مقاله پژوهشی
بررسی توانایی تولید خوشههای دو همخوانی در کلمات تکهجایی با ساختار CVCC در کودکان 3 تا 6 ساله طبیعی فارسیزبان
ناهید جلیلهوند1، محمد کمالی2، مهدیه توکلی1، زهره محمودی1، منصور امیری1، شهرام هادوی1، مهنا جوانبخت3
1ـ گروه گفتاردرماني، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشكي ایران، تهران، ایران
2ـ گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3ـ گروه شنواییشناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده
زمینه و هدف: طی رشد گفتار، کاهش خوشه یکی از فرآیندهای واجی معمول در گفتار کودکان است. کودکان توانایی تولید برخی از خوشهها را از دو سالگی شروع میکنند اما توانایی در تولید انواع خوشهها تا نه سالگی ادامه مییابد. هدف این مطالعه بررسی توانایی کودکان فارسیزبان در تولید خوشه در کلمات تکهجایی با ساختار CVCC است.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعیـمقایسه ای، 200 کودک طبیعی سه تا شش ساله فارسیزبان از مهدهای کودک شهر تهران برای تولید 19 خوشۀ حاوی همخوانهای سایشی، سایشیـانسدادی، انسدادی، روان و خیشومی در 38 کلمه تکهجایی با ساختار CVCC مورد ارزیابی قرار گرفتند. شاخص روایی محتوایی کلمات بالاتر از 80/0 و ضریب آلفای کرونباخ برای دو نیمه 91/0 بود.
یافتهها: بیش از 75 درصد از کودکان سه ساله توانایی تولید خوشههای /rs/، /xm/، /xl/ و /bz/ را داشتند. متغیر سن با متغیر امتیاز تولید درست کلمات همبستگی مثبت داشت(001/0p=) و با متغیر تعداد کلمات دارای فرایند کاهش خوشه همبستگی منفی داشت(001/0p=).
نتیجهگیری: کودکان طبیعی سه ساله فارسیزبان در تولید کلمات دارای خوشۀ دو همخوانی، ممکن است فرآیند کاهش خوشه بهکار ببرند اما این فرایند با افزایش سن کاهش مییابد بهطوری که اغلب کودکان شش ساله توانایی تولید خوشههای دوهمخوان را دارا هستند. جایگاه تولید همخوانها، بیش از شیوۀ تولید آنها در تولید درست خوشۀ دو همخوانی نقش دارد.
واژگان کلیدی: کلمات تکهجایی، خوشۀ دو همخوانی، فرایند کاهش خوشه، رشد واجي، کودکان، فارسی
(دریافت مقاله: 3/2/92، پذیرش: 26/6/92)
مقدمه
همۀ کودکان در روند اکتساب گفتار، مراحلی ساده تا پیچیده را طی میکنند. در مراحل ابتدایی رشد گفتار، کودکان با استفاده از فرایندهای واجی، کلمات سادهای تولید میکنند. وجود دو همخوان متوالی یا خوشۀ دو همخوانی در کلمه از سهولت تولید آن میکاهد. مطالعات نشان میدهد که توانایی تولید خوشهها از دو سالگی شروع میشود(1) و معمولاً کودکان تا سن سه سالگی در تولید خوشهها مهارت پیدا نمیکنند)2). برخی خوشهها ممکن است دشوارتر از سایر خوشهها باشد. از این رو مهارت در تولید خوشهها ممکن است تا نه سالگی بهطول انجامد(3).
McLeod و همکاران (1994) 40 کودک سه سال و شش ماه تا پنج سالۀ مبتلا به اختلال تولید را در دو موقعیت آزمون تککلمه دارای خوشۀ همخوان و گفتار پیوسته مطالعه کردند. آزمون دارای 72 کلمۀ حاوی 36 خوشۀ پرکاربرد (برای هر خوشه دو کلمه) بود. یکی از نتایج این بود که کودکان در سه فرایند واجی کاهش خوشه، حذف همخوان پایانی و اضافه در دو موقعیت آزمون و گفتار پیوسته تفاوت داشتند(4). نتیجۀ مطالعۀ مروری Mcleod و همکاران (2001) دربارۀ فراگیری خوشههای همخوانی حاکی از آن بود که کودکان دوساله دستکم برخی خوشههای همخوان را میتوانند تولید کنند، اما دستیابی به مهارت تا نه سالگی بهطول میانجامد. همچنین 5/31 درصد از خوشههای همخوانی در گفتار پیوسته درست تولید شدند(3).
Dodd و همکاران (2003) 684 کودک 3 تا 6 سال و یازده ماهۀ انگلیسیزبان را مطالعه کردند که در آن کودکان سه ساله 39/97 درصد و کودکان 6-5 ساله 9/99 درصد توانایی تولید خوشههای همخوانی را داشتند(5). Wertzner و همکاران (2006) توانایی واجشناسی 50 کودک 4 تا 12 ساله را که مبتلا به مشکلات واجشناسی بودند مطالعه کردند. اکثر کودکان فرایندهای کاهش خوشه و حذف همخوان پایانی را نشان دادند. این محققان تفاوت میانگین فرایندهای واجی در دو تکلیف تقلید و تکلیف نامیدن را مقایسه کردند و تفاوت معنیداری بین نتایج دو تکلیف مشاهده نکردند(6).
در بسیاری از مطالعات جدید تأثیر رسایی (sonority) در تولید خوشههای دارای واجهای رسا مطالعه شده است. برای مثال، Syrika و همکاران (2011) تأثیر ویژگی رسایی را با دو خوشۀ (/s/-انسدادی) و (انسدادی-/s/) در 60 کودک یونانی دو تا پنج ساله مطالعه کردند. یکی از یافتهها این بود که خوشۀ (انسدادی-/s/) مثل /st/ نسبت به خوشۀ (/s/-انسدادی)- مثل /ts/ بهتر تلفظ میشد(7). Gerrits (2010) نیز دربارۀ اکتساب خوشههای /s/ در آغاز کلمه، در کودکان 5-3 هلندی که دچار مشکلات واجشناختی بودند، مطالعهای انجام داد. بر اساس یافتههای این مطالعه خوشههای /sl/ غالباً بهدرستی تولید میشدند، درحالیکه در تولید خوشههای /sn/ و /sx/ غالباً مشکل وجود داشت(8).
مطالعه دربارۀ رشد واجشناسی در کودکان فارسیزبان در سالهای اخیر آغاز شده است. برای مثال، قسیسین و همکاران (2011) در یک مطالعۀ توصیفی خوشههای همخوان را در کودکان دو تا سه سالۀ فارسیزبان شهر اصفهان مطالعه کردند. در این مطالعه 24 واژۀ تکهجایی با ساختار CVCC از طریق تصویر به کودکان ارائه شد. سن اکتساب خوشههای همخوانی از دو سال و هفت ماه تا سه سالگی با خوشۀ /mp/ و /nd/ آغاز شد. نتیجۀ مطالعه این بود که خوشههای دو همخوانی انسدادیـخیشومی قبل از سایر خوشهها کسب میشوند(9).
در زبان فارسی بسیاری از کلمات پربسامد همچون قند، ظرف، سوسک، ابر، سبز، ماست، زنگ و مرد دارای خوشههای دو همخوانی هستند. نتایج مطالعات فوق نیز حاکی از آن است که دستیابی به مهارت در تولید خوشهها تا سنین دبستان ادامه پیدا میکند. از این رو، در مطالعۀ حاضر توانایی تولید برخی انواع خوشهها در کلمات تکهجایی با ساختار CVCC در کودکان سه تا شش سالۀ فارسیزبان بررسی شد و هدف این مطالعه دستیابی به روند فراگیری خوشههای مختلف در کودکان طبیعی بود.
روش بررسی
این مطالعه به روش مقطعیـمقایسهای انجام شد. در گام نخست بهدلیل نبود آزمون استاندارد کلمات تکهجایی با ساختار CVCC، فهرستی از واژههای تکهجایی با ساختار CVCC که قابلیت تهیۀ تصویر داشتند، از منابع معتبر فارسی تهیه شد. این فهرست شامل 40 کلمه با خوشههای متعدد بود. همانند مطالعۀ McLeod و همکاران (1994) برای هر خوشه دو کلمه انتخاب شد(4). خوشهها عبارت بود از: rf-rs-bl-fl-nd-ng-st-rd-xt-sb-rč-rm-tr-sk-bz-šk-xm-fš-št-rg-
در اولین نظرسنجی از هفت نفر از افراد با تجربه درخواست شد که دربارۀ کلمات و خوشهها نظر خود را اعلام کنند. با رأی اکثریت خوشۀ /fl/ و کلمات دارای این خوشه حذف شد و تعداد خوشههای آزمون از 20 خوشه و 40 کلمه به 19 خوشه و 38 کلمه کاهش یافت.
برای تعیین روایی محتوایی فهرست کلمات تکهجایی با ساختار CVCC، با استفاده از روش Lawshe (1975) از 14 نفر افراد با تجربه نظرخواهی شد(1). نسبت روایی محتوایی (Content Validity Ratio: CVR) و شاخص روایی محتوایی (Content Validity Index: CVI) تعیین شد. پایایی درونی آزمون به معنی وجود هماهنگی بین اجزای آن است و یکی از روشهای تعیین آن، روش دونیمه کردن (زوج و فرد) است که در این مطالعه از این روش استفاده شد. با توجه به اینکه واریانس دو نیمۀ آزمون یکسان نبود ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. بهدلیل عدم دسترسی مجدد به کودکان مورد مطالعه پایایی در طول زمان (آزمونـبازآزمون) انجام نشد.
برخی مطالعات با استفاده از تکلیف تقلید انجام شده است. مطالعۀ Wertzner و همکاران (2006) نشان داد که بین نتایج تکلیف تقلید و تکلیف نامیدن تصویر تفاوت وجود ندارد(6) در این مطالعه، فایل صوتیـتصویری از کلمات با قابلیت اجرا از طریق Media player برای ارائه از طریق لپتاپ تهیه شد. آزمون محققساخته بهطور آزمایشی برای 16 کودک سه تا ششساله (برای هر مقطع سنی چهار نفر) اجرا شد و با استفاده از نتایج آن تعداد نمونه تعیین شد.
انتخاب نمونهها به روش چندمرحلهای انجام شد. از مناطق مختلف شهر تهران مهدهای کودک به روش خوشهای انتخاب شد. با توجه به شرایط مهدهای کودک، از جمله داشتن فضای کافی و مناسب برای ارزیابی کودکان، در نهایت هشت مهد کودک با شرایط مناسب در مناطق مختلف شهر تهران انتخاب شدند. کودکان در صورت رضایت والدین و داشتن شرایط ورود به مطالعه، ارزیابی میشدند. یکی از شرایط ورود به مطالعه نداشتن مشکل شنوایی به تشخیص کارشناس شنواییشناسی بود. کودکانی که فاقد مشکل شنوایی شناخته میشدند و فاقد مشکلات رفتاری و فیزیکی بودند و در برقراری ارتباط کلامی با آزمونگر همکاری میکردند مورد بررسی قرار گرفتند. آزمودنیها در محیط مناسب با حداقل سر و صدا و عوامل حواس پرتکن در مقابل لپتاپ مینشستند و با دو تصویر پیشآزمون راهنمایی میشدند و در صورت پاسخگویی مناسب، آزمون اجرا میشد. به محض ارائۀ تصاویر و شنیدن نام آنها از کودکان خواسته میشد تا نام تصویر را بگویند. در صورت عدم توانایی در نامیدن، آزمونگر نام تصویر را میگفت و از کودک میخواست تا نام تصویر را تکرار کند. در صورت پاسخ، آزمونگر پاسخ کودک را در فرم ثبت اطلاعات وارد میکرد. برای اطمینان از ثبت اطلاعات، صدای کودکان نیز با استفاده از voice recorder ضبط میشد.
نرمافزار SPSS نسخۀ 17برای آمار توصیفی مرکزی و پراکندگی، آزمون همبستگی اسپیرمن برای تعیین رابطۀ سن و امتیاز آزمون، آزمون منویتنی برای مقایسۀ امتیاز آزمون بر حسب جنس، آزمون کروسکال والیس و آزمون تکمیلی فریدمن برای مقایسۀ امتیاز آزمون در گروههای سنی مختلف استفاده شد.
یافتهها
در این مطالعه 200 کودک، شامل 103 دختر ( 5/51 درصد) و 97 پسر (5/48 درصد) شرکت داشتند. تعداد کودکان سه، چهار، پنج و ششساله بهترتیب 51، 48، 51 و 50 نفر بود. کودکان با استفاده از آزمون کلمات تکهجایی با ساختار CVCC ارزیابی شدند.
با محاسبۀ CVR هر کلمه، روایی محتوایی 38 کلمه برای 14 نفر بزرگتر از عدد جدول Lawshe بود (51/0CVR>). بنابراین روایی محتوایی این 38 کلمه با سطح معنیداری (05/0p<) تأیید شد. شاخص روایی محتوایی با نمرۀ 83/0CVI≥ تأیید شد. آلفای کرونباخ 91/0 بهدست آمد. بنابراین آزمون به لحاظ درونی پایا محسوب میشود.
نتایج آمار توصیفی آزمون برای کودکان سه تا شش ساله در جدول 1 آمده است. حداکثر امتیاز در همۀ گروهها 38 بود؛ یعنی در همۀ گروهها کودکانی توانایی تکرار درست همۀ کلمات را داشتند. کودکانی که امتیاز 38 در تولید خوشه در کلمات تکهجایی با ساختار CVCC داشتند، در تولید درست تمام 19خوشه موفق بودند، اما در سنین مختلف برخی از کودکانی که در تولید درست خوشهها موفق نبودند از دو فرایند زیر استفاده میکردند 1ـ فرایند کاهش بهصورت حذف یک یا دو عضو خوشه، 2ـ فرایند جانشینسازی برای اعضای خوشه یعنی جانشینسازی یک واج بهجای یکی از اعضای خوشۀ دو همخوانی.
فراوانی
(درصد) کودکان
مورد مطالعه
در تولید درست
هر
یک
از خوشههای
دو همخوانی
در پایان
کلمات تکهجایی
CVCC محاسبه
شد. با ملاک 75
درصد ) یعنی 75%
کودکان
بتوانند هر
خوشه را در دو
کلمه، درست
تلفظ کنند)
نتایج زیر
بهدست آمد:
ـ بیش از 75 درصد از کودکان سه ساله توانایی تولید درست خوشههای /xm/، /rs/، /bz/ و /xl/ را داشتند.
ـ بیش از 75 درصد از کودکان چهار ساله توانایی تولید درست خوشههای /xm/، /šk/، /xl/، /rs/، /rf/ و /bl/ را داشتند.
ـ بیش از 75 درصد کودکان پنج ساله به استثنای خوشۀ /rd/، توانایی تولید همۀ خوشهها را داشتند.
ـ بیش از 75 درصد از کودکان شش ساله توانایی تولید همۀ 19خوشۀ مورد بررسی را داشتند.
نمودار 1 درصد تولید خوشههایی را نشان میدهد که عضو اول آنها همخوان r است. در تمام سنین فراوانی کودکان در تولید خوشههای /rd/ و rg// کمتر از سایر خوشههای r است.
نمودار 2 درصد تولید خوشههایی را نشان میدهد که عضو اول آنها همخوانهای انسدادی است. در سنین سه تا پنج سالگی فراوانی کودکان در تولید خوشۀ /tr/ کمتر از سایر خوشهها است. نمودار 3 درصد تولید خوشههایی را نشان میدهد که عضو اول آنها همخوانهای سایشی است. در تمام سنین فراوانی کودکان در تولید خوشههای /xm/ و xl// بیشتر از سایر خوشهها است. نمودار 4 درصد تولید خوشههایی را نشان میدهد که عضو اول آنها همخوان خیشومی n است. در سنین سه تا پنج سالگی فراوانی کودکان در تولید خوشههای /ng/ بیشتر از خوشه nd// است.
نتایج حاصل از آزمون ناپارامتری اسپیرمن در تعیین رابطۀ سن و امتیاز آزمون تولید خوشه در کلمات تکهجایی، وجود همبستگی مثبت بین دو متغیر سن و امتیاز تولید خوشه در کلمات تکهجایی را با اطمینان 95 درصد تأیید کرد (564/0=ρ 001/0p<).
در کل کودکان مورد مطالعه امتیاز پسرها (با میانگین 32/32) بیشتر از دخترها (با میانگین 38/31) بود. اما مقایسۀ امتیاز دختران و پسران با استفاده از آزمون منویتنی، یکسان بودن امتیاز دو جنس و عدم تأثیر جنس در توانایی تکرار کلمات تکهجایی با ساختار CVCC را با 95 درصد اطمینان تأیید کرد(308/0p=).
آزمون
كروسكال
واليس در
مقايسۀ
امتيازها نشان
داد كه با
احتمال 95 درصد
اطمينان امتياز
توليد خوشه در
كلمات
تكهجايي با
ساختار CVCC
در گروههاي
مختلف يكسان
نيست(000/0p=). براساس
آزمون
تكميلي، در
مقايسۀ
امتياز توليد
خوشه در كلمات
تكهجايي با
ساختار CVCC بين گروههاي
چهارگانه،
گروه كودكان 47-36
و 59-48 ماهه (گروه اول
و دوم) با احتمال 95
درصد اطمينان
تفاوت
معنيداری با
یکدیگر
نداشتند(05/0p>)،
اما ساير گروهها
(گروه اول و سوم،
گروه سوم و
چهارم، و گروه
دوم و سوم) با
احتمال 95 درصد
اطمينان با
یکدیگر تفاوت
معنيدار داشتند(05/0p<).
برای شناخت
عملکرد
كودكان هر
گروه سني در
توليد خوشهها در
قالب كلمات،
امتیاز آنها
با استفاده از
آزمون
ناپارامتري فريدمن
مقايسه شد.
آزمون
ناپارامتري
فريدمن در تأييد اين
يافته تفاوت
معنيداري را
به تفكيك در
هر يك از
گروههاي سني
مختلف نشان ميدهد(000/0p=).
نتايج بهدست
آمده نشان
ميداد كه
كودكان مورد
مطالعه در
تمام
گروههاي سني 47-36 و 59-48 و 71-60 و
83-72 در توليد
خوشههاي ng -nd -rd -rm -sk-bz -rg در قالب كلمات
تكهجايي با
احتمال 95 درصد
اطمينان امتياز
يكسان ندارند(05/0p<). كودكان
گروه سني 83-72 در
توليد خوشههاي
šk-xm-št-tr-xt-sb-rč-st-rf-rs-bl-br در قالب
كلمات
تكهجایی با
احتمال 95 درصد
اطمينان امتياز
يكسان داشتند(05/0p>)،
اما كودكان
ساير
گروههاي سني
در توليد اين
خوشهها امتياز
يكسان
نداشتند(05/0p<).
نتيجۀ آزمون
اسپيرمن با 99
درصد اطمينان
ثابت كرد كه متغير
تعداد كلمات
داراي فرايند
كاهش خوشه در
توليد كلمات
تكهجايي با
ساختار CVCC با
متغير سن
ارتباط دارد (39/0-r=
و 000/0p=)،
يعني با
افزايش سن از
تعداد كلمات
داراي فرايند
كاهش خوشه
كاسته خواهد
شد.
بحث
دویست کودک سه تا شش ساله که شرایط ورود به مطالعه را داشتند با استفاده از آزمون 38 کلمۀ تکهجایی با ساختار CVCC ارزیابی شدند. آزمون از روایی محتوایی مناسب و ثبات درونی مطلوبی برخوردار بود. نتایج آمار توصیفی حاکی از آن است که کودکان سه ساله به توانایی تولید خوشه دست یافتهاند، اما قادر به تولید هر خوشهای نیستند. همان طورکه Mcleod و همکاران (2001) نتیجه گرفتهاند، برخی خوشهها ممکن است دشوارتر از سایر خوشهها باشند و مهارت در تولید آنها ممکن است تا نه سالگی بهطول بیانجامد(3).
همانطورکه
در نتایج McLeod
و همکاران (1994)
فرایند کاهش
خوشه گزارش
شده است(4) در
این مطالعه
نیز کودکان سه
تا چهار ساله
با فراوانی
بیشتری نسبت
به کودکان پنج
تا شش ساله از
فرایند کاهش
خوشه در تولید
کلمات استفاده
میکردند.
بنابراین سن
مهارت در
تولید انواع
خوشهها
یکسان نیست.
مقایسۀ 19 خوشۀ مورد مطالعه در کودکان در هر گروه سنی نیز ثابت کرد که کودکان در تولید خوشهها امتیاز یکسان کسب نمیکنند. بنابراین در توانایی تولید انواع خوشهها در کودکان تفاوت وجود دارد. یافتهها حاکی از آن است که بیش از 75 درصد از کودکان سه تا چهار ساله از 19 خوشۀ مورد ارزیابی بهترتیب توانایی تولید درست چهار و پنج خوشه را دارند، در حالیکه کودکان پنج تا شش ساله در تولید خوشههای مورد بررسی توانایی بیشتری دارند، بهطوریکه بیش از 80 درصد از کودکان پنج تا شش ساله در این مطالعه توانایی تولید 17 خوشه از 19 خوشه را دارا بودند.
با
مشاهدۀ
نمودارهای یک
تا چهار، و
براساس ویژگی
جایگاه تولید
بهنظر
میرسد کودکان
فارسیزبان
در تولید
خوشههایی که
بین دو عضو آن
از نظر جایگاه
تولید، فاصلۀ
بیشتری وجود
دارد زودتر به
مهارت
میرسند و اگر
جایگاه تولید
آنها به هم
نزدیک یا
یکسان باشد در
تولید آن خوشه
دیرتر به
مهارت میرسند.
بر این اساس
کودکان
فارسیزبان
در خوشۀ /nd/
دیرتر به
مهارت رسیدند.
همخوانهای
خوشههایی
مثل /xm/، //bl، /xl/ از
نظر جایگاه
تولید دارای
تفاوت بیشتری
هستند و
کودکان در
تولید این
خوشهها
زودتر به مهارت
دست یافتند.
طبق نظر McLeod
و همکاران (2001) خوشههای
سایشی مشکلتر
از خوشههای
انسدادی
هستند(3). در این
مطالعه
خوشههای
سادهتر
آنهایی هستند
که حداقل
دارای یک عضو
سایشی باشند
مثل /xm/، /xl/، /bz/، /rs/، /rf/، /šk/. 75
درصد از
کودکان سه تا
پنج ساله این
خوشهها را
بهدرستی
تولید
کردهاند.
ویژگی مشترک این
خوشهها این
است که
همخوانهای
آنها جایگاه
مشترک ندارند.
بنابراین
بهنظر
میرسد که در
زبان فارسی
جایگاه تولید
همخوان در
تولید درست
خوشه از اهمیت
بیشتری نسبت
به شیوۀ تولید
همخوان
برخوردار است.
مقایسۀ درصد صحت تولید خوشههایی که همخوان عضو اول آنها یکسان است نشان میدهد که عضو دوم خوشه در تولید درست خوشه میتواند تأثیرگذار باشد، بهطوریکه درصد صحت کودکان سه تا شش ساله در تولید خوشههای /rd/ و /rg/ کمتر از تولید دیگر خوشههای r بوده است. بنابراین سن مهارت در تولید
خوشههایکسان نیست حتی اگر خوشهها دارای یک عضو مشترک باشند.
با مشاهدۀ نمودارهای یک تا چهار، و براساس مختصات شیوۀ تولید بهنظر میرسد تولید خوشههای انسدادیـروان و انسدادی غلتان مثل /tr/ و /bl/ سختتر از خوشههای انسدادیـسایشی مثل /bz/ باشد و خوشههای سایشی (لثوی)ـانسدادی مثل /st/ سختتر از خوشههای سایشی (لثوی کامی)ـانسدادی مثل /št/ است.
قسیسین و همکاران (2011) در مطالعهای مشابه، 24 خوشۀ دو همخوان را در 24 کلمه در کودکان 4-2 ساله بررسی کردهاند. در آن مطالعه به ازای هر خوشه یک کلمه استفاده شده است. براساس نتایج آن، سن اکتساب خوشهها زودتر از یافتۀ مطالعۀ حاضر است. احتمالاً علت آن این است که در مطالعۀ حاضر تولید درست دو کلمۀ حاوی یک خوشۀ مشترک ملاک توانایی در تولید آن خوشه بوده است.
نتیجهگیری
با افزایش سن، توانایی کودکان فارسیزبان در تولید کلمات تکهجایی با ساختار CVCC افزایش مییابد و فرایند کاهش خوشه با افزایش سن کاهش مییابد. کودکان در تولید خوشۀ دو همخوانی در صورت وجود تفاوت بیشتر در جایگاه تولید بین اعضای خوشه زودتر به مهارت دست مییابند. سن مهارت در تولید خوشهها یکسان نیست، حتی اگر خوشهها دارای یک عضو مشترک باشند.
سپاسگزاری
این مطالعه با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با شماره طرح 14758-32-03-90 مصوب معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. از مسئولان محترم سازمان بهزیستی و مدیران محترم مهد کودک و والدین کودکان که اجازۀ انجام این تحقیق را به ما دادند سپاسگزاریم.
REFERENCES
1. Lieo C, Prinz M. Consonant clusters in child phonology and the directionality of syllable structure assignment. J Child Lang. 1996;23(1):31-56.
2. Smit AB, Hand L, Freilinger JJ, Bernthal JE, Bird A. The Iowa articulation norms project and its Nebraska replication. J Speech Hear Disord. 1990;55(4):779-98.
3. McLeod S, van Doorn J, Reed VA. Normal acquisition of consonant clusters. Am J Speech Lang Pathol. 2001;10:99-110.
4. McLeod S, Hand L, Rosenthal JB, Hayes B. The effect of sampling condition on children’s productions of consonant clusters. J Speech Hear Res. 1994;37(4):868-82.
5. Dodd B, Holm A, Hua Z, Crosbie S. Phonological development: a normative study of British English-speaking children. Clin linguist phon. 2003;17(8):617-43.
6. Wertzner HF, Papp AC, Galea DE. Picture naming and imitation tests as tools for the diagnosis of phonological disorder. Pro Fono. 2006;18(3):303-12.
7. Syrika A, Nicolaidis K, Edwards J, Beckman ME. Acquisition of initial /s/-stop and stop-/s/sequences in Greek. Lang Speech. 2011;54(Pt 3):361-86.
8. Gerrits E. Acquisition of /s/-clusters in Dutch-speaking children with phonological disorders. Clin Linguist phon. 2010;24(3):199-209.
9. Qesisin L, Ghayoumi Z, Mohamadi Bakhtiari B. Study of developmental consonant cluster in 2-4 years old farsi speaking children. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2011;7(3):391-8.
10. Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. Pers psychol. 1975;28(4):563-75.
Research Article
The ability of 3- to 6-years-old Persian-speaking children in production of consonant clusters in mono-syllable CVCC words
Nahid Jalilevand1, Mohammad Kamali2, Mahdiye Tavakoli1, Zohre Mahmudi1, Mansur Amiri1, Shahram Hadavi1, Mohanna Javanbaxt3
1- Department of Speech therapy, School of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2- Department of Rehabilitation Management, School of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3- Department of Audiology, School of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Received: 23 April 2013, accepted: 17 September 2013
Abstract
Background and Aim: During speech development in normal children, cluster reduction is one of the natural phonological processes. Children begin to produce some consonant clusters from the age of 2 years but ability to produce all consonant clusters continues up to 9. The main objective of this investigation was assessing the ability of Persian-speaking children in production of consonant clusters in mono-syllable CVCC words.
Methods: In this cross-sectional and comparative study, production of 19 clusters with stop, fricative, affricate, nasal, and glide consonants in 38 words were tested in 200 Persian-speaking children at the age of 3 to 6 years in kindergartens of Tehran, Iran. Content validity indexes of 38 words were above 0.80 and Cronbach’s alpha of split half was 0.91.
Results: More than 75% of 3-years-old children were able to produce /xl/, /bz/, /rs/, and /xm/ clusters. Age was positively correlated with correct production scores of words (p=0.001) and was negatively correlated with cluster reduction scores (p=0.001).
Conclusion: Three-years-old normal Persian-speaking children may use cluster reduction in words with consonant clusters but this phonological process decreased by increasing of age; so, most of the 6-years-old children could produce consonant clusters correctly. Place of articulation more than manner of articulation affect on correct production of consonant clusters.
Keywords: Mono syllable words, consonant cluster, cluster reduction, phonological development, children, Persian
Please cite this paper as: Jalilevand N, Kamali M, Tavakoli M, Mahmudi Z, Amiri M, Hadavi S, et al. The ability of 3- to 6-years-old Persian-speaking children in production of consonant clusters in mono-syllable CVCC words. Audiol. 2014;23(3):22-9. Persian.