Case Report
Mean length of utterance and grammatical morphemes in speech of two Farsi-speaking children
Nahid Jalilevand, Mona Ebrahimipur, Jamshid Purqarib
Department of Speech therapy, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran
Received: 5 June 2011, accepted: 13 December 2011
Abstract
Background: Children usually produce their first words when they are 10-15 months old and go through simple to complex speech by passing some stages. One of the criteria for examining development of children’s language is mean length of utterance (MLU). The main purpose of this study was calculating mean length of utterance and grammatical morphemes used by Farsi-speaking children during their 12-60th months of life.
Case: It was a longitudinal descriptive study. Every month during children’s 12 to 60th months of life, 120-minute spontaneous speech samples of two children in kindergarten were videotaped and transcribed. The girl said her first word at the age of 12, and the boy said his first word at the age of 16 months. Combining words and constructing two-word utterances started at 18 and 20th months of the girl’s and the boy’s lives respectively. First grammatical morpheme appeared before the 24th month of children’s lives and when mean length of utterance was lower than 2 morphemes. Singular verb suffixes were acquired sooner than the plural ones. Both children started using six subject identifiers of Farsi language before 36th month of their lives.
Conclusion: The speech development in Farsi-speaking children follows the same pattern as other children, starting from one-word utterances and complicates gradually by increasing the number of words, word combinations and using grammatical morphemes. The important point is that Farsi-speaking children started to use grammatical morphemes when their mean length of utterance was lower than two morphemes.
Keywords: Mean length of utterance, grammatical morpheme, word, Farsi
گزارش مورد
میانگین طول گفته و برخي از تكواژهاي دستوري در گفتار دو کودک فارسیزبان
ناهید جلیلهوند، مونا ابراهیمیپور، جمشيد پورقريب
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
چکیده
زمينه: کودکان معمولاً اولین واژههای خود را در سنین 10 تا 15 ماهگی بیان میکنند و طی مراحلی به گفتار ساده تا پیچیده دست مییابند. سنجش میانگین طول گفته، یکی از معیارهای بررسی رشد و تکامل زبان کودکان است. محاسبۀ میانگین طول گفته و بررسي ترتيب کاربرد برخي از تكواژهاي دستوري در گفتار کودکان فارسیزبان از اهداف این مطالعه بود.
مورد: نمونۀ گفتار آزاد دو کودک در مهد کودک، از 12 تا60 ماهگی، هر ماه بهمدت 120 دقيقه به طریق ضبط ویدئویی جمعآوری و نمونههاي گفتار واجنویسی شد. مطالعه به روش طولي و توصيفي انجام گرفت. دختر و پسر مورد مطالعه اولين واژههاي خود را بهترتيب در سن 12 ماهگي و 16 ماهگي بيان كردند. دختر در 18 ماهگي و پسر 20 ماهگي بيان گفتههاي دوكلمهاي را آغاز کردند. تعدادي از تکواژهای دستوري كه در ساختمان فعل كاربرد دارند قبل از 24 ماهگي با ميانگين طول گفته كمتر از دو تكواژ در گفتار هر دو كودك ظاهر شدند. ترتيب كاربرد تكواژهاي پيبندهاي فعل، از مفرد به جمع بود. شش شناسۀ فاعلي قبل از 36 ماهگي در گفتار هر دو كودك ظاهر شد.
نتيجهگيري: مراحل تکامل گفتار کودکان فارسیزبان نیز همانند سایر کودکان از مرحلۀ گفتار تکواژه آغاز شد و با افزایش واژگان و کاربرد تکواژهای دستوري بهتدريج بر پیچیدگی گفتار آنها افزوده شد. نكتۀ مهم اين كه كودكان فارسيزبان با ميانگين طول گفته كمتر از 2 تكواژ كاربرد تكواژهاي دستوري را آغاز كردند.
واژگان کلیدی: ميانگين طول گفته، تكواژ دستوري، واژه، فارسی
(دریافت مقاله: 15/3/90، پذیرش: 22/9/90)
مقدمه
کودک گفتار خود را با گفتههای کوتاه تکواژه آغاز میکند و بهتدريج با كسب مهارت در دستورزبان، به توانایی تولید گفتههای طولانی دست مییابد(1). او قواعدی را برای ترکیب واژهها بهصورت جمله فرا میگیرد و از تکواژهای دستوری که بر زمان، وجه و عدد دلالت ميكنند، برای بسط معنا استفاده میکند(2). زبانشناسان کوچکترین واحد معنيدار زبان را تکواژ مینامند. برخی تکواژها به تنهایی کاربردی ندارند، این تکواژها را تکواژهای وابسته (مقید یا دستوری) مینامند. تکواژهای آزاد، تکواژهایی هستند که بهطور مستقل معنی را انتقال میدهند(3). طول گفته با شمارش تکواژها، شاخص خوبی برای پیچیدگی دستور (گرامر) یک گفته است. از این رو، برای اندازهگیری رشد نحو کودکان تعداد تکواژها را میشمارند و میانگین طول گفته (Mean Length of Utterance: MLU) را تعیین میکنند(1).
Brown (1973) با مطالعۀ سه کودک، پایه و اساس ارتباط بین MLU و رشد زبان را فراهم آورد. وی براساس MLU، مراحل رشد زبان کودک را به پنج مرحله تقسیم کرد و به این نتیجه دست یافت که سن تقویمی یک کودک هنجار (تا پنج سالگی) با MLU وی همبستگی دارد(4).
Ekmekci (1985) كاربرد عملي MLU در زبان تركي را در نمونۀ گفتار يك كودك تركزبان از سن 3/1 تا 4/2 سالگي، مورد مطالعه قرار داد. وي MLU براي كلمات، هجاها و تكواژها را جداگانه محاسبه کرد. نتيجۀ بررسي اين بود كه MLU ميتواند در سنجش و تحليل رشد زبان در كودكان تركزبان مورد استفاده قرار گيرد(5)
گفتههاي تككلمه در نمونۀ گفتار كودكان، MLU را كاهش ميدهد. Johnson (2001) نمونۀ گفتار 47 کودک پیشدبستانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. هدف از این مطالعه بررسی اثر حذف پاسخهای کوتاه به پرسشها، پاسخهای تکواژهای بلی/خیر و گفتههای تقلیدی، بر نتیجۀ محاسبۀ MLU بود. دامنۀ MLU قبل از حذف موارد فوق 2 تا 5/6 بود. با حذف پاسخهای کوتاه به پرسشها، پاسخهای تکواژهای بلی/خیر و گفتههای تقلیدی، بهطور متوسط 18 درصد شاخص MLU افزایش یافت. دامنۀ افزایش MLU حداقل 2 درصد و حداکثر 49 درصد بود(6).
Armon-Lotem و Berman (2003) شکل افعال و گرامر مورد کاربرد کودکان عبريزبان در سنین 2/1 تا 1/2 سالگی را مطالعه کردند. نمونۀ گفتار سه کودک طی تعامل با والدینشان گردآوری شد. دامنۀ MLU این کودکان حداقل 13/1 و حداکثر 38/3 بود(7).
Wilson (2003) گفتار پنج كودك را با محدودۀ سني 6/1 تا 5/3 سال با هدف بررسي ظهور سه تكواژbe (فعل ربط، فعل كمكي و سوم شخص) مورد مطالعه قرار داد. او به اين نتيجه رسيد كه در هر كودك، رشد سه تكواژ متفاوت بوده است(8).
کودکان مبتلا به تأخیر زبان با سرعتی کندتر از کودکان هنجار از تکواژها استفاده ميكنند. آگاهی از روند متوالی فراگیری تکواژهای دستوری در کودکان هنجار برای افرادی که با کودکان مبتلا به تأخیر کار میکنند، مفید است(2). Mortimer و Rvachews (2010) در یک مطالعۀ طولی پیشرفت نحویـصرفی کودکان پیشدبستانی مبتلا به اختلال در تولید صداهای گفتاری را مورد بررسی قرار دادند. این کودکان براساس MLU برحسب تکواژ (MLU morphem: MLUm) در سه گروه، دستهبندي شدند و با گروه كودكان بدون اختلال توليد مقایسه شدند. حداقل سن این کودکان 53 و حداکثر 66 ماه بود. دامنۀ MLU در دو گروه از کودکان مبتلا به اختلال در تولید صداهای گفتاری کمتر از MLU گروه كودكان بدون اختلال توليد بود. کودکان بدون اختلال توليد دارایMLU با دامنۀ 86/6-13/4 بودند، در حالی که دو گروه کودکان مبتلا به اختلال تولید، بهترتیب دارایMLU با دامنۀ 03/4-34/2 و 73/3-77/1 بودند(9).
تعیین میانگین طول گفته با شمارش تکواژها و واژهها و بررسی ترتيب كاربرد برخي تکواژهای دستوري در گفتار آزاد کودکان فارسیزبان از 12 تا 60 ماهگي از اهداف این مطالعه است.
مورد
جمعآوري منظم و ثبت نمونۀ گفتار آزاد كودكان هنجار براي اين مطالعۀ طولي لازم بود. براي دسترسي آسان به نمونههاي مورد مطالعه، مهدكودك بهعنوان محيط پژوهش در نظر گرفته شد. در مهدكودك دانشكدۀ توانبخشي چهار كودك شرايط ورود به پژوهش را داشتند. با توجه به اينكه در مطالعات طولي امكان ريزش نمونه وجود دارد، هر چهار كودك (نمونههای در دسترس) بهعنوان نمونههای مورد مطالعه برگزيده شدند. يك سال پس از آغاز مطالعه بهدليل مشكلات پيشبيني نشده دو تن از كودكان حضور منظم در مهد نداشتند و از مطالعه حذف شدند. بنابراين، نمونههاي مورد مطالعه، دو کودک هنجار فارسیزبان يكزبانه (یک دختر و یک پسر) بودند که توسط والدینشان به مهدكودك دانشکدۀ توانبخشی سپرده میشدند. هر دو کودک فاقد مشکلات حسی و حرکتی بودند و قبل از 12 ماهگي در مهد حضور داشتند.
نمونۀ گفتار آزاد كودكان از 12 تا 60 ماهگي، هر ماه بهمدت 120 دقيقه بهروش ويدئويي و با استفاده از دوربین دیجیتال panasonic مدل NV-DS30 ضبط شد. نمونۀ گفتار كودكان در حين تعامل با ساير كودكان و مربيان مهد، در حين بازي و گفتگو ضبط ميشد. كودكان اجباري براي حرف زدن نداشتند و در شرايط خوابآلودگي و بيحالي و سكوتهاي طولاني، حين تغذيه و پر بودن دهان از ضبط نمونۀ گفتار خودداري ميشد.
نمونۀ ضبط شدۀ گفتار كودكان بهروش واجنويسي کلی ثبت ميشد. برای اطمينان از صحت ثبت گفتهها، از طريق مشاهدۀ فيلم ويدئويي، نمونۀ گفتار حداکثر دوبار شنيده ميشد تا هر گونه خطا در ثبت گفتهها اصلاح شود. آن موارد از گفتههاي كودكان که بهصورت تقليد بلافاصله از ديگران و شعرخواني بود ثبت نميشد. گفتههايي كه برخي از اجزاي آن بهطور كامل مفهوم نبود حذف ميشد. براي ثبت تعداد گفتهها محدوديتي نبود. ضبط و ثبت نمونههاي گفتار توسط يك نفر، مجري طرح پژوهش، انجام گرفت.
دختر مورد مطالعه اولين واژۀ خود را در سن 12 ماهگي و پسر مورد مطالعه اولين واژۀ خود را در 16 ماهگي بيان نمودند. پس از ثبت هر يك از نمونههاي گفتار كودكان، تعداد گفتهها و تعداد تكواژها و تعداد كلمههاي موجود در آنها محاسبه شد. كمترين برونداد كلامي هر دو كودك، قبل از 18 ماهگي بود. با افزايش سن، تعداد گفتههاي كودكان در هر نمونۀ گفتار افزايش يافت. MLUm و MLU برحسب كلمه (MLU word: MLUw) كه حاصل تقسيم تعداد تكواژها و يا تعداد كلمهها بر تعداد گفتهها بود، محاسبه شد.
دختر مورد مطالعه تا قبل از 18 ماهگي و پسر مورد مطالعه تا قبل از 20 ماهگی از گفتههاي تکواژه استفاده میکردند. نمونۀ گفتههاي آنها عبارت بود از:
نفي /næ/؛ بيرون رفتن /dædæ/؛ توپ /tu/؛
آب /ʔabæ/،
/ʔabu/؛ لالا /lala/؛ اين /ʔin/؛ پا /pa/؛ نيني /nini/؛
رفت /dæ/.
ترکیب واژهها یا گفتههاي دوواژهاي، زماني آغاز شد كه واژگان بياني هر دو كودك مورد مطالعه، از 40 كلمۀ متنوع از مقولات مختلف شامل اسم، فعل، قيد، ضمير و پرسش فراتر رفته بود. اين تركيبات دوكلمهاي بهصورت اسم + اسم، اسم + فعل، اسم + قيد و غیره با كاربرد واژههاي مختلف بیان ميشد (جدول 1). در 85-80 درصد از گفتههاي دوكلمهاي كودكان، يكي از كلمهها اسم بود.
هر دو کودک در سن 22 ماهگی کاربرد گفتههای بیش از دو واژه را آغاز کردند. در دورۀ سنی 29-24 ماهگی علاوه بر افزايش خزانۀ واژگان، فراوانی گفتههاي بیش از یک واژه نیز در نمونههای گفتار هر دو کودک بهطور ناگهانی افزایش یافت. گفتههاي فاقد حرف، تکواژ یا فعل مناسب، گفتار تلگرافی کودکان را تشکیل میداد. در سن 24 ماهگی، كودكان توانايي بيان گفتههاي بيش از سه كلمه را نيز داشتند (جدول 2).
هر دو كودك بعد از 25 ماهگي استفاده از جملات همپایه در یک گفته و پس از آن جملات مرکب را آغاز كردند. تعدد افعال در یک گفته بهصورت جملات مرکب، بیانگر پیچیدگیهای بیشتر گفتار کودکان نسبت به مراحل قبل بود. گفتههای پنج تا هفت واژه گواه پیچیدگی گفتههای کودکان است (جدول 3).
در
محدوده سنی 60-48 ماهگی، هر دو کودک به توانایی
شرح وقایع و داستانگویی با بیان گفتههای متوالی و مرتبط دست یافتند.
محاسبۀ MLUw نشان داد كه كودكان بهتدريج بر تعداد كلمه در گفتههايشان ميافزايند. جدول 4 آمار توصيفي متغير MLUw را در دو كودك مورد مطالعه از 18 تا 60 ماهگي نشان ميدهد. با توجه به اينكه تا قبل از 18 ماهگي هر دو كودك از گفتههاي تككلمه استفاده ميكردند و پسر مورد مطالعه گفتار خود را از 16 ماهگي آغاز نمود، در اين جدولها محدودۀ سني 17-12 ماهگي حذف شده است.
براي تفكيك و شمارش تكواژها و محاسبۀ MLUm از ملاكهاي زير استفاده شد:
1ـ با توجه به اينكه بن ماضي برخي از افعال نامنظم (بيقاعده) به خوشههاي دو همخواني مثل /st/ و /tš/، /xt/ /ft/ در كلماتي مثل نوشت، گذشت، نشست و خواست، ريخت، گفت، و رفت ختم ميشود، و اين خوشهها غالباً در گفتار كودكان همچون گفتار افراد بزرگسال با فرايند كاهش خوشه، كامل تلفظ نميشوند، از این رو بن ماضي كليۀ افعال بيقاعده، همچون بن مضارع آن مثل: نويس، نشين، خوا، ريز، گو، و رو يك تكواژ محاسبه شدند.
2ـ تكواژ تهي /ø/ به معني عدم كاربرد تكواژ (نشانۀ سوم شخص مفرد) است. بنابراين در محاسبۀ تكواژ، براي اين تكواژ صفر در نظر گرفته شد.
اولين كلمات كودكان، تکواژهای آزاد بودند كه به واحدهاي كوچكتر تفكيكپذير نیستند، مثل: پا /pa/، اين /ʔin/، نيني /nini/، نه /næ/، توپ /tu/.
بهتدريج كلماتي كه قابليت تفكيك به تكواژها را داشتند در گفتار كودكان ظاهر شد. اضافه شدن تکواژها در هر واژه، منجر به افزایش تعداد تکواژها در هر گفته میشد.
نمونۀ گفتههای حاوی دو واژه پسر:
در23 ماهگي:
لالا ميكنه /lala mo kon e/ چهار تكواژ
در27 ماهگي:
ميخوام بخورم /mi xa m bo xor æm/ شش تكواژ
نميخوام بخورم /ne mi xa m bo xor æm/ هفت تكواژ
نمونۀ گفتههای حاوی دو واژه دختر:
در 26 ماهگي:
ميخوام بزنم /mi xa m be zæn æm/ شش تكواژ
در 27 ماهگي:
كيفتو بر ميداره /kif et o bæ mi dar e/ هفت تكواژ
سرعت
افزايش واژگان برای هر دو کودک در محدودۀ سني 29-24 ماهگي نسبت به
محدودۀ سني 23-12 افزايش يافت و هر دو كودك از اكثر تكواژهاي دستوري در
گفتار خود
استفاده ميكردند. MLUw در محدودۀ سني 29-24 ماهگي براي هر دو كودك به 4/2 واژه افزايش يافت، در حالي كه حداكثر MLUm براي دختر 17/4 و براي پسر 9/3 تكواژ بود (جدول 5 و نمودارهای 1 و 2). حداكثر افزايش MLUm تا 60 ماهگي در نمونههاي گفتار دختر تا 5/6 و در نمونههاي گفتار پسر تا 1/6 تكواژ بود.
با توجه به اينكه هر دو كودك قبل از 18 ماهگي عمدتاً از تكواژهاي آزاد و گفتههاي يك كلمهای استفاده میكردند جدول 1 و 2 MLU هر دو كودك را از 18 ماهگي تا 60 ماهگي نشان ميدهند.
با توجه به كثرت و تنوع تكواژهاي دستوري در زبان فارسي، تكواژهاي دستوري زير در گفتار کودکان مورد مطالعه بررسی شده است:
تكواژهاي تصريفي ساخت فعل شامل:
پيشوندهاي //mi مضارع و استمراري و /be،bo،biy/ امر و مضارع،
تكواژ منفيساز فعل /ne،næ/،
تكواژهاي فعل گذشته شامل: -a:d//، //-id، //-d، //-t،
تكواژهاي جايگاه پيبند شامل: شناسههاي مفرد و جمع /-æm/، /-i/، /ø/ و //-æd، /-im/، //-id، //-ænd،
عامل سازندۀ اسم مفعول /-e/،
تکواژ سببی /an/ متعدیساز فعل،
تكواژ جمع اسم شامل: /-a/ و /-ha/،
تكواژ نشانۀ صفت برتر /-tær/
واژهبستها شامل:
فعلهاي پيبستي: تكواژهايي كه معني فعلی دارند و به يك كلمه ميچسبند، اما جزء آن كلمه نيستند شامل: /-æm/، /-i/، /-s/ و //-e، /-im/، //-id، //-ænd،
ضماير متصل شامل /m/، /t/، /ʃ/، man//، /tan/، //ʃan
تكواژ اضافه /e/، نقشنماي اضافه
حرف عطف /o/
اولين
تكواژ دستوري مورد كاربرد هر دو كودك واژهبست
/e/ و /s/ (مخفف فعل«است») بود.
پسر مورد مطالعه در سن 19 ماهگي بهصورت /توپ بازيه/ /tup badiye/
دختر مورد مطالعه در سن 20 ماهگي بهصورت /جوجو ـِ/ /du due/
تکواژ /s/ توسط دختر مورد مطالعه در سن 22 ماهگي و توسط پسر مورد مطالعه در سن 21 ماهگي در قالب واژه /ʔinjas/ استفاده شد.
اولين واژۀ فعل با توليد كامل توسط پسر مورد مطالعه در سن 20 ماهگي /bede/ بود. بنابراين اولين تكواژها در ساخت فعل، پيبند تكواژ /ø/ و پيشوند /be/ بودند. اولين واژۀ فعل با توليد كامل توسط دختر مورد مطالعه در سن 21 ماهگي، /dad/ بود. بنابراين اولين تكواژ در ساخت فعل، تكواژ ساخت ماضي /d-/ و پيبند شناسۀ سوم شخص با تكواژ /ø/ بود.
تنوع تكواژهاي دستوري در گفتار پسر مورد مطالعه قبل از 23 ماهگي بسيار بيشتر از دختر مورد مطالعه بود. تكواژهاي زير، تكواژهاي مشترك مورد كاربرد هر دو كودك قبل از 23 ماهگي با ذكر مثال از نمونۀ گفتار آنها است. كاربرد اين تكواژها در گفتهها، درست است.
تکواژهای /bo/ و /be/ و /biy/ (ﺑ امر) در واژههایی مثل بده /bede/، بيا /biya/ برو boro//
/e/ شناسۀ سوم شخص مفرد در واژههایی مثل /dare/ داره /nide/ نمیده
/ʃ/ ضمیر متصل سوم شخص مفرد در واژههایی مثل /tuʃ/ توش /nisdeʃ/ نیستش /kuʃ/ کوش
ظهور تكواژها در گفتار دو كودك همزمان نبود، اما به فاصلۀ يك يا دو ماه تقدم يا تأخر، تكواژها در گفتار هر دو كودك ظاهر ميشد. تكواژهايي كه در گفتار هر دو كودك قبل از 30 ماهگي ظاهر شد، با ذكر مثال از نمونۀ گفتار هر دو كودك، عبارتند از:
تكواژ ساخت ماضي /-id/ در افعالي مثل خوابيده /xabide/ و خريده /xælide/
تكواژ ساخت ماضي /-d/ در افعالي مثل داد /dad/ و اومد /ʔumæd/
تکواژ /n/ برای منفیسازی فعل مثل نداره /nædale/ نمیده /nide/
ـ قبل از کاربرد تکواژ /n/ هر دو کودک در مرحلۀ گفتار دو كلمه، از واژۀ نه /næ/ برای منفیسازی گفته استفاده میکردند.
تکواژ /e/ نقشنماي اضافه در عباراتی مثل مال منه /male mæne/ تخت منه /mæne /tæxde
تکواژ /mi/ می در ساخت مضارع اخباری در واژههایی مثل /miʃine/ میشینه /mixam/ میخوام
تکواژ /e/ در ساخت اسم مفعول فعل در واژههایی مثل خوابیده /xabide/ خريده /kælide/
تكواژ ساخت فعل ماضي -a:d//، در واژههایی شامل افتاد /ʔodad/ و (ايستاده) باستاده /bastade/
تکواژ جمع اسم /ha/ /a/ در واژههایی مثل /niniya/ /pesæra/ /bætʃeha/
تكواژ پيشوند ﺑِ مضارع با تکواژهای /bo/ و /be/ در واژههایی مثل بشينم /beiʃinæm/ بخوريم /boxolim/
شناسههای فاعلی مفرد و سپس جمع در پيوند با افعال:
تکواژ /æm/ م، شناسۀ فاعلي اول شخص مفرد در واژههایی مثل zædæm// زدم /dalæm/ دارم
تکواژ /i/ ی، شناسۀ فاعلي دوم شخص مفرد در واژههایی مثل /xodi/ خوردي، /basdadi/ وایستادی
تکواژ /d/ د، شناسۀ فاعلی سوم شخص مفرد در واژههایی مثل بياد /biyad/
تکواژ /im/ یم، شناسۀ فاعلی اول شخص جمع در واژههایی مثل /bendazim/ بندازیم /næxolim/ نخوریم
تکواژ /-id/ ید، شناسۀ فاعلی دوم شخص جمع (/in/ تلفظ ميشد)
در عباراتی مثل /dæba nækonin/ دعوا نکنین /befærmain/ بفرمایین
تکواژ
/ænd/ ند، شناسۀ
فاعلی سوم شخص جمع كه واج
d از تکواژ /ænd/ ند در گفتار محاوره حذف میشد.
در عباراتی مثل /nun mixoræn/ نون میخورند /berizæn/ بریزند
ضمایر متصل مفرد و سپس جمع شامل:
ضمیر متصل /æm/ در واژههایی مثل توپم /tupæm/، گوشم /guʃæm/
ضمیر متصل /t/ در واژههایی مثل دوستات /dustat/ بليزت /bolizet/ كمكت كنم /komæket konæm/، بهت نميدم /bet nemidæm/
ضمیر متصل مان /man/ که در گفتار محاوره /mun/ تلفظ میشد در واژههایی مثل خونمون /xunæmun/
ضمیر متصل شان /ʃan/ که در گفتار محاوره /ʃun/ تلفظ میشد، در واژههایی مثل باباشون /babaʃun/ و خونشون /xunæʃun/
تكواژ ساخت ماضي /-t/ در بسياري از افعال نامنظم (بيقاعده) كه به خوشههاي دو همخواني مثل /st/ و /ʃt/، /xt/ /ft/ در كلماتي مثل نوشت، گذشت، نشست و خواست، ريخت، گفت، رفت و غیره ختم ميشود، غالباً در گفتار كودكان همچون گفتار افراد بزرگسال با فرايند كاهش خوشه، كامل تلفظ نميشد، و بنابراين اين افعال با تكواژ /ø/ چنين تلفظ ميشد:
گفت /gof/، نشست /neʃæs/، رفت /ræf/ اما با ساير شناسهها، تكواژ ساخت ماضي /-t/ به /-d/ تبديل ميشد مثل گفتم /gofdæm/، گفتي /gofdi/، نشستم /neʃæsdæm/، رفتم /ræfdæm/
واژهبست /m/ در كلماتي مثل آقام //ʔaqam و خانومم /xanumæm/
از تكواژهاي ساخت فعل كه ديرتر از بقيۀ تكواژها ظاهر شد، تکواژ سببی /an/، متعدیساز فعل بود که در گفتار محاوره /un/ تلفظ میشد، در واژههایی مثل بچسبونم /betʃæsbunæm/ بخوابونم /bexabunæm/
تکواژ /tær/ در ساخت صفت برتر مثل xoʃgel tær// /kutʃiktær/
تكواژهايي كه در گفتار هر دو كودك قبل از 42 ماهگي ظاهر شدند با ذكر مثال از نمونۀ گفتار هر دو كودك به شرح زير عبارتند از:
ضمیر متصل تان /tan/ که در گفتار محاوره /tun/ تلفظ میشد در واژههایی مثل بشقابتون //boʃqabetun و جريمتون كرد jærimætun kærd//
واژهبست /ænd/ در كلماتي مثل كثيفن /kæsifæn/ و سبزن /sæbzæn/
واژهبست /i/ در كلماتي مثل بزرگي /bozorgi/ و خالهاي /xaleʔi/
واژهبست /im/ در كلماتي مثل خوشحاليم /xoʃhalim/ و بزرگيم /bozorgim/
حرف عطف /o/، عامل پيونددهنده، در عباراتي مثل شلوار و بليز /ʃælvaroboliz/ و گردوخاك //gærdoxak
از 42 تا 60 ماهگي واژهبست //-id در گفتار كودكان كاربردي نداشت.
نتیجهگیری
اين مطالعۀ طولي روی نمونههاي گفتار دو كودك فارسيزبان از 12 تا 60 ماهگي نشان داد كه تكامل گفتار در كودكان فارسيزبان نيز همانند ساير كودكان در دنيا، از ساده به پيچيده و طي مراحلي معین انجام ميگيرد. مراحل تکامل گفتار کودکان فارسیزبان از مرحلۀ گفتار تکواژه آغاز شد، سپس بهتدریج گفتههای دوواژهای، تلگرافی، ترکیب جملههای ساده، جملههای مرکب، ترکیب جملههای ساده و مرکب برای ساخت گفتار پیچیده، روند پیشرفت زبان در کودکان فارسیزبان بود. پیچیدگی گفتار کودکان فارسیزبان با کاربرد تکواژهای دستوري و ترکیب واژهها، افزایش مییافت.
Bendict )1979) بر این عقیده بود که کودکان معمولاً اولین واژههای خود را در سنین 10 تا 15 ماهگی بیان میکنند(10). اولين كلمۀ ثبتشده در دختر فارسیزبان مورد مطالعه 12 ماهگي و اولين كلمۀ ثبتشده از پسر مورد مطالعه در سن 16 ماهگي بود. بنابراین، دو کودک مورد مطالعۀ فارسیزبان ایرانی نیز بیان اولین واژههایشان را تقريباً در همین محدودۀ سنی بیان کردند. (لازم به ذکر است که ثبت اولین واژههای گفته شده توسط کودکان در مهدکودک بوده است). گسترش تعداد كلمات در نمونۀ گفتار كودكان، قبل از 18 ماهگي به كندي پيش ميرفت. با افزايش تعداد واژگان بهتدریج کودکان به توانایی ترکیب انواع واژهها دست یافتند، بهطوری که طول گفتههای آنها از یک واژه به دو، سه، چهار واژه و بیشتر افزایش یافت. بررسی شاخص MLU نشان داد که با افزایش سن، MLU کودکان نیز افزایش مییابد. در گفتار كودكان فارسيزبان نه تنها انفجار واژگان (vocabulary spurt) بلكه انفجار تكواژهاي دستوري gramatical morphems spurt)) نيز بهوقوع پيوست كه نتيجۀ آن افزايش MLU بود. افزایش MLUm در گفتههای دوواژهای نشانۀ توانایی کودکان در کاربرد تکواژهای دستوري است. شمارش تكواژ در گفتههای دوواژهای، حاكي از آن بود كه گفتار دوكلمهای كودكان فارسيزبان، با افزايش تعداد تكواژهاي دستوري نيز پيچيدهتر میشود. به نظر Klee و Fitzgerald(1985) در مواردي كه MLU بالاتر از 3 (3MLU>) باشد میتوان وجود پیچیدگی در صرف را در گفتههای کودک پیشبینی کرد(11). MLU كودكان فارسيزبان قبل از 30 ماهگي از مرز سه تكواژ گذشت. با توجه به اينكه قبل از 28 ماهگي بيش از 60 درصد گفتار كودكان را گفتههاي تككلمه و دوكلمه تشكيل ميداد، بنابراين ميتوان نتيجه گرفت كه افزايش تعداد تكواژهاي دستوري در گفتههاي كودكان فارسيزبان به پيچيدگي گفتهها ميافزايد. براساس نتایج حاصل از مطالعات Brown(1973) و chapmanو Miler (1981)، ظهور تکواژهای دستوری در مرحلهای است که MLU برابر 2 و بالاتر از آن است(4و12). اما کودکان فارسیزبان تکواژهای دستوری را زمانی استفاده کردند که هنوز MLU کمتر از 2 بود. این یافته نشان میدهد که کودکان فارسیزبان زودتر شروع به استفاده از تکواژهای دستوری میکنند. اين نتيجهگيري با نتايجDromi و Berman (1982) مبني بر اينكه در زبانهايی مثل عبري، پیچیدگی گفته لزوماً منجر به گفتههای طولانیتر نمیشود(13و6)، همخواني دارد.
Scarborough و همکاران (1986) چنین نتیجه گرفتند که از 18 ماهگی تا پنج سالگی MLU در حدود 2/1 تکواژ در هر سال افزایش مییابد، اما بعد از 42 ماهگی، از سرعت افزایش MLU كاسته میشود(14). MLUm در دو کودک فارسیزبان مورد مطالعه در محدودۀ 24 تا 29 ماهگی تحول شگرفی را نشان میدهد. اما از 42 ماهگی تا 60 ماهگی تغییر MLU آهنگ کندتری را نسبت به قبل نشان میدهد.
در تقسيمبندي مراحل مختلف زبان كودكان انگليسيزبان توسط Chapman و Miller (1981) براساس MLU، ويژگي مرحلۀ I (99/1-01/1=MLU) اين است كه کودکان ترکیب واژهها را آغاز میکنند و زماني كه از تكواژهاي دستوري در تركيب كلمات استفاده ميكنند دامنۀ MLU آنها 49/2-00/2 است(1،4و12). كودكان فارسيزبان مورد مطالعه برخي از تكواژهاي دستوري را در مرحلهاي استفاده كردند كه MLU آنها 7/1-1/1 بود. ميتوان چنين نتيجهگيري كرد كه افزايش MLU براي كودكان فارسيزبان در اين مرحله تنها با تركيبات دوتايي افزايش نمييابد، بلكه تكواژهاي دستوري نيز به اين افزايش كمك ميكنند.
Rollis و همکاران (1996) نیز اذعان داشتند که طول گفتۀ برخی کودکان با افزایش واژگان محتوایی و برخی با افزایش تکواژهای وابسته افزایش مییابد(15).
يافتۀ دیگر اين مطالعه اين است كه كودكان فارسيزبان مورد مطالعه برخي از تكواژهاي دستوري را در مرحلهاي استفاده كردند كه MLU آنها 7/1-1/1 بود. ميتوان چنين نتيجهگيري كرد كه افزايش MLU براي كودكان فارسيزبان در اين مرحله تنها با تركيبات دوتايي افزايش نمييابد، بلكه تكواژهاي دستوري نيز به اين افزايش كمك ميكنند.
با توجه به اينكه ظهور تكواژهاي دستوري متعدد قبل از 30 ماهگي (حدود دو سالگي) در گفتار هر دو كودك رخ داد، ميتوان اين پديده را انفجار تكواژهاي دستوري معرفي كرد كه نتيجۀ آن ميتواند افزايش MLUm باشد.
ترتیب استخراج شش شناسۀ فاعلی و شش ضمیر متصل، تقدم ظهور تکواژهای مفرد و سپس جمع را نشان داد.
روند کاربرد شناسههاي فاعلی توسط هر دو كودك را میتوان بهترتيب زیر خلاصه نمود:
شناسۀ فاعلی سوم شخص مفرد با تکواژ /e/ (جانشین //d)
/dare/
$
شناسۀ فاعلی اول شخص مفرد با تکواژ /æm/ /xordæm/
$
شناسۀ فاعلی دوم شخص مفرد با تکواژ /i/ /xordi/
$
شناسۀ فاعلی اول شخص جمع با تکواژ /im/ /næxolim/
$
شناسۀ فاعلی دوم شخص جمع با تکواژ /in/ (به جای /id/) /dæva nækonin/
$
شناسۀ فاعلی سوم شخص جمع با تکواژ /æn/ به جای /ænd/ /nun moxoræn/
بنابراین روند كاربرد اين تكواژها توسط كودكان فارسيزبان از تكواژهاي مفرد به تكواژهاي جمع منتهي ميشود.
مقایسۀ
برخی تکواژهای دستوری در زبان فارسی و تکواژ های
مورد بررسی Brown (1973) در کودکان فارسیزبان واژهبست /e/ و /s/ به معني فعل « است»، قبل از دو سالگی بهکار
گرفته شده است، در صورتی که در ترتیب فراگیری تکواژها در
کودکان انگلیسیزبان، مخففسازی فعل ربط در سن سه سالگی
وجود داشته است. تکواژ جمع در زبان فارسی برای جمع بستن اسمها حدود
دو سالگی در گفتار کودکان ظاهر شده است. در گزارش Brown (1973)
نیز تکواژ (-s) برای جمع بستن
اسمها در سن دو سالگی ظاهر شده است. تکواژ مضارع اخباری (mi) و مضارع استمراری
در زبان فارسی در محدودۀ سنی 2 تا 5/2 سالگی در گفتار هر
دو کودک مورد مطالعه ظاهر شد. در گزارش Brown (1973) نيز تکواژ حال
استمراری /ing/ مربوط به سن
دوسالگی است.
تکواژ سوم شخص مفرد در کودکان فارسیزبان قبل از دو سالگی استفاده شده است. در گزارش Brown ظهور این تکواژ در سهسالگی ذکر شده است.
بیان مالکیت قبل از 23 ماهگی و قبل از ظهور تکواژ /e/ اضافه با استفاده از ضمیر «من» در گفتههای تکواژهای با واژهبست /e/ مثل /mæne/، و دوواژهای مثل /maʃin mæne/ بود. با ظهور تکواژ /e/ اضافۀ ملکی در 24 ماهگی (2>MLU) بیان مالکیت در گفتههای دوواژهای، مثل مال ِمنه /mal e mæne/، تخت ِمنه /tæxt e mæne/ توسط هر دو کودک بیان شد.
در گزارشBrown تکواژ مالکیت / ̉s/ در مرحلۀ III کسب میشود، اما کودکان فارسیزبان از تکواژ ملکی زودتر استفاده میکنند.
توالي كاربرد ضمایر متصل شامل م /m/، ت /t/، ش /ʃ/، مان /mun/، تان /tun/، شان /ʃun/ در پيوند با اسامی و افعال و سایر واژهها در گفتار هر دو کودک مورد مطالعه نشان داد كه ضماير مفرد، پیش از ضميرهاي پيوستۀ جمع استفاده میشوند.
كاربرد تكواژ ش /ʃ/، مقدم بر ساير ضميرها و قبل از 24 ماهگي در گفتار كودكان ظاهر شد. اين ضمير به لحاظ شخص، سوم شخص است. تكواژهاي بعدي به کار رفته ضمير پيوستۀ اول شخص مفرد و سپس دوم شخص بهترتيب، م /m/ و ت /t/، بودند. ضماير جمع بعد از اين ضماير در گفتار كودكان ظاهر شدند. روند كاربرد شناسههاي فاعلي و ضماير متصل در گفتار كودكان سير مشابهی داشت.
در تشخيص باليني وجود آسيب زباني، از آزمونهاي زبان استفاده ميشود. Gutiérrez-Clellen و Simon-Cereijido (2009) در سمينار گفتار و زبان چنين اذعان داشتند كه گردآوري نمونۀ گفتار خودبهخودي با دقت بالاتر ميتواند آسيب زباني را تعيين كند، در حالي كه آزمونهاي زبان به لحاظ دقت باليني محدوديت دارند(16). در تأييد نظر Gutiérrez-Clellen و Simon-Cereijido بسياري از نمونه گفتارهايي را كه از اين دو كودك جمعآوري شد به سختي ميتوان از طريق آزمون بهدست آورد. از این رو، گردآوري نمونۀ گفتار برای سنجش تواناييهاي زبانی كودكان از جايگاه مهمي برخوردار است.
سپاسگزاری
این پژوهش بخشی از طرح پژوهشی مصوب معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران به شماره 474 است. از کودکان عزیز، والدین گرامی و مربیان مهدکودک آنها که با ما همکاری داشتند سپاسگزاریم.
REFERENCES
1. Hoof E. Language Development. 4th ed. Belmont, CA: Wadsworth; 2009.
2. Bochner S, Jones J. Child language development: Learning to talk. 2nd ed. London: Whurr Publishers Ltd; 2003.
3. Barrett M. The development of language. 1st ed. East Sussex, UK: Psychology Press Ltd; 1999.
4. Brown R. A first language: the early stages. Cambridge MA: Harvard university press; 1973.
5. Ekmekci FO. Language development of a turkish child: a speech analysis in term of length and complexity. Journal of human sciences. 1985;1(1):103-12.
6. Johnston JR. An alternate MLU calculation: magnitvde and variability of effects. J Speech Lang Hear Res. 2001;44(1):156-64.
7. Armon-Lotem S, Berman RA. The emergence of grammar: early verbs and beyond. J Child lang. 2003;30(4):845-77.
8. Wilson S. Lexically specific constructions in the acquisition of infelection in English. J Child lang. 2003;30(1):75-115.
9. Mortimer J, Rvachew S. A longitudinal investigation of morpho-syntax in children with speech sound disorders. J commun Disord. 2010;43(1):61-76.
10 Benedict H. Early lexical development: comprehension and production. J child lang. 1979;6(2):183-200.
11 Klee T, Fitzgerald MD. The relation between grammatical development and mean length of utterance in morphemes. J Child lang. 1985;12(2):251-69.
12 Miller JF. Chapman RS. The realation between age and mean length of utterance in morphemes. J Speech Hear Res. 1981;24(2):154-61.
13 Dromi E, Berman RA. A morphemic measure of early language development: data from modern Hebrew. J child lang. 1982;9(2):403-24.
14 Scarborough H, Wyckoff J, Davidson R. A reconsideration of the relation between age and mean utterance length. J Speech Hear Res. 1986;29(3):394-9.
15 Rollins PR, Snow CE, Willett JB. Predictors of MLU: semantic and morphological developments. First language. 1996;16(47):243-59.
16 Gutiérrez-Clellen VF, Simon-Cereijido G. Using language sampling in clinical assessments with bilingual children: challenges and future directions. Semin Speech Lang. 2009 nov;30(4):234-45.