Research Article
Internal evaluation department of speech therapy, Tehran University of Medical Sciences
Zahra Soleymani1, Azar Mehri1, Fereshteh Farzianpour2, Ahmad Reza Khatoonabadi1, Mohammad Rahim Shahbodaghi1, Seyyedeh Maryam Khoddami1, Hooshang Dadgar1, Maryam Taghizade Ghe1, Mahdiye Karimi1
1- Department of Speech therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran
2- Department of Health Management and Economic, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Iran
Received: 5 January 2011, accepted: 26 June 2011
Abstract
Background and Aim: Internal evaluation is an important part of organization monitoring. One of the Ministry of Health’s policies is to encourage educational departments to conduct internal evaluations. The aim of internal evaluation of department of speech therapy was appraising its education, research and treatment qualities and determining its strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOTs) to identify the ways of overcoming weakness and threats.
Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted in 10 phases to evaluate 10 factors. Participants were undergraduate, graduate, and postgraduate students, academic staff, director of the department along with the patients. The internal evaluation software for educational and research centers released by Center of Medical Education Studies and Development was modified and utilized. Data was analyzed by calculating mean of means.
Results: Mean of means from highest to lowest scores were respectively as follows: the quality of diagnosis, treatment and dealing with patients 4.15 out of 5; as well as the quality of academic staff 3.5 were in the range of desirable category; qualities of management and organizational structure 3.34, graduate students 3.21, teaching and learning processes 3.1, missions and goals 3.09, instructional methods and curriculum models 2.99, educational and research equipments 2.9, students 2.76 and research 2.67 were within the range of rather desirable category. Total score was 3.17 (63.4%) which was within the range of rather desirable category.
Conclusion: The department of speech therapy was in rather desirable state before merger. That result was appropriate according to the department’s conditions and supplies.
Keywords: Department of speech therapy, internal evaluation, Tehran University of Medical Sciences
مقاله پژوهشی
ارزشیابی درونی گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران
زهرا سلیمانی1، آذر مهری1، فرشته فرزیانپور2، احمدرضا خاتونآبادی1، محمدرحیم شاهبداغی1، سیده مریم خدامی1، هوشنگ دادگر1، مریم تقیزاده قه1، مهدیه کریمی1
1ـ گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
2ـ گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
چکیده
زمينه و هدف: ارزشيابي دروني فرايندي مهم در هر سازماني است. يكي از سياستهاي آموزش عالي ارزشيابي هريك از گروههاي آموزشي است. هدف از ارزشیابی درونی گروه گفتاردرمانی سنجش میزان کیفیت در حوزههای آموزش، پژوهش و درمان بهمنظور ارزیابی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها و شناسایی راههای برطرف کردن ضعفها و تهدیدها است.
روش بررسی: این مطالعه مقطعیـتوصیفی در 10 گام بهمنظور بررسی 10 عامل انجام شد. نمونهها شامل دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشآموختگان و مسئولان آنان، اعضاء هیأت علمی و مدیر گروه، کارشناسان و بیماران بودند. در این پژوهش از نرمافزار ارزیابی درونی گروههای آموزشی و پژوهشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی استفاده شد. تجزیه و تحلیل براساس میانگین میانگینها انجام شد.
یافتهها: طیف مطلوبیت عوامل بهترتیب از بیشترین به کمترین عبارت بودند از: کیفیت تشخیص و درمان و نحوۀ برخورد با بیماران 15/4 از 5 و هیأت علمی 5/3 در طیف مطلوب، ساختار سازمانی و مدیریت 34/3، دانشآموختگان 21/3، فرایند تدریس و یادگیری 1/3، رسالتها و اهداف 09/3، دورههای آموزشی و برنامههای درسی 99/2، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی 9/2، دانشجویان 76/2 و پژوهش 67/2 در طیف نسبتاً مطلوب. گروه گفتاردرمانی در كل میانگین 17/3 (4/63%) از 5، طیف نسبتاً مطلوب را بهدست آورد.
نتیجهگیری: گروه گفتاردرمانی قبل از ادغام در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار داشت. با توجه به شرایط و امکانات موجود این وضعیت برای گروه مناسب بود.
واژگان کلیدی: گروه گفتاردرمانی، ارزشیابی درونی، دانشگاه علوم پزشكي تهران
(دریافت مقاله: 15/10/89، پذیرش: 5/4/90)
مقدمه
ارزشیابی، بخش تفکیکناپذیر و اساسی از وظایف هر سازمان است، به ویژه سازمانی چون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که هماهنگکننده ، برنامهریز و مجری آموزش پزشکی و پیراپزشکی و طیف گستردهای از خدمات بهداشتی و درمانی کشور است(1). ارزيابي دروني يكي از روشهاي ارزيابي است كه در مراكز آموزشي و پژوهشي به کار میرود. هدف از اين نوع ارزيابي بررسي وضعيت سيستم و تلاش در جهت بهبود واحدهاي آموزشي و پژوهشي است(2). تجربۀ ملي و بينالمللي نشان ميدهد كه فرايند ارزيابي دروني، به ويژه در گروههاي آموزشي، مكانيزمی مؤثر براي اطمينان از كيفيت دانشگاه است(3).
پژوهش در آموزش سطوح بالا براساس طيف وسيعي از اصول و قواعد صورت ميگيرد. علاقه به پژوهشهاي مقايسهاي در آموزش عالي در سالهاي اخير در اروپا رشد يافته است، كه ميتوان از آنها براي ارتقاء كيفيت بهره برد(4). ارزشيابي سيستمهاي آموزشي، برای تعيين اثربخشي تلاشهاي آموزشي ضروري است تا بتواند عوامل مؤثر در يادگيري فراگيران را شناسايي و اندازهگيري کند. امروزه براي ارزيابي سيستمها از آزمونها و روشهاي مناسب استفاده ميشود(5).
در آموزش عالي، اعتباربخشي با ارزيابي دروني گروههاي آموزشي شروع میشود و اعضای هيأت علمي، آن را برای بهبود كيفيت آموزش انجام میدهند(6).
مديريت كيفيت، در خيلي از كشورهاي توسعه يافته وارد نظام آموزش عالي شده است. در سال 1980 به دليل وضعيت بحراني آموزش در آمریکا، نظام آموزشی این کشور مورد ارزیابی قرار گرفت. از آن سال به بعد بسياري از مؤسسات این کار را با موفقيت انجام دادهاند. اگرچه اين فرایند در كشورهاي اروپايي مانند انگلستان با روندي آهسته پيش رفته است، اما این کشورها همانند آمريكا از اين فرايند سود بردهاند، بهطوري كه در آنها این فرایند به بهبود عملكرد دانشجويان، کاهش هزينهها، ارائۀ بهتر خدمات و رضايت استفادهكنندگان از اين خدمات منجر شده است(7).
Witkin و Altschuld (1995) در ارزشیابی برنامههاي آموزشی سه سطح را در نظر گرفتهاند؛ سطح گیرندگان خدمات (دانشجویان)، تهیهکنندگان خدمات (استادان) و سازمان (مدرسه یا دانشگاه)(8).
این نوع ارزیابی به دستاندرکاران سازمان مورد ارزیابی نشان میدهد که چهقدر بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود فاصله وجود دارد و برای رسیدن به وضعیت مطلوب و بهبود کیفیت چه راهکارهایی را میتوان در پیش گرفت(8و9). با توجه به مطالب فوق میتوان نتیجه گرفت که برای اصلاح مستمر نظام دانشگاهی، استقرار یک سیستم کارآمد ارزیابی ضرورت دارد، تا بهوسیلۀ آن بتوان ضمن بهبود و ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش، به بهبودی کل نظام دانشگاهی دست یافت.
در عصر حاضر سرعت و پیوستگی تحولات در علم گفتاردرمانی به گونهای است که ضرورت بازبینی مستمر برنامههای آموزشی برای پاسخگویی به انتظارات جدید از نظام آموزشی را آشکار کرده است. ارزیابی مناسب و پژوهش در آموزش راهکارهایی علمی برای حرکت همگام با این تحولات است. برای این منظور آموزش اعضای هیأت علمی، جلب مشارکت ایشان، ارزیابی درونی گروههای آموزشی، استفاده از نتایج آن به منظور رفع نارساییها و رسیدن به شاخصهای استاندارد، راهکارهای ارتقاء کیفیت در دانشگاه علوم پزشکی تهران شناخته شده است.
گفتاردرمانی شاخهای از علوم توانبخشی از مجموعۀ علوم پزشکی است که به پیشگیری، ارزیابی، تشخیص، درمان و مشاورۀ اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان میپردازد. هدف و رسالت گروه آموزشی گفتاردرمانی، آموزش و تربیت دانشجویان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و برنامهریزی برای برگزاری مقطع دکتری است. این امر برای ارتقاء کمی و کیفی پژوهشهای متناسب با نیاز جامعه و افزایش سطح مطلوب کیفیت خدمات بالینی و درمانی صورت میگیرد. از این رو، برای تحقق اهداف فوق، به پیشنهاد مرکز مطالعات و توسعۀ آموزش علوم پزشکی در سال 1386 دانشکدۀ توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدام به انجام طرح ارزیابی درونی در گروه کرد.
روش بررسی
این پژوهش از نوع مطالعات توصیفیـمقطعی است. ارزیابی درونی در 10 گام اجرا شد. این 10 گام عبارتند از معرفی مراحل ارزشیابی درونی برای اعضای هیأت علمی، تشکیل کمیتۀ ارزشیابی، تدوین رسالتها و اهداف گروه، تعیین حوزههای ارزشیابی و ملاکهای هر یک از آنها، تعیین وضعیت مطلوب متناسب با هر یک از ملاکها، تعیین روشهای جمعآوری دادهها و تدوین ابزار اندازهگیری، تحلیل و تفسیر دادهها، تهیۀ گزارش مقدماتی، تهیۀ گزارش نهایی ارزشیابی درونی و پیگیری نتایج.
اعضای
هیأت علمی گروه، کمیتۀ ارزشیابی را
تشکیل میدادند که هدف آن بررسی وضع موجود آموزشی،
پژوهشی و خدمات توانبخشی گروه گفتاردرمانی و مقایسۀ
آن با وضع مطلوب، و تعیین عوامل مورد ارزشیابی بود.
این کمیته 10 عامل زیر را برای ارزشیابی به
این شرح تعیین کرد رسالتها و اهداف، ساختار سازمانی و
مدیریت، هیأت علمی، دانشجویان، فرایند
تدریس و یادگیری، دورههای آموزشی و
برنامۀ درسی، دانشآموختگان،
امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی، پژوهش، کیفیت تشخیص و درمان بیماران. سپس، ملاكهايي كه بايد برای بررسي هر عامل درنظر گرفته میشد تعيين شد. برای نمونه، براي عامل رسالتها و اهداف، ملاكهاي وجود اهداف تعيينشده در گروه، دخالت و مشاركت اعضای گروه در تدوين اهداف، استقلال گروه در تدوين و تحليل اهداف، جامعيت و صراحت اهداف تعيين شده، و ميزان بررسيهاي انجام شده براي آگاهي از تحقق اهداف در نظر گرفته شد. براي هر يك از اين ملاكها، نشانگرها و يا سؤالهايي انتخاب شد كه براي سنجش ملاك و در نهايت عامل، مورد استفاده قرار گرفت. به طور كلي در اين پژوهش 67 ملاک و 212 نشانگر مورد بررسی قرار گرفت.
در انتخاب و تدوين ابزارهاي مورد نياز، ابتدا پرسشنامههاي موجود در مرکز توسعه در اختيار کميتۀ ارزيابي قرار گرفت. در اين كميته پنج عضو هيأت علمي شرکت داشتند. سپس اطلاعات موجود در اين پرسشنامهها متناسب با رشتۀ گفتاردرماني تنظيم شد و توسط اعضای کمیته روایی آن ارزيابي شد. در نهايت، در اين طرح از نه پرسشنامۀ مربوط به اعضای هيأت علمي، مديرگروه، کارشناسان، بيماران، دانشجويان عمومي، دانشجويان تحصيلات تکميلي، دانشآموختگان، سرپرستان و مسئولان دانشآموختگان و اعضای كميتۀ ارزيابي استفاده شد. در مجموع، در این پرسشنامهها 650 پرسش مورد بررسی قرار گرفت.
پس از جمعآوری دادهها و ورود آنها به نرمافزار، تجزیه و تحلیل بر اساس میانگین میانگینها و میانگین پرسشها بدست آمد. با توجه به تفاوت جزئي بين میانگین میانگینها و میانگین پرسشها تصمیم گرفته شد که تجزیه و تحلیل براساس میانگین میانگینها انجام شود. بر این اساس، طیف مطلوبیت تعیین شد. برای تعیین طیف مطلوبیت از مقیاس پنج گزینهای لیکرت (1 تا 79/1=کاملاً نامطلوب، 8/1 تا 59/2=نامطلوب، 6/2 تا 39/3=نسبتاً مطلوب، 4/3 تا 19/4=مطلوب و 2/4 تا 5=کاملاً مطلوب) استفاده شد.
یافتهها
در هر یک از 10 عامل مورد بررسی، یافتههای زیر به دست آمد: عامل رسالتها و اهداف با ميانگين 09/3 از 5 در طیف نسبتاً مطلوب، عامل ساختار سازماني و مديريت در طيف نسبتاً مطلوب (با میانگین 34/3)، عامل هیأت علمی بيانگر وضعيت مطلوب (با میانگین 5/3)، عامل دانشجويان با میانگین 76/2 در سطح نسبتاً مطلوب، عامل فرايند تدريس و يادگيري داراي سطح نسبتاً مطلوب (با میانگین 1/3)، عامل دورههاي آموزشي و برنامههاي درسي در مجموع با میانگین 99/2 در طيف نسبتاً مطلوب، عامل دانشآموختگان در طيف نسبتاً مطلوب (با میانگین 21/3)، عامل امکانات و تجهيزات آموزشي و پژوهشي در مجموع با میانگین 9/2 در طيف نسبتاً مطلوب، عامل پژوهش در طيف نسبتاً مطلوب (با میانگین 67/2) و عامل کيفيت تشخيص و درمان و نحوۀ برخورد با بيماران با ميانگين 15/4 در طيف مطلوب قرار گرفتهاند. اطلاعات فوق در جدول 1 بیانگر امتیازها و درصدهای بهدست آمده برای گروه گفتاردرمانی در 10 عامل مذکور است.
همانگونه كه در جدول مشاهده میشود، بالاترين ميانگين مربوط به عامل کيفيت تشخيص و درمان و نحوۀ برخورد با بيماران و كمترين ميانگين مربوط به پژوهش است.
عامل رسالتها و اهداف با پنج ملاک و 15 نشانگر مورد بررسي قرار گرفته است. از پنج ملاک معرفي شده براي اين عامل، ملاک جامعيت و صراحت اهداف تدوينشده در گروه آموزشي مطلوب (44/3، 8/68%) گزارش شده است. ملاک ميزان بررسيهاي انجامشده و در حال انجام براي آگاهي از تحقق اهداف با ميانگين (52/2، 4/50%) در طيف نامطلوب قرار ميگيرد.
در عامل ساختار سازماني و مديريت با 11 ملاک و 36 نشانگر، ملاکهاي برنامه تشکيل جلسات گروه و حضور اعضا در آن (02/4، 4/80 درصد)، ميزان استقلال گروه در برنامهريزيها و سازماندهي فعاليتها (4، 80%)، سياستهاي انتخاب، ويژگيها، وظايف، مسئوليتها و اختيارات مديرگروه (87/3، 4/77%)، طرح مشخص برنامهريزي و ارزيابي از فعاليتهاي گروه (86/3، 2/77%) و مشارکت اعضای گروه در برنامهریزی فعالیتهای گروه (58/3، 6/71%)، آييننامههاي داخلي گروه و اجراي آن (54/3، 8/70%) در وضعيت مطلوب است. در همين ملاک وجود نسبي سازوکاري مدون براي مشارکت اعضای گروه در تدوين برنامۀ توسعه (2، 40%) از كمترين ميانگين برخوردار است.
در ارزيابي عامل هيأت علمي گروه گفتاردرماني، نه ملاک و 32 نشانگر در نظر گرفته شده است. در اين عامل ملاکهاي فعاليتهاي آموزشي اعضای هيأت علمي و ثبت آن (81/3، 2/76%)، اختيارات اعضای هيأت علمي در تصميمگيريهاي گروه (83/3، 6/56%)، حضور اعضای هيأت علمي گروه برای مشاوره با دانشجويان (9/3، 78%)، رضايت اعضای هيأت علمي از گروه و فعاليتهاي آن (58/3، 6/71%)، آشنايي اعضای هيأت علمي گروه با يافتههاي جديد علمي رشته (4، 80%)، چگونگي تبادل تجربه ميان اعضای هیأت علمي گروه (72/3، 4/74%) در وضعيت مطلوب قرار دارد. در عامل هيأت علمي سه ملاک ترکيب و توزيع اعضای هيأت علمي (18/3، 6/63%)، ارتباط اعضای هيأت علمي گروه با دانشجويان و همکاران (99/2، 8/59%) و رضايت اعضای هيأت علمي از تسهيلات و خدمات اعطايي به آنان (56/2، 2/51%) در وضعيت نسبتاً مطلوب قرار گرفته است.
عامل دانشجويان با نه ملاک و 22 نشانگر بررسي شده است. از بين ملاکهاي عامل دانشجويان، ملاک ميزان شناخت و علاقۀ دانشجويان به رشتۀ تحصيلي در وضعيت مطلوب (4، 80%) قرار دارد و ملاکهاي پيشرفت تحصيلي دانشجويان گروه (24/3، 8/64%)، رابطۀ دانشجويان با اعضای هيأت علمي (03/3، 6/60%)، نظر دانشجويان دربارۀ برنامهها و فعاليتهاي گروه (98/2، 6/59%) و آگاهي دانشجويان گروه از حقوق و وظايف خود (01/3، 2/60%) در وضعيت نسبتاً مطلوب قرار دارد. در اين عامل ملاکهاي ترکيب و توزيع دانشجويان (4/2، 48%)، نحوۀ پذيرش آنان (8/1، 36%)، نقش دانشجويان در برنامهريزي فعاليتهاي گروه (95/1، 39%)، آگاهي دانشجويان از اهداف گروه (5/2، 50%) در وضعيت نامطلوب قرار دارد.
عامل فرايند تدريس و يادگيري داراي شش ملاک و 30 نشانگر است. ملاک روشهاي تدريس مورد استفادۀ اعضای هيأت علمي در گروه در طيف مطلوب (54/3، 8/70%) قرار دارد. وضعيت وجود اسنادي مبني بر تصميمگيري دربارۀ روشهاي تدريس مناسب واحدهاي درسي (4/2، 48%) نامطلوب است.
عامل دورههاي آموزشي و برنامههاي درسي هفت ملاک و نه نشانگر را شامل مي شود. ملاک انطباق دورههاي گروه با رسالتها و اهداف گروه (4، 80%) و ملاک انطباق دروس با اهداف و رسالتهاي گروه (6/3، 72%) در طيف مطلوب قرار دارند. ملاک ترکيب دروس گروه از نظر انطباق آنها با اصول برنامهريزي درسي (46/2، 2/49%) در وضعيت نامطلوب است.
عامل دانشآموختگان داراي هفت ملاک و 18 نشانگر است. ملاک نظرات گيرندگان خدمت و سازمانهاي ذينفع دربارۀ تواناييهاي دانشآموختگان (96/3، 2/79%) در طيف مطلوب برآورد شده است. ملاک نظرات دانش آموختگان دربارۀ مديريت برنامههاي آموزشي درسي گروه (42/3، 4/68%) نيز در طيف مطلوب قرار دارد. ملاک آثار علمي دانشآموختگان (05/2، 41%) در طيف نامطلوب ارزيابي شده است.
عامل امکانات و تجهيزات آموزشي و پژوهشي داراي شش ملاک و 17 نشانگر است. خوشبختانه گروه گفتاردرماني در مورد وسايل آموزشي (72/3، 4/74%) در طيف مطلوب قرار دارد، اما ميزان دسترسي دانشجويان به امکانات پژوهشي (18/2، 6/43%) نامطلوب است.
عامل پژوهش داراي هفت ملاک و 22 نشانگر است. ميزان رضایت اعضا از کيفيت پاياننامهها (7/3، 74%) مطلوب بوده است.ملاک فرصتهاي مطالعاتي اعضای گروه (1،20%) و ميزان استفادۀ آنان از اين فرصت کاملا نامطلوب برآورد شده است.
عامل کيفيت تشخيص و درمان و نحوۀ برخورد با بيماران داراي چهار ملاک و 11 نشانگر است. در اين عامل ملاک حفظ احترام بيمار در مراحل تشخيص و درمان (77/4، 4/93%) کاملا مطلوب بوده است، که بيانگر تکريم ارباب رجوع در سيستم گفتاردرماني و توجه دقيق به نيازهاي درماني آنان است. در اين ميان رضايت بيمار در برخورد با دانشجويان، نحوۀ برخورد با مسئول پذيرش و رضايت بيماران از رفتار و برخورد مربي با بيمار کاملاً مطلوب بوده است. ملاکهاي رضايت بيماران از نحوۀ ارائۀ خدمات مورد نياز (68/3، 6/73%)، سيستمهاي مشاوره، تشخيص و درمان (07/4، 4/81%) و ملاک سيستم مناسب ثبت اطلاعات بيماران (18/4، 6/83%) در طيف مطلوب بوده است.
بحث
ارزیابی درونی فرایندی است که در آن با استفاده از استانداردها، اهداف یا کیفیت آموزشی از پیش تعیینشده و مشخص میتوان دربارۀ برنامۀ آموزشی مورد مطالعه قضاوت کرد. مطالعات نشان داده است که استفاده از ارزشیابی درونی میتواند در شناسایی نقاط قوت و ضعف در نظام آموزشی مؤثر باشد. بر این اساس میتوان با انجام ارزیابی درونی و قضاوت در مورد نتایج بهدست آمده، نارساییهای موجود در نظام آموزشی را یافت و برای رفع آنها اقدام کرد(11).
در امر آموزش عالی، دولتها با هدف کنترل کیفیت آموزش به دنبال نیل به اهداف زیر هستند: 1) آموزش عالي بيشتر بتواند با نيازهاي اجتماعي و اقتصادي مرتبط باشد، 2) دسترسي به آموزش عالي بيشتر شود، 3) تعداد واحدها همراه با كاهش هزينه، افزايش يابد(12).
به منظور بحث و بررسي نتايج ارزيابي دروني گروه گفتاردرماني دانشگاه علوم پزشكي تهران، از ميان رشتههاي مرتبط با گفتاردرماني نتايج مطالعات زير گزارش ميشود: گروه آموزشی شنواییشناسی (1385) در دانشکدۀ توانبخشی با هدف بررسی کیفیت آموزش، پژوهش و درمان، طرح ارزیابی درونی انجام داد. نتایج ارزیابی نشان میدهد گروه شنواییشناسی در بررسی نه عامل با میانگین 89/3 (88/77%) طیف مطلوب را به دست آورده است(13).
در میان گروههای گفتاردرمانی، گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان به ارزیابی گروه خود در سال 1386 اقدام کرد و در بررسی شش عامل بر اساس رتبهبندی گورمن، رتبۀ رضایتبخش (محدودۀ 99/2-51/2) را کسب کرد. آنان نیز با توجه به امکانات و شرایط گروه خود، رتبۀ بهدست آمده را مناسب دانستهاند(14).
با توجه به عواملي چون يكسان نبودن عوامل مورد بررسي، معيار رتبهبندي و شرايط نيروي انساني و امكانات گروهها، مقايسۀ نتايج ارزيابي گروه گفتاردرماني و ساير گروهها منطقي به نظر نمیرسد. از این رو، به بررسي نقاط قوت و ضعف، و به تبع آن فرصتها و تهدیدهاي (SWOTs) گروه گفتاردرمانی دانشکدۀ توانبخشی ميپردازيم. در ادامه، برای برطرف کردن نقاط ضعف و تهدیدهای هر یک از 10 عامل، پیشنهادهایی ارائه میشود. عامل رسالتها و اهداف در وضعیت نسبتاً مطلوب (8/61%) قرار دارد. وجود اهداف تدوین شده در گروه آموزشی جزء نقطۀ قوت و بازنگری در اصلاح اهداف و رسالتهای تدوین شده در سه حوزۀ آموزش، پژوهش و درمان بهعنوان فرصت این عامل در نظر گرفته شده است . پیشنهادها شامل 1) در نظر گرفتن روشهاي مؤثر براي بررسي میزان تحقق اهداف گروه، 2) پیشبینی روشهای مدون برای مشارکت اعضای گروه و دانشجویان در تدوین اهداف، 3) اتخاذ تدابیری برای افزایش استقلال گروه در تدوین و تحلیل اهداف هستند.
وضعیت عامل ساختار سازمانی و مدیریت نسبتاً مطلوب (8/66%) است. تعامل مناسب با سایر گروههای همسان در سایر دانشگاهها، استقلال گروه در برنامهریزی و سازماندهی فعالیتها، وجود برنامه در گروه برای ایجاد دورۀ دکتری، نقاط قوت، افزایش تعامل با سایر تخصصهای مرتبط با رشته برای افزایش ارتقاء کیفیت ارائۀ خدمات، مشارکت اعضای هیأت علمی در برنامهریزی فعالیتهای گروه، ارتقاء سطح آموزشی رشتۀ گفتاردرمانی، فرصتهای این عامل هستند. برای رفع مشکلات این عامل پیشنهادهای زیر ارائه می شود: 1) افزايش جذب نيروي انساني و امکانات برای ارتقاء مطلوبيت اين نشانگر از وضعيت نسبتاً مطلوب به مطلوب، 2) ارائۀ راهکارهايي براي افزايش انگيزۀ اعضای گروه جهت تعامل با ساير گروههاي دانشکده و دانشگاه، 3) رسيدن از سطح نسبتاً مطلوب به مطلوب در حوزۀ هماهنگي برنامهريزيهاي گروه با افزايش حمايت مسئولان دانشکده و دانشگاه، و 4) ايجاد برنامهاي منظم برای تخصيص بودجه به گروه و ارزشيابي مستمر از نحوۀ هزينه شدن آن.
وضعیت عامل هیأت علمی مطلوب (70%) است. در این عامل نقاط قوت عبارت بودند از: وجود هیأت علمی مجرب و متعهد در انجام فعالیتهای آموزشی، و مشاوره به دانشجویان؛ و فرصتها عبارت بودند از: گسترش تولید علم در رشتۀ گفتاردرمانی و افزایش میزان رضایت دانشجویان. در ارتباط با این عامل این پیشنهادها ارائه میشود 1) جذب اعضای هيأت علمي براي رعايت تناسب بين اعضای هيأت علمي و شمار دانشجويان، 2) تعيين حدود اختيارات اعضای هيأت علمي و سنجش نظرات آنان به طور مدون، 3) اعطای تسهيلات رفاهي و خدمات به اعضای هيأت علمي، و 4) ايجاد زمينههايي براي تعامل بيشتر با دانشجويان و بررسي نظرات آنان.
عامل دانشجویان در وضعیت نسبتاً مطلوب (2/55%) قرار دارد. اتخاذ تدابیری برای آشنا نمودن دانشجویان با اهداف و برنامههای گروه فرصت این عامل هستند. برای برطرف کردن نقاط ضعف و تهدیدها، پیشنهادهای زیر ارائه میشود: 1) اختصاص زمان بيشتر توسط اعضای هيأت علمي براي دانشجويان، 2) شرکت بيشتر دانشجويان، بهویژه دانشجويان دورههاي تحصيلات تکميلي در برنامهريزي فعاليتهاي گروه، 3) تدوين معيارهاي روشن در خصوص پيشرفت تحصيلي دانشجويان در گروه، و 4) آگاه نمودن دانشجويان از حقوق و وظايف خود.
وضعیت عامل فرایند تدریس و یادگیری نسبتاً مطلوب (62 %) است. در این عامل نقطۀ قوت، استفاده از روشهای مختلف تدریس و ارزیابی در واحدهای نظری و عملی است، و نقطۀ ضعف آن وجود سازوکار نامناسب در گروه برای ارزیابی پیشرفت تحصیلی است. در این عامل فرصتها عبارتند از: افزایش سطح علمی و میزان رضایت دانشجویان از محتوای دروس، اتخاذ تدابیر برای ایجاد سازوکار مدون برای ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان. پیشنهادها در اراتباط با این عامل عبارتند از 1) اتخاذ بهترين روش تدريس، متناسب با واحدهاي درسي، 2) بررسي محتواي دروس و اصلاح آنها، 3) تدوين سازوکاري در حوزۀ آموزش واحدهاي تخصصي در سه حيطۀ شناختي، عاطفي و حرکتي، و 4) تدوین سازوکاری برای روشهای ارزشیابی دانشجویان و ارائۀ نتایج ارزشیابی به دانشجویان.
وضعيت
عامل دورههای آموزشی و برنامههای درسی نسبتاً
مطلوب (8/59%) است. وجود سازوکاری بین دروس ارائه شده و اهداف و
رسالتهای گروه، نقطۀ قوت و ارتقاء سطح دانشجویان در تخصص
گفتاردرمانی بهعنوان فرصت این عامل به حساب میآیند. در
ارتباط با این عامل پیشنهادهای زیر ارائه میشود 1)
اصلاح و بازنگری سازوکارهای مدون و مستند موجود در گروه برای ارتقاء
سطح دورههای آموزشی و برنامههای درسی و 2) گسترش
امکانات و افزایش منابع گروه برای انطباق با دورههای گروه.
عامل دانشآموختگان نسبتاً مطلوب (2/64%) است. نقطۀ قوت آن میزان رضایت دانشآموختگان از برنامههای آموزشی و درسی گروه است. فرصتها عبارتند از ارائه خدمات بالینی در تخصص گفتاردرمانی به جامعۀ نیازمند به این خدمات، آموزش فنون خلق اثر علمی (کتاب، مقاله) به دانشجویان در دورۀ تحصیل. پیشنهادهای زیر در این عامل ارائه می شود 1) تدوين مکانيسمي مدون در زمينۀ آگاهي از وضعيت دانشآموختگان گروه پس از فراغت از تحصيل، 2) هدايت دانشآموختگان و افزايش انگيزه و توان علمي پژوهشي آنان در جهت انجام تأليفات، طرحهاي پژوهشي حين تحصيل و فراغت از آن، 3) افزايش تعداد همايشهاي علمي و بهبود نحوۀ برگزاری آن براي استفادۀ بهتر دانشآموختگان، 4) طراحي و برگزاري دورههاي بازآموزي در جهت ارتقاء سطح مهارت دانشآموختگان در برآوردن نيازهاي شغلي، و 5) افزايش نقش گروه در هدايت دانشآموختگان به ادامۀ تحصيل.
عامل امکانات و تجهیزات آموزشی در طیف نسبتاً مطلوب (58%) قرار دارد. افزایش امکانات رایانهای به منظور ایجاد فرصت برای دسترسی اعضای هیأت علمی به اینترنت بهعنوان فرصتهای گروه در نظر گرفته شدهاند. پیشنهادها در این خصوص عبارتند از : 1) افزايش فضاهاي آموزشي و اداري گروه، بهبود شرايط وضعيت کلاسهاي درس و کلينيک و تجهيزات آن، 2) افزايش امکانات و تجهيزات رايانهاي گروه متناسب با کارکنان و اعضای هيأت علمي، و 3) افزايش امکانات و تجهيزات آموزشی و پژوهشي گروه برای دسترسي دانشجويان به اين امکانات.
عامل پژوهش در طیف نسبتاً مطلوب (4/53%) قرار دارد. وجود برنامۀ مدون در خصوص برنامهریزی و تدوین فعالیتهای پژوهشی نقطۀ قوت این عامل، و تعیین اولویتهای پژوهشی بر اساس نیاز رشته و جامعه فرصت برای گروه است. پیشنهادها برای ارتقاء سطح گروه عبارتند از: 1) تلاش در جهت ارتقاء فعالیتهای آموزشي، 2) تلاش در جهت برگزاري سمينارها و همايشهاي داخلي و خارجي، 3) افزايش تعداد سخنرانيهاي علمي در سمينارها و کنگرههاي داخلي و خارجي، 4) ايجاد فرصتهاي مطالعاتي برای ارتقاء سطح علمي اعضای گروه، 5) افزايش ميزان مشارکت اعضای هيأت علمي در نشستهاي تخصصي رشتۀ خود در داخل و خارج از کشور، 6) افزايش تعداد تأليفات و ترجمههاي اعضای گروه، 6) افزايش منابع مالي پژوهشي گروه برای افزايش انگيزه در اعضای هيأت علمي، 7) تهیه و تدوین سازوکاری برای هزینه کردن بودجه پژوهشی، 8) شرکت اعضای هیأت علمی در کارگاههای روش تحقیق، و 9) افزایش تعداد طرحهای پژوهشی.
عامل کيفيت تشخيص و درمان و نحوۀ برخورد با بيماران مطلوب (83%) است. رضایت بیماران از نحوۀ ارائه خدمات مورد نیاز، وجود سیستم مناسب ثبت اطلاعات بیماران نقاط قوت، و ارائه امکانات و فضاهای آموزشی بالینی به گروه توسط مسئولان، امکان انجام فعالیتهای پژوهشی فرصتهای گروه است. پیشنهادها در این عامل عبارتند از 1) ارتقاء سطح کيفيت تشخيص و درمان تا حد کاملاً مطلوب، و 2) افزايش ميزان راهنمايي و توضيحات کادر مسئول.
نتیجهگیری
بهطور كلي نتایج ارزیابی درونی گروه گفتاردرمانی (قبل از ادغام دو دانشگاه) نشان میدهد که در مجموع طیف مطلوبیت ارزیابی 17/3 (4/63 درصد) است كه در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارد. شایان ذکر است با توجه به شرایط و امکانات موجود، انتظار این وضعیت وجود داشت.
سپاسگزاری
از کلیۀ دانشجویان كارشناسي ورودي 85-83 كارشناسي ارشد 84 و 85 و دانشآموختگان كارشناسي فارغالتحصيل سال 86-83 و كارشناسي ارشد فارغ التحصيل 85 و86 گروه گفتاردرمانی، رئیس محترم مرکز توسعه و آموزش علوم پزشکی تهران جناب آقاي دكتر اميرحسين امامي، رئیس محترم دانشکدۀ توانبخشی تهران جناب آقاي دكتر محمد اكبري و تمامی کسانی که در اجرای طرح ارزیابی درونی ما را یاری رساندهاند، کمال تشکر و قدردانی را داریم.
REFERENCES
1. McGinn NF, Borden AM. Framing questions, constructing answers: linking research with education policy for developing countries. Cambridge MA: Harvard Kennedy School. 1995.
2. Shahbazi R, Sedaghat K. Internal Evaluation In Academic Libraries: Case Study. Library And Information Science. 2008;10(4):111-28.
3. Barazandeh Tehrani M, Souri E, Farzianpour F, Shafiei A, Shamsa SF, Sadat Ebrahimi SE, et al. Internal evaluation in the department of education, Faculty of Chemical Medicine, Tehran University of Medical Sciences. Journal of Research in Educational Systems. 2007;1(1):57-68. Persian.
4. Teichler U. Comparative higher education: potentials and limits. Higher Education. 1996;32(4):431-65.
5. Sanders WL, Horn SP. Research Findings from the Tennessee Value-Added Assessment System (TVAAS) Database: Implications for Educational Evaluation and Research. Journal of Personnel Evaluation in Education. 1998;12(3):247-56.
6. Yarmohammadian MH, Kalbasi A. Internal Evaluation of Departments in the School of Management and Medical Informatics, Isfahan University of Medical Science. Iranian Journal of Medical Education. 2006;6(1):125-33. Persian.
7. Kanji GK, Malek A, Tambi BA. Total quality management in UK higher education institutions. Total Quality Management. 1999;10(1):129-53.
8. Ross JA. Cost-utility analysis in educational needs assessment. Eval Program Plann. 2008;31(4):356-67.
9. Arsovski Z. Approach to quality assurance in higher education. International Journal of Quality research. 2007;1(1):53-60.
10. Harden R, Crosby J, Davis MH, Howie PW, Struthers AD. Task-based learning: The answer to integration and problem-based learning in the clinical years. Med Educ. 2000;34(5):391-7.
11. Farzianpoor F, Bazargan A. Evaluation of clinical education departments of Tehran Hospitals. TUMJ. 1999;57(2):72-8. Persian.
12. Harvey L. An Assessment of Past and Current Approaches to Quality in Higher Education. Australian Journal of Education. 1998;42(3):237-55.
13. Sedaie M, Farzianpour F, Adel Ghahraman M, Mohammad Khani Gh, Fatahi J, Sarough Farahani S, et al. Internal evaluation of Audiology department, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran. Audiol. 2007;16(1):1-9. Persian.
14. Sadollahi A, Bakhtiyari J, Kasbi F, Eftekhari Z, Salmani M, Jenabi MS, et al. Internal evaluation of speech therapy department of Semnan University of Medical Sciences. Koomesh. 2008;9(3):179-86. Persian.