oral Rehabil. 2002;29(7):649-56.

15.         Toran KC, Lal BK. Objective analysis of voice in normal young adults. Kathmandu Univ Med J (KUMJ). 2009;7(28):374-7.

16.         Smits I, Ceuppens P, De Bodt MS. A comparative study of acoustic voice measurements by means of Dr. Speech and Computerized Speech Lab. J Voice. 2005;19(2):187-96.