Research Article

 

 

Standardization of data elements of audiology records: a suitable model for Iran

 

 

Ali Asghar Arastoo1, Mansoureh Nickbakht1, Roya Ghasemzadeh2, Ahmad Azizi3, Shahla Zahednejad2, Seyed Mahmoud Latifi4

 

1- Department of Rehabilitation Management, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Iran

2- Musculoskeletal Rehabilitation Research Center, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Iran

3- Department of Medical Record, School of Para Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Iran

4- Department of Statistic and Epidemiology, School of Health, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Iran

 

 

Received: 10 March 2011, accepted: 11 October 2011

 

Abstract

Background and Aim: Providing high quality health care is not possible without information related to the past and current condition of the patient. Records show which services, where, when and by whom was delivered. Documentation is referred to the process of precisely recording the information regarding patient care and treatment. The purpose of this study is to determine the essential data set required in audiology record keeping and designing a model for Iran.

Methods: In an applied research of a descriptive-comparative type which was carried out in 2010, data elements of audiology records of domestic and foreign patient notes were used to compile a check list which was subjected to debate by Iranian audiologists in Delphi method. 110 audiologists and 17 faculty members responded to the opinion poll.

Results: From 51 elements which were subjected to discussion, 37 elements by more than 75 percent of the participants, nine elements by 50 to 75 percent of the participants and five elements by less than 50 percent of the participants, were agreed upon. The only element to be considered more important by faculty members than audiologists was “Gender” (p=0.018). Seventy percent of the participants valued the effectiveness of information in patient records very high.

Conclusion: The minimum data set for audiology records must include demographic information, past medical history, patient assessment and treatment plan. With reference to record design principles this information was used to develop amodel for patient audiology record which also included the necessary instructions for completing it.

Keywords: Audiology, standardization, documentation, data collection


مقاله پژوهشی

 

استانداردسازي عناصر اطلاعاتي در پروندۀ شنوايي‏شناسي و ارائۀ الگوي مناسب برای ايران

 

علي‏اصغر ارسطو1، منصوره نيكبخت1، رؤيا قاسم‏زاده2، احمد عزيزي3، شهلا زاهدنژاد2، سيد محمود لطيفي4

1ـ گروه مديريت توانبخشي، دانشكده علوم توانبخشي، دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز، ايران

2ـ مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران

3ـ گروه مدارك پزشكي، دانشكده پيراپزشكي، دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز، ايران

4ـ گروه آمار و اپيدميولوژي، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز، ايران

 

چكيده

زمينه و هدف: ارائه مراقبت بهداشتي مطلوب بدون اطلاعات وضعيت فعلي و قبلي بيمار ممکن نيست. پروندۀ بیمار نشان مي‏دهد خدمات توسط چه كسي، چه زماني، كجا و چگونه انجام گرفته است. به فرايند ثبت کامل اطلاعات مراقبت و درمان بيمار مستندسازی گویند. هدف اين پژوهش تعيين عناصر اطلاعاتي ضروري در پروندۀ شنوايي‏شناسي و ارائه الگو در ایران است.

روش بررسي: در يك پژوهش کاربردی از نوع مطالعات توصيفي‏ـ‏تطبیقی که در سال‏های 89-1388 انجام شد، با استفاده از فرم‏هاي مستندسازي داخلی و خارجی، چک لیستي شامل عناصر اطلاعاتي قابل ذکر در پروندۀ شنوایی‏شناسي تهيه و با استفاده از روش دلفي به نظرسنجي گذاشته شد. با توجه به لیست سازمان نظام پزشکی، نظرخواهی در بین شنوایی‏شناسان ایران انجام شد. 110 کارشناس و 17 شنوایی‏شناس عضو هیأت علمی دانشگاه به پرسش‏نامه‏ها پاسخ دادند.

يافته‏ها: از 51 عنصری که به نظرسنجی گذاشته شده بود 37 عنصر با موافقت بیش از 75 درصد، نه عنصر با 50 تا 75 درصد و پنج عنصر با موافقت کمتر از 50 درصد مواجه شد. اعضای هیأت علمی اهمیت عنصر جنس را به‏طور معنی‏داری بیشتر از کارشناسان تعیین نمودند(018/0p=). درصد افرادی که ميزان تأثير وجود اطلاعات شنوايي‏شناسي را در پروندۀ بيمار خيلي زياد ارزيابي كردند 1/70 بود.

نتيجه‏گيري: حداقل عناصر اطلاعاتي جمعيت‏شناختي، تاريخچۀ بيمار، ارزيابي بيمار و طرح درمان، با رعایت اصول طراحی فرم‏های پزشکی، در قالب الگوي پروندۀ شنوایی‏شناسی ارائه و دستورالعمل تکمیل آن نیز تدوین گردید.

واژگان کلیدی: شنوایی‏شناسی، استانداردسازی، مستندسازی، جمع‏آوری داده

 

(دریافت مقاله: 19/12/89، پذیرش: 19/7/90)

 

مقدمه


پروندۀ پزشکی شامل اطلاعات بهداشتی درمانی افراد و پرونده‏نویسی جنبۀ مهمی از مراقبت‏های بهداشتی است. به فرایند ثبت کامل اطلاعات درمانی بیمار در پرونده، مستندسازی (documentation) گفته می‏شود. مستندسازی یکی از راه‏های انتقال دانش است و اگر کاری انجام شود ولی مستند نشود به منزلۀ انجام نشدن آن است(1). Abdelhak (2007)، Quinn و Gordon (2010) و Staltari و همکاران (2010) مستندسازي خوب را موجب دسترسي آسان به نتايج ارزيابي‏ها، هماهنگی و ایجاد فرهنگ مشاوره، جلوگیری از اشتباهات و کسورات بیمارستانی دانسته و آن را ابزار آموزشي، پژوهشي، قانونی و ارزشيابي كلينيك‏ها معرفی می‏کنند(2و3). امروزه شنوايي‏شناسان در حال حرکت به سمت خدمات مبتني بر شواهد و پيامدگرا هستند


و نحوۀ مستندسازي ایشان نيز بايد بیشتر روي بيمار تمركز يابد تا آزمون‏هاي انجام شده(4). علم در بررسی هر موضوعی علاوه بر توصیف ویژگی‏های آن، باید به علل ایجادکنندۀ آن نیز بپردازد(5) و از نظر Beck (2009) کلید تشخیص افتراقی درست، تاریخچه‏گیری خوب به کمک فرم‏های مناسب و معاینۀ فیزیکی کامل با اطلاع از علائم هشداردهندۀ موقعیت‏های خطرناک یا قابل درمان (کم‏شنوایی ناگهانی، درد، خونریزی و ترشحات گوش، کم‏شنوایی یا وزوز یک‏طرفه، کم‏شنوایی انتقالی و سرگیجه) است و بیمار باید به پزشک ارجاع شود(6). Vogel و همکاران (2007) با بررسی 35 فرم کلینیک‏های مختلف، اجزای مشترک آنها را اطلاعات دموگرافیک/سرصفحه، تاریخچه، نتایج ارزیابی‏ها، پیشنهادها و اطلاعات تکنیکی معرفی کردند(7). انجمن گفتار و زبان و شنوایی آمریکا (American Speech-language Hearing Association: ASHA) (2006) عناصر ضروری براي مستندسازي خدمات شنوايي‏شناسي برای بازپرداخت شركت‏هاي بيمه‏ای را در شش گروه شامل تاريخ، امضا، تاريخچه، اقدامات انجام شده، ارزيابي‏هاي كلينيكي و پيشنهادها طبقه‏بندی می‏کند(1). در استانداردهای مؤسسۀ استانداردهای ملی آمریکا (American National Standards Institute: ANSI) (1996) ذکر شده  است که عناصر نام، سن، جنس، محل انجام آزمایش، شمارۀ پرونده، ساعت و تاریخ آزمایش، نام آزمونگر، نوع ادیومتر، شمارۀ سریال و نام شرکت سازندۀ آن باید روی فرم ثبت شود(7). انجمن اتولارينگولوژيست‏ها و جامعۀ شنوایی‏شناسی بريتانيا (1976) با تعیین كميته‏اي، فرم‏هاي گرافيكي نتايج آزمون‏هاي شنوايي، فرم ثبت نتایج اديومتری تن خالص، گفتار و آزمایش موازنۀ بلندی متناوب دوگوشی را استاندارد كردند(8). طبقه‏بندی بین‏المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت (The International Classification of Functioning, Disability and Health: ICF) که توسط سازمان جهانی بهداشت (2001) براساس مدل زیستی‏ـ‏روانی‏ـ‏اجتماعی تهیه شده، یک چارچوب پذیرفته شدۀ جهانی برای توصیف جامعی از وضعیت‏های سلامتی یا مرتبط با سلامتی فرد است(9). Stephens و همکاران (2001) عناصر ICF در زمینه کم‏شنوایی را مشخصات فردی (جنس، سن، نژاد، شغل، سبک زندگی، تحصیلات، زمینه اجتماعی، علایق و تناسب)، اختلالات عملکردی بدن (شنوایی، خواب، تمایز صداها، عملکرد دهلیزی تعادل، وزوز، خارش گوش، گرفتگی و فشار در گوش، صداترسی (phonophobia) و درد گوش)، محدودیت در مشارکت‏ها (شنیدن، دریافت پیام‏های گفتاری، تولید گفتار، محاورات، راه رفتن، خرید کردن، مراقبت از دیگران، ارتباطات بین فردی، زندگی اجتماعی و تحصیل)، محدودیت در فعالیت‏ها (مکالمات تلفنی، تولید گفتار، شنیدن، محاورات، مواجهه با استرس) و عوامل محیطی (تکنولوژی و وسایل کمکی برای ارتباطات، صدا، خانواده، دوستان، همکاران و نگرش‏های فردی اعضای خانواده و سایرین) معرفی کردند(10).

Liu و همکاران (2010) بیان می‏کند که استفاده از نرم‏افزارهای پرونده‏نویسی در افزایش کیفیت خدمات تأثیر دارد(11) و پرداختن به مسئلۀ کم‏شنوایی در پروندۀ الکترونیک اهمیت دارد تا پزشک در برقراری ارتباط با بیمار به آن توجه کند(12). با اين وجود در ايران به‏دليل كاستي‏هاي موجود در زمينۀ مديريت اطلاعات، حركت استانداردسازي در راستاي ايجاد پروندۀ الكترونيك سلامت ضروري است. هم اکنون کلینیک‏های شنوایی‏شناسی از فرم‏های متفاوتی استفاده می‏کنند که در برخی به ذکر اطلاعات دموگرافیک و نتایج ارزیابی‏ها بسنده شده است. بنابراین ضرورت دارد که حداقل مجموعه داده‏ها (minimum data set) در پروندۀ شنوایی‏شناسی مشخص شوند. سیستم اطلاعات بیمارستانی نیز در ایران رو به گسترش است و اولين مرحله در این مسیر، استانداردسازی عناصر آن است. با این توصیف، پژوهشگران بر آن شدند تا حداقل عناصر ضروری در پروندۀ شنوایی‏شناسی را تعیین نموده و الگویی ارائه دهند.

 

روش بررسي

در يك پژوهش كاربردي از نوع مطالعات توصيفي‏ـ‏تطبیقی که در سال‏های 1389-1388 و به روش دلفی انجام شد، با


استفاده از فرم‏هاي تاریخچه‏گیری و پرونده‏های شنوایی‏شناسی دانشگاه‏های علوم پزشکی (شهید بهشتی، ایران و تهران)، بیمارستان‏های موجود در كشور و فرم‏های تاریخچه‏گیری خارجی مانند فرم‏های تاریخچه‏گیری شنوایی Florida State University (شامل اطلاعات دموگرافیک، شمارۀ پرونده، علت مراجعه، زمان و مکان و نتیجۀ آزمایش‏های قبلی، تاریخچۀ شنوایی، خانوادگی، پزشکی و حضور در سروصدا)، United Rehabilitation Services (شامل اطلاعات دموگرافیک، تاریخچۀ تولد، عوامل خطرزا، تاریخچۀ پزشکی و ادیولوژیک)، Brigham Young University (شامل اطلاعات هویتی، تاریخچۀ اختلال و سلامتی)، Blue Ridge Speech & Hearing Center (شامل اطلاعات دموگرافیک، بیان مشکل، تاریخچه‏های پزشکی (مصرف دارو و ابتلا به بیماری‏ها)، بارداری و تولد، رشدی، گفتار و زبان، خانوادگی و آموزشی)، فرم گزارش شنوایی‏شناسی تشخیص و مداخلۀ به‏هنگام شنوایی Connecticut Department of Public Health (اطلاعات دموگرافیک، نتایج آزمایش‏های تشخیصی، عوامل خطرزا، پیشنهادات شنوایی‏شناس، نام آزمایشگر و مرکز)، پرسش‏نامۀ تاریخچه‏گیری تولد تا شش سالگی Alaska Speech and Hearing Clinic (اطلاعات عمومی، اطلاعات مربوط به رشد گفتار و زبان) و عناصر معرفی شده توسط ASHA که در مقدمه به آنها اشاره شد، چک لیست پژوهشگر ساختۀ اوليه‏اي با چهار گروه اطلاعات دموگرافیک، تاريخچۀ بيمار، ارزيابي‏ها و طرح درمان تهيه شد و با استفاده از روش دلفي به نظرسنجی گذاشته شد(13)؛ چك ليست اوليه در مرحلۀ اول در اختيار پنج نفر از اعضاي هيأت علمي و كارشناسان شنوايي‏شناسي گذاشته شد و اصلاحات كلي در عبارات و ترجمه‏ها انجام شد، سپس در مرحلۀ دوم چك ليست اصلاح شده در اختيار شنوایی‏شناسان قرار گرفت و از آنان خواسته شد تا ميزان موافقت خود را در رابطه با هر يك از عناصر، در قالب مقياس پنج گزينه‏اي ليكرت (از خيلي زياد تا خيلي كم) اعلام نمايند و يك سؤال باز در انتها قرار داده شد تا عناصر پيشنهادي و نظرات خود را بنويسند. چك ليست به شيوه‏هاي پست سفارشي، پست الكترونيك و يا حضوري به كليۀ اعضاء هیئت علمی رشته شنوايي‏شناسي دانشگاه‏های کشور ارسال شد و همچنین به نمونۀ سهمیه‏ای تعیین شده از كارشناسان شنوایی‏شناسی عضو سازمان نظام پزشکی ارسال شد. کارشناسانی که مورد نظرخواهی قرار گرفتند از بین کلیۀ شنوایی‏شناسان ایران بودند و با توجه به لیست شنوایی‏شناسان اخذ شده از سازمان نظام پزشکی کشور انتخاب شدند. با توجه به محدود بودن تعداد اعضای هیئت علمی (30 نفر) گروه‏های شنوایی‏شناسی کشور در زمان انجام پژوهش، چک لیست برای همه ارسال شد. اما به‏دلیل تعداد بالای کارشناسان شنوایی‏شناسی (1097 نفر)، چک لیست به 20 درصد ایشان ارسال شد (220 نفر). پاسخ‏های دریافتی از چک لیست‏های ارسال شده، 17پاسخ از اعضای هیئت علمی (حدود 50 درصد) و 110 نفر از کارشناسان (10 درصد) بود که جمعاً 127 چک لیست برگردانده شد. بنابراین نسبت کل پاسخ‏های دریافتی از چک لیست‏های ارسالی 50 درصد است. پس از ارسال سه يادآور سعي شد حداكثر پرسش‏نامه‏ها جمع‏آوري شوند.

تصميم‏گيري در مورد سؤالات چك ليست این‏گونه بود؛ اگر 75 درصد يا بيشتر پاسخ‏دهندگان گزينه خيلي زياد و زياد را براي سؤالي انتخاب كرده بودند، آن عنصر به‏عنوان عنصر اصلي در پرونده در نظر گرفته شد. اگر 50 تا 75 درصد افراد گزينه خيلي زياد و زياد را براي سؤالي انتخاب کرده بودند، آن عنصر به‏عنوان عنصر پيشنهادي در پرونده مطرح شد. اگر كمتر از 50 درصد پاسخ‏دهندگان گزينۀ خيلي زياد و زياد را براي عنصري انتخاب كرده بودند، آن عنصر از پرونده حذف شد. پس از تعيين الگوي محتواي پروندۀ شنوايي‏شناسي، الگوي كاربردي نيز تهيه و براي بازبيني نهايي به ده شنوایی‏شناس (شامل دو عضو هیئت علمی و هشت کارشناس که در مرحلۀ قبل نیز مشارکت داشتند و تمایل به ادامۀ مشارکت در این نظرسنجی داشتند)، یک کارشناس مدارک پزشکی و یک متخصص گوش و حلق و بینی عضو هیأت علمی دانشگاه ارائه شد تا بازبینی شود. در اين الگو پاسخ‏هاي ممكن براي هر سؤال نوشته شد تا شنوايي‏شناس بتواند با تيك زدن جلوی آن با سرعت بيشتري فرم را تكميل كند. از يك


شنوايي‏شناسِ مشغول به گذراندنِ طرح در يك بيمارستان آموزشي درماني نيز خواسته شد كه از اين پرونده برای ثبت اطلاعات 20 بيمار خود استفاده كند و نتايج را اعلام نمايد.

برای آنالیز داده‏ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد و جدول فراوانی) و از آزمون‏های کای اسکوئر و دقیق فیشر، برای مقایسۀ نظرات اعضای هیئت علمی و کارشناسان شنوایی‏شناسی استفاده شد. پردازش داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS نسخۀ 13صورت پذیرفت. سطح معنی داری آماری 05/0 منظور گردید.

 

يافته‏ها

کل چک لیست‏های دریافتی 127 مورد بود که 17عضو هيئت علمي و 110 كارشناس به پرسش‏نامه‏ها پاسخ داده بودند. تحصیلات 94 نفر (74%) از پاسخ‏دهندگان کارشناسی، 30 نفر (6/23%) کارشناسی ارشد و سه نفر (4/2%) دانشجوی دکتری شنوایی‏شناسی بود. 37 نفر از آنها (8/29%) در بخش خصوصي، 44 نفر (7/35%) در بخش دولتي و 42 نفر (5/34%) در هر دو بخش مشغول به فعاليت بودند. مدت سابقه کار این افراد بین صفر تا سی سال عنوان شده بود. ميانگين سابقۀ كار این افراد 53/10 سال با انحراف معیار 54/6 بود. از 51 عنصري كه به نظرسنجي گذاشته شده بود 37 عنصر با موافقت بيش از 75 درصد، نه عنصر با موافقت 50 تا 75 درصد و پنج عنصر با موافقت كمتر از 50 درصد مواجه شد. از آزمون کای اسکوئر و آزمون دقیق فیشر برای بررسی اختلاف نظرات اعضای هیئت علمی و کارشناسان شنوایی‏شناسی استفاده شد. در مورد اهمیت وجود 50 مورد از عناصر، اختلاف معنی‏داری بین پاسخ‏های این دو گروه وجود نداشت (05/0p>) و فقط در مورد عنصر جنس، اختلاف وجود داشت(018/0p=) و اعضای هیئت علمی اهمیت وجود این عنصر را بیشتر از کارشناسان تعیین کرده بودند.

عناصر اصلي و پيشنهادي در قالب الگوي محتواي پروندۀ شنواييشناسي در پیوست 1 ارائه شدند. عناصري كه كمتر از 50 درصد رأي آورده بودند و از الگوی محتوای پرونده حذف شدند عبارت بودند از: سابقۀ مشاورۀ پزشكي، وضعيت تأهل، نوع بيمه، نام پدر و كد ملي. سپس الگوي كاربردي نیز تهیه شد و عناصر اطلاعاتی و نمودار ادیوگرام و بخش نتایج ادیومتری گفتاری، آزمون‏های دیاپازونی، تمپانومتری، نتایج اتوسکپی و نام دستگاه‏های مورد استفاده نیز به آن اضافه شد و دوباره توسط تعدادی از کارشناسان بازبيني و اصلاحات نهايي انجام شد و با رعایت اصول طراحی فرم‏های پزشکی (داشتن سرصفحه، عنوان، زیرعنوان، دستورالعمل، حاشیه، پایان و عبارت صفحه از صفحه) به شيوۀ اجماع نظرات الگوي كاربردي پروندۀ شنوايي‏شناسي (پیوست 2) نيز تهيه شد. در این الگو از تصویر ادیوگرامی که توسط ANSI (1996) به‏عنوان ادیوگرام استاندارد معرفی شده بود استفاده شد(7). به کمک کتاب‏ها، مجلات علمی، فرهنگ‏نامه‏ها و منابع معتبر اینترنتی دستورالعمل تکمیل فرم نیز تدوین شد. از شنوايي‏شناسان خواسته شده بود كه ميزان تأثير وجود اطلاعات شنوايي‏شناسي در پروندۀ بيمار در فرايند مراقبت از بيمار را تعيين كنند كه 89 نفر (1/70%) اين تأثير را خيلي زياد، 26 نفر (5/20%) زياد و 12 نفر (4/9%) تأثير آن را متوسط تعيين كرده بودند. ميانگين زمان لازم براي پركردن اين پرونده (ثبت نتایج تاریخچه‏گیری و آزمایش‏ها) كه توسط شنوايي‏شناس يك بيمارستان آموزشي براي 20 بيمار تكميل شده بود نه دقيقه اعلام شد.

 

بحث

حداقل عناصر اطلاعاتي پروندۀ شنوايي‏شناسي (پیوست 1)، برای استفاده در سیستم اطلاعات بیمارستانی و پروندۀ الکترونیک، و الگوي كاربردي معرفی شده (پیوست 2) برای استفاده در كلينيك‏هايي كه به‏صورت كاغذي پرونده‏نويسي مي‏كنند مناسب هستند. بخش تاریخچه‏گیری این فرم فرصتی برای شنوایی‏شناس و دانشجویان این رشته ایجاد می‏کند تا به تشخیص درست نزدیک شوند و همان طور که Beck تاریخچه‏گیری درست را کلید تشخیص دقیق می‏دانست(6)، این فرم ابزاری در راستای این هدف خواهد بود. در این نظرسنجی اغلب شنوایی‏شناسان تأثیر


پرونده‏نویسی برای بیمار را در فرایند خدمت رسانی بسیار بالا ارزیابی کرده بودند که نشانگر آگاهی بالای شنوایی‏شناسان ایرانی نسبت به اهمیت و ارزش اطلاعات برای خدمات بهتر به بیمار است. با توجه به اینکه اختلاف معنی‏داری بین نظرات اعضای هیئت علمی شنوایی‏شناسی و کارشناسان شاغل در این رشته در مورد اهمیت عناصرِ مختلف در پرونده وجود نداشت، مشخص می‏شود که اکثر شنوایی‏شناسان با ضرورت وجود این عناصر در فرم‏های شنوایی‏شناسی موافقت دارند.

با اينكه عنصر كد ملي تنها 2/14 درصد رأي آورده بود و نبايد به‏عنوان عنصر اصلي مطرح مي‏شد، با توجه به نامۀ شمارۀ 92478/5/الف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي جمهوري اسلامي ايران در تاريخ 11/3/1389 مبني بر لزوم ثبت كد ملي شهروندان به همراه ساير مشخصات هويتي افراد در پرونده‏هاي پزشكي و بهداشتي و سيستم‏هاي اطلاعاتي مراكز بهداشتي و درماني به‏صورتي كه پروندۀ هر فرد از طريق كد ملي وي قابل بازيابي باشد، اين عنصر در قسمت عناصر اصلي پرونده گنجانده شد. همان‏گونه که Vogel و همکاران (2007) پس از بررسی فرم‏های متعدد، در پژوهش خود عناصر تاریخ تولد، تاریخ معاینه و منبع ارجاع را ضروری دانسته بودند، این عناصر در الگوی ایران نیز در گروه عناصر اصلی قرار گرفت. Vogel پیشنهاد کرده بود که برای نمودار ادیوگرام از یکی از دو استاندارد ASHA یا ANSI استفاده شود و عناصر نام و آرم سازمان و محلی برای امضای آزمونگر، روی فرم پروندۀ شنوایی‏شناسی ثبت شود و هر مؤسسه برای تهیۀ پروندۀ شنوایی‏شناسی به چهار جنبه توجه کند: افراد مورد آزمون در آن مرکز، آزمون‏هایی که در آن مؤسسه به‏طور معمول انجام می‏شود، کسانی که فرم ادیوگرام را خواهد خواند (پزشک، پرستار، شنوایی‏شناس و غیره) و ظاهر مناسب فرم(7) که نمودار ادیوگرام این الگو نیز مطابق با استاندارد ANSI سال 1996 بوده و محلی برای درج نام و آرم سازمان در الگوی کاربردی معرفی شده، قرار داده شد. در پژوهشVogel  مشخص شد که 60 درصد فرم‏های ادیوگرام بررسی شده، بخش نتایج اتوسکپی را که یک جنبۀ مهم از ارزشیابی‏های شنوایی‏شناسی است، ندارند. در حالی که در الگوی این پژوهش محلی برای درج نتایج اتوسکپی گوش راست و چپ به‏صورت جداگانه با عنوان Otoscopic Exam مشخص شده است، زیرا 103 نفر (1/81%) از شنوایی‏شناسانِ پاسخ‏دهنده به پرسش‏نامه، اهمیت این بخش را خیلی زیاد و زیاد اعلام کرده بودند.

در قسمت تاريخچه، الگوي حاضر نيز همانند عناصر پیشنهادی ASHA (2006) شكايت اصلي بيمار، علايم و نشانه‏ها و منبع ارجاع، جزء عناصر اصلي قرار گرفته‏اند(1) ولی در الگوی کاربردی، تاریخچه در چهار گروه تاریخچۀ شنوایی، پزشکی، پزشکی در کودکی و توانبخشی دسته‏بندی شد در حالی که ASHA این بخش را در سه گروه تاریخچۀ پزشکی، اجتماعی و خانوادگی طبقه‏بندی می‏کند. در بخش اقدامات انجام شده، در الگوي ايران نيز محلي براي درج نتايج آزمون‏های تشخيصي در نظر گرفته شده است. در بخش پيشنهادات هم در الگوي ايران مشابه ASHA پيشنهاد پيگيري و ارجاع به ساير متخصصان آورده شده است. همچنین تاریخ و امضاء نیز همانند ASHA عنصر اصلی شناخته شده‏اند، البته ASHA این عناصر را برای مستندسازی خدمات شنوایی‏شناسی برای بازپرداخت بیمه‏ها ضروری می‏داند، در حالی که عنصر اطلاعاتی نوع بیمه در این پژوهش با 4/35 درصد موافقت، از الگوی پروندۀ شنوایی‏شناسی حذف شد. به نظر می‏رسد به‏دليل تحت پوشش قرار نگرفتن خدمات شنوايي‏شناسي در اغلب سازمان‏هاي بيمه‏ای ايران و به‏ويژه براي بخش خصوصي، شنوایی‏شناسان ایران با وجود این عنصر در حال حاضر موافقت نکرده‏اند.

در مقایسه با عناصری که ANSI (2007) برای درج روی فرم ادیوگرام ضروری شناخته است(7)، عنصر نام، سن، جنس، تاریخ آزمایش، نام آزمایشگر و نوع ادیومتر در الگوی کاربردی ارائه شده وجود دارد، ولی عناصر شمارۀ سریال ادیومتر و شرکت سازندۀ آن، و ساعت آزمایش در این الگو وجود ندارد، زیرا ثبت این موارد در ایران متداول نیست و در مرحلۀ اول از چک لیست حذف شد و تنها محلی برای نوشتن مدل ادیومتر و تمپانومتر روی الگوی کاربردی مشخص شده است. در مقایسه با استاندارد بریتانیا در


مورد عناصر ضروری در فرم ادیوگرام(8)، الگوی ایران شمارۀ سریال ادیومتر را ندارد و شمارۀ پرونده نیز جزء عناصر پیشنهادی شده است.

عناصری که Stephens (2001) از بین ICF در زمینۀ کم‏شنوایی معرفی کرده بود(10)، عناصر سن، شغل، شنوایی، وزوز و سرگیجه (تعادل)، در گروه عناصر اصلی و عناصر گرفتگی گوش، درد، جنس، دشواری در صحبت با تلفن، در گروه عناصر پیشنهادی قرار گرفتند و عناصری نظیر نژاد، زمینۀ اجتماعی، علایق و خواب در مرحلۀ اول نظرسنجی از الگو حذف شدند. الگوی حاضر برای تکمیل به‏طور میانگین به نه دقیقه وقت نیاز دارد که با توجه به ارزش تشخیصی که ایجاد می‏کند وقت زیادی نیست.

در مرحلۀ دوم نظرسنجی برخی شنوایی‏شناسان پیشنهاداتی مبنی بر ارائۀ دو الگوی جداگانه برای کودکان و بزرگسالان یا افزودن سؤالات تخصصی سرگيجه و وزوز گوش ارائه کرده بودند. در حقیقت عناصر اصلی مطرح شده در این پژوهش، حداقل عناصر هر پروندۀ شنوایی‏شناسی هستند و مطلوب‏تر است که در صورت تمایل، هر سازمان یا کلینیک عناصر بیشتری نیز به این پرونده اضافه کند. هر مرکز مراقبت بهداشتی مسئول تهیۀ فرم‏های مناسب با نیازهای خود است(14). در صورتی که پروندۀ جداگانه‏ای برای کودکان طراحی شود، می‏توان علاوه بر عناصر این الگو از عناصر تاریخچۀ رشد حسی حرکتی، رشد گفتار و زبان، رفتارهای شنوایی و غیره نیز استفاده کرد. در این زمینه می‏توان به چک لیست غربالگری رشدی American Academy of Pediatrics اشاره کرد که سؤالاتی مربوط به یک ماهگی تا پنج سالگی کودک در آن گنجانده شده است و دربارۀ نشانه‏های اختصاصی (landmark) هر سنی، سؤال بسته‏ًای با پاسخ بلی/خیر در آن وجود دارد(15). پيشنهاد مي‏شود پرسش‏نامه‏های متعددی که در خصوص ارزیابی سرگیجه و وزوز گوش یا معلولیت ناشی از کم‏شنوایی وجود دارد ترجمه و روان‏سنجي شوند تا اگر بيماري به این مشکلات مبتلا بود اين پرسش‏نامه‏ها هم برای ارزيابي بيمار تكميل شده و به پرونده الصاق شوند، ولي گنجاندن تمامي آن سؤالات در فرم استاندارد ضروري به‏ نظر نمي‏رسد. در حقیقت مي‏توان گفت نقش استانداردها در تحقق كيفيت، مانند گوه‌اي است كه از سقوط گوي كيفيت به پايين جلوگيري مي‌كند و مطرح‏کنندۀ حداقل‏هاست نه بهترین‏ها.

 

نتيجه‏گيري

عناصر اطلاعاتی معرفی شده در پیوست 1 شامل اطلاعات دموگرافیک، تاریخچه، ارزیابی و طرح درمان، الگوی مناسبی برای درج در سیستم اطلاعات بیمارستانی و پرونده‏های الکترونیک؛ و الگوی کاربردی معرفی شده در پیوست 2، الگوی مناسبی برای استفاده در کلینیک‏های شنوایی‏شناسی است که به‏صورت کاغذی پرونده‏نویسی می‏کنند. با توجه به اینکه الگوی حاضر با نظرسنجی از شنوایی‏شناسان ایران تهیه شده است، امید است از مقبولیت بالایی بین ایشان برخوردار شود و بتواند ابزار مناسبی برای گسترش فرهنگ پرونده‏نویسی در بین شنوایی‏شناسان باشد. پيشنهاد مي‏شود اين فرم پس از مدتی کاربرد، مجدداً بررسي و بازنگري شود.

 

سپاسگزاري

این مقاله از پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد رشته مدیریت توانبخشی استخراج شده است و به‏عنوان طرح تحقیقاتی شمارۀ 89059-u توسط معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مصوب و تأمین اعتبار شده است. از این معاونت و سرکار خانم مرضيه اميري و جناب آقای مجتبی توکلی اعضای محترم هیأت علمی گروه شنوایی‏شناسی اهواز كه در تهیۀ الگو ما را ياري کردند و كليۀ اعضاي هيأت علمي و كارشناسان شنوايي‏شناسي محترم كه با پاسخ به پرسش‏نامه‏ها همراه ما بودند، تشكر می‏شود.

 


REFERENCES


1.             Fifer R. Documentation requirement related to
reimbursement for audiology services. The
ASHA leader. 2006; Sep 5.

2.             Quinn L, Gordon J. Documentation for rehabilitation: A guide to clinical decision making. 2nd ed. Maryland Heights: Saunders Elsevier; 2010.

3.             Staltari CF, Baft-Neff A, Marra LJ, Rentschler GJ. Supervision: formative feedback for clinical documentation in a university speech-language pathology program. Admin Supervis. 2010;20(3):117-23.

4.             Hosford-Dunn H, Roser R, Valente M. Audiology practice management. 2nd ed. New Yourk: Thieme Medical Publishers; 2008.

5.             Haresabadi F, Puladi S, Mahmoudi Bakhtiyari B, Kamali M. Effect evaluation of utterance length on speech dysfluency in stuttering and nonstuttering Persian-speaker children. Audiol. 2010;19(1):86-93. Persian.

6.             Beck D. Case history. In: Katz J, editor. Handbook of clinical audiology. 6th ed. Philadelphia: Lippincott William & Wilkins; 2009. p. 116-22.

7.             Vogel DA, McCarthy PA, Bratt G, Brewer C. The clinical audiogram: its history and current use. Commun Disord Rev. 2007;1(2):81-94.

8.             Standard forms for results of audiometry: British society of audiology. Clin Otolaryngol Allied Sci. 1976;1(1):91-5.

9.             Danermark B, Cieza A, Gangé JP, Gimigliano
F, Granberg S, Hickson L, et al. International classification of functioning, disability, and health core sets for hearing loss: a discussion paper and invitation. Int J Audiol. 2010;49(4):256-62.

10.         Stephens D, Gianopoulos I, Kerr P. Determination and classification of the problems experienced by hearing-impaired elderly people. Audiology. 2001;40(6):294-300.

11.         Liu D, Castle NG, Diesel J. Does use of advanced information technology in commercial minimum data set systems improve quality of nursing home care? Am J Med Qual. 2010;25(2):116-27.

12.         Halpin CF, Iezzoni LI, Rauch S. Medical record documentation of patients' hearing loss by physicians. J Gen Intern Med. 2009;24(4):517-9.

13.         Okoli C, Pawlowski SD. The delphi method as a research tool: an example, design considerations and applications. Inf Manage. 2004;42(1):15-29.

14.         Huffman EK. Health information management. 10th ed. Illinois: Physicians Record Company; 1994.

15.         Northern J, Downs M. Hearing in children. 5th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2002.



پیوست 1ـ حداقل عناصر اطلاعاتی پرونده شنوایی‏شناسی

 

عناصر اصلی

اطلاعات دموگرافيك

نام و نام خانوادگي

تاریخ معاینه

تاریخ تولد

شغل

کد ملی

منبع ارجاع

آدرس و تلفن

 

تاریخچه بیمار

علت مراجعه

وزوز گوش

سابقه انجام شنوايي‏سنجي (زمان، مكان و نتيجه)

سابقه صدمه به گوش

وجود كم‏شنوايي

سابقه ضربه به سر

زمان شروع كم‏شنوایی

سابقه پارگي پرده صماخ

پیشرفت

سرگيجه

سابقه عفونت گوش

سابقه مصرف دارو

سابقه كم‏شنوايي در خانواده

مواجهه با سروصدا

سابقه جراحي گوش

استفاده از سمعك

تاریخچه کودکان

سابقه تب شديد

سابقه بستري در بيمارستان

سابقه تشنج

نسبت فامیلی والدین

شكاف كام يا لب

سابقه دريافت آنتي بيوتيك وريدي، شيمي‏درماني يا پرتودرماني

ارزیابی

وضعيت ارتباطي هنگام مصاحبه با فرد

ثبت ميزان و نوع كم‏شنوایی

ثبت نتيجه اتوسكوپی

تشخيص اديولوژيک

ثبت نتايج تست‏هاي شنوايي‏سنجي

 

طرح درمان

پيشنهاد به بيمار جهت پرهيز از حضور در محیط پرسر و صدا يا استفاده از محافظ صوت

پيشنهاد به بيمار جهت انجام مجدد آزمون‏هاي شنوايي درآینده

پيشنهاد استفاده از سمعك به بيمار و ثبت نوع سمعك پيشنهادي

ارجاع به پزشك، گفتاردرمانگر يا ساير متخصصان

مهر و امضاي كارشناس شنوايي‏شناسي

عناصر پیشنهادی

جنس

احساس فشار يا كيپي در گوش

شماره پرونده

سابقه گوش درد

نام ونسبت فرد همراه (در مورد کودک)

سابقه مشكلات ماستوئيد

زياد كردن بيش از حد صداي تلويزيون

دشواري در صحبت با تلفن

ابتلا به بيماري‏هاي ديگر (ديابت، فشار خون بالا، بيماري‏هاي قلبي وكليوي، عفونت‏ها)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Speech Audiometry

 

Diapazonic Tests

 

 
تاريخچه  شنوایی

علت اصلي مراجعه:

سابقه انجام شنوايي‏سنجي    خیر     بلی :(زمان و نتيجه):

احساس کاهش شنوايي

خیر

بلی: راست چپ

زمان شروع:

وزوز گوش

 

خیر

بلی : راست چپ نوع و تناوب...

وضعيت کم‏شنوایی

پيشرونده ثابت مواج ناگهاني

سابقه مواجهه با سروصدا

خیر

بلی ....

تاریخچه پزشکی

سابقه عفونت گوش

خیر

بلی: راست چپ

مصرف داروهاي اتوتوكسيك يادارويي كه بيمار متعاقب آن احساس کاهش شنوايي كرده است: خیر بلی:.......

پارگي پرده گوش

خیر

بلی: راست چپ

جراحي گوش

خیر

بلی: راست چپ

نوع جراحی:

سرگيجه: خير بلي:     احساس چرخش محيط           چرخش فرد           احساس افتادن           سبكي سر            سياهي رفتن چشم‏ها            اختلال تعادل            بي‏وزني و مواج بودن در فضا            تهوع            ساير موارد....

در چه وضعيت‏هايي؟ شدت و خصوصيات....

سابقه ضربه به سر

خیر

بلی: ...

صدمه به گوش

خیر

بلی: راست چپ

شيمي

‏درماني، پرتودرماني

خیر

بلی: ...

سابقه ابتلا به بیماری: خير بلي: بیماری قلبي    كليوي    عفوني    ديابت سينوزيت     فشارخون بالا     آسم، آلرژي     مشكل بينايي     مشكل تيروئيد    مشكل دندانی    سرماخوردگي مزمن    ساير بيماري‏ها...

سابقه کم‏شنوایی در خانواده

خیر

بلی: نسبت...

تاريخچه پزشکی در کودکی

آپگار پايين.....   وزن پايين هنگام تولد .......    بيلي روبين بالا    نياز به تعويض خون    شكاف كام يا لب    تب شديد    تشنج    صرع    سرخك    سرخجه    اوريون    مخملك    مننژيت    آنفلوآنزا    آدنوئيديت    آدنوئيدكتومي   آبله مرغان    اختلال گفتاری    نسبت فاميلي والدين: ...             بستري در بيمارستان: علت....                                                        ساير موارد:...

مادر در دوران بارداري: فشار خون بالا     ديابت     در معرض اشعه     تب و تشنج     تصادف یا تروما     ابتلا به بيماري.........

تاریخچه توانبخشی

استفاده از سمعک نوع سمعک و مدت استفاده...         تربیت شنوایی زمان و مدت کلاس‏ها....         گفتاردرمانی         سایرموارد....

نتایج ارزيابي

تشخیص ادیولوژیک....                                                                                                                                                                         Right:

Left:

وضعيت ارتباطي هنگام مصاحبه با فرد:

                              خوب متوسط ضعيف

رفلکس اکوستیک:

راست: همان‏سویی: نرمال افزايش يافته غايب      دگرسویی: نرمال افزايش يافته غايب

چپ: همان‏سویی: نرمال افزايش يافته غايب         دگرسویی: نرمال افزايش يافته غايب

پيشنهادات شنوايي‏شناس

اجتناب از حضور در محیط پر سروصدا    استفاده از محافظ صوت    انجام مجدد آزمون‏هاي شنوايي در آينده زمان.......

سمعك : نوع ...                                                         ساير موارد........

مراجعه به: پزشك       آسیب شناس گفتار وزبان       متخصص گوش و حلق و بيني       متخصص مغز و اعصاب        ساير متخصصان.......

آزمايشگر:                                             مهر و امضاء شنوايي شناس:

صفحه2 از 2