Research Article

 

 

Deficit of auditory temporal processing in children with dyslexia-dysgraphia

 

 

Sima Tajik1, Mansoureh Adel Ghahraman1, Ali Akbar Tahaie1, Fahimeh Hajiabolhassan1, Leila Jalilvand Karimi2, Shohreh Jalaie3

 

1- Department of Audiology, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran

2- Department of Audiology, Faculty of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran

3- Department of Biostatistics, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran

 

Received: 12 March 2012, accepted: 23 July 2012

 

Abstract

Background and Aim: Auditory temporal processing reveals an important aspect of auditory performance, in which a deficit can prevent the child from speaking, language learning and reading. Temporal resolution, which is a subgroup of temporal processing, can be evaluated by gap-in-noise detection test. Regarding the relation of auditory temporal processing deficits and phonologic disorder of children with dyslexia-dysgraphia, the aim of this study was to evaluate these children with the gap-in-noise (GIN) test.

Methods: The gap-in-noise test was performed on 28 normal and 24 dyslexic-dysgraphic children, at the age of 11-12 years old. Mean approximate threshold and percent of corrected answers were compared between the groups.

Results: The mean approximate threshold and percent of corrected answers of the right and left ear had no significant difference between the groups (p>0.05). The mean approximate threshold of children with dyslexia-dysgraphia (6.97 ms, SD=1.09) was significantly (p<0.001) more than that of the normal group (5.05 ms, SD=0.92). The mean related frequency of corrected answers (58.05, SD=4.98%) was less than normal group (69.97, SD=7.16%) (p<0.001).

Conclusion: Abnormal temporal resolution was found in children with dyslexia-dysgraphia based on gap-in-noise test. While the brainstem and auditory cortex are responsible for auditory temporal processing, probably the structural and functional differences of these areas in normal and dyslexic-dysgraphic children lead to abnormal coding of auditory temporal information. As a result, auditory temporal processing is inevitable.

Keywords: Auditory temporal processing, gap-in-noise test, dyslexia, dysgraphia, learning disability

 


مقاله پژوهشی

 

نقص پردازش زماني شنوايي در كودكان مبتلا به نارساخواني‏ـ‏نارسانويسي

 

سيما تاجيك1، منصوره عادل قهرمان1، علي‏اكبر طاهايي1، فهيمه حاجي ابوالحسن1، ليلا جليلوند كريمي2، شهره جلايي3

1ـ گروه شنوايي‏‏شناسي، دانشكده توانبخشي، دانشگاه علوم پزشكي تهران، ايران

2ـ گروه شنوايي‏شناسي، دانشكده توانبخشي، دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، تهران، ايران

3ـ گروه آمار زيستي، دانشكده توانبخشي، دانشگاه علوم پزشكي تهران، ايران

 

چكيده

زمينه و هدف: پردازش زماني شنوايي جنبۀ مهمي از عملكرد شنوايي است و نقص در آن مي‏تواند مانع كسب گفتار، زبان و خواندن شود. وضوح زماني از زيرمجموعه‏هاي پردازش زماني است و با آزمون‏هاي تشخيص فاصله قابل ارزيابي است. از آنجا كه اختلالات واج‏شناختی کودکان نارساخوان‏ـ‏نارسانويس به نقايص پردازش زماني شنوايي هم مربوط است، اين مطالعه با هدف بررسي نتايج آزمون فاصله در نويز در آنها انجام شده است.

روش بررسي: آزمون فاصله در نويز روي 28 کودک هنجار و 24 کودک نارساخوان‏ـ‏نارسانويس 12-11 ساله انجام شد. سپس ميانگين آستانۀ تقريبي و درصد پاسخ‏هاي درست در دو گروه مقايسه شد.

يافته‏ها: ميانگين آستانۀ تقريبي و درصد پاسخ‏هاي درست گوش راست و چپ در دو گروه تفاوتي نداشت. ميانگين آستانۀ تقريبي کودکان نارساخوان‏ـ‏نارسانويس با 97/6 و انحراف معیار 09/1 ميلي‏ثانيه بیشتر از گروه هنجار با 05/5 و انحراف معیار 92/0 میلی‏ثانیه و ميانگين پاسخ‏هاي درست آنها با 05/58 و انحراف معیار 98/4 درصد کمتر از گروه هنجار با 97/69 و انحراف معیار 16/7 درصد به‏دست آمد(001/0p<).

نتيجه‏گيري: وضوح زماني ناهنجاري در كودكان نارساخوان‏ـ‏نارسانويس براساس آزمون فاصله در نويز ديده شد. از آنجا كه نواحي ساقۀ مغز و قشر شنوايي، بخشی از پردازش زماني شنوايي را عهده‏دار هستند، احتمالاً تفاوت‏هاي ساختاري و عملكردي افراد هنجار و نارساخوان‏ـ‏نارسانويس در اين نواحي سبب رمزگذاري ناهنجار اطلاعات زماني شنوايي و در نتيجه نقايص پردازش زماني شنوايي مي‏شود.

واژگان كليدي: پردازش زماني شنوايي، آزمون فاصله در نويز، نارساخواني، نارسانويسي، اختلال یادگیری

 

(دریافت مقاله: 22/12/90، پذیرش: 2/5/91)

 

مقدمه


نارساخواني‏ـ‏نارسانويسي (dyslexia-dysgraghia) يكي از انواع اختلال يادگيري (Learning Disability: LD) است كه در آن، با وجود هوش هنجار فرد مبتلا، مهارت‏هاي خواندن و نوشتن به ‏علت نقص در عملكرد سیستم عصبی مرکزی پایین‏تر از سطح مورد انتظار متناسب با سن است. نقايص ادراكي بينايي و شنوايي، ضايعات مغزي و ژنتيك نيز مي‏توانند سبب اختلال يادگيري شوند(1). توانايي دانش‏آموزان در پردازش و تجزيه و تحليل اصوات زباني می‏تواند بر كيفيت رشد خواندن و انتقال اصوات زباني به شكل نوشتاري اثرگذار باشد(2). تحقيقات در زمينۀ اختلال عملكرد عصب‏شناختي نارساخواني نشان مي‏دهد كه مشكلات واج‏شناختي این افراد ممكن است از نقايص اساسي‏تر مكانيزم ادراكي پايه كه مسئول پردازش اطلاعات زماني شنوايي است ناشي شود. تمايز زماني ضعيف مي‏تواند توجيهي براي تمايز ضعيف اصوات گفتاري باشد. درك ضعیف گفتار به‏دليل نقايص پردازش شنوايي نمودهاي واج‏شناختي مبهمي را ايجاد مي‏كند كه سبب نقايص آگاهي واج‏شناختي مي‏شود(3). پردازش تحريكات صوتي متوالي كوتاه يا بسيار سريع كه پردازش زماني (temporal processing) نامیده می‏شود(4) جنبۀ مهمي از عملكرد شنوايي است كه براي محدودۀ وسيعي از فعاليت‏هاي روزانۀ شنوايي شامل درك گفتار و موسيقي مهم است و نقص در آن مي‏تواند مانع كسب گفتار، زبان و خواندن شود. از این رو، طبق بيانيۀ انجمن گفتار، شنوايي و زبان آمريكا (2005) بررسی اين جنبه از عملكرد شنوايي بايد در مجموعه آزمون‏هاي ارزيابي پردازش شنوايي گنجانده شود(5و6). وضوح زماني (temporal resolution) از زيرمجموعه‏هاي پردازش زماني است و به كوتاه‏ترين مدتی اطلاق مي‏شود كه فرد قادر به تفكيك دو تحريك صوتي از يكديگر باشد(4). ارزيابي باليني وضوح زماني بر الگوهاي تشخيص فاصله (gap detection) تكيه دارد(5). آزمون فاصله در نويز (Gap In Noise: GIN) توسط Musiek‌ (2005) طراحي شده است و وضوح زماني را ارزيابي می‏كند. حساسيت آن 72 درصد و ويژگي‏اش 94 درصد است(4). آستانۀ تقريبي آن در كودكان 18-7 سال هنجار در محدودۀ 05/5-7/4 ميلي‏ثانيه به‏دست آمده است(9-7).

از آنجا که بين اختلال يادگيري و عملكرد ضعيف در انواع آزمون‏های شنوايي مرکزی ارتباط وجود دارد(10و11) با استفاده از آزمون‏هاي تشخيص اختلال پردازش شنوايي مي‏توان افرادي را كه دارای پردازش شنوايي هنجار هستند از کسانی که نياز به ارزيابي و احتمالاً مديريت بيشتر دارند، تفكيك كرد. ميزان اختلال پردازش شنوايي (Auditory processing disorder: APD) در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری 50-30 درصد تخمين زده شده است. Iliadou و همكاران (2009) ميزان اختلال پردازش زمانی شنوايي را با آزمون تشخيص فاصلۀ تصادفي (Random Gap Detection Test: RGDT) در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری 58 درصد تخمين زدند(10). اما نتایج مطالعات King و همكاران (2003) نشان‏دهندۀ فقدان اختلال شناسایی فاصله در افراد نارساخوان بود(11). با آن که آزمون‏های ديگر تشخیص فاصله در LD بررسی شده‏اند، اما آزمون GIN تاكنون در این افراد انجام نشده است. با توجه به اهميت پردازش زماني شنوايي در كسب گفتار و مهارت‏هاي خواندن و نوشتن، هدف از انجام اين پژوهش ارزيابي پردازش وضوح زماني با مقايسۀ نتايج آزمون GIN بين كودكان 12-11 سال هنجار و مبتلا به نارساخواني‏ـ‏نارسانويسي بود.

 

روش بررسي

مطالعۀ مقطعي‏ـ‏مقايسه‏اي حاضر روي 28 كودك هنجار (20 پسر و 8 دختر) و 24 نارساخوان‏ـ‏نارسانويس (21 پسر و 3 دختر) در محدودۀ سني 12-11 سال (پايۀ پنجم ابتدايي) صورت گرفت. كودكان مبتلا به نارساخواني‏ـ‏نارسانويسي از مراكز اختلالات يادگيري یک، دو و سه آموزش و پرورش استثنایي شهر تهران به روش نمونه‏گيري آسان انتخاب شدند. همۀ كودكان مراجعه‏كننده به اين مراكز با علت افت تحصيلي توسط آموزگاران، روان‏شناسان و روان‏پزشكان و ساير متخصصان ارجاع شده بودند. در اين مراكز هوش‏بهر کودک با آزمون وكسلر ارزيابی شده و كودكان با هوش‏بهر كمتر از هنجار به مراكز درماني ديگر ارجاع مي‏شوند. بنابراين تمامی كودكان مورد مطالعه از هوش‏بهر هنجار برخوردار بودند. تشخيص نارساخواني‏ـ‏نارسانويسي آنها توسط كارشناسان مركز LD و با استفاده از آزمون‏های تشخيصي انجام گرفت. كودكان هنجار با توجه به عملكرد تحصيلي‏شان در درس‏هاي بخوانيم و املا از مدارس منطقۀ 12 آموزش و پرورش شهر تهران به روش نمونه‏گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. از آنجا که ارزشیابی تحصیلی دانش‏آموزان در آموزش و پرورش نمرۀ بیشتر از 17 را عملکرد تحصیلی مطلوب در نظر می‏گیرد، دانش‏آموزانی انتخاب شدند که در اين دو درس نمرۀ بالاتر از 17 داشتند. از شرايط ورود نمونه‏ها به مطالعه سلامت عمومي، عدم سابقۀ اختلالات روان‏شناختي و عصب‏شناختي بود كه براساس اظهارات والدين و با استفاده از پرسش‏نامه به‏دست آمد. برای رعايت ملاحظات اخلاقي در اين پژوهش از والدين كودكان رضايت‏نامه کتبی گرفته شد. كودكان تحت تاريخچه‏گيري (پرسش‏نامه)، اديومتري، تمپانومتري و آزمون فاصله در نويز قرار گرفتند. برای كنترل برتري مغزي كودكان راست‏دست با استفاده از


Text Box: جدول 1ـ ميانگين و انحراف معيار آستانه و درصد پاسخ‏هاي درست آزمون فاصله در نويز در افراد هنجار و نارساخوان‏ـ‏نارسانويس

	میانگین (انحراف معیار) آستانۀ تقریبی (میلی‏ثانیه)		میانگین (انحراف معیار) پاسخ‏های درست (درصد)
گوش	هنجار	نارساخوان‏ـ‏نارسانویس		هنجار	نارساخوان‏ـ‏نارسانویس
راست	(96/0) 03/5	(24/1) 91/6		(18/8) 52/69	(48/7) 32/58
چپ	(05/1) 07/5	(19/1) 04/7		(34/7) 43/70	(16/4) 77/57
هر دو	(92/0) 05/5	(09/1) 97/6		(16/7) 97/69	(98/4) 05/58


پرسش‏نامه Edinburg انتخاب شدند. پس از انجام اتوسكپي، آستانه‏هاي شنوايي دو گوش در محدودۀ فركانسي 250 تا 8000 هرتز با استفاده از دستگاه اديومتر دو كاناله مدل 922 v.2 Orbiter ساخت شركت Madsen دانمارك از دو مسير هوايي و استخواني به‏دست آمد و برای اطمينان از سلامت گوش مياني، اديومتري ايميتانس با استفاده از دستگاه Zodiac 901 ساخت شركت Madsen كشور دانمارك انجام شد. افراد با آستانه‏هاي شنوايي بهتر از 15 دسی‏بل HL در دو گوش، تمپانوگرام نوع An و رفلكس اكوستيك هنجار به‏صورت همان‏طرفي و دگرطرفي وارد اين مطالعه شدند. سپس آزمون فاصله در نويز (2005 Musiek‌) با استفاده از اديومتر فوق و CD player متصل به آن به‏صورت تك‏گوشي و در سطح 50 دسی‏بل SL نسبت به ميانگين آستانۀ تن خالص انجام شد. نحوۀ انجام آزمون برای کودک توضيح داده شد و هدفون روي گوش‏های وی گذاشته شد. برای انجام آزمون GIN، نويز پهن باندی (نويز سفيد) با مدت زمان شش ثانيه ارائه شد كه شامل صفر تا سه فاصله سكوت به‏صورت تصادفي بود. نویز سفید با کامپیوتر ایجاد شده بود و به‏طور یکنواخت بین 32000- و 32000 با مقدار RMS، /sqrt32000 توزیع شده بود. سرعت نمونه‏گیری 44100 هرتز بود. مدت فاصله‏هاي ارائه شده 2، 3، 4، 5، 6، 8، 10، 12، 15،20 ميلي‏ثانيه بود و فرد آزمايش‏شونده با شناسايي فاصله‏هاي موجود در تحريك‏های ارائه شده به آزمايشگر پاسخ مي‏داد. از فرد آزمايش‏شونده خواسته می‏شد زماني كه متوجه فاصله سكوت می‏شود دکمه را فشار دهد. اگر زماني كه فاصله‏اي وجود نداشت پاسخ داده مي‏شد، پاسخ مثبت كاذب تلقي مي‏شد. در اين بررسي دو پاسخ مثبت كاذب قابل اغماض بود و در صورت تعداد بيشتر، نحوۀ پاسخ‏دهي دوباره آموزش داده مي‏شد. قبل از اجراي آزمون از 10 آيتم تمريني استفاده می‏شد. دو معيار آستانۀ تقريبي و درصد پاسخ‏هاي درست براي ارزيابي اين آزمون وجود دارد. كمترين زماني كه آزمايش‏شونده حداقل چهار مورد از شش فاصله موجود را درست تشخيص دهد آستانۀ تقريبي ناميده مي‏شود و درصد پاسخ‏هاي درست به پاسخ‏هاي درست فرد در تشخيص فاصله‏هاي آزمون GIN اشاره دارد. اين دو معيار توسط آزمونگر محاسبه و در فرم مخصوص نتايج ثبت می‏شد(4). آستانۀ تقريبي دو انحراف معيار بيشتر و درصد پاسخ‏هاي درست دو انحراف معيار كمتر از ميانگين دو گوش كودكان هنجار به‏عنوان معيار جداكنندۀ (cut off) عملكرد ناهنجار در نظر گرفته شد(4). كليۀ ارزيابي‏ها در كلينيك شنوايي‏شناسي دانشكدۀ توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي تهران از اسفند 1389 تا خرداد 1390 انجام گرفت. در نهايت، نتايج آزمون فاصله در نويز دو گروه با نرم‏افزار آماري SPSS‌ نسخۀ 16 و آزمون‏هاي آماري t زوجي برای مقايسۀ نتايج بين دو گوش و t مستقل براي بررسي اثر نارساخواني‏ـ‏نارسانويسي در سطح معنی‏داري 05/0 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.

 

يافته‏ها

ميانگين آستانۀ تقريبي و درصد پاسخ‏هاي درست گوش راست و چپ در هر دو گروه كودكان هنجار و نارساخوان‏ـ‏نارسانويس به‏دست آمد و اثري از برتري گوش بر پارامترهاي آزمون GIN ديده نشد (به‏ترتیب 8/0=p، 57/0=p، 43/0=p، 69/0=p). به‏دليل نبود اختلاف معنی‏دار بين نتايج گوش راست و چپ، از دادههاي هر دو گوش ميانگين گرفته شد و سپس با آمار تحليلي بين دو گروه مقايسه شد. ميانگين آستانۀ تقريبي و درصد پاسخ‏هاي درست كودكان نارساخوان‏ـ‏نارسانويس تفاوت آماري معنی‏داري در مقايسه با كودكان هنجار نشان داد(001/0p<). آنها ميانگین آستانۀ تقريبي بيشتر و درصد پاسخ‏هاي درست كمتري نسبت به كودكان هنجار كسب كردند (جدول 1).

معيار جداكننده براي آستانۀ تقريبي 89/6 ميلي‏ثانيه و برای پاسخ‏هاي درست 65/55 درصد به‏دست آمد. 27 كودك هنجار (96 درصد) عملكرد بهتري از معيار ناهنجار در آزمون GIN داشتند. فقط يكي از كودكان هنجار آستانۀ تقريبي 8 ميلي‏ثانيه و پاسخ‏هاي درست 16/54 درصد به‏دست آورد. 15 نارساخوان‏ـ‏نارسانويس (62 درصد‌) در آستانۀ تقريبي، هشت نفر (33/33%) از آنها در پاسخ‏هاي درست و هفت (29%) نارساخوان‏ـ‏نارسانويس با در نظر گرفتن هر دو پارامتر عملكرد ناهنجار داشتند. به‏ عبارت دیگر، از 24 کودک نارساخوان‏ـ‏نارسانویس مورد بررسی، 16 نفر (67%) حداقل در یک پارامتر اختلال نشان دادند.

 

بحث

كودكان نارساخوان‏ـ‏نارسانويس پژوهش حاضر نقص بيشتري در RGDT در مقايسه با كودكان با توانايي خواندن و نوشتن هنجار نشان دادند. آنها آستانۀ تقريبي بالاتر و درصد پاسخ‏هاي درست كمتري داشتند. اما با مقايسۀ اين دو پارامتر بين گوش راست و چپ در هيچ‏يك از دو گروه تفاوت آماري معنی‏داري ديده نشد. آزمون GIN در افراد مبتلا به LD انجام نشده است، اما مي‏توان به تحقيقات اين آزمون در كودكان هنجار و آزمون‏هاي ديگر تشخيص فاصله در افراد LD اشاره كرد. Perez و Pereira (2010) برای ایجاد معیار رشد هنجار وضوح زمانی، آزمون GIN را روي 92 كودك 12-11 سال هنجار بدون سابقه‏اي از مشكلات گوشي، عصبي، شناختي و يادگيري اجرا کردند که در آن ميانگين آستانۀ تقريبي 05/5 ميلي‏ثانيه و پاسخ‏هاي درست 70/71 درصد به‏دست آمد(7). پژوهش Amaral و Colella-Santos (2010) که روی 75 كودك 10-8 سال با شنوایی هنجار و بدون مشکلات یادگیری، به‏منظور بررسی عملکرد توانایی پردازش زمانی با آزمون GIN انجام شده بود، اختلافي در آستانۀ تقريبي و درصد پاسخ‏هاي درست آزمون GIN بين گوش راست و چپ نشان نداد و ميانگين 7/4 ميلي‏ثانيه و60/73 درصد به‏دست آمد(8). Shinn و همكاران (2009) آزمون GIN را با هدف تعیین کاربرد آن در جمعیت کودکان، روی 72 كودك هنجار در محدودۀ سني 18-7 سال در شش گروه سني اجرا كردند و نتايج اختلاف آماري بين دو گوش و گروه‏هاي سني مختلف نشان نداد(9). Musiek و همكاران (2005) آستانه‏هاي تشخيص فاصله مشابه را براي گوش راست و چپ (9/4 و 8/4 ميلي‏ثانيه) 50 فرد بزرگسال با شنوايي هنجار، و افزایش آستانۀ تشخیص فاصله را در گوش راست 5/8 میلی‏ثانیه و در گوش چپ 7/7 میلی‏ثانیه در 18 فرد با درگیری سیستم شنوایی مرکزی گزارش كردند. نتایج پژوهش آنها آزمون فاصله در نویز را یک ابزار بالینی معتبر در ارزیابی وضوح زمانی با تمرکز بر بیماران با درگیری سیستم شنوایی مرکزی نشان داد(4). به این ترتیب در مطالعات مختلف، اثري از برتري گوشي در آزمون‏هاي تشخيص فاصله ديده نشد. فقدان تفاوت بين گوشي نشان‏دهندۀ اين است كه توانايي زماني اندازه‏گيري شده با آزمون فاصله در نويز به‏طور متقارن تكامل مي‏يابد و اثري از برتري گوشي و نيمكره‏اي ديده نمي‏شود(9). Sharma و همكاران (2006) توانایی پردازش شنوایی کودکان با اختلال خواندن را با آزمون‏های رفتاری شنوایی مرکزی ارزیابی کردند و افزايش آستانۀ آزمون RGDT را در 23 نارساخوان در محدودۀ سني 12-8 سال نسبت به افراد گروه هنجار و نارساخواني درمان شده ثبت كردند(3). Iliadou و همكاران (2009) پردازش زماني شنوایی را در 127 کودک 16-8 سال مبتلا به LD بررسی کردند و افزايش آستانۀ آزمون RGDT را نشان دادند(10). نتايج مطالعۀ King و همكاران (2003) برای تعیین میزان اختلال پردازش شنوایی در 11 فرد بزرگسال نارساخوان، آزمون RGDT را شاخص مهمي براي تفاوت ميان دو گروه شاهد نارساخوان نشان نداد(11). از آنجا که آزمون GIN در LD بررسی نشده است و در این بررسی به مقایسۀ نتایج این آزمون با آزمون‏های دیگر وضوح زمانی پرداخته شد، لازم است به متغيرهاي مربوط به نوع و نحوۀ ارائۀ تحريك، روش پاسخ‏گويي و غيره توجه شود.

در اين پژوهش معيار اختلال آستانۀ تقريبي 89/6 ميلي‏ثانيه و برای پاسخ‏هاي درست 65/55 درصد به‏دست آمد. در مطالعۀ Amaral و Colella-Santos (2010) معيار جدا‏كننده براي عملكرد هنجار و ناهنجار در آزمون GIN براي آستانۀ تقريبي 1/6 ميلي‏ثانيه و پاسخ‏هاي درست 60 درصد به‏دست آمد(8). Musiek و همكاران (2005) معيار ناهنجار درصد پاسخ‏هاي درست را 54 درصد ذكر كردند(4). در پژوهش حاضر 96 درصد كودكان هنجار وضوح زماني مطلوبي براساس آزمون GIN داشتند. در مطالعۀ Musiek و همكاران (2005)، 94 درصد افراد شاهد عملكرد هنجار نشان دادند(4). Iliadou و همكاران (2009) ميزان اختلال پردازش زمانی با GDT را در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری 58 درصد تخمين زدند(10).

تفاوت‏های ساختاری در مغز افراد نارساخوان، در مقایسه با افراد با توانایی خواندن هنجار، دیده شده است. برای مثال، مطالعات الگوي متفاوتي از کمتر بودن نورون‏هاي بزرگ و بیشتر شدن نورون‏هاي كوچك در هسته‏هاي زانويي داخلي (medial geniculate) تالاموس افراد نارساخوان را نشان داده‏اند. در نمونه‏های حيواني اين تفاوت در اندازه هسته‏هاي زانويي داخلي سبب نقايص پردازش زماني شنوايي شده است(12). برخي كودكان مبتلا به LD اختلال زماني در سطح ساقۀ مغز فوقاني، يعني برجستگي تحتاني (inferior colliculus) و نوار جانبي (lateral lemniscus) و قشر شنوايي در پاسخ به اصوات گفتاري و غيرگفتاري نشان مي‏دهند(13). براساس Cohen-Mimran و Sapir (2007) به نقل از Tallal و همكاران، مغز افراد نارساخوان قادر نيست محرك‏های گفتاري كوتاه و متوالي نظير انتقال سازه‏ها، نويز طيفي موجود در همخوان‏هاي انفجاري و تفاوت آستانۀ واكي در همخوان‏هاي واكدار و بي‏واك را به‏طور مؤثر و قابل اعتماد پردازش كند. كودكان نارساخوان ممكن است در كسب مهارت‏هاي واج‏شناختي لازم براي انطباق واج با نويسه و رمزگذاري و رمزگشايي مناسب و خودكار واژه‏ها هنگام خواندن و نوشتن مشكل داشته باشند(14). اين ارتباط بين رمزگذاري تحت قشري گفتار و خواندن نشان می‏دهد كه ناهم‏زماني عصبي در نارساخواني وجود دارد. اختلال در مادۀ سفيد و تفاوت‏هايي در اندازه و شكل جسم پينه‏اي در افراد نارساخوان گزارش شده است كه می­تواند دال بر مشكلات پردازش اطلاعات شنوايي و بينايي سريع باشد. آكسون‏هاي بزرگ‏تر در جسم پينه‏اي و ميلينه شدن كامل در افراد هنجار به انتقال سريع‏تر و كاراتر محرك‏ها كمك مي‏كند(12). مطالعات الكتروانسفالوگرافي (Electroencephalography: EEG) بزرگسالان نارساخوان كاهش پاسخ قشر شنوايي به محرك­های شنوايي متوالي سريع و كوتاه را نشان داده است(13). نقص در پردازش اطلاعاتي كه سريع تغيير مي‏كنند يكي از منابع محتمل اختلال پردازش شنوايي است. افراد با سيستم عصبي شنوايي آسيب‏ديده به فاصله‏هاي زمانی طولاني‏تري براي شناسايي فاصله‏ها نياز دارند. گفتار سريع فاصله‏های كوتاه‏تري دارد و وضوح زماني ضعيف مي‏تواند شناسايي فاصله‏هاي كوتاه را مشكل كند و سبب ایجاد مشكل در نگه‏داشتن اصوات جدا از يكديگر شود. در حقيقت، وضوح زماني ضعيف مي‏تواند توجيهي براي تمايز ضعيف اصوات گفتاري باشد كه يكي از مشخصات عمدۀ افراد نارساخوان‏ـ‏نارسانويس است(3،6و13).

در مجموع با استفاده از نتايج يك آزمون سابجكتيو به‏تنهايي نمي‏توان به اظهار نظري قطعي رسید. بهتر است نتايج چندين آزمون با يكديگر همراه شوند و يا با آزمون‏هاي آبجكتيو مربوط مقايسه شوند. با اين وجود يافته‏هاي اين پژوهش مي‏تواند اهميت پردازش زماني شنوايي در نارساخواني‏ـ‏نارسانويسي و لزوم ارزيابي پردازش زماني در پروتكل تشخيص و پيگيري اقدامات توانبخشي در LD را مورد تأکید قرار دهد. پيشنهاد مي‏شود مجموعه آزمون‏هاي پردازش شنوايي در ساير گروه‏هاي مبتلا به LD انجام شود و اثر شدت آن در پردازش زمانی شنوایی بررسی شود. همچنين براساس نتايج اين پژوهش آزمون غربالگري GIN نيز طراحي شود.

 

نتيجه‏گيري

وضوح زماني ناهنجاري در كودكان نارساخوان‏ـ‏نارسانويس براساس آزمون GIN ديده شد. از آنجا كه بخشی از پردازش زماني شنوايي در نواحي ساقۀ مغز و قشر شنوايي انجام می‏شود، احتمالاً تفاوت‏هاي ساختاري و عملكردي افراد هنجار و نارساخوان‏ـ‏نارسانويس در اين نواحي سبب رمزگذاري ناهنجار اطلاعات زماني شنوايي و در نتيجه نقايص پردازش زماني شنوايي مي‏شود. با توجه به ميزان بالاي نقص پردازش زماني شنوايي در كودكان نارساخوان‏ـ‏نارسانويس، شناسايی و توانبخشي مناسب كودكان با نقص پردازش شنوايي زماني مهم به‏نظر مي‏رسد. بهبود پردازش زماني شنوايي مي‏تواند به پيشرفت مهارت‏هاي كلامي و آموزشي منجر شود.

 

سپاسگزاري

در پايان از شوراي تحقيقات آموزش و پرورش، مسئولان محترم مراكز اختلال يادگيري یک، دو و سه، مديريت مدارس آموزش و پرورش منطقۀ 12 و خانواده‏هاي كودكان شركت‏كننده در پژوهش تشكر و قدرداني مي‏گردد.


 

REFERENCES


1.             Berninger VW, Nielsen KH, Abbott RD, Wijsman E, Raskind W. Writing problems in developmental dyslexia: under-recognized and under-treated. J Sch Psychol. 2008;46(1):1-21.

2.             Yalçinkaya F, Muluk NB, Sahin S. Effects of listening ability on speaking, writing and reading skills of children who were suspected of auditory processing difficulty. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2009;73(8):1137-42.

3.             Sharma M, Purdy SC, Newall P, Wheldall K, Beaman R, Dillon H. Electrophysiological and behavioral evidence of auditory processing deficits in children with reading disorder. Clin Neurophysiol. 2006;117(5):1130-44.

4.             Musiek FE, Shinn JB, Jirsa R, Bamiou DE, Baran JA, Zaida E. GIN (Gaps-In-Noise) test performance in subjects with confirmed central auditory nervous system involvement. Ear Hear. 2005;26(6):608-18.

5.             Zamyslowska-Szmytke E, Fuente A, Niebudek-Bogusz E, Sliwinska-Kowalska M. Temporal processing disorder associated with styrene exposure. Audiol Neurootol. 2009;14(5):296-302.

6.             Rawool VW. Temporal processing in the auditory system. In: Geffner D, Ross-Swain D, editors. Auditory processing disorders: Assessment, management, and treatment. San Diego: Plural Publishing, Inc; 2007. p. 117-37.

7.             Perez AP, Pereira LD. The gap in noise test in 11 and 12-year-old children. Pro Fono. 2010;22(1):7-12.

8.             Amaral MI, Colella-Santos MF. Temporal resolution: performance of school-aged children in the GIN Gaps-in-noise test. Braz J Otorhinolaryngol. 2010;76(6):745-52.

9.             Shinn JB, Chermak GD, Musiek FE. GIN (gaps-in-noise) performance in the pediatric population. J Am Acad Audiol. 2009;20(4):229-38.

10.         Iliadou V, Bamiou DE, Kaprinis S, Kandylis D, Kaprinis G. Auditory Processing Disorders in children suspected of Learning Disabilities-a need for screening? Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2009;73(7):1029-34.

11.         King WM, Lombardino LJ, Grandell CC, Leonard CM. Comorbid auditory processing disorder in developmental dyslexia. Ear Hear. 2003;24(5):448-56.

12.         Huttunen-Scott T. Auditory duration discrimination in children with reading disorder, attention deficit or both. Jyväskylä, Finland: University of Jyväskylä; 2009.

13.         Banai K, Kraus N. Neurobiology of (central) auditory processing disorder and language-based learning disability. In: Musiek FE, Chermak GD, editors. Handbook of (central) auditory processing disorders: volume 1: auditory neuroscience and diagnosis. 1st ed. San Diego: Plural Publishing Inc; 2007;89-116.

14.         Cohen-Mimran R, Sapir S. Auditory temporal processing deficits in children with reading disabilities. Dyslexia. 2007;13(3):175-92.