Research Article

 

 

The comparison of stress and marital satisfaction status of parents of hearing-impaired and normal children

 

 

Karim Gharashi, Parviz Sarandi, Abolfazl Farid

 

Department of Psychology, Faculty of Education and Humanities, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran

 

 

Received: 22 November 2011, accepted: 11 July 2012

 

Abstract

Background and Aim: Stress is the source of many problems in human-kind lives and threatens people’s life constantly. Having hearing-impaired child, not only causes stress in parents, but also affects their marital satisfaction. The purpose of this study was comparing the stress and marital satisfaction status between the normal and hearing-impaired children’s parents.

Methods: This was a causal-comparative study. Eighty parents of normal children and 80 parents of hearing-impaired children were chosen from rehabilitation centers and kindergartens in city of Tabriz, Iran by available and clustering sampling method. All parents were asked to complete the Friedrich’s source of stress and Enrich marital satisfaction questionnaires.

Results: Parents of hearing-impaired children endure more stress than the normal hearing ones (p<0.001). The marital satisfaction of hearing-impaired children’s parents was lower than the parents of normal hearing children, too (p<0.001).

Conclusion: Having a hearing-impaired child causes stress and threatens the levels of marital satisfaction. This requires much more attention and a distinct planning for parents of handicap children to reduce their stress.

Keywords: Stress, marital satisfaction, parent, hearing-impaired, children

 


مقاله پژوهشی

 

مقایسۀ میزان استرس و رضایتمندی زناشویی در والدین کودکان کم‏شنوا و عادی

 

کریم قراشی، پرویز سرندی، ابوالفضل فرید

گروه روان‏شناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران

 

چکیده

زمینه و هدف: استرس منبع بسیاری از مشکلات موجود در سر راه زندگی ما انسان‏ها است و هر لحظه زندگی افراد را مورد تهدید قرار می‏دهد. حضور کودک کم‏شنوا در خانواده علاوه بر ایجاد استرس، زندگی زناشویی پدران و مادران را تحت تأثیر قرار می‏دهد. هدف این پژوهش مقایسۀ استرس و رضایتمندی زناشویی در والدین کودکان کم‏شنوا و کودکان عادی است.

روش بررسی: این مطالعه به روش علی‏ـ‏مقایسه‏ای انجام شد. 80 نفر از پدران و مادران کودکان کم‏شنوا و 80 نفر از پدران و مادران کودکان عادی مراکز توانبخشی و مهدکودک‏های سطح شهر تبریز به روش نمونه‏گیری در دسترس و تصادفی خوشه‏ای انتخاب شدند. آزمودنی‏ها به پرسش‏نامه‏های منبع استرس Friedrich و رضایت زناشویی Enrich پاسخ دادند.

یافته‏ها: والدین کودکان کم‏شنوا استرس بیشتری نسبت به والدین کودکان عادی تحمل می‏کنند(001/0>p). همچنین رضایتمندی زناشویی والدین کودکان کم‏شنوا نسبت به والدین کودکان عادی پایین‏تر است(001/0>p).

نتیجه‏گیری: حضور کودک کم‏شنوا برای پدران و مادران استرس‏زا و تهدید‏کننده رضایت زناشویی بوده و لزوم توجه و برنامه‏ریزی برای کاهش استرس والدین کودکان معلول را می‏طلبد.

واژگان کلیدی: استرس، رضایتمندی زناشویی، والدین، كم‏شنوا، كودكان

 

(دریافت مقاله: 1/9/90، پذیرش: 24/4/91)

 

مقدمه


وجود فرزند ناتوان در خانواده غالباً تجربه‏ای ناخوشایند و استرس‏زاست. یکی از مهم‏ترین علل ناتوانی کودکان، کم‏شنوایی است. تولد کودک کم‏شنوا برای بسیاری از والدین شنوا، احساساتی شبیه داغ­دیدگی به همراه دارد.(1).

Lederberg و Golbach (2002)، Hintermair (2006) و Quittner و همکاران (2010) نشان داده‏اند که کم‏شنوایی کودکان می‏تواند منجر به استرس والدین و مشکلات هیجانی و اجتماعی کودکان شود(4-2). همچنین براساس مطالعۀ علی‏اکبری دهکردی و همکاران (2011) مادران کودکان ناشنوا نسبت به مادران کودکان عادی و دیگر کودکان استثنایی، استرس بیشتری را تجربه می‏کنند(5). براساس مطالعۀ به‏پژوه و رمضانی (2004) والدین کودکان معلول نسبت به والدین کودکان عادی از رضایت زناشویی کمتری برخوردارند(6). Bittencourt و Hoehne (2009) گزارش کردند که کیفیت پایین زندگی والدین به‏دلیل شرایط فرهنگی و اجتماعی ناشی از وجود کودک کم‏شنواست(7). مطالعۀ Remine و Brown (2010) نشان می‏دهد که پدران و مادران کودکان کم‏شنوا سازگاری زناشویی کمتری نسبت به والدین کودکان عادی دارند(8). Henggeler و همکاران (1990) نشان دادند که میزان رضایت زناشویی والدین نوجوانان کم‏شنوا، با میزان شنوایی فرزندانشان مرتبط است(9).

رضایتمندی زناشویی، حاصل خشنودی و سازگاری زن و شوهر در ابعاد مختلف زندگی مشترک است و استحکام بنیان خانواده و سلامت والدین را تضمین می‏کند. در زندگی خانوادگی، گاهی کودکان اسباب رنجش، بی‏حوصلگی، ناسازگاری و نارضایتی والدین می‏شوند و زمانی عامل رضایتمندی و مایۀ امید والدین به زندگی هستند. اغلب پژوهش‏های صورت گرفته در این زمینه کودکان معلول را به‏صورت کلی مد نظر قرار داده‏اند و کودکان ناشنوا در پژوهش‏های اندکی به‏طور جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته‏اند. از سوی دیگر وجود یک فرزند ناشنوا در خانواده، علاوه بر تأثیر بر میزان استرس وارد شده به خانواده و والدین می‏تواند رضایت زناشویی پدر و مادر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. تولد يک کودک کم‏شنوا در خانواده می‏تواند باعث ايجاد و تشديد اختلافات زناشويي و جدايي و تحمل صحبت‏هاي ديگران در ارتباط با کودک معلول شود(3). با توجه به اهمیت و ضرورت سلامت شنوایی در دوران کودکی و اثرات سوء کم‏شنوایی بر رشد زبان و گفتار کودک، ممکن است کمبود شنوایی کودک باعث نگرانی‏ والدین شود و درگیری‏های ذهنی برای آنها ایجاد کند. از آنجا که اکثر مطالعات قبلی روی والدین افراد بزرگسال و نوجوان انجام شده و تحقیقات کمی روی خردسالان صورت گرفته است، تأکید این مقاله بر میزان استرس و رضایتمندی زناشویی والدین کودکان کم‏شنوای زیر شش سال بوده است.

 

روش بررسی

پژوهش حاضر از نوع علی‏ـ‏مقایسه‏ای است و جامعۀ آماری آن کلیۀ والدین کودکان کم‏شنوای مراجعه‏کننده به مراکز توانبخشی کودکان کم‏شنوای شهر تبریز در محدودۀ سنی زیر شش سال و کلیۀ والدین کودکان مراجعه‏کننده به مهدکودک‏های شهر تبریز در بهار سال 1390 بود.

در این پژوهش میزان استرس و رضایت زناشویی 40 نفر از پدران (با میانگین سنی 35 و انحراف معیار 7/3)، 40 نفر از مادران (میانگین سنی 31 با انحراف معیار 8/3) کودکان کم‏شنوا و 40 نفر از پدران (میانگین سنی 6/34 و انحراف معیار 8/3) و مادران (میانگین سنی 5/31 با انحراف معیار 6/3) کودکان عادی برای مقایسه مورد مطالعه قرار گرفت. شغل تمامی مادران در هر دو گروه خانه‏دار و شغل بیشتر پدران در هر دو گروه آزاد بود. از نظر سطح تحصیلات هر دو گروه همتاسازی شدند و بیشتر سیکل و دیپلم بودند.

برای گزینش نمونه‏های والدین کودکان کم‏شنوا به‏دلیل عدم دسترسی به همۀ کودکان کم‏شنوای زیر شش سال شهر تبریز، از نمونه‏گیری در دسترس با در نظر گرفتن شرایط همتاسازی با گروه والدین کودکان عادی استفاده شد؛ به این صورت که پروندۀ کودکانی که برای استفاده از خدمات توانبخشی شنوایی به سه مرکز توانبخشی خانواده و کودک کم‏شنوای موجود در سه نقطۀ شهر تبریز مراجعه می‏کردند، بررسی و کودکانی که واجد شرایط انتخاب شدند. شرایط ورود به مطالعه عبارت بود از وجود هر دو والد در خانواده، وجود فقط یک کودک کم‏شنوا در خانواده، داشتن حداقل دو فرزند با احتساب فرزند کم‏شنوا در خانواده، عدم اشتغال مادر کودک، کم‏شنوایی بالای 80 دسی‏بل در هر دو گوش کودک، سن بین دو تا شش سال، بهره‏مندی از خدمات توانبخشی حداقل به‏مدت دو سال، و سطح اجتماعی و اقتصادی متوسط خانواده (هم‏سطح بودن تحصیلات پدران و مادران در مقاطع مختلف، شاغل بودن پدر، و محدودۀ درآمد خانواده بین 400 تا 600 هزار تومان). از بین 90 کودک مراجعه‏کننده به این مراکز، پدر و مادر 40 کودک (80 نفر) که دارای شرایط فوق بودند انتخاب شدند. برای انتخاب نمونۀ والدین کودکان عادی، از روش نمونه‏گیری خوشه‏ای استفاده شد؛ به این صورت که ابتدا شهر تبریز به چهار منطقۀ جغرافیایی شرق، غرب، جنوب و شمال تقسیم شد و از هر منطقه یک مهد کودک به‏طور تصادفی انتخاب شد. در مرحلۀ بعد از هر مهد کودک 10 زوج از والدین به‏صورت تصادفی انتخاب شدند.

برای جمع‏آوری اطلاعات، از دو پرسش‏نامه شامل منبع استرس فردریک (Questionnaire on Resources and Stress-Friedrich: QRS-F) و رضایتمندی زناشویی Enrich و برگۀ تاریخچه‏گیری شامل نسبت پاسخ‏دهنده با کودک، نسبت فامیلی پدر و مادر، سن، شغل و تحصیلات والدین، و در مورد کودکان شامل سن کودک، چندمین فرزند خانواده، جنس کودک،



Text Box: جدول 1ـ مقایسه میانگین (انحراف معیار) امتیازهای استرس و رضایت زناشویی در بین گروه‏ها

	میانگین (انحراف معیار) امتیازها	
پرسش‏نامه	پدر کودک عادی	پدر کودک کم‏شنوا	مادر کودک عادی	مادر کودک کم‏شنوا	p
میزان استرس	(20/3) 32/22	(33/5) 30/29	(43/3) 22/21	(84/4) 22/30	001/0
رضایت زناشویی	(41/22) 05/251	(71/33) 17/213	(20/16) 256	(63/30) 97/215	001/0

نسبت فامیلی پدر و مادر، سن تشخیص کم‏شنوایی، سن دریافت سمعک، سن کاشت حلزون، سن شروع تربیت شنوایی و توانایی تکلم کودک براساس اظهار والدین استفاده شده است.

فرم 52 سؤالی منبع استرس Friedrich و همکاران (1983) از فرم اصلاح شدۀ Holroyd (1974) تهیه شده است(10و11). Holroyd این پرسش‏نامه را به‏منظور اندازه‏گیری استرس (فشار روانی) خانواده‏ها یا خویشاوندانی که از یک کودک معلول یا بیمار مزمن مراقبت می‏کنند، ساخته است. وی عنوان می‏کند که این پرسش‏نامه برای اندازه‏گیری پاسخ‏های مثبت و منفی اعضای خانواده‏ای که دارای فرد معلول یا ناتوان هستند مناسب است(11). در مطالعات گوناگون، توانایی QRS-F، هم در شکل بلند و هم در شکل کوتاه، به اثبات رسیده است. پاسخ‏نامۀ این آزمون به‏صورت بلی/خیر است که در آن برای پاسخ بلی امتیاز یک و پاسخ خیر امتیاز صفر داده می‏شود. امتیاز کل آزمودنی از مجموع امتیازها به‏دست می‏آید و در آن، امتیاز بالا نشانگر استرس بالا و امتیاز پایین نشان‏دهندۀ استرس پایین در والدین است. پایایی این آزمون را Friedrich 93/0 گزارش کرده است(11).

پرسش‏نامۀ رضایت زناشویی Enrich توسط Olson در سال 1989 تدوین شده و براي ارزيابي زمینه‏هاي بالقوه مشکل‏زا يا شناسايي زمينه‏هاي قوت و پرباري رابطۀ زناشويي به‏کار مي‏رود. این پرسش‏نامه از 115 پرسش بسته و 12 خرده­مقیاس تشکیل شده است و پایایی آن با روش ضریب آلفا 92/. گزارش شده است(5). روایی پرسش‏نامۀ Enrich با مقیاس‏های رضایت خانوادگی از 41/0 تا 60/0 و با مقیاس‏های رضایت زندگی از 32/. تا 41/. است که نشانۀ روایی سازه آن است. در این آزمون پاسخ‏ها به‏صورت خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد است که به‏ترتیب از صفر تا چهار امتیاز داده می‏شود و در آن امتیازهای بالا نشانگر رضایتمندی زناشویی بالا و امتیازهای پایین نشانگر رضایتمندی زناشویی پایین است(12).

برای تجزیه و تحلیل آماری داده‏ها از تحلیل واریانس چندمتغیره و برای بررسی بیشتر و مقایسۀ دو به دوی متغیرها از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. تحلیل داده‏ها به کمک نرم‏افزار آماری SPSS نسخۀ 18 صورت گرفت.

 

یافته‏ها

همان‏طور ‏که در جدول 1 ملاحظه می‏شود، میانگین استرس پدران و مادران کودکان کم‏شنوا از استرس پدران و مادران کودکان عادی بیشتر است. همچنین میانگین رضایت زناشویی پدران و مادران کودکان کم‏شنوا در مقایسه با پدران و مادران کودکان عادی کمتر بوده است. برای تشخیص این که این تفاوت‏ها معنی‏دار است یا خیر از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. لامبدای ویلکز به‏دست آمده (001/0>p؛ 68/29=F)  نشانگر آن است که بین گروه‏ها تفاوت کلی وجود دارد. تحلیل واریانس چند متغیره نیز نشان داد (جدول 1) که هم در متغیر میزان استرس و هم در متغیر میزان رضایت زناشویی والدین کودکان کم‏شنوا تفاوت‏ها معنی‏دار است(001/0>p).

Text Box: جدول 2ـ خلاصه نتایج آزمون تعقیبی توکی در چهار گروه ار لحاظ میزان استرس و رضایت زناشویی

	تفاوت میانگین (p) امتیاز گروه‏ها
پرسش‏نامه	پدر کم‏شنوا ـ ‏پدر عادی	پدر کم‏شنوا‏ ـ ‏‏مادر کم‏شنوا	مادر کم‏شنوا‏ ـ ‏‏مادر عادی	پدر عادی ـ ‏مادر عادی
میزان استرس	(001/0) 97/6	(77/0) 92/0-	(001/0) 9	(123/0) 175/1
رضایت زناشویی	(001/0) 87/37-	(96/0) 80/2-	(001/0) 02/40-	(261/0) 950/0-



همان‏طور که در جدول 2 مشاهده می‏شود، با انجام آزمون‏های تکمیلی مشخص شد در متغیر میزان استرس، بین پدران کودکان کم‏شنوا با پدران کودکان عادی تفاوت معنی‏دار(001/0>p) وجود داشت. همچنین تفاوت بین مادران کودکان کم‏شنوا با مادران کودکان عادی معنی‏دار(001/0>p) بود. اما بین میانگین استرس پدران و مادران کودکان کم‏شنوا تفاوت معنی‏داری مشاهده نشد.

از سوی دیگر بین میزان رضایت زناشویی پدران کودکان کم‏شنوا و پدران کودکان عادی تفاوت معنی‏دار وجود داشت(001/0>p). به عبارت دیگر میانگین رضایت زناشویی پدران کودکان کم‏شنوا نسبت به پدران کودکان عادی پایین بود و آنان از سازگاری زناشویی کمتری برخوردار بودند. براساس همین جدول، میانگین رضایتمندی زناشویی مادران کودکان کم‏شنوا نسبت به مادران کودکان عادی پایین است و تفاوت معنی‏داری بین آنها دیده می‏شود(001/0>p). اما تفاوت معنی‏داری بین رضایت زناشویی پدران و مادران کودکان کم‏شنوا مشاهده نمی‏شود. این مورد دربارۀ استرس والدین کودکان عادی هم صادق است، و تفاوت معنی‏داری بین میانگین استرس پدران و مادران آنها ملاحظه نمی‏شود. اما تفاوت میانگین رضایتمندی زناشویی پدران و مادران کودکان عادی معنی‏دار نیست.

 

بحث

نتایج این مطالعه تفاوت معنی‏داری بین میانگین امتیازهای استرس والدین کودکان کم‏شنوا و عادی نشان داد(001/0>p)؛ به این معنی که میزان استرس والدین کودکان کم‏شنوا بیشتر از والدین کودکان عادی بود. این نتیجه با یافته‏های پژوهش‏های Lederberg و Golbach (2002) دربارۀ استرس و حمایت اجتماعی والدین کودکان کم‏شنوا و ناشنوا، Hintermair (2006) روی 213 نفر از مادران و 213 نفر از پدران کودکان کم‏شنوا، و Quittner و همکاران (2010) روی 181 نفر از پدران و مادران کودکان کم‏شنوا و 92 نفر از والدین کودکان عادی همسو است(4-2). این پژوهش همچنین همسو است با پژوهش علی‏اکبری دهکردی و همکاران (2011)، آنها در بررسی خود میزان استرس در مادران کودکان هنجار، کم‏شنوا و سایر کودکان استثنایی نشان دادند که مادران دارای کودک ناشنوا نسبت به مادران کودکان عادی و مادران دیگر کودکان استثنایی در ارتباط با مسائل درون‏خانوادگی، مالی، شغلی و بیماری استرس بیشتری را تجربه می‏کنند(5). والدین کودکان کم‏شنوا علاوه بر تحمل سایر فشارهای مرتبط با زندگی عادی، فشار حاصل از وجود کودک کم‏شنوا را نیز تحمل می‏کنند. مشکلاتی مانند اختلال در ارتباطات گفتاری، مشکلات آموزشی و تحصیلی، هزینه‏های سنگین توانبخشی شنوایی، سمعک و کاشت حلزون باعث نگرانی و استرس والدین می‏شود. آیندۀ شغلی، تحصیلی و اجتماعی کودک، طولانی بودن برنامه‏های توانبخشی و مشکلات موجود در جامعه برای این‏گونه کودکان، از سوی دیگر باعث افزایش استرس در والدین شده و میزان سازگاری زناشویی آنها را هم تحت تأثیر قرار می‏دهد. کودکان ناتوانی که توسط مادران تحت استرس پرورش می‏یابند، خود نیز همانند منابع استرس اضافی عمل می‏کنند. این چرخۀ روابط خانوادگی، کارایی والدین و فرزندان و توانایی مقابله با مشکلات ناشی از معلولیت را بسیار متأثر می‏کند و ارتباط والد‎‏ـکودک غالباَ در چنین خانواده‏هایی خدشه‏دار می‏شود(1).

علاوه بر مشکلات کودک کم‏شنوا، عمده‏ترین درگیری‏های والدین شامل نحوۀ تربیت و پرورش کودک، غلبه بر ناامیدی، درگیری با افکار و هیجانات منفی و سختی‏های پیگیری مراحل توانبخشی می‏تواند سلامت روانی والدین را به خطر اندازد. با توجه به مطالب بالا به‏نظر می‏رسد متفاوت بودن نیازهای کودکان کم‏شنوا، لزوم حمایت و پشتیبانی این افراد از سوی والدین، نحوۀ ارزیابی و میزان تحمل استرس‏های حاصل از وجود کودک کم‏شنوا از عواملی است که باعث افزایش استرس پدران و مادران کودکان کم‏شنوا می‏شود. اما از سوی دیگر اگر توانمندی‏های کودک در زمینه‏های گفتاری، ارتباطی، آموزشی و بهره‏مندی مفید از وسایل کمک‏شنوایی بیشتر باشد به همان نسبت فشار وارده بر والدین کمتر خواهد بود و امیدواری والدین نسبت به موفقیت کودک بیشتر خواهد شد و این عوامل ضرورت تشخیص و مداخلۀ به هنگام توانبخشی در مورد کودکان کم‏شنوا و مشاورۀ والدین کودکان کم‏شنوا برای کاهش استرس آنها و حمایت بیشتر از کودکان کم‏شنوا را نشان می‏دهد(6).

یافته دیگر پژوهش حاضر نشان داد که میزان رضایتمندی زناشویی والدین کودکان کم‏شنوا نسبت به والدین کودکان عادی پایین‏تر است(001/0>p). این یافته با نتایج پژوهش‏های Remine و Brown (2010)، Henggeler و همکاران (1990) همسو بود. آنها در پژوهش خود نشان داده‏اند که میزان رضایت زناشویی والدین کودکان و نوجوانان کم‏شنوا، با میزان شنوایی فرزندان مرتبط است؛ بدین صورت که پدران و مادران کودکان کم‏شنوا سازگاری زناشویی کمتری نسبت به والدین کودکان عادی دارند(8و9). یافته‏های این تحقیق همچنین با یافتۀ به‏پژوه و رمضانی (2004) هماهنگ است. آنها در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که والدین کودکان معلول نسبت به والدین کودکان عادی از رضایت زناشویی کمتری برخوردارند(6). استرس ناشی از وجود یک کودک ناشنوا می‏تواند بر رضایت زناشویی والدین تأثیر منفی بگذارد. استرس والدین با اضطراب، افسردگی و میزان پایین ادراک حمایت اجتماعی آنها رابطه دارد(4). این متغیرها می‏توانند رضایت زناشویی والدین را کاهش دهند. والدین (به‏ویژه در مراحل اولیۀ تشخیص کم‏شنوایی) به‏دلیل نگرانی از آیندۀ کودک و عدم شناخت درست از معلولیت و ترس از عوارض آن دچار شوک می‏شوند و این فشارها باعث خشم، احساس گناه، ناامیدی و افسردگی در والدین می‏شود که این مسئله می‏تواند بر میزان رضایت زناشویی والدین تأثیر منفی داشته باشد. ازسوی دیگر هزینه‏های بالای آموزش و توانبخشی و وسایل کمک‏شنوایی این کودکان به دلیل پایین بودن میزان درآمد خانواده‏ها و نیاز به پیگیری‏های متوالی و درازمدت آموزش کودکان، خانواده را با تهدیدهای جدی مواجه می‏کند. این موضوع علاوه بر کاهش میزان رضایتمندی زناشویی و افزایش استرس خانواده و والدین، کانون خانواده را به خطر می‏اندازد و باعث آسیب‏های جدی به کودک کم‏شنوا و سایر کودکان آن خانواده می‏شود. والدین کودکان کم‏شنوا علاوه بر صرف وقت و زمان زیاد برای این‏گونه کودکان، مجبورند نگاه کنجکاوانه و رفتار ترحم‏آمیز افراد جامعه، فامیل و اطرافیان دربارۀ فرزند خود را تحمل کنند. این مسائل بر روابط آنها با دیگران اثر می‏گذارد و باعث به انزوا کشیده شدن والدین و اعضای خانواده می‏شود. از سوی دیگر با توجه به معنی‏دار بودن میزان میانگین استرس و رضایتمندی زناشویی پدران و مادران کودکان کم‏شنوا با والدین کودکان عادی و نبود تفاوت معنی‏دار در بین پدران و مادران کودکان کم‏شنوا از یک سو و پدران و مادران کودکان عادی از سوی دیگر نشانگر آن است که عامل کم‏شنوایی کودک می‏تواند یکی از عوامل مؤثر در میزان استرس و رضایتمندی زناشویی در والدین مطرح باشد(1).

نتایج این پژوهش به‏دلیل محدودیت‏هایی نظیر کم بودن تعداد نمونه‏ها در شهر تبریز، وسیلۀ کمک‏شنوایی مورد استفاده، ساختار فرهنگی والدین و خانواده‏ها و شخصیت والدین قابل تعمیم به کل کشور نیست. همچنین دربارۀ پرسش‏نامه‏های مورد استفاده در این مطالعه لازم به توضیح است پرسش‏نامۀ رضایت زناشویی Enrich، به‏رغم داشتن ویژگی‏های منحصر به فرد در مقایسه با دیگر مقیاس‏ها و به‏دلیل داشتن پرسش‏های متعدد در همکاری پاسخ دهندگان از نظر زمانی محدودیت ایجاد می‏کند. بنابراین پیشنهاد می‏شود در تحقیقات آتی به این متغیرها توجه شود.

 

نتیجه‏گیری

براساس نتایج حاصل از این پژوهش والدین کودکان کم‏شنوا نه تنها استرس بیشتری نسبت به والدین کودکان عادی تحمل می‏کنند، بلکه حضور کودک کم‏شنوا باعث پایین آمدن رضایتمندی زناشویی در این‏گونه والدین می‏شود.

 

سپاسگزاری

از کلیۀ مسئولان و مربیان مراکز توانبخشی خانواده و کودک کم‏شنوا و مهدکودک‏های تحت پوشش سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی به‏ویژه سرکار خانم‏ها ابوالقاسمی، درگاهی، شیری، محمدی و حسینی و نیز والدین شرکت‏کننده در این پژوهش که با صبر و حوصله با محققان همکاری کردند صمیمانه تشکر و قدردانی می‏کنیم.


 

REFERENCES


1.             Movallali G, Nemati Sh. Difficulties in parenting hearing-impaired children. Audiol. 2010;18(1):1-11. Persian.

2.             Lederberg AR, Golbach T. Parenting stress and social support in hearing mothers of deaf and hearing children: a longitudinal study. J Deaf Stud Deaf Educ. 2002;7(4):330-45.

3.             Hintermair M. Parental resources, parental stress, and socioemotional development of deaf and hard of hearing children.  J Deaf Stud Deaf Educ. 2006;11(4):493-513.

4.             Quittner AL, Barker DH, Cruz I, Snell C, Grimley ME, Botteri M. Parenting stress among parents of deaf and hearing children: associations with language delays and behavior problems. Parent Sci Pract. 2010;10(2):136-55.

5.             Aliakbari Dehkordi M, Kakojoibari AA, Mohtashami T, Yektakhah S. Stress in mothers of hearing impaired children compared to mothers of normal and other disabled children. Audiol. 2011;20(1):128-36. Persian.

6.             Behpajhooh A, Ramezani F. Marital satisfaction of parents with mental retarded and normal children. Shiraz University Journal of Social and Humen Sciences. 2004;40:72-82. Persian.

7.             Bittencourt ZZ, Hoehne EL. Quality of life of deaf people's relatives assisted in a rehabilitation center. Cien Saude Colet. 2009;14(4):1235-9.

8.             Remine MD, Brown PM. Comparison of the prevalence of mental health problems in deaf and hearing children and adolescents in Australia. Aust N Z J Psychiatry. 2010;44(4):351-7.

9.             Henggeler SW, Watson SM, Whelan JP, Malone CM. The adaptation of hearing parents of hearing-impaired youths. Am Ann Deaf. 1990;135(3):211-6.

10.          Friedrich WN, Greenberg MT, Crnic K. A short-form of the Questionnaire on Resources and Stress. Am J Ment Defic. 1983;88(1):41-8.

11.         Holroyd J. The questionnaire on resources and stress: An instrument to measure family response to a handicapped family member. J community psychol. 1974;2(1):92-4.

12.         Olson DH. Family inventories manual. Minneapolism MN: life Innovations; 1992.