Research Article

 

 

Conversational repair strategies in 3 and 5 year old normal Persian-speaking children in Ahwaz, Iran

 

 

Zahra Ghayoumi Anaraki1, Leila Ghasisin1, Behrooz Mahmoodi Bakhtiari2, Ali Fallah3, Fatemeh Salehi4, Elham Parishan5

 

1- Department of Speech therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran

2- Department of Dramatic Literature, Faculty of Art, University of Tehran, Iran

3- Research and Development Section, Masir Information Technology Company, Tehran, Iran

4- Speech therapy Unit, 13rd Aban School, Abade, Fars, Iran

5- Speech therapy Unit, Behzisti office, Sarvestan, Fars, Iran

 

 

Received: 21 January 2012, accepted: 1 August 2012

 

Abstract

Background and Aim: The ability of conversational repair is a subset of pragmatic language. When the listener does not understand the speaker’s intention, and the speaker cannot find a way of repairing the conversation to make his/her massage clear, communication will fail. This study aims to examine and compare the conversational repair skill in two groups of three and five year old children, to determine different conversational repair strategies and compare these skills among these groups.

Methods: One hundred and twenty Persian speaking children of three and five years of Ahwaz, Iran, were selected. The study tools were two series of pictures. During the retelling of the pictures the examiner created a situation to elicit a conversational repair strategy. Percentages of the usage of different kinds of conversational repair in each group were calculated and compared using student’s t-test.

Results: The usage of repetition and inappropriate response is decreased in the group of five year olds compared to the three year olds, but cue-repair and repetition method is increased. The addition method has remained relatively constant. There was a significant difference between average percentage of using repetition (p=0.04) and cue-repair (p=0.001) of the two groups. The percentage of application of repetition method in three year olds and cue-term method in five year olds were significantly higher than other conversational repair strategies.

Conclusion: With the increase in age and development of language skills the probability of using more complex and difficult strategies, like the cue-repair method, increases.

Keywords: Pragmatic, conversational repair, repetition, cue-repair, Persian-speaking child

 


مقاله پژوهشی

 

روش‌های اصلاح مکالمه در کودکان 3 و 5 سالۀ بهنجار فارسی‌زبان شهر اهواز

 

زهرا قیومی انارکی1، لیلا قسیسین1، بهروز محمودی بختیاری2، علی فلاح3، فاطمه صالحی4، الهام پریشن5

1ـ گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

2ـ گروه هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران

3ـ واحد تحقیق و توسعه، شرکت مسیر فناوری اطلاعات، تهران، ایران

4ـ بخش گفتاردرمانی، مدرسه 13 آبان، آباده، فارس، ایران

5ـ بخش گفتاردرمانی، اداره بهزیستی سروستان، فارس، ایران

 

چکیده

زمینه و هدف: توانایی اصلاح مکالمه زیرمجموعه‌ای از دانش کاربردشناختی زبان است. هنگامی که شنونده متوجه منظور گوینده نشود، اگر گوینده نتواند از روش‏های اصلاح مکالمه برای روشن شدن پیام استفاده کند، ارتباط دچار شکست میشود. از این رو، این پژوهش بر ‌آن است تا مهارت اصلاح مکالمه را در دو گروه سنی سه و پنج ساله، به‏منظور تعیین انواع روش‏های اصلاح مکالمه و مقایسۀ این مهارت‏ها در این دو گروه بررسی کند.

روش بررسی: در این پژوهش120 نفر از کودکان سه و پنج سالۀ هنجار شهر اهواز انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو سری تصاویر متوالی بود که در حین بازگویی آنها آزمونگر شرایط برانگیخته شدن یکی از روش‏های اصلاح مکالمه را ایجاد می‏کرد. درصد به‏کارگیری انواع روش‏های اصلاح مکالمه در هر یک از گروه‌ها محاسبه و سپس مقایسۀ آنها با هم با استفاده از آزمون آماری t مستقل انجام شد.

یافته‌ها: در گروه سنی پنج ساله نسبت به سه ساله، میزان کاربرد روش‏های تکرار و پاسخ نامناسب کاهش و روش‏های اصلاح سرنخی و بازگویی افزایش یافته و روش افزایش تقریباً ثابت باقی مانده است. در میانگین درصد به‏کارگیری روش تکرار (04/0p=) و اصلاح سرنخی بین دو گروه مورد مطالعه تفاوت معنی‏دار مشاهده شد (001/0p=). از بین درصد به‏کارگیری روش‏های اصلاح مکالمه، به‏طور عمده‌ای کاربرد روش تکرار در کودکان سه ساله و کاربرد روش اصلاح سرنخی در کودکان پنج ساله بیشتر است.

نتیجه‏گیری: با افزایش سن و تکامل مهارت زبانی، احتمال استفاده از روش‏های پیچیده‌تر اصلاح مکالمه نظیر روش اصلاح سرنخی بیشتر می‌شود.

واژگان کلیدی: کاربردشناختی، اصلاح مکالمه، تکرار، اصلاح سرنخی، کودک فارسی‏زبان

 

(دریافت مقاله: 1/11/90، پذیرش: 11/5/91)

 

مقدمه


اکتساب زبان چیزی فراتر از یادگیری ساختارهای انتزاعی است. کودک باید چگونگی استفاده از ساختارهای زبان را نیز به‏طور مناسب یاد بگیرد(1). در واقع كاربردشناسي زبان عبارت از مهارتهاي زبان اجتماعي است كه در تعاملات روزمره با ديگران استفاده مي‏شود. از این رو سبک آموزش و نوع تعامل والدین و کودک در رشد مهارت‏های کاربردشناختی اهمیت خاصی دارد(2).

یکی از مهارت‏هايی كه در بحث تكامل زبان مطرح می‏شود، مهارت‏هاي مكالمه‏اي است که زیرمجموعۀ کاربردشناسی زبان است(3). یکی از مهمترين اجزای مهارت‏هاي مكالمه‏اي، توانايي اصلاح مكالمه (conversational repair) یا اصلاح نقايص ارتباطي است که برای شفاف‌سازی پیام در شکست‏های ارتباطی رخ می‏دهد(4). بنابراین، این رفتارها گوینده را قادر می‏سازند به‏طور کارآمدی شکست‏های ارتباطی را شناسایی و بازبینی کند و به این ترتیب، برای تطبیق با نیاز شنونده، گفتار خود را اصلاح کند(5). در واقع توانايي اصلاح مكالمه به درك بهتر پيام‏هاي نامفهوم كمك مي‏كند، و این موضوع هم در كودكان و هم در بزرگسالان مورد استفاده قرار مي‏گيرد.

هنگامی که شنونده متوجه منظور گوینده نشود، اگر گوینده نتواند از روش‏های اصلاح مکالمه استفاده کند، ارتباط دچار شکست می‏شود. از این رو در حیطۀ رشد زبان کودکان، اهمیت این مهارت، هم در کودکان دارای رشد هنجار احساس می‏شود و هم در كودکانی که تحت برنامه‏های آموزش گفتار و زبان هستند(9-6).

شایع‏ترين نوع اصلاح مكالمه، اصلاح دگرانگيختگي است(9و10). رایج‌ترین راهكارهاي اصلاح مكالمۀ دگرانگیخته عبارتند از تكرار (Repetition)، بازگويي (Revision)، افزايش (Addition)، اصلاح سرنخي (cue-repair) و پاسخ‏هاي نامناسب (Inappropriate response)(10).

Buttler (1996) معتقد است آخرین زمان تکامل مهارت کاربردشناختی در کودکان چهار ساله است، اما Ciocci و Baran (1998) معتقدند که این مهارت‏ها تا سن مدرسه نیز تکامل می‏یابد(10).

برخی مطالعات نشان داده‏اند که از بین راهکارهای اصلاح مکالمه، تکرار بیشترین راهکار مورد استفاده در کودکان است(13-11). از آنجا که فرد مبتلا به تأخیر و یا مشکل در رشد زبان لازم است مجهز به ابزاری مناسب برای مقابله با شکست ارتباطی خود در قبال شنونده باشد، لازم است گفتاردرمانگران (آسیب‏شناسان گفتار و زبان) در جلسات درمانی افراد مبتلا به این اختلالات، به مهارت اصلاح مکالمه نیز توجه کافی داشته باشند. از این رو آگاهی از انواع روش‏های اصلاح مکالمه و میزان استفادۀ هر گروه سنی از هر کدام از آنها، و در نتیجه، حدس روند رشد آنها، مفید و لازم به‏ نظر می‏رسد. از آنجا که مهارت کاربردشناختی، مهارتی فرهنگی بوده و ممکن است نتایج حاصل از پژوهش‏های سایر کشورها با فرهنگ ایران و حتی با نتایج مربوط به شهرهایی با بافت‏های فرهنگی متفاوت در ایران همخوانی نداشته باشد، این مقاله با هدف بررسی و تعیین درصد به‏کارگیری هر یک از روش‏های اصلاح مکالمه در دو گروه سنی سه و پنج ساله در کودکان فارسی‏زبان شهر اهواز و مقایسۀ این مهارت‏ها در این دو گروه سنی انجام شد.

 

روش بررسی

پژوهش حاضر مطالعۀ توصیفی‏ـ‏تحلیلی است و برای بررسی انواع روش‏های اصلاح مکالمه و ارتباط آن با سن در کودکان سه و پنج سالۀ بهنجار فارسی‏زبان شهر اهواز انجام شده است. جامعۀ مورد مطالعه 120 کودک بهنجار فارسی زبان از مهد کودک‏های شهر اهواز بودند که از این تعداد 30 دختر سه ساله، 30 پسر سه ساله، 30 دختر پنج ساله و 30 پسر پنج ساله بودند. انتخاب این کودکان به‏صورت تصادفی چندمرحله‏ای بوده است. در ابتدا از مهدکودک‏های شهر اهواز، چند مهدکودک به­صورت تصادفی انتخاب شدند و سپس از بین کودکان سه و پنج سالۀ مهدکودک‏ها، تعدادی به‏صورت تصادفی انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند.

کودکان همگی در دو محدودۀ سنی مورد مطالعه پژوهش بودند (دو سال و نه ماه تا سه سال و سه ماه برای سن سه سال و محدودۀ سنی چهار سال و نه ماه تا پنج سال و سه ماه برای سن پنج سال) و هیچ‏یک از آنها دوزبانه نبودند. همچنین از نظر شنوایی و بینایی سالم بوده و هیچ‏گونه معلولیتی نداشتند و نیز هیچ اختلال گفتاری و زبانی در آنها وجود نداشت.

 در ارزیابی روش‏های اصلاح مکالمه، آنچه اهمیت دارد وقوع شکست ارتباطی در گفتار کودک و تلاش وی برای ترمیم این شکست ارتباطی است. به‏منظور ثابت بودن بافت گفتاری کودکان و موقعیت شکست ارتباطی ایجاد شده، دو داستان تصویری از کتاب‏های داستان کودکان انتخاب شد: اولی کتاب عادت‏های پسندیده که شامل یازده تصویر است و هر تصویر داستان مجزایی دارد و دیگری کتاب ماجرای بچه گربه‏ها که شامل هشت تصویر سریال است. در طی یک مطالعۀ پیش‏آزمون از مناسب بودن این داستان‏ها برای کودکان مورد مطالعه اطمینان حاصل شد. پیش از آزمون، ابتدا سعی شد محیطی صمیمی و


Text Box: جدول 1ـ درصد به‏کارگیری روش‏های اصلاح مکالمه در کودکان مورد مطالعه به‏تفکیک جنس

	روش‏های به‏کار گرفته شده (درصد)
روش‏های اصلاح مکالمه	دختران 3 ساله	پسران 3 ساله	دختران5 ساله	پسران 5 ساله	کل
تکرار	71	75	67	60	68
پاسخ نامناسب	5	6	3	4	5
افزایش	17	10	14	14	14
بازگویی	3	6	7	8	6
اصلاح سرنخی	4	3	9	14	8


دوستانه برای کودکان ایجاد شود. سپس تصاویر تهیه شده از کتاب عادت‏های پسندیده در اختیار کودک قرار داده شد. برای اطمینان از این که کودک در بازگویی داستان‌ها مشکلی نداشته باشد، ابتدا، داستان‏ها توسط آزمونگر برای کودک با زبان ساده و در طی چند جمله کوتاه بیان می‏شد و این جملات برای همۀ کودکان ثابت بود. سپس از کودک درخواست می‏شد که هر کدام از تصاویر را توضیح دهد. در حین توضیح کودک، در قسمت‏هایی از توضیح او درمانگر وانمود می‏کرد که گفتۀ کودک را متوجه نشده و با یک سؤال خنثی مثل «چی؟» شکست ارتباطی ایجاد می‏کرد و کودک را به استفاده از یکی از روش‏های اصلاح مکالمه وامی‏داشت. این شکست‏های ارتباطی، در جملاتی از توضیح کودک که از قبل تعیین شده بود و برای همۀ کودکان ثابت بود، به کودکان ارائه می‏شد. در حین اجرای کار، صدای کودک و درمانگر ضبط می‏شد. همین روند برای کتاب بعدی به نام ماجرای بچه گربه‏ها نیز اجرا شد. پس از آن صدای ضبط شدۀ کودک ثبت شد و انواع روش‏های اصلاح مکالمۀ استفاده شده توسط هر کودک مشخص شد و سپس داده‏های مربوط به هر کودک، برای بررسی نهایی و محاسبۀ درصد به‏کارگیری انواع روش‏های اصلاح مکالمه در هر یک از گروه‏های سنی و مقایسۀ آنها با هم، از نرم‏افزار SPSS نسخۀ 5/11 استفاده شد. برای مقایسۀ دو گروه آزمون آماری t
مستقل به‏کار گرفته شد.

 

یافته‏ها

 با توجه به جدول 1، مشاهده مي‏شود كه بيشترين روش‏های اصلاح مکالمه‏ای كه توسط دختران گروه سنی سه ساله به‏كار گرفته شده به‏ترتیب عبارتند از تکرار، افزایش، پاسخ نامناسب، اصلاح سرنخی، بازگویی؛ و روش‏هایي كه توسط پسران سه ساله به‏کار گرفته شده به‏ترتیب عبارتند از تکرار، افزایش، پاسخ نامناسب، بازگویی، اصلاح سرنخی. روش‏های مورد استفاده توسط دختران و پسران گروه سنی پنج ساله به‏ترتیب بیشترین میزان فراوانی عبارت بود از تکرار، افزایش، اصلاح سرنخی، بازگویی و پاسخ نامناسب. با توجه به این نتایج، مشاهده می‏شود که روش‏های اصلاح مکالمۀ مورد استفاده در کودکان گروه سنی سه ساله بین دختران و پسران تفاوت دارد، اما کودکان گروه سنی پنج ساله در کاربرد این روش‏ها همگن هستند.

درصد روش‏های به‏کار گرفته شده توسط دو گروه کودکان موجود در نمونه‏گیری به تفکیک جنسیت، یکسان بوده و از لحاظ آماری تفاوت معنی‏داری نداشته و به‏ترتیب عبارت بود از تکرار، افزايش، اصلاح سرنخي، بازگويي، پاسخ نامناسب (جدول2).

برطبق جدول 3، درصد به‏کارگیری روش‏های اصلاح
Text Box: جدول 2ـ مقایسۀ درصد به‏کارگیری روش‏های اصلاح مکالمه در کودکان مورد مطالعه به‏تفکیک جنس

	روش‏های به‏کار گرفته شده (درصد)	
روش‏های اصلاح مكالمه	دختران	پسران	p
تكرار	69	67	762/0
پاسخ نامناسب	4	5	828/0
افزايش	15	12	322/0
بازگويي	5	7	245/0
اصلاح سرنخي	7	9	464/0



مکالمه توسط کودکان گروه سنی سه ساله، به‏ترتيب با بیشترین فراوانی شامل تکرار، افزايش، پاسخ نامناسب، بازگويي، اصلاح سرنخي و برای کودکان گروه سنی پنج ساله به‏ترتیب با بیشترین فراوانی شامل تکرار، افزايش، اصلاح سرنخي، بازگويي، و پاسخ نامناسب بود. در نهایت، در گروه سنی پنج ساله روش تکرار به‏طور معنی‏داری نسبت به گروه سنی سه ساله کاهش یافته و روش اصلاح سرنخی به‏طور معنی‏داری افزایش یافته است.

 

بحث

در گروه سنی کودکان سه ساله، درصد به‏کارگیری روش‏های تکرار و پاسخ نامناسب نسبت به گروه سنی کودکان پنج ساله بیشتر بود، ولی در کودکان گروه سنی پنج ساله، این موارد کاهش یافته و در عوض روش‏های افزایش، بازگویی، اصلاح سرنخی افزایش یافته است. با توجه به این که جامعۀ آماری این پژوهش از مهدکودک‏ها انتخاب شده بودند، در تعمیم نتایج به همۀ کودکان باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

با افزایش سن و با اضافه شدن بر مهارت‏های زبانی کودک، مهارت‏های اصلاح مکالمه نیز همچون سایر مهارت‏های زبانی پیشرفته‏تر می‏شوند. از آنجا که روش تکرار شامل تكرار تمام يا بخشي از گفته بدون اضافه كردن اطلاعات يا تغيير در ساختار گفتۀ اوليه است، در این روش نیازی به مهارت زبانی خاصی نیست و در نتیجه از ساده‏ترین روش‏های اصلاح مکالمه است. همچنین روش پاسخ نامناسب که به معنای ارائۀ پاسخ نامناسب یا شکست در پاسخ‏دهی است، نشان‏دهندۀ مهارت‏های زبانی پایین کودک است. اما روش بازگويي در اصلاح مكالمه شامل حفظ معني گفته با وجود تغيير در ساختار نحوي جمله است. بنابراین برای استفاده از این روش باید کودک در استفاده از مهارت‏های نحوی به تبحر لازم و کافی رسیده باشد.  اصلاح سرنخي شامل ارائۀ اطلاعات زمينه‏اي يا همان تعريف و توضیح اطلاعات گفتۀ اوليه است و کودک برای استفاده از این روش نیاز به خزانۀ واژگان کافی و مهارت‏های معنی‏شناختی مناسب دارد. به همین دلیل بیشتر بودن فراوانی به‏کارگیری این روش‏ها در گروه کودکان پنج ساله نسبت به گروه کودکان سه ساله دور از انتظار نیست. بنابراین طبق نظر Ciocci و Baran (1998) می‏توان گفت که روند مراحل تکامل و پیچیده شدن مهارت‏های اصلاح مکالمه با افزایش سن بیشتر به‏صورت تکرار، بازگویی و اصلاح سرنخی است(10). اما نتایج این مطالعه با نظر Buttler (1996) که معتقد است آخرین زمان تکامل مهارت کاربردشناختی در کودکان سن چهار سالگی است مطابقت ندارد(10). در مطالعۀ حاضر کودکان گروه سنی پنج ساله هنوز از روش‏هایی چون تکرار یا پاسخ نامناسب نیز استفاده
Text Box: جدول 3ـ درصد به‏کارگیری روش‏های اصلاح مکالمه در کودکان مورد مطالعه به تفکیک گروه سنی

	روش‏های به‏کار گرفته شده (درصد)	
روش‏هاي اصلاح مكالمه	3 ساله‏ها	5 ساله‏ها	p
تكرار	73	64	043/0
پاسخ نامناسب	6	4	162/0
افزايش	13	14	788/0
بازگويي	4	7	146/0
اصلاح سرنخي	4	11	001/0



می‏کنند که نشان‏دهندۀ این است که هنوز در این سن نیز مهارت‏های اصلاح مکالمه تکامل نیافته‏اند. در توجیه این مسئله می‏توان گفت که چون مهارت کاربردشناختی، مهارتی وابسته به فرهنگ است شاید تفاوت نتایج مربوط به تفاوت فرهنگی دو جامعۀ مورد مطالعه باشد. همچنین براساس نتايج آزمون آماري t مستقل، تفاوت درصد به‏کارگیری روش تکرار در دو گروه سنی با 043/0p= و تفاوت درصد به‏کارگیری روش اصلاح سرنخي در دو گروه سنی با 001/0p= معني‏دار بوده است که مؤید این نکته است که روش تکرار، ساده‏ترین و روش اصلاح سرنخی از تکامل یافته‏ترین روش‏های اصلاح مکالمه است (جدول 3). تفاوت بین دو گروه از نظر جنس در هیچ‏یک از روش‏ها معنی‏دار نبوده است.

در مجموع، بیشترین روشی که کودکان در هر دو گروه سنی به‏کار بردهاند روش تکرار است که با تحقیق Gallager (1981)، Ciocci و Baran (1998)، و همچنین با تحقیقات Golinkoff (1986) و Stockman و (2008) و Most (2002)، همسو است(13-10). کودکان گروه سنی سه ساله از لحاظ آماری به‏طور معنی‏داری بیشتر از کودکان گروه سنی پنج ساله از این روش استفاده کرده‏اند که این نتیجه با نتایج تحقیق آقارسولی و همکاران (2010) همسویی ندارد(14). در نتایج تحقیق آنها ذکر شده است که روش تکرار با سن ارتباط معنيداري نداشت. علت این عدم همسویی احتمالاً به مشکلات اجرایی پژوهش و حجم نمونۀ کم آن است که خود محقق هم به آن اشاره کرده است.

به‏طور کلی، درصد روش‏های اصلاح مکالمه در کودکان گروه سنی پنج ساله، به‏ترتیب میزان بیشترین فراوانی عبارتند از: تکرار، افزايش، اصلاح سرنخي، بازگويي، پاسخ نامناسب و در کودکان گروه سنی سه ساله به‏ترتیب میزان بیشترین فراوانی عبارتند از: تکرار، افزایش، پاسخ نامناسب، اصلاح سرنخی و بازگویی.

از آنجا که ضروری به‏نظر می‏رسد فرد مبتلا به تأخیر و یا مشکل زبانی، برای مواقع شکست ارتباطی به ابزاری قدرتمند مجهز باشد، لازم است آسیب‏شناسان گفتار و زبان در جلسات درمانی افراد مبتلا به این اختلال، علاوه بر پرداختن به سایر سطوح زبانی، به مهارت اصلاح مکالمه نیز توجه کافی داشته باشند و با توجه به میزان سادگی و دشواری هریک از روش‏های اصلاح مکالمه، در انتخاب روش مناسب برای مراجع خود دقت کافی به عمل آورند.

 

نتیجه‏گیری

نتایج این پژوهش نشان داد که در اصلاح مکالمۀ کودکان، گروه سنی پایین‏تر بیشتر از روش تکرار و کودکان گروه سنی بالاتر بیشتر از روش اصلاح سرنخی استفاده می‏کند. به عبارت دیگر، افزایش سن و تکامل مهارت‏های شناختی و زبانی سبب می‏شود که کودکان روش‏های پیچیده‏تری را در اصلاح مکالمه به‏کار برند.

 

سپاسگزاری

از همکاری مسئولان محترم مهدکودک‏های منتخب در شهر اهواز و خانوادۀ كودکان مورد بررسی برای همکاری در پژوهش حاضر و نیز از جناب آقای دکتر گوهرپی، معاون محترم پژوهشی دانشکدۀ توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، برای راهنمایی‌های ارزشمند‌شان تشکر و قدردانی می‏شود.


 

REFERENCES


1.              Erton İ. Applied pragmatics and competence relations in language learning and teaching. J Language and Linguistic Studies. 2007;3(1):59-71.

2.             Moreno Manso JM, García-Baamonde ME, Alonso MB, Barona EG. Pragmatic language development and educational style in neglected children. Child Youth Serv Rev. 2010;32(7):1028-34.

3.             Lapointe LL. Aphasia and related neurogenic language disorders. 3rd ed. Thieme Medical Pub; 2006.

4.             Gallagher TM. Contingent query sequences within adult-child discourse. J Child Lang. 1981;8(1):51-62.

5.             Schegloff EA, Jefferson G, Sacks H. The preference for self-correction in the organization of repair in conversation. Language. 1977;53(2):361-82.

6.             Jeanes RC, Nienhuys TG, Rickards FW. The pragmatic skills of profoundly deaf children. J Deaf Stud Deaf Educ. 2000;5(3):237-47.

7.             Keen D. Communicative repair strategies and problem behaviors of children with autism. Int J Disabil Dev Educ. 2003;50(1):53-64.

8.              Fujiki M, Brinton B, Sonnenberg EA. Repair of overlapping speech in the conversations of specifically language-impaired and normally developing children. Appl Psycholinguist. 1990;11(2):201-15.

9.             Holck P, Nettelbladt U, Sandberg AD. Children with cerebral palsy, spina bifida and pragmatic language impairment: differences and similarities in pragmatic ability. Res Dev Disabil. 2009;30(5):942-51.

10.         Ciocci SR, Baran J. The use of conversational repair strategies by children who are deaf. Am Ann Deaf. 1998;143(3):235-45.

11.         Golinkoff RM. ‘I beg your pardon?’: the preverbal negotiation of failed messages. J Child Lang. 1986;13(3):455-76.

12.         Stockman IJ, Karasinski L, Guillory B. The use of conversational repairs by African American preschoolers. Lang Speech Hear Serv Sch. 2008;39(4):461-74.

13.         Most T. The use of repair strategies by children with and without hearing impairment. Lang Speech Hear Serv Sch. 2002;33(2):112-23.

14.          Nakhshab M, Modarresi Y, Agharasuli Z, Keyhani M. Conversational repair strategies in normal children. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2010;6(1):69-76. Persian.