Research Article
The relationship of expressive language development and social skills in 4-6-year-old Persian-speaking children
Maryam Vahab1, Sima Shahim2, Mohammad Majid Oryadizanjani3, Salime Jafari1, Maryam Faham1
1- Department of Speech therapy, School of Rehabilitation Sciences, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
2- Department of Exceptional Children, School of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
3- Department of Speech therapy, University of Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
Received: 17 June 2012, accepted: 24 September 2012
Abstract
Background and Aim: Social interaction plays an essential role in acquisition of speech and language as one of the most important developmental factors. The recent studies indicated that language abilities have a close relationship to social skills. The aim of this study was to determine the relationship of development of expressive language and dimensions of social skills in 4-6-years-old Persian-speaking children.
Methods: In this study, 123 normal Persian-speaking 4-6-year-old children (76 boys and 47 girls) who had all the specific criteria for normality were randomly selected from several preschools in Shiraz, Iran. During the first stage of testing, test of language development (TOLD) was administered to investigate language development of participants; later, the social skills rating system (SSRS) including the teachers’ and parents’ forms were completed by the parents and teachers of participants. The data were analyzed using Pearson’s correlation coefficients.
Results: The correlations between expressive language and dimensions of social skills were significant (p<0.001), but teachers’ form had a greater correlation with language development (p=0.031). Besides, Pearson’s correlations between teachers’ and parents’ forms was not significant (p=0.27).
Conclusion: According to our results, expressive language develops along with social skills development. On the other hand, these results are based on the differences between home and educational environment in social skills achievements of children. These findings are to be considered to provide crucial training in both environments for the children to improve the development of their expressive language.
Keywords: Expressive language, social skills, children, Persian-speaking
مقاله پژوهشی
رابطۀ رشد زبان بیانی و مهارتهای اجتماعی در کودکان 4 تا 6 سالۀ فارسیزبان
مریم وهاب1، سیما شهیم2، محمدمجید اوریادی زنجانی3، سلیمه جعفری1، مریم فهام1
1ـ گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
2ـ گروه کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3ـ گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده
زمینه و هدف: اکتساب گفتار و زبان یکی از مهمترین مؤلفههای رشد است که تعامل اجتماعی نقش بنیادی را در این فرایند ایفا میکند. تحقیقات اخیر نشان داده است که تواناییهای زبانی کودک ارتباط نزدیکی با مهارت اجتماعی وی دارد. هدف از این پژوهش بررسی وجود ارتباط بین رشد زبان بیانی و ابعاد مهارتهای اجتماعی در کودکان چهار تا شش سالۀ فارسیزبان بود.
روش بررسی: در این پژوهش، 123کودک 6-4 ساله 76 پسر و 47 دختر که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، از بین کلیه مهدکودکهای شیراز، انتخاب شدند. انتخاب مهدکودکها براساس نمونهگیری خوشهای صورت گرفت. از این کودکان آزمون رشد زبان و مقیاس نظام درجهبندی مهارتهای اجتماعی که شامل دو فرم معلم و والدین است،گرفته شد. دادههای حاصله با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: ارتباط مثبت و معنیداری بین زبان بیانی و ابعاد مهارتهای اجتماعی مشاهده شد(001/0p<) ولی ضرایب همبستگی بین تحول زبان بیانی و ابعاد مهارتهای اجتماعی فرم والدین، ضعیفتر از فرم معلمان بود(031/0p=). همچنین، بین نظرات معلم و والدین همبستگی معنیداری وجود نداشت(27/0p=).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، رشد زبان بیانی با رشد مهارتهای اجتماعی افزایش مییابد. از طرفی در ارتباط با ضعیف بودن این رابطه از دیدگاه والدین میتوان به عدم پویایی آن و شرایط متفاوت محیط خانه و محیط آموزشی در امر تعلیم و تربیت کودکان اشاره کرد.
واژگان کلیدی: زبان بیانی، مهارت اجتماعی، کودکان، فارسیزبان
(دریافت مقاله: 28/3/91، پذیرش: 3/7/91)
مقدمه
Smith و Travis (2001) مهارتهای اجتماعی را اینگونه تعریف میکنند: رفتارهای اکتسابی جامعهپسندی که فرد را قادر میسازند تا آنگونه با دیگران تعامل کند که واکنشهای مثبت آنان را برانگیخته و از واکنشهای منفی آنها اجتناب ورزد. آنان معتقدند که پنج عامل این تعاملها را تسهیل میکنند که عبارتند از همکاری، قاطعیت، خویشتنداری، مسئولیتپذیری و همدلی. در مجموع، مهارتهای اجتماعی به خزانههای رفتار، اعمال و راهبردهایی که یک فرد در تعامل با دیگران به کار میبندد اشاره دارد(1). از طرفی، دادههای نظری نشان میدهند که بین رشد زبان و مهارتهای اجتماعی رابطۀ مستقیمی وجود دارد. نظریات گوناگونی در زمینۀ اکتساب زبان از این امر حمایت میکنند، که از آن جمله میتوان به مدل تعاملی زبان که توسط Clark (2003) ارئه شده است اشاره کرد. در این مدل فرایند اکتساب زبان شامل تعاملهای دو جانبۀ پیشرونده بین رفتارهای کودک و والدین است که تأخیر رشدی زبان، پویایی این تعاملها و تجربههای سازندۀ اجتماعی را کاهش میدهد یا برعکس(2).
Rabertsoon و Weismer (1999) خاطر نشان میکنند که همپوشانی بین رفتارهای اجتماعی و زبانی طی دوران رشد، بر رابطۀ تأخیر زبان بیانی با کمبود کفایت اجتماعی دلالت دارد(3). Horwitz و همکاران (2003) رابطۀ کفایت اجتماعی با رشد زبان را در 1189 کودک پیشدبستانی مبتلا به تأخیر بررسی کردند(4). همچنین، McCabe و Meller (2004) به بررسی بین رشد زبان و کفایت اجتماعی در کودکان چهار تا پنج سالۀ هنجار و دچار آسیب زبانی ویژه پرداختند(5). Marton و همکاران (2005) نیز به بررسی این رابطه در 19 کودک هفت تا ده سالۀ مبتلا به آسیب زبانی ویژه و 19 کودک بهنجار پرداختند(6).
یکی از موضوعاتی که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است ارتباط بین رشد زبان و مهارتهای اجتماعی در کودکان است. از آنجایی که تا کنون در این زمینه پژوهشی در سطح جامعۀ ایران در کودکان طبیعی و به زبان فارسی صورت نگرفته است و با در نظر گرفتن تأثیر بهسزایی که این بررسی در انجام مداخلههای درمانی و ملاحظات آموزشیـتربیتی کودکان پیشدبستانی دارد، شایسته است که در این باره تحقیق و مطالعه صورت پذیرد. از طرفی، این پژوهش گامی است برای پاسخگویی به پرسشهایی که همواره والدین کودکان دچار اختلال گفتار و زبان از آسیبشناسان گفتار و زبان میپرسند، که آیا قرار گرفتن کودک در یک محیط آموزشی مانند مهدکودک و تعامل با کودکان دیگر کمکی به رشد گفتار و زبان وی میکند؟ براین اساس و با توجه به اهمیت بررسی زبان در سنین طلایی زبانآموزی و ارتباط احتمالی آن با مهارتهای اجتماعی، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین رشد زبان بیانی و ابعاد مهارتهای اجتماعی در کودکان چهار تا شش سالۀ شهر شیراز در سال تحصیلی 90-89 اجرا شد.
روش بررسی
پژوهش حاضر بهصورت مقطعی انجام شد. ابتدا کودکان چهار تا شش ساله از بین کلیۀ مهدکودکهای شهر شیراز (141مهد) براساس مناطق چهارگانۀ آموزش و پرورش شهر شیراز، و از هر منطقه یک مهدکودک بهطور تصادفی از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شد و سپس از بین آنها 123 کودک (47 دختر و 76 پسر) که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.
در مرحلۀ اجرا، ابتدا با استفاده از اطلاعات موجود در پروندۀ بهداشتی و تحصیلی آزمودنیها، اطلاعات مربوط به انتخاب نمونهها (از قبیل آزمون شنوایی و هوش) استخراج و بررسی شد. سپس، براساس این اطلاعات و با استفاده از راهنماییهای مربیان، کودکان دچار نقایص گفتاری، شنوایی، هوشی و یادگیری مشخص شده و از نمونهها حذف شدند. پس از آن، اطلاعات پروندهای آزمودنیهای چهار تا شش سالهای که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند شامل نام، جنس، شغل و سطح سواد والدین ثبت شد. براساس اطلاعات بهدست آمده از پژوهشهای مشابه، در این پژوهش از دو آزمون برای سنجش رشد زبان و مهارتهای اجتماعی استفاده شد. برای بررسی رشد زبان بیانی از آزمون رشد زبان، نسخۀ اولیۀ تجدیدنظر شده (test of language development-3: TOLD-3) استفاده شد. این آزمون را Newkamer و Hamil در سال 1998 تهیه کردند. این آزمون مبتنی بر یک مدل دو بعدی است که در یک بعد آن نظامهای زبانشناختی با مؤلفههای گوشکردن، سازماندهی و صحبت کردن قرار دارد و در بعد دیگر آن مختصات زبانشناختی با مؤلفههای معنیشناسی، نحو و واجشناسی قرار دارد. آزمون حاوی نه خردهآزمون است که برای استفادۀ کودکان چهار تا هشت سال و یازده ماه شکل گرفته و توسط حسنزاده و مینایی در سال 1380 برای 1235 کودک (609 دختر و 626 پسر) در محدودۀ سنی چهار ساله تا هشت سال و یازده ماه در شهر تهران هنجاریابی شده است. در این پژوهش، زبان بیانی که شامل نظام زبانشناختی صحبت کردن با خردهآزمون واژگان شفاهی و تکمیل دستوری است، سنجیده شد. پایایی این آزمون با استفاده از روش همسانی درونی، با میانگین ضریب آلفای 89/0 بهدست آمده و با استفاده از روش آزمونـبازآزمون تعیین شده است. ضرایب همبستگی برای خردهآزمونها بهترتیبی که در بالا گفته شد 85/0 و 85/0 محاسبه شده است. روایی آن نیز با استفاده از روشهای روایی محتوا، روایی ملاک و روایی سازه مورد بررسی قرار گرفته است. ضرایب همبستگی بین چند خردهآزمون آن و آزمونهای ملاک تعیین شده است که از بین آنها میتوان به ضرایب 57/0، 71/0، 42/0، 70/0 اشاره کرد(7). برای بررسی مهارتهای اجتماعی از مقیاس نظام درجهبندی مهارتهای اجتماعی (social skill rating system: SSRS) استفاده شد. این مقیاس یکی از معتبرترین ابزارهای شناسایی مشکلات اجتماعی کودکان پیشدبستانی و دبستانی است که توسط Gersham و Oliot در سال 1990 تهیه شده است(7) و مقیاسی جامع و از لحاظ روانسنجی، دقیق است. مقیاس نظام درجهبندی مهارتهای اجتماعی مخصوص کوذکان پیشدبستانی دارای دو فرم است: فرم مربیان، شامل 30 پرسش در زمینۀ مهارت اجتماعی، و فرم والدین شامل 39 پرسش است. هر یک از پرسشها دارای پاسخهای سه امتیازی با گزینههای هرگز، بعضی اوقات و اغلب اوقات است. بخش مهارت اجتماعی مقیاس دربرگیرندۀ رفتارهایی مانند همکاری، قاطعیت و خویشتنداری است. بخش همکاری در فرم مربیان دارای 13 پرسش و در فرم والدین هشت پرسش، و بخش قاطعیت در این دو فرم بهترتیب دارای 6 و 13 پرسش و بخش خویشتنداری نیز بهترتیب دارای 14 و 18پرسش است. بخشهای یاد شده بهصورت خردهآزمون ارائه شدهاند و از جمع امتیازهای این خردهآزمونها امتیاز مهارتهای اجتماعی بهدست میآید(7). خردهآزمونهای این بخش شامل همکاری (رفتارهایی مانند اشتراک وسایل و پیروی از راهنماییها)، قاطعیت (رفتارهای آغازگر مانند بهدست آوردن اطلاعات از دیگران، معرفی خود به دیگران و پاسخ مناسب به رفتار دیگران) و خویشتنداری (رفتارهایی که در موقعیتهای دشوار ضروری هستند مانند واکنش مناسب به هنگام دست انداختن، و همچنین رفتارهایی که در موقعیت غیردشوار ضروری بهنظر میرسند مانند رعایت نوبت و کنار آمدن هنگام کشمکش) است. همچنین، یکی از مزیتهای این مقیاس این است که بیشتر پرسشهای آن، رفتارهای اجتماعی مثبت را ارزیابی میکند(8). شهیم (2005) فرم والدین و معلمان این مقیاس را روی 700 کودک پیشدبستانی (350 دختر و 350 پسر) در محدودۀ سنی 3 تا 5/6 سال در شهر شیراز هنجاریابی کرده است. پایایی آن با استفاده از چند روش محاسبه شده است، و ضریب آلفای آن برای ابعاد مختلف در فرم معلم و والدین بین 73/0 تا 90/0 متغیر است. ضریب پایایی تنصیفی، روش دیگر ارزیابی پایایی مقیاس بود که برای بخش مهارتهای اجتماعی در فرم معلم و والدین 87/0 است. برای بررسی روایی نیز از روایی سازه استفاده شد که از روایی و پایایی کافی برخوردار است. اطلاعات ارائه شده بیانگر این است که آزمونهای استفاده شده، از ویژگیهای روانسنجی بالایی برای این بررسی برخوردار هستند(8).
نحوۀ اجرا به این ترتیب بود که ابتدا با تدارک محیط مناسب و برقراری رابطۀ دوستانه با آزمودنیها، آزمون TOLD-P3 برای 123 کودک چهار تا شش ساله بهصورت انفرادی اجرا شد و برای بررسی ابعاد مهارتهای اجتماعی در فرم معلم و والدین، مقیاس SSRS برای سنجش نظرات معلمان و والدین در اختیار آنان قرار گرفت و توضیحات کافی در مورد نحوۀ پرکردن فرم و هدف هر زیرآزمون و اهداف این پژوهش، توسط آزمونگر به آنها ارائه شد. در این تحقیق نُه مربی همکاری داشتند که میانگین و انحراف معیار سابقۀ تدریس آنان بهترتیب 08/7 و 84/4 سال بود. هر مربی دربارۀ کودکان تحت آموزش خود نظر میداد و تعداد این کودکان مساوی نبود. در این پژوهش در ابتدا 20 نمونه بیشتر از حجم نمونۀ اعلام شده توسط مشاور آمار، انتخاب شد تا ریزش احتمالی نمونهها خدشهای به پژوهش وارد نکند. در نهایت 123پرسشنامه توسط مادران تکمیل شد.
لازم به ذکر است که قبل از تحلیل دادهها امتیازهای خام بهدست آمده از آزمون رشد زبان به امتیازهای تراز شده تبدیل شد و در مقیاس درجهبندی مهارت اجتماعی امتیاز خام لحاظ شد. در آزمون رشد زبان، امتیازهای خام ثبت شده از هر کودک با معادلهای سنی متناظر با توجه به امتیازهای خام در جدولهای آزمون رشد زبان ثبت میشد و پس از آن به رتبههای درصدی و امتیازهای استاندارد (که در جدولهای هنجاری آمدهاند) تبدیل میشدند. در نهایت، دادهها با کمک نرمافزار SPSS نسخۀ 17 و با آزمون ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها
یافتههای تحقیق در دو بخش توصیفی و تحلیلی ارائه میگردد. میانگین امتیاز زبان بیانی که شامل خردهآزمونهای واژگان شفاهی و تکمیل دستوری است در کودکان 32/100 بود. همچنین میانگین و انحراف معیار ابعاد مهارتهای اجتماعی فرم معلم و والدین بهترتیب 7/89 و 85/9، و 8/68 و 32/9 بهدست آمد (جدول1).
برای بررسی
گستردهتر، همبستگی بین خردهآزمون زبان بیانی و ابعاد
مقیاس نظام درجهبندی مهارت اجتماعی (فرم معلم و والدین)
بررسی شد. با توجه به آنالیز ضریب همبستگی پیرسون،
که در جدول 2 مشاهده میشود، بین زبان بیانی و
مهارتهای اجتماعی معلم همبستگی دیده شد(01/0p<) همچنین بین زبان بیانی و
مهارتهای اجتماعی والدین(05/0p<)
همبستگی وجود داشت که نسبت به فرم معلم ضعیفتر بود. همانگونه که در
جدول دیده میشود، همبستگی مثبت معنیدار بین زبان
بیانی و مهارتهای اجتماعی (فرم معلم) وجود داشت که در
سطح کمتر از 01/0 معنیدار بود. همچنین بین زبان
بیانی و مهارتهای اجتماعی (فرم والدین) در سطح
کمتر از 05/0 رابطۀ معنیدار وجود داشت.
نتایج نشان داد که
بین امتیازهای خردهآزمون واژگان شفاهی و هیچ
یک از امتیازهای زیرآزمونهای مقیاس نظام
درجهبندی مهارتهای اجتماعی فرم والدین همبستگی معنیداری
ندارد. در حالی که همین خردهآزمون با امتیاز زیرآزمون
مهارت اجتماعی فرم معلم در سطح کمتر از 01/0 همبستگی معنیدار
داشت. خردهآزمون تکمیل دستوری تنها با امتیاز زیرآزمون
خویشتنداری (فرم والدین) در سطح کمتر از 05/0 ارتباط
معنیداری داشت و با سایر زیرآزمونها همبستگی
دیده نشد.
خردهآزمون تکمیل دستوری با کلیۀ امتیازهای زیرآزمون مهارت اجتماعی (فرم معلم) در سطح کمتر از 01/0 همبستگی معنیدار داشت. همچنین، امتیاز زبان بیانی از دیدگاه معلم با تمام امتیازهای زیرآزمونهای مهارت اجتماعی در سطح کمتر از 01/0 همبستگی معنیدار داشت. در کل، همبستگی مثبت معنیداری بین ابعاد مهارتهای اجتماعی با ابعاد زبان بیانی وجود داشت؛ یعنی با افزایش امتیاز یکی، امتیاز دیگری نیز افزایش مییافت. در مقابل، در بررسی فرم والدین با زبان بیانی، دیده شد که در این بخش تنها با امتیازهای قاطعیت و خویشتنداری (فرم والدین) در سطح کمتر از 05/0 همبستگی معنیدار وجود دارد. همانطور که مشاهده میشود رابطۀ این دو عامل از دیدگاه معلمان بسیار قویتر از والدین است.
بحث
براساس نظریههای رفتاری آنچه باعث افزایش دامنه و رشد زبانی کودکان پیشدبستانی و پایۀ اول دبستان میشود علاوه بر خانواده، محیط مدرسه، معلمان و همکلاسیهاست که زمینه یادگیری کودک را فراهم میکنند و کودک با مشاهده، سرمشقگیری و تقلید از رفتار کلامی آنها به رشد گفتار و زبان خود کمک میکند. کودکان در این مقطع سنی اطلاعات زیادی را از طریق شنیداری کسب میکنند، و همزمان با آن، مهارتهای گفتاری، خواندن و نوشتن نیز در آنها به سرعت رشد میکند. با وجود تأکید نظریهپردازان شناختی بر وجود استعدادهای شناختی خاص برای رشد زبان، آنها همچنین به اهمیت غیرقابل انکار تأثیر محیط در یادگیری زبان نیز اشاره دارند و برقراری ارتباط اجتماعی را یکی از کارکردهای زبان میدانند. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که رشد زبان بیانی رابطهای مثبت و معنیدار با امتیاز کل مهارتهای اجتماعی دارد. بنابراین میتوان گفت افزایش در میزان رشد اجتماعی افزایشی در میزان رشد زبانی و برعکس در پی خواهد داشت و این مسئله با نظریههای مطرح شده توسط نظریهپردازان شناختی همسو است. از طرفی، این یافتهها با یافتههای Dickinson و Tobors (2001) همسو است که اظهار میدارند تعاملات اجتماعی کودکان در این سن با همسالان خود در مهدکودک و ایجاد فرصت برای استفاده از زبان شفاهی در خانه، تهییج و تشویق آنها برای حرف زدن در محیطهای اجتماعی، از عوامل شکلگیری و رشد مهارتهای زبانی کودکان است(8). یافتههای این پژوهش همچنین با تحقیقات Rabertsoon و Wisemer (1999) که بیان میکنند بین رفتارهای اجتماعی و زبانی طی دوران رشد همپوشانی وجود دارد، و نیز با تحقیق Marton و همکاران (2005) همسو است(3و6). از طرفی، نتایج حاصل از این پژوهش با مدل تعاملی زبان Clark (2003) که رشد زبان را حاصل تعاملات دو جانبۀ پیشرونده بین رفتارهای کودک و والدین میداند همخوانی دارد(2). نتایج بررسی خردهآزمونهای رشد زبان و مهارتهای اجتماعی نشان میدهد که خردهآزمونهای تکمیل دستوری و واژگان شفاهی با مهارتهای اجتماعی (فرم معلم) رابطۀ مثبت معنیدار دارند که میتوان این رابطه را با بررسی اهداف هر خردهآزمون تبیین کرد. هدف خردهآزمون واژگان شفاهی اندازهگیری توانایی کودک در ارائۀ تعاریف شفاهی از کلمات رایج فارسی است. هدف خردهآزمون تکمیل دستوری، سنجش توانایی کودک در شناخت، فهم و بهکارگیری اشکال تکواژشناختی رایج زبان فارسی است(7). با نگاه به این اهداف میتوان پی برد که در تمامی آنها عنصر ارتباط به چشم میخورد و ارتباط، رمز مهارت اجتماعی است. حیطۀ زبان بیانی که در ابزار مورد استفاده در این مطالعه تحت عنوان صحبت کردن مطرح شده است نیز دارای رابطۀ معنیدار با مهارتهای اجتماعی است. حیطۀ صحبت کردن شامل عملیات رمزگشایی است که در طی آن، گفتار معنیدار تولید میشود. این حیطه نشانگر چگونگی کاربرد و درک زبان است و از همین روست که زبانشناسان اجتماعی بیشترین اهمیت را برای درک گوینده از موقعیتی که تعامل در آن صورت میپذیرد قائل هستند(9). کاربرد زبان بهطور گستردهای تحت تأثیر افرادی است که کودک با آنان تعامل دارد و متأثر از موقعیتی است که تعامل در آن صورت میگیرد. بنابراین، کودکی که در زمینۀ رشد زبان امتیاز بالاتری کسب میکند، در زمینۀ مهارتهای اجتماعی نیز عملکرد بارزتری نشان میدهد. در توجیه این یافتهها میتوان به نظریۀ اجتماعی Rabertsoon و Wisemer (1999) در فراگیری زبان اشاره کرد. طبق این نظریه، بین کودک و محیط رابطۀ متقابل برقرار است، و هرچه تعاملات اجتماعی بین کودک و والدین پویاتر باشد، رشد زبان و مهارتهای اجتماعی کودک بیشتر خواهد بود(3). بنابراین، در تبیین عدم رابطۀ معنیدار قوی، و در برخی موارد عدم رابطه، بین رشد زبان و مهارتهای اجتماعی از دیدگاه والدین، میتوان گفت احتمالاً تعامل والدین و کودک در محیط خانه به حد کافی پویا نیست. همچنین، در رابطه با اختلاف نظر بین مربیان و والدین در زمینۀ مهارتهای اجتماعی، میتوان به دو علت مهم اشاره کرد الف) تفاوت محیط آموزشی و خانه؛ و ب) برداشت متفاوت مربیان و والدین از مهارتهای اجتماعی. در رابطه با مسئلۀ تفاوت خانه و محیط آموزشی باید گفت که محیط خانه زبان خاص خود را دارد. برای کودک زبان خانه، زبان تعامل و زبان مدرسه، زبان آموزش است. پس هر یک از این دو محیط، نیازهای ویژهای دارد؛ کودک در خانه، نیازمند حمایت عاطفی و اجتماعی و در مدرسه، نیازمند یادگیری زندگی عملی است. بهعلاوه، مربیان و والدین ممکن است براساس نگرش خود نسبت به مسئلۀ مهارتهای اجتماعی، دربارۀ مهارت اجتماعی کودک به دو گونۀ متفاوت پاسخ دهند. از طرفی، والدین در ارزیابی کودک خود ممکن است دچار سوگیری باشند، ولی مربی هر کودک را با کودکان دیگر مقایسه میکند، ولی هر مادر فقط کودک خود را در نظر میگیرد، در حالی که مهارت اجتماعی در ارتباط معنی مییابد. بنابراین مربی مهدکودک ارتباط را بدون سوگیری و در ارتباط با سایر کودکان، ولی مادر ارتباط را با تعداد محدود افراد خانواده که معمولاً بزرگسال هستند، میسنجد(9). از این رو، میتوان به والدین، بهویژه والدین دارای کودک دچار اختلالات زبانی، آموزشهای لازم را در زمینۀ نحوۀ درست برقراری ارتباط با کودک ارائه داد. بهعلاوه، اقدامات مربوط به بهبود زبان بیانی و مهارتهای اجتماعی تا حد زیادی متوجۀ اصلاح تعاملات والدـکودک خواهد بود. نتایج پژوهش حاضر بیانگر رابطه بین ابعاد خویشتنداری، همکاری و قاطعیت با رشد زبان بیانی است، و این رابطه در اکثر موارد مثبت و معنیدار بود. این نتایج با مطالعات Mccabe و Meller (2004) که به بررسی بین زبان و کفایت اجتماعی در کودکان چهار تا پنج سالۀ بهنجار و آسیب زبانی ویژه پرداختند همخوانی دارد(5). Dickinson و Tobors (2001) تعامل کودکان در این سن با دیگر کودکان را از عوامل شکلگیری مهارتهایی میداند که برای رشد زبان بیانی کودکان ضروری است. بُعد قاطعیت هم که دربردارندۀ رفتارهای آغازگر مانند بهدست آوردن اطلاعات از دیگران، معرفی خود به دیگران و پاسخ مناسب به رفتار دیگران است با خردهآزمون واژگان شفاهی و خردهآزمون تکمیل دستوری همبستگی دارد که اولی دارای هدف اندازهگیری توانایی کودک در ارائۀ تعریف شفاهی از کلمات رایج فارسی و دومی بهعنوان پیشزمینه و عنصر لازم برای رشد توانایی قاطعیت مطرح است. خویشتنداری هم که دربرگیرندۀ رفتارهایی است که در موقعیتهای دشوار مانند دست انداختن نیاز به واکنشهای پسندیده از سوی کودک دارد و همچنین دربرگیرندۀ رفتارهایی است که در موقعیت غیردشوار، مانند رعایت نوبت و کنار آمدن هنگام کشمش، ضروری بهنظر میرسد با خردهآزمونهای مربوط به زبان بیانی مرتبط است(10). از نتایج این پژوهش میتوان برای بررسی نیازهای والدین کودکان پیشدبستانی و ارائۀ آموزشهای لازم به آنان در کار با کودک خود و نیز افزایش آگاهی مربیان نسبت به نیازهای اجتماعی و زبانی کودکان و نیازهای آموزشی آنها استفاده کرد و برنامهریزیهای ضروری و مناسب را انجام داد. از طرفی، با استفاده از نتایج این پژوهش میتوان به ابهامات و پرسشهای بیشماری که از سوی والدین دربارۀ رابطۀ رشد زبان و قرار گرفتن در مهدکودک مطرح میشود پاسخ داد. نتایج این پژوهش تأثیر بهسزایی در انجام مداخلات درمانی و ملاحظات آموزشیـتربیتی این گروه از کودکان دارد و سبب گسترش دامنۀ ارتباطی این کودکان و در نتیجه افزایش توانمندیهای زبانی در آنان میشود. برای انجام پژوهشهای آتی در این زمینه ضروری بهنظر میرسد که نتایج این پژوهش در کودکان دچار اختلالات گفتار و زبان و گروههای سنی گوناگون بررسی شود. همچنین، تأثیر مهارتهای اجتماعی و رشد زبان بهصورت مداخلهای در گروه کودکان بهنجار و مبتلا به اختلال بررسی شود که نتایج آن میتواند در امر آموزش زبان به کودکان راهگشا باشد.
نتیجهگیری
یافتههای تحقیق حاضر رابطۀ مثبت و معنیداری را بین رشد زبان بیانی و رشد اجتماعی و همچنین خردهآزمونهای رشد زبان بیانی و ابعاد مهارتهای اجتماعی نشان داد، ولی این رابطه و همبستگی از دیدگاه مربیان قویتر از دیدگاه والدین بود. همچنین، همبستگی بین نظرات مربیان و والدین در زمینۀ رشد زبان بیانی و مهارتهای اجتماعی معنیدار نبود.
سپاسگزاری
نویسندگان مقاله، مراتب تشکر و سپاس خود را از رئیس و معاون محترم پژوهشی دانشکدۀ علوم توانبخشی دانشگاه شیراز جناب آقای دکتر رازقی و جناب آقای دکتر قنبری و همکاری صمیمانۀ مدیران محترم مهدکودکهای شهر شیراز و سرکار خانم مریم رزمجویی که در انجام این پژوهش ما را یاری کردند، اعلام میدارند.
REFERENCES
1. Smith SW, Travis PC. Conducting social competence research: considering conceptual frameworks. Behav Disord. 2001;26(4):360-69.
2. Clark EV. First Language Acquisition. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press; 2003.
3. Robertson SB, Weismer SE. Effects of treatment on linguistic and social skills in toddlers with delayed language development. J Speech Lang Hear Res. 1999;42(5):1234-48.
4. Horwitz SM, Irwin JR, Briggs-Gowan MJ, Bosson Heenan JM, Mendoza J, Carter AS. Language delay in a community cohort of young children. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2003;42(8):932-40.
5. McCabe PC, Meller PJ. The relationship between language and social competence: How language impairment affects social growth. Psychol Schools. 2004;41(3):313-21.
6. Marton K, Abramoff B, Rosenzweig S. Social cognition and language in children with specific language impairment (SLI). J Commun Disord. 2005;38(2):143-62.
7. Vahab M, Shahim S, Jafari S, Oryadi Zanjani MM. The relation between receptive language development and social skills among 4-to-6 year-old Persian-speaking children. JRRS. 2012;8(3):454-65.
8. Shahim S. Standardization of social skills rating system for preschool children. Iran J Psychiatry Clin Psychol. 2005;11(2):176-86. Persian.
9. Shahim S. Correlations between parents' and teachers' ratings of social skills for a group of developmentally disabled children in Iran. Psychol Rep. 1999;85(3 Pt 1):863-6.
10. Dickinson DK, Tabors PO. Beginning literacy with language: young children learning at home and school. 1st ed. Baltimore: Paul H Brookes Pub Co; 2001.