Research Article

 

 

Effects of the syntactic complexity on speech dysfluency of stuttering Persian-speaking children and adults in conversational speech

 

 

Tabassom Azimi1, Sheida Puladi1, Behrooz Mahmoodi Bakhtiari2, Hamid Haghani3

 

1- Department of Speech therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran

2- Department of Dramatic Literature, Faculty of Art, University of Tehran, Iran

3- Department of Statistics, School of Management and Medical Information, Tehran University of Medical Sciences, Iran

 

 

Received: 2 August 2011, accepted: 21 January 2012

 

Abstract

Background and Aim: Recently, researchers have increasingly turned to study the relation between stuttering and syntactic complexity. This study investigates the effect of syntactic complexity on the amount of speech dysfluency in stuttering Persian-speaking children and adults in conversational speech. The obtained results can pave the way to a better understanding of stuttering in children and adults, and finding more appropriate treatments.

Methods: In this cross-sectional study, the participants were 15 stuttering adult Persian-speakers, older than 15 years, and 15 stuttering child Persian-speakers of 4-6 years of age. In this study, first a 30 minute sample of the spontaneous speech of the participants was provided. Then the utterances of each person were studied in respect to the amount of dysfluency and syntactic complexity. The obtained information was analyzed using paired samples t-test.

Results: In both groups of stuttering children and adults, there was a significant difference between the amount of dysfluency of simple and complex sentences (p<0.05).

Conclusion: The results of this study showed that an increase in syntactic complexity in conversational speech, increased the amount of dysfluency in stuttering children and adults. Moreover, as a result of increase of syntactic complexity, dysfluency had a greater increase in stuttering children than stuttering adults.

Keywords: Stuttering, children, adults, conversational speech, syntactic complexity

 


مقاله پژوهشی

 

اثر پیچیدگی نحوی بر ناروانی گفتار کودکان و بزرگسالان مبتلا به لکنت فارسی‏زبان در گفتار خودانگیخته

 

تبسم عظیمی1، شیدا پولادی1، بهروز محمودی بختیاری2، حمید حقانی3

1ـ گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

2ـ گروه هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران

3ـ گروه آمار و ریاضی، دانشکده مدیریت و اطلاع‏رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

 

چکیده

زمینه و هدف: چگونگی ارتباط میان پیچیدگی نحوی با ناروانی‏های لکنت در سال‏های اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر پیچیدگی نحوی بر میزان ناروانی گفتار کودکان و بزرگسالان لکنتی فارسی‏زبان در تکلیف گفتار خودانگیخته ‏بود. نتایج به‏دست آمده می‏تواند برای شناخت بیشتر ماهیت لکنت کودک و بزرگسال و نیز یافتن شیوه‏های مناسب‏تر برای درمان آن کاربرد داشته باشد.

روش بررسي: در این مطالعه مقطعی، افراد مورد مطالعه شامل 15 بزرگسال لکنتی تک‏زبانۀ فارسی‏زبان 15 ساله به بالا و 15 کودک لکنتی تک‏زبانه و فارسی‏زبان 6-4 ساله بود. پس از تهیۀ نمونه‏ای 30 دقیقه‏ای از گفتار خودانگیخته، گفته‏های هر فرد از لحاظ میزان ناروانی و پیچیدگی نحوی مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به‏دست آمده با استفاده از آزمون آماری t زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‏ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که در هر دو گروه بزرگسالان و کودکان لکنتی، تفاوت معنی‏داری بین میزان ناروانی جملات ساده و پیچیده وجود داشت(05/0p<).

نتیجه‏گیری: نتایج نشان داد که در سطح گفتار خودانگیخته، با افزایش پیچیدگی نحوی میزان ناروانی گفتار کودکان و بزرگسالان لکنتی فارسی‏زبان افزایش می‏یابد. همچنین با افزایش پیچیدگی نحوی، میزان ناروانی گفتار کودکان لکنتی نسبت به بزرگسالان لکنتی بیشتر افزایش می‏یابد.

واژگان کلیدی: لکنت، بزرگسالان، کودکان، گفتار خودانگیخته، پیچیدگی نحوی

 

(دریافت مقاله: 11/5/90، پذیرش: 1/11/90)

 

مقدمه


گفتار و زبان کارآمدترین راه‏ ارتباطی میان انسان‏هاست. این شیوۀ ارتباطی در صورت دارا بودن ویژگی‏هایی خاص می‏تواند نقش خود را به طور مؤثرتر ایفا کند. یکی از این ویژگی‏ها، روانی گفتار است. رشد و تحول مهارت‏های زبانی، شامل دانش‏های واجی، واژگانی، نحوی، معنایی و کاربردی برای دستیابی به گفتار روان لازم و ضروری است. اما در مواردی این روانی مختل می‏شود و شناخته‏شده‏ترین این اختلال‏ها لکنت است(1).

شاید برجسته‏ترین ویژگی لکنت را بتوان تغییر‏پذیری آن دانست. هم در کودکان و هم در بزرگسالان لکنتی میزان روانی گفتار از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت است. گاهی حتی در موقعیت‏هایی ممکن است فرد گفتار کاملاً روانی داشته باشد، اما در موقعیت‏های دیگر این چنین نباشد و گفتار با ناروانی زیادی همراه باشد. متغیر بودن میزان ناروانی گفتار در لکنت، نقش و اثر مهمی در درمان دارد. از این رو، عوامل زبان‏شناختی که بر تغییر میزان ناروانی گفتار در لکنت اثر دارند موضوع پژوهش‏های متعددی قرار گرفته است(2).

اخیراً محققان تمایل زیادی به بررسی ارتباط پیچیدگی نحوی با لکنت پیدا کرده‏اند. جملۀ پیچیده معمولآً از يك جملۀ هسته (پايه) و يك يا چند جملۀ‌ وابسته (پيرو) تشكيل مي‌شود. بخشي از جملۀ پیچیده كه پيوند وابسته‏ساز (حرف ربط) دارد، جملۀ وابسته و بخشي كه پيوند وابسته‏ساز ندارد، هسته نامیده می‏شود. جملۀ ساده جمله‌اي است كه در آن مطلب گوينده با يك فعل گفته مي‌شود. بسياري از محققان بر اين اعتقادند كه شيوع، ماهيت و منشأ لكنت با متغيرهاي زباني ارتباط دارد. در طول دهه‏های گذشته، مطالعاتی با هدف بررسی نقش پیچیدگی نحوی در گفتار افراد لکنتی صورت گرفته است. بیشتر این مطالعات روی کودکان انجام شده است و در آنها هدف، درک بهتر ماهیت لکنت و عواملی بوده است که به بهبود علائم لکنت کمک می‏کنند(2). با آن كه در برخي پژوهش‏ها از وجود تأخير و يا اختلال در پردازش نحوي كودكان لكنتي حمايت چنداني به عمل نيامده است، ولي برخي مدل‏ها ارتباط بين ساختارهاي نحوي را با رواني گفته‏هاي كودك نشان مي‏دهند. علاوه بر آن، نتايج ساير تحقيقات نشان داده است كه گفته‏هاي ناروان كودكان نسبت به گفته‏هاي روان آنها، به طور ميانگين از پيچيدگي نحوي بيشتري برخوردارند یا طولانی هستند(6-3).

در مطالعات مختلف برای تعیین تأثیر طول و پیچیدگی نحوی بر میزان ناروانی از سه نوع تکلیف به این شرح استفاده شده است 1- گفتار خودانگیخته؛ 2- تقلید جملات؛ 3- جمله‏سازی بر اساس الگو.

با اینکه تحقیقات زیادی در زمینۀ ارتباط بين تحول زبان و نارواني‌ در كودكان انجام شده است، اما يافته‌هاي مشخص و معنی‏داری كه نشان‏دهندۀ‌ ماهيت واقعي اين رابطه باشد، وجود ندارد. با این وجود، مي‌توان تصور كرد كه رشد مهارت‌هاي زباني تا حدودی با روانی گفته‌های کودکان ارتباط دارد(7).

مطالعات زیادی به بررسی ارتباط پیچیدگی نحوی و میزان ناروانی کودکان لکنتی پرداخته­اند، اما اطلاعات کمی دربارۀ تأثیر ساختارهای نحوی بر میزان ناروانی گفتار در بزرگسالان لکنتی وجود دارد. دستیابی به چنین اطلاعاتی می‏تواند در درک بهتر ماهیت لکنت بزرگسالان و همچنین یافتن مؤلفه‏هایی که در درمان آنها باید مد نظر قرار گیرند، مفید واقع شود.

Silverman و Ratner (1997) میزان ناروانی گفتار نوجوانان لکنتی و غیرلکنتی را مقایسه کرده و گزارش کرده­اند که در هر دو گروه با افزایش پیچیدگی نحوی، ناروانی غیرلکنتی بیشتر می‏شود(8).

در مطالعۀ دیگری که توسط Kleinow و Smith (2000) در همین زمینه انجام شد، یافته‏ها نشان داد که بزرگسالان و کودکان لکنتی و غیرلکنتی در هنگام تولید جملات پیچیده، نسبت به تولید جملات ساده، تغییرپذیری زمانی‏ـ‏فضایی بیشتری در حرکات اندام گویایی نشان می‏دهند(9).

از آنجایی که تاکنون در هیچ مطالعه‏ای عامل پيچيدگي نحوي در گروه سنی بزرگسال در داخل کشور بررسی نشده و همچنین تأثیر این عامل بین دو گروه کودک و بزرگسال مورد مقایسه قرار نگرفته است، مطالعۀ حاضر با هدف آگاهی از نحوه و میزان تأثیر عامل زبانی پیچیدگی نحوی بر ناروانی گفتار کودکان و بزرگسالان و مقایسۀ تأثیر پیچیدگی نحوی بر میزان ناروانی گفتار کودکان و بزرگسالان لکنتی انجام شد.

 

روش بررسي

در این مطالعة مقطعی، از روش نمونه‏گیری مستمر استفاده شد؛ به این ترتیب که 15 کودک لکنتی تک‏زبانه و فارسی‏زبان 6-4 ساله و 15بزرگسال لکنتی تک‏زبانه و فارسی‏زبان 15 تا 60 ساله(3) با مهارت‏های زبانی رشدیافته، از بین مراجعه‏کنندگان به کلینیک گفتاردرمانی دانشکدۀ توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و کلینیک‏های گفتاردرمانی وابسته به آن انتخاب شدند. گروه بزرگسال شامل چهار زن و 11 مرد و گروه کودکان شامل یک دختر و 14 پسر بود. لکنت کودکان و بزرگسالان مورد مطالعه توسط متخصصان گفتاردرماني درمانگاه‏ها تشخیص داده شد و براساس ابزار شدت لکنت رایلی (Stuttering Severity Instrument-3: SSI-3) تشخیص لکنت تأیید شد(10). همچنین، براساس اطلاعات موجود در پرونده‏های درمانگاه‏ها و


فرم اطلاعات فردی، این افراد هیچ‏گونه مشکل بینایی، شنوایی، حرکتی، عصبی، شناختی و یا ذهنی و نیز هیچ مشکل دیگری غیر از لکنت در زمینۀ گفتار و زبان نداشتند.

معیارهای شرکت در این پژوهش عبارت بود از:

1- براساس SSI-3، مجموع امتياز کودک لکنتی 11 (معادل با شدت خفيف) يا بالاتر و مجموع امتياز بزرگسالان لکنتی 18 (معادل با شدت خفيف) يا بالاتر باشد(10) 2- کودکان و بزرگسالان لکنتی در هر 100 كلمۀ گفتار محاوره‌اي، سه مورد يا بيشتر، نارواني مشابه لكنت (مثل تكرارهاي صدا/هجا، كشيده ادا كردن صدا،‌ گسيختگي كلمات يا تكرار كل واژه‌هاي تك‏هجايي) نشان دهند.

اطلاعات مربوط به انتخاب نمونه از طریق مشاهده، مصاحبه و اطلاعات موجود در پرونده‏های کلینیک‏های گفتاردرمانی تهیه شد. برای کسب اجازه از بزرگسالان و والدین کودکان به‏منظور شرکت در این مطالعه توضیحات لازم دربارۀ این پژوهش، اهداف و نحوۀ انجام کار ارائه شد. در اجرای این مطالعه نام شرکت‏کنندگان در برگۀ ثبت نتایج وارد نمی‏شد و به هر فرد یک کد داده می‏شد و کلیۀ اطلاعاتی که از مصاحبه، فرم اطلاعات فردی و انجام آزمون به‏دست می‏آمد، به‏طور محرمانه نگهداری می‏شد. پیش از اجرای آزمون سعی شد هر عاملی که ممکن بود موجب اضطراب یا احساس فشار در فرد بزرگسال باشد حذف شود. اجرای پژوهش هیچ آسیب جسمی یا آموزشی به آزمودنی وارد نمی‏کرد و آزمودنی برای پاسخ دادن به تکالیف مجبور نبود و در صورتی که علی‏رغم همۀ موارد بالا، مایل به همکاری نبود از مطالعه حذف می‏شد. لازم به ذکر است که برای جلب اعتماد و همکاری نمونه مورد نظر، نتایج پژوهش به هر یک از شرکت‏کنندگان در پژوهش گزارش می‏شد.

پس از تعیین آزمودنی و کسب اجازه از بزرگسال و والدین کودک، نمونه‏گیری از گفتار خودانگیخته در یک اتاق ساکت اجرا شد. در انجام بررسی، پس از صرف زمانی برای برقراری ارتباط لازم با کودک آنها و بزرگسال و توضیح در مورد آنچه که قرار بود انجام شود، با استفاده از تصاویری که به عنوان محرک گفتار کودکان به طور یکسان به همۀ کودکان ارائه شد، نمونه‏ای از گفتار خودانگیختۀ کودک به‏مدت 30 دقیقه به‏دست آمد که در طی آن از هر کودک خواسته می‏شد دربارۀ تصاویر ارائه شده توضیحاتی بیان کند. تصاویری که ارائه می‏شد چهار سری متوالی بود که از کتاب قصه‏های تصویری دو انتخاب شده بودند. همچنین نمونه‏ای از گفتار خودانگیختۀ بزرگسال به‏صورت گفت‏وگو و با موضوعی مشخص بین آزمونگر و آزمودنی، به‏مدت 30 دقیقه، تهیه شد. صدا و تصویر کاملی نیز از افراد مورد بررسی در حین صحبت‏کردن با استفاده از دوربین فیلم‏‏برداری از نوع  canonمدل fs200، ساخت کشور ژاپن ضبط و فیلم‏برداری شد. پس از ثبت موارد ضبط شدۀ مربوط به گفتار خودانگیخته و بررسی آنها، میزان ناروانی گفتار با 3-SSI محاسبه شد. براساس امتیاز به‏دست آمده، لکنتی و غیرلکنتی‏بودن نمونۀ مورد نظر تعیین شد. چنانچه SSI-3 ناروانی گفتار فرد را تایید می‏کرد و آزمودنی امتیاز مورد نظر را کسب می‏کرد، به عنوان نمونۀ مورد نظر پژوهش حاضر قرار می‏گرفت.

موارد ضبط شدۀ مربوط به تکلیف گفتار خودانگیخته با چندین بار مرور و با ‏دقت ثبت شد. سپس، گفته‏ها تعیین شد و از لحاظ پیچیدگی نحوی مورد بررسی قرار گرفت. جملات ساده و پیچیده مشخص و جدا شدند و سپس میزان ناروانی محاسبه شد. برای بررسی تأثیر پیچیدگی نحوی بر میزان ناروانی گفتار کودکان و بزرگسالان لکنتی فارسی‏زبان، ابتدا گفته‏های هر فرد به دو گروه جملات ساده و پیچیده تقسیم شد. سپس، میانگین ناروانی جملات ساده و پیچیدۀ هر گروه محاسبه و با آزمون‏های آماری مورد بررسی قرار گرفت. ميزان نارواني گفتار شامل مجموع موارد نارواني‌هاي غيرلكنتي و لكنتي مي‌شد. ناروانی‏های لکنتی نارواني‌هایي است كه اغلب توسط لكنتي‌ها ايجاد مي‌شوند، و شامل تكرار كلمات، صداها يا هجاها،‌ كشيده‌گويي‌ها و گيرها هستند. ناروانی‏های غیرلکنتی بيشتر به وسيلۀ گويندگان روان ايجاد مي‌شوند و شامل تكرار عبارات، اصلاحات و اضافه‌گويي‌ها هستند. اطلاعات با آزمون t زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 

یافته‏ها

برای بررسی تأثیر پیچیدگی نحوی بر میزان ناروانی گفتار کودکان و بزرگسالان لکنتی فارسی‏زبان در تکلیف گفتار خودانگیخته، ابتدا گفته‏های هر فرد به دو گروه ساده و پیچیده تقسیم شد. سپس میانگین ناروانی جملات ساده و پیچیدۀ هر گروه محاسبه و با استفاده از آزمون t زوج، دو میانگین در هر گروهمورد مقایسه قرار گرفت. نتایج دو گروه در جدول 1 آمده است. نتایج نشان می‏دهد که در هر دو گروه کودکان و بزرگسالان لکنتی میانگین ناروانی جملات پیچیده بیشتر از جملات ساده است. از آنجایی که 05/0p< است، این تفاوت معنی‏دار محسوب می‏شود به‏طوری که با افزایش پیچیدگی نحوی، میزان ناروانی گفتار کودکان و بزرگسالان لکنتی فارسی‏زبان در تکلیف گفتار خود‏انگیخته افزایش می‏یافت.

 

بحث

نتایج نشان داد که در تکلیف گفتار خودانگیخته با افزایش پیچیدگی نحوی، میزان ناروانی گفتار کودکان و بزرگسالان لکنتی فارسی‏زبان افزایش معنی‏داری می‏یابد.

Text Box: جدول 1ـ مقایسه میانگین و انحراف معیار ناروانی جملات ساده و پیچیده در کودکان و بزرگسالان لکنتی فارسی‏زبان مورد مطالعه

	میانگین (انحراف معیار) ناروانی جملات	
گروه لکنتی	ساده	پیچیده	p
کودک	(27/5) 10/9	(52/6) 28/11	006/0
بزرگسال	(50/9) 9/8	(92/9) 25/10	009/0


Logan و Conture (1995) در پژوهشی روی کودکان لکنتی با میانگین سنی چهار سال  و با عنوان تأثیر طول و پیچیدگی نحوی بر گفته‏های ناروان و روان دریافتند که به‏طور بارزی گفته‏های ناروان نسبت به گفته‏های روان دارای پیچیدگی نحوی بیشتری است(5). آنها در پژوهش خود از تکلیف گفتار خودانگیخته استفاده کردند(3) و نتایج مطالعۀ حاضر با یافته‏های پژوهش آنها همسو است.

Zackheim و Conture (2003) در پژوهشی با عنوان ناروانی‏های گفتار کودکان و ارتباط آن با میانگین طول گفته به این نتیجه رسیدند که ناروانی‏های مشابه لکنت و ناروانی‏های غیرمشابه با لکنت بیشتر در گفته‏هایی اتفاق می‏افتد که پیچیده‏تر باشند(12). نتایج این پژوهش نیز با نتایج مطالعۀ حاضر همسو است.

Buhr و Zebrowski در سال 2009 مطالعه‏ای تحت عنوان موقعیت جمله و پیچیدگی نحوی لکنت کودکان خردسال انجام دادند. در این پژوهش از  گفتار خودانگیخته که از تعامل کودک با والدینش به‏دست آمده بود، استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که در کودکان لکنتی، هم ناروانی‏های لکنتی و هم غیرلکنتی به طور بارزی بیشتر در گفته‏های پیچیده‏تر اتفاق می‏افتد(13). نتایج این پژوهش نیز با نتایج مطالعۀ حاضر همسو است.

Richels و همکاران در سال 2010 مطالعه‏ای تحت عنوان پیچیدگی نحوی و لکنت در کلمات عملکردی کودکان لکنتی پیش‏دبستانی انجام دادند. این پژوهش در سطح گفتار خودانگیخته که از تعامل کودک با والدین او به‏دست آمده بود، انجام شد. نتایج نشان داد که با افزایش طول گفته، میزان ناروانی گفتار نیز افزایش می‏یابد(14). نتایج این پژوهش نیز با مطالعۀ حاضر همسو است.

مطالعۀ دیگری نیز در زمینۀ ارتباط عوامل زبانی با لکنت در افراد فارسی‏زبان توسط حارث‏آبادی و همکاران در سال 2010 تحت عنوان بررسی اثر طول گفته بر میزان ناروانی کودکان لکنتی و غیرلکنتی فارسی‏زبان انجام شد. نتایج حاصل از تأثیر طول گفته نشان داد که افزایش طول گفته در کودکان لکنتی منجر به افزایش میزان ناروانی در تقلید جملات می‏شود(6). این پژوهش به بررسی عامل زبانی غیر از پیچیدگی نحوی پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان داد که با افزایش طول گفته به‏عنوان یک عامل زبانی، میزان ناروانی گفتار کودکان افزایش می‏یابد. مطالعۀ حاضر نیز با نتایج این مطالعه همسو است.

در مطالعه‏ای که توسط  Kleinowو  Smithدر سال 2000 در همین زمینه انجام شد، یافته‏ها نشان داد که بزرگسالان و کودکان لکنتی و غیرلکنتی در هنگام تولید جملات پیچیده نسبت به تولید جملات ساده تغییرپذیری زمانی‏ـ‏فضایی بیشتری در حرکات اندام گویایی نشان می‏دهند(9). علی‏رغم اینکه روش مورد استفاده در این پژوهش متفاوت با مطالعۀ حاضر است، نتایج این پژوهش با نتایج مطالعۀ حاضر همسو است.

Gordon و  Luperدر سال 1989 در پژوهش خود دریافتند که کودکان لکنتی در تولید گفته‏هایی با ساختار نحوی پیچیده‏تر، ناروان‏تر هستند. نتایج این پژوهش مشابه با نتایج مطالعۀ حاضر است. همچنین آنها در مطالعۀ خود در زمینۀ ارتباط ویژگی‏های نحوی و روانی گفتار در افراد بزرگسال لکنتی، به این نتیجه رسیدند که ارتباط بین ساختارهای نحوی و روانی گفتار بستگی به نوع تکلیف دارد. تأثیر عوامل نحوی بر روی گفته‏های فرد بزرگسال لکنتی زمانی آشکار خواهد شد که تکلیف از نوع گفتار خودانگیخته باشد(15). یافته‏های این پژوهش نیز در تکلیف گفتار خودانگیخته با نتایج مطالعۀ حاضر همسو است.

نتایج این پژوهش با نتایج مطالعۀ Logan (2003) متفاوت است. وی مطالعه‏ای با عنوان تأثیر پیچیدگی نحوی روی روانی گفتار بزرگسالان و نوجوانان انجام داد. در این پژوهش 12 شرکت‏کننده با میانگین سنی 23 سال، ابتدا در موقعیتی با ساختار مکالمه‏ای قرار گرفتند و سپس جملات از پیش تهیه شده‏ای را تقلید کردند. طبق نتایج به دست آمده از مطالعۀ آنها، در تکلیف گفتار خودانگیخته بین گفته‏های ساده و پیچیده که از لحاظ طول با هم همگن هستند، هیچ تفاوتی مشاهده نشد(16). نتایج پژوهش حاضر نیز در تکلیف گفتار خودانگیخته با مطالعۀ Logan همسو بود.

با توجه به نتایج مطالعۀ حاضر و سایر مطالعات ذکر شده که نشان می‏دهند با افزایش پیچیدگی نحوی، میزان ناروانی گفتار کودکان و بزرگسالان لکنتی در تکلیف گفتار خودانگیخته افزایش معنی‏داری می‏یابد، می‏توان دریافت که پیچیدگی نحوی عاملی تاثیرگذار بر میزان ناروانی کودکان لکنتی است. یکی از مواردی که مطرح می‏شود، فرضیۀ نقص حسی‏ـ‏حرکتی گفتار در افراد لکنتی است. Starkwheather (1987) به نقل از Guitar(6-2) در مطالعۀ خود به این نتیجه رسید که وقتی جملات پیچیده‏تر می‏شوند، سرعت گفتار افزایش می‏یابد. ممکن است از این شواهد فرض شود که وقتی زبان پیچیده‏تر می‏شود، فعالیت مغزی بیشتر می‏شود و منابع عصبی بیشتر و توجه بیشتری را به تقاضاهای زبانی اختصاص می‏دهد، بنابراین منابع اضافۀ کمتری برای جبران نقص حسی و حرکتی در دسترس قرار می­گیرند و همین امر موجب لکنت بیشتر می‏شود. همچنین، براساس برخی مطالعات تصویربرداری مغزی De Neil در سال 2004، این احتمال وجود دارد که مشکل در پردازش حسی حرکتی تولید گفتار به‏عنوان یک مشکل اساسی در لکنت مطرح باشد(10). مورد دیگری که مطرح می‏شود این است که تأثیر عوامل گوناگون و متفاوت بر بروز ناروانی بسیار زیاد است و میزان تأثیرگذاری یک عامل می‏تواند تحت تأثیر زمینه‏ای که سایر عوامل فراهم می‏سازند قرار گیرد. از این رو، برخی تفاوت‏ها در جزئیات نتایج می‏تواند مربوط به این امر باشد. با این وجود در بیشتر مطالعات، متفاوت‏بودن نوع تکلیف زبانی، که تعیین کنندۀ سطح تقاضاهای زبانی است، در میزان اثرگذاری پیچیدگی نحوی نقش داشته و در گفتار خودانگیخته میزان ناروانی گفتار به‏طور بارز افزایش یافته است. با توجه به اینکه یافته‏های این مطالعه و مطالعات دیگر نشان دادند که گفته‏های پیچیده‏تر در موقعیت گفت­وگو و محاورات خودانگیخته، میزان بروز ناروانی گفتار را افزایش می‏دهد، می‏توان این نظر را مطرح کرد که با افزایش تقاضاهای زبانی، تولید گفتار افراد لکنتی بیشتر مستعد گسیختگی و بروز انواع ناروانی می‏شود.

همان‏گونه که ملاحظه شد، مطالعات مربوط به بررسی تأثیر پیچیدگی نحوی بر میزان ناروانی بزرگسالان لکنتی بسیار محدود بود. اما با توجه به نتایج همین تعداد اندک از مطالعات انجام شده در این زمینه در بزرگسالان لکنتی و نتایج مطالعۀ حاضر، می‏توان عامل پیچیدگی نحوی را عامل اثرگذار مهمی بر میزان ناروانی بزرگسالان لکنتی دانست که خود تحت تأثیر نوع تکلیف قرار می‏گیرد. بنابراین با افزایش پیچیدگی نحوی بزرگسالان لکنتی در تکلیف گفتار خودانگیخته که منجر به افزایش تقاضا برای فرمول‏سازی زبان می‏شود، تولید گفتار تحت تأثیر قرار گرفته و میزان ناروانی گفتار افزایش می‏یابد. البته در بررسی این نتایج، اشاره به این نکته نیز لازم است که در تکلیف گفتار خودانگیخته، جداسازی عامل طول گفته و پیچیدگی نحوی به طور کامل امکان‏پذیر نیست و جملات پیچیده معمولاً طولانی‏تر هستند.

نتایج مربوط به مقایسۀ کودکان و بزرگسالان لکنتی نشان داد که در تکلیف گفتار خودانگیخته، با افزایش پیچیدگی نحوی، میزان ناروانی گفتار کودکان لکنتی نسبت به بزرگسالان لکنتی، بیشتر افزایش می‏یابد. شاید رشد و تکامل، بارزترین تفاوتی است که در مقایسۀ کودکان و بزرگسالان به آن اشاره شده است و در بررسی این نتایج لازم است به عدم رشد و تکامل زبان در کودکان توجه داشت. اما در بزرگسالان که مهارت‏های زبانی رشد و تکامل یافته‏اند، پیچیدگی نحوی به اندازۀ کودکان بر افزایش ناروانی گفتار اثرگذار نیست. بنابراین تأثیر پیچیدگی نحوی بر بروز ناروانی گفتار با رشد مهارت‏های زبانی تا سن بزرگسالی ادامه دارد، ولی زمانی که تقاضاهای زبانی در سطح بالاتری باشد (به‏طور مثال تکلیف از نوع گفتار خودانگیخته)، این تأثیر برجسته و واضح خواهد بود.

با توجه به یافته‏های این مطالعه، به نظر می‏رسد که توجه به عوامل زبانی در کودکان و بزرگسالان لکنتی، به‏ویژه کودکان لکنتی، ضروری باشد و نیز توجه به افزایش تدریجی پیچیدگی نحوی در درمان می‏تواند از پیشنهادات مفید باشد.

 

نتیجه‏گیری

با افزایش پیچیدگی نحوی، میزان ناروانی گفتار کودکان و بزرگسالان لکنتی در تکلیف گفتار خودانگیخته افزایش معنی‏داری یافت. اما کودکان لکنتی در مقایسه با بزرگسالان لکنتی، با افزایش پیچیدگی نحوی، ناروانی بیشتری را نشان دادند.

 

سپاسگزاری

 این مقاله بخشی از پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران است. از جناب آقای دکتر محمد کمالی و نیز مسئولان مراکز گفتاردرمانی و مهدهای کودک به‏ویژه از کلیۀ کودکان و بزرگسالان آزمودنی و والدین آنها که در انجام این پژوهش یاری­مان نمودند، سپاسگزاریم.


 

REFERENCES


1.             Ward D. Stuttering and cluttering: frameworks for understanding and treatment. East Sussex: Psychology Press; 2006.

2.             Sawyer J, Chon H, Ambrose NG. Influences of rate, length, and complexity on speech disfluency in a single-speech sample in preschool children who stutter. J Fluency Disord. 2008;33(3):220-40.

3.             Tornick GB, Bloodstein O. Stuttering and sentence length. J Speech Hear Res. 1976;19(4):651-4.

4.             Logan KJ. Language and fluency characteristics of preschoolers' multiple-utterance conversational turns. J Speech Lang Hear Res. 2003;46(1):178-88.

5.             Logan KJ, Conture EG. Length, grammatical complexity, and rate differences in stuttered and fluent conversational utterances of children who stutter. J Fluency Disord. 1995;20(1):35-61.

6.             Haresabadi F, Puladi Sh, Mahmoudi Bakhtiyari B, Kamali M. Effect evaluation of utterance length on speech dysfluency in stuttering and nonstuttering Persian-speaker children. Audiol. 2010;19(1):86-93. Persian.

7.            Lees R, Anderson H, Martin P. The influence of language disorder on fluency. J Fluency Disord. 1999;24(3):227-38.

8.             Silverman SW, Ratner NB. Syntactic complexity, fluency, and accuracy of sentence imitation in adolescents. J Speech Lang Hear Res. 1997;40(1):95-106.

9.             Kleinow J, Smith A. Influences of length and syntactic complexity on the speech motor stability of the fluent speech of adults who stutter. J Speech Lang Hear Res. 2000;43(2):548-59.

10.         Guitar B. Stuttering: an integrated approach to its nature and treatment. 3rd ed. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins; 2006.

11.         Contour EG. Stuttering: its nature, diagnosis, and treatment. 2nd ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall; 1990.

12.         Zackheim CT, Conture EG. Childhood stuttering and speech disfluencies in relation to children's mean length of utterance: a preliminary study. J Fluency Disord.
2003;28(2):115-41.

13.         Buhr A, Zebrowski P. Sentence position and syntactic complexity of stuttering in early childhood: a longitudinal study. J Fluency Disord. 2009;34(3):155-72.

14.         Richels C, Buhr A, Conture E, Ntourou K. Utterance complexity and stuttering on function words in preschool-age children who stutter. J Fluency Disord. 2010;35(3):314-31.

15.         Gordon PA, Luper HL. Speech disfluencies in nonstutterers: syntactic complexity and production task effects. J Fluency Disord. 1989;14(6):429-45.

16.           Logan KJ. The effect of syntactic structure upon speech initiation times of stuttering and nonstuttering speakers. J Fluency Disord. 2003;28(1):17-35.