Research Article

 

 

Evaluation of auditory verbal memory and learning performance of 18-30 year old Persian-speaking healthy women

 

 

Maryam Aghamollaei1, Zahra Jafari2, Reyhane Toufan1, Mahdiyeh Esmaili3, Shadi Rahimzadeh4

 

1- Department of Audiology, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran

2- Department of Basic Sciences in Rehabilitation, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran

3- Cochlear Implant Center of Loghmane Hakim Hospital, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran

4- Department of Rehabilitation Management, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran

 

 

Received: 11 December 2011, accepted: 7 May 2012

 

Abstract

Background and Aim: Auditory memory plays an important role in developing language skills and learning. The aim of the present study was to assess auditory verbal memory and learning performance of 18-30 year old healthy adults using the Persian version of the Rey Auditory-Verbal Learning Test (RAVLT).

Methods: This descriptive, cross-sectional study was coducted on seventy 18-30 year old healthy females with the mean age of 23.2 years and a standard deviation (SD) of 2.4 years. Different aspects of memory, like immediate recall, delayed recall, recognition, forgetting rate, interference and learning, were assessed using the Persian version of RAVLT.

Results: Mean score increased from 8.94 (SD=1.91) on the first trial to 13.70 (SD=1.18) on the fifth trial. Total learning mean score was 12.19 (SD=1.08), and mean learning rate was 4.76. Mean scores of the participants on the delayed recall and recognition trials were 13.47 (SD=1.2), and 14.72 (SD=0.53), respectively. The proactive and retroactive interference scores were 0.86 and 0.96, respectively. The forgetting rate score was 1.01 and the retrieval score was 0.90.

Conclusion: The auditory-verbal memory and learning performance of healthy Persian-speaking females was similar to the performance of the same population in other countries. Therefore, the Persian version of RAVLT is valid for assessment of memory function in the Persian-speaking female population.

Keywords: Memory, auditory-verbal learning, Rey, adult, Persian

 


مقاله پژوهشی

 

بررسی حافظه و یادگیری شنوایی‏ـ‏کلامی در زنان فارسی‏زبان 18 تا 30 سال

 

مریم آقاملایی1، زهرا جعفری2، ریحانه توفان1، مهدیه اسماعیلی3، شادی رحیم‏زاده4

1ـ گروه شنوايي‏شناسي، دانشكده توانبخشي، دانشگاه علوم پزشكي تهران، ايران

2ـ گروه علوم پایه توانبخشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

3ـ مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان لقمان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

4ـ گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

 

چکیده

زمینه و هدف: حافظۀ شنوایی، اساس رشد مهارت‏های زبانی و فرآیند یادگیری است. هدف از پژوهش حاضر بررسی روند حافظه و یادگیری شنوایی‏ـ‏کلامی در زنان جوان 18 تا 30 سال با استفاده از نسخۀ فارسی آزمون حافظه و یادگیری شنوایی‏ـ‏کلامی ری بود.

روش بررسی: مطالعۀ توصیفی و مقطعی حاضر روی 70 زن هنجار در محدودۀ سني 18 تا 30 سال با میانگین 2/23 و انحراف معیار 4/2 سال که به روش نمونه‏گیری غیر احتمالی انتخاب شدند، انجام شد و جنبه‏های مختلف حافظه از جمله یادآوری فوری، یادآوری تأخیری، توانایی بازشناسی، سرعت فراموشی، تأثیر تداخل و روند یادگیری با استفاده از نسخۀ فارسی آزمون شنوایی‏ـ‏کلامی ری بررسی شد.

یافته‏ها: میانگین امتیازهای افراد مورد مطالعه از 94/8 با انحراف معیار 91/1 در مرحلۀ اول آزمون ری به 70/13 با انحراف معیار 18/1 در مرحلۀ پنجم افزایش یافت. میانگین یادگیری کلی افراد، 19/12 با انحراف معیار 08/1 و میانگین افزایش یادگیری 76/4 بود. همچنین، میانگین امتیازهای افراد در مرحلۀ یادآوری تأخیری و بازشناسی به‏ترتیب برابر 47/13 با انحراف معیار 2/1 و 72/14 با انحراف معیار 53/0 به‏دست آمد. میزان تداخل پیش‏گستر، تداخل پس‏گستر، سرعت فراموشی و بازیابی به‏ترتیب 86/0، 96/0، 01/1 و 90/0 به‏دست آمد.

نتیجه‏گیری: براساس یافته‏ها، عملکرد حافظه و یادگیری شنوایی‏ـ‏کلامی در زنان فارسی‏زبان با جمعیت مشابه در سایر کشورها مطابقت دارد که این امر نشان‏دهندۀ روایی نسخۀ فارسی آزمون حافظۀ شنوایی‏ـ‏کلامی ری در این گروه است.

واژگان کلیدی: حافظه، یادگیری شنوایی‏ـ‏کلامی، آزمون ری، بزرگسال، فارسی

 

(دریافت مقاله: 20/9/90، پذیرش: 18/2/91)

 

مقدمه


حافظۀ شنوایی به توانایی دریافت تحریکات کلامی، پردازش و ذخیرۀ آنها و در نهایت یادآوری موضوعات گفته می‏شود. حافظۀ بلندمدت، امکان ذخیرۀ حجم زیادی از اطلاعات برای یک دورۀ زمانی نامحدود را فراهم می‏کند، در حالی‏که حافظۀ کوتاه‏مدت توانایی ذخیرۀ حجم کمی از اطلاعات در یک دورۀ زمانی محدود را شامل می‏شود. مدل‏های موجود برای توصیف حافظه و اجزای آن، مفهوم حافظۀ کاری (working memory) را نیز دربرمی‏گیرد. طبق تعريف، حافظۀ كاري جديدترين بخش فعال شدۀ حافظۀ بلندمدت را نگهداري مي‏كند و به صورت فعال اطلاعات را به داخل و خارج از انبار موقت حافظه مي‏فرستد. به عبارت ديگر، حافظۀ كاري حاوي اطلاعاتي است كه در حال حاضر براي كار روي يك مسئله، در دسترس است. توانايي تفكر و حل مسئله به استفاده از این حافظه وابسته است. اجزای حافظۀ کاری عبارتند از حلقۀ واج‏شناختی، طرح بینایی فضایی، مکانیزم اجرای مرکزی و حافظۀ ضمنی. حلقۀ واج‏شناختی، مكانيزمي فرضي براي رمزگشایی اطلاعات صوتي در حافظۀ كاري است. اين بخش، حافظۀ كاري مربوط به خاطرات كلامي به شمار مي‏آيد. طرح بینایی فضایی، در رمزگشایی اطلاعات بينايي يا بينايي‏ـ‏فضايي نقش دارد. مکانیزم اجرای مرکزی، يك مركز دستور و كنترل است كه تعامل دو جزء ديگر حافظۀ كاري را مديريت مي‏كند. اين بخش، هم فعاليت‏هاي مربوط به توجه را هماهنگ مي‏سازد و هم بر پاسخ‏هاي فرد نظارت دارد. حافظۀ ضمنی (episodic buffer)، اطلاعات بخش‏هاي مختلف حافظۀ كاري را به نحوي كه به نظر ما منطقی باشد، تلفيق مي‏كند و شامل بازنمايي چندحسي اطلاعات است(1و2).

نقش محوری حافظۀ شنوایی در رشد مهارت‏هایی چون فراگیری و به خاطر سپردن واژه‏ها، درک و به‏کار بستن دستور زبان، زبان بیانی و زبان نوشتاری و ضرورت ارزیابی بالینی آن، به انجام تحقیقات بسیار و پیدایش آزمون‏های متعددی در این زمینه منجر شده است(1). استفاده از الگوهای یادگیری شنوایی‏ـ‏کلامی برای ارزیابی حافظه، نخستین ‏بار در سال 1919 توسط Claparede مطرح شد، اما زمینۀ ترویج و مقبولیت این الگوها بعد از ساخت آزمون یادگیری شنوایی‏ـ‏کلامی توسط Andre Rey فراهم شد(3). آزمون یادگیری شنوایی‏ـ‏کلامی ری(Ray Auditory-Verbal Learning Test: RAVLT) یکی از رایج‏ترین آزمون‏های ارزیابی حافظه و یادگیری در نوروسایکولوژی به شمار می‏رود. یکی از مهم‏ترین فواید این آزمون، فراهم‏کردن اطلاعات مناسب در جنبه‏های مختلف عملکردی افراد است. اين آزمون ساده از مراحل مختلفي تشکيل شده است که با انجام آنها مي‏توان علاوه بر ارزیابی توانایی یادآوری فوری واژه‏ها در هر مرحله، منحنی یادگیری فرد و همچنین توانایی یادگیری کلی وی را برآورد کرد. علاوه بر این، جنبه‏های مختلف حافظه مانند حافظۀ فوری، حافظۀ تأخیری، اثر تداخل (پیش‏گستر و پس‏گستر)، سرعت فراموشی، توانایی باز‏شناسی، توانایی بازیابی و یادگیری را نیز مورد ارزیابی قرار می‏دهد(4و5).

با آنکه تا کنون برای بررسی حافظه و الگو‏های یادگیری شنوایی، مطالعات بسیاری با استفاده از آزمون یادگیری شنوایی‏ـ‏کلامی ری به زبان‏های مختلف انجام شده است(10-6)، اما مطالعات مشابه در ایران بسیار اندک است، به‏طوری که تنها مطالعات موجود در این زمینه به ساخت و هنجاریابی نسخۀ فارسی آزمون ری و بررسی مشخصات روان‏سنجی آن در جمعیت سالمندان محدود است(11و12) و تا به حال ابعاد مختلف حافظه و الگو‏های یادگیری افراد به‏صورت جامع و کامل مورد بررسی قرار نگرفته است و اطلاعات دقیقی در این زمینه در دست نیست. هدف از پژوهش حاضر بررسی روند یادگیری و حافظۀ شنوایی‏ـ‏کلامی در افراد جوان 18 تا 30 سال با استفاده از نسخۀ فارسی آزمون یادگیری حافظۀ شنوایی‏ـ‏کلامی ری بود.

 

روش بررسی

مطالعۀ توصیفی‏ـ‏‏‏مقطعی حاضر با روش نمونه‏گیری غیر احتمالی، روي 70 زن هنجار در محدودۀ سني 18 تا 30 سال با میانگین سنی 2/23 سال و انحراف معیار 4/2 سال در کلینیک شنوايي‏شناسي دانشكدۀ توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي تهران، طي 4 ماه اجرا شد. همۀ افراد مورد مطالعه از تحصیلات دانشگاهی برخوردار بودند. نداشتن سابقۀ مشکلات پزشکي یا هرگونه بيماري تأثيرگذار بر سلامت شناختي، از جمله بيماريهاي عصبي مزمن (مانند مشکلات عروقي مغز، صرع، تومور مغزي و غيره)، ناتواني ذهني، ضربه به سر، مشکلات يا آسيب‏هاي روحي و رواني، استفاده از داروهاي روان‏پزشکي و همچنين ديگر مشکلات پزشکي تأثير‏گذار بر عملکرد روانشناختي (مانند کمشنوايي)، به عنوان معيارهاي ورود به مطالعه در‏ نظر گرفته شد. برای بررسي و رعایت موارد ذكر شده، از پرسشنامه‏اي كه به همين منظور تهيه شده بود، استفاده شد. نسخۀ فارسی آزمون یادگیری شنوایی‏ـ‏کلامی ری روی افراد واجد شرایط ورود به مطالعه انجام شد. نحوۀ اجرای آزمون ری که شامل نه مرحله است، به شرح زير بود. براي آزمايش هر فرد لازم بود روند انجام هر مرحله از آزمون در سطحي که به راحتي قابل شنيدن باشد، توضيح داده شود.

در مراحل يک تا پنج آزمون (I-V) يا مرحلۀ يادآوري، نخست واژه‏های فهرست الف با ارائۀ يك واژه در ثانيه با صداي زنده براي فرد خوانده شده و از وي خواسته می‏شد پس از اتمام كلمات، هر آنچه را كه به ياد ميآورد بيان کند. زماني كه فرد اعلام کرد ديگر واژهاي را به ياد نميآورد، همان فهرست با شرايط مشابه دوباره خوانده شده و هر بار پاسخ فرد در فرم ثبت نتايج، درج می‏شد. براي بررسي تأثير تكرار محرك و توان يادگيري فرد، فهرست اول طي پنج مرتبه بهصورت پی‏در‏پی ارائه مي‏شد. میانگین کل امتیاز یادآوری با عنوان امتیاز کل، با تعیین میانگین امتیازهای پنج مرحلۀ نخست محاسبه می‏شد.

واژه‏هاي فهرست مداخلهکننده (فهرست ب) كه با واژههاي فهرست الف متفاوت هستند نيز طي يك مرتبه با شرايط مشابه مرحلۀ اول، ارائه شده و پاسخ فرد ثبت مي‏شد.

طی دو مرتبه يک بار بلافاصله پس از ارائۀ فهرست مداخلهکننده و بار ديگر با تأخير و پس از گذشت ۲۰ دقيقه (مراحل VI و VII) از فرد خواسته می‏شد واژه‏هاي فهرست الف را يادآوري و تکرار کند. در بررسی حاضر از افراد خواسته می‏شد در فاصلۀ زمانی 20 دقیقه، استراحت کرده و ارتباط کلامی نداشته باشند.

در مرحلۀ آخر فرد باید واژه‏هاي فهرست الف را از بین ۵۰ واژه (30 واژه از مجموع دو فهرست الف و ب به همراه ۲۰ واژه جديد ديگر) شناسایی کند. در ساخت نسخۀ فارسی آزمون حافظۀ شنوایی‏ـ‏کلامی ری تنها از واژه‏های تک‏هجایی معنی‏دار استفاده شده است و همان‏طور که در نسخۀ اصلی آزمون ذکر شده، کلمات هر فهرست طوری انتخاب شده‏اند که هیچ‏گونه مشابهت آوایی یا معنایی با یکدیگر نداشته باشند.

در پژوهش حاضر، علاوه بر امتیاز مراحل مختلف آزمون ری و یادآوری کلی، میزان تداخل پیش‏گستر که عبارت است از اثر یادگیری قبلی بر مطالب یادگرفته شدۀ بعدی (proactive interference)، تداخل پس‏گستر که عبارت است از تأثیرپذیری مطالب یادگرفته شدۀ اخیر از مطالب فراگرفتۀ شده قبلی (retroactive interference)، سرعت فراموشی (تأثیر تأخیر زمانی بر توانایی یادآوری مطالب در شرایط یکسان آزمون) و بازیابی که توانایی شناسایی مواد آزمون فراگرفته شده در بین مطالب مشابه (retrieval) است نیز محاسبه شد.

کليۀ افراد با رضايت خود در مطالعه شرکت كردند. به آنها اطمينان داده شد که اطلاعات آنها محرمانه نگهداري شده و جز براي اهداف پژوهشي در جاي ديگري استفاده نميشود. همچنين شرح داده شد كه آزمون‏هاي مورد استفاده هيچ عارضه‏اي براي آنها نداشته و مي­توانند هر زمان که بخواهند از مطالعه کناره‏گيري کنند. در مطالعۀ حاضر براي توصیف داده‏ها از شاخص تمايل مركزي ميانگين و شاخص پراكندگي انحراف معیار استفاده شد. توصیف داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار آماری SPSS نسخۀ 16 صورت گرفت.

 

یافته‏ها

میانگین، انحراف معیار و حدود تغییرات امتیازهای افراد مورد مطالعه در مراحل مختلف آزمون یادگیری شنوایی کلامی ری در جدول 1 نشان داده شده است. همان‏طور که در جدول مشاهده می‏شود، میانگین امتیاز افراد مورد مطالعه در مرحلۀ اول آزمون ری معادل94/8 با انحراف معیار 91/1 به‏دست آمد و پس از پنج بار ارائۀ فهرست الف، به 70/13 با انحراف معیار 18/1 افزایش یافت. طبق نتایج، میانگین امتیاز افراد مورد مطالعه در مرحلۀ ششم، معادل 24/13 (با انحراف معیار 37/1) و بعد از 20 دقیقه تأخیر، در مرحلۀ هفتم، برابر 47/13 (با انحراف معیار 2/1) به‏دست آمد. به‏علاوه، میانگین امتیاز بازشناسی افراد در پژوهش حاضر برابر 72/14 به‏دست آمد. در جدول 2، متوسط تداخل پیش‏گستر، تداخل پس‏گستر، سرعت فراموشی و بازیابی نشان داده شده است که به‏ترتیب معادل 86/0، 96/0، 01/1 و90/0 به‏دست آمد.

 

بحث

در مطالعۀ حاضر الگوی حافظه و یادگیری شنوایی‏ـ‏کلامی در افراد جوان فارسی‏زبان با استفاده از نسخۀ فارسی آزمون شنوایی‏ـ‏کلامی ری مورد بررسی قرار گرفت. مرحلۀ اول آزمون به ارزیابی حافظۀ کاری اختصاص دارد و تعداد کلمات یادآوری شده در این مرحله نشان‏دهندۀ ظرفیت حافظۀ کاری است. به‏خاطرسپاری کلمات ارائه شده در مرحلۀ اول آزمون، از طریق حلقۀ واج‏شناختی (Phonological Loop) در حافظۀ کاری صورت می‏گیرد که عملکرد آن حفظ اطلاعات کلامی در ذخیرۀ واج‏شناختي از طريق مرور ذهني كلمات ارائه شده است(6). همان‏طور که در جدول 1 نشان داده شده است، میانگین امتیازهای افراد مورد مطالعه در مرحلۀ اول آزمون ری معادل 94/8 و با انحراف معیار 91/1 به‏دست آمد که در محدودۀ ظرفیت مورد انتظار برای حافظۀ کاری (هفت «قطعه» به‏اضافه يا منهاي دو در بزرگسالان) قرار دارد(2). در مطالعۀ انجام شده توسط Geffen و همکاران (1990) میانگین امتیاز زنان 20 تا 29 ساله در مرحلۀ اول آزمون ری معادل 7/7 و با انحراف معیار 1 به‏دست آمد(7). تفاوت بین نتایج این دو مطالعه احتمالاً از تفاوت در سطح تحصیلات ناشی می‏شود. مطالعۀ حاضر روی زنان با سطح تحصیلات بالاتر صورت گرفت. افراد با سطح تحصیلات بالاتر به‏طور مؤثرتری از فرایند کنترل گویشی حافظۀ کاری استفاده می‏کنند و در نتیجه، عملکرد یادآوری فوری (امتیاز مرحلۀ اول آزمون ری) در این افراد بهتر است(8). در مطالعۀ Messinis و همکاران (2007) میانگین امتیاز زنان 19 تا 39 ساله با سطح تحصیلات بالا، 3/9 با انحراف معیار 3/1 به‏دست آمد که به میانگین به‏دست آمده در مطالعۀ حاضر، نزدیک است(9).

Text Box: جدول 1ـ میانگین و انحراف معیار و حدود تغییرات امتیازها در مراحل مختلف آزمون یادگیری شنوایی کلامی ری (70n=)

	مراحل آزمون ری	میانگین (انحراف معیار)	حداقل	حداکثر
1	فهرست A-I	(91/1) 94/8	5	14
2	فهرست A-II	(72/1) 52/11	5	15
3	فهرست A-III	(41/1) 07/13	9	15
4	فهرست A-IV	(29/1) 67/13	11	15
5	فهرست A-V	(18/1) 70/13	10	15
6	میانگین امتیازهای تکرار فهرست A	(08/1) 19/12	8/8	8/14
7	فهرست B	(99/1) 64/7	4	13
8	فهرست A-VI (یادآوری بلافاصله)	(37/1) 24/13	9	15
9	فهرست A-VII (یادآوری تأخیری)	(27/1) 47/13	9	15
10	فهرست A-R (بازشناسی)	(53/0) 72/14	13	15

تکرار فهرست اول در مراحل یک تا پنج همانند مطالعات قبلی بهبود امتیازها یا اثر یادگیری (learning effect) را نشان داد(10). همان‏طور که در جدول 1 نشان داده شده است، میانگین امتیازهای افراد مورد مطالعه از 94/8 در مرحلۀ نخست به 70/13 در مرحلۀ پنجم افزایش یافته است. این بهبود امتیازها، از ورود و ذخیرۀ اطلاعات پایدار در حافظۀ طولانی‏مدت ناشی می‏شود. در حین یادگیری، یکی از اجزای حافظۀ کاری تحت عنوان حافظۀ ضمنی، ارتباط بین حافظۀ کاری و حافظۀ طولانی‏مدت را برقرار می‏سازد و حلقۀ واج‏شناختی امکان ورود و ذخیرۀ اطلاعات دائمی‏تر در حافظۀ طولانی‏مدت را فراهم می‏سازد(13و14). در مطالعۀ حاضر، میانگین افزایش یادگیری 76/4 به‏دست آمد. در مطالعۀ Messinis و همکاران (2007)، میانگین امتیاز افراد از 3/9 در مرحلۀ اول به 3/14 در مرحلۀ پنجم افزایش یافت. میانگین
Text Box: جدول 2ـ میانگین و انحراف معیار و مقادیر حداقل و حداکثر شاخص‏های مختلف آزمون یادگیری شنوایی کلامی ری (70n=)

شاخص‏های آزمون ری	میانگین (انحراف معیار)	حداقل	حداکثر
تداخل پیش‏گستر	(23/0) 86/0	45/0	40/1
تداخل پس‏گستر	(07/0) 96/0	79/0	17/1
سرعت فراموشی	(07/0) 01/1	80/0	18/1
بازیابی	(08/0) 90/0	67/0	07/1



افزایش یادگیری زنان 19 تا 39 ساله در این مطالعه برابر پنج و میانگین یادگیری کلی آنها، 3/12 به‏دست آمد که با نتایج بررسی حاضر، مطابقت دارد(9).

در پژوهش حاضر، میزان تداخل پیش‏گستر برابر 86/0 به‏دست آمد؛ به این معنی که میانگین امتیاز یادآوری کلمات فهرست الف در مرحلۀ اول (94/8)، 14 درصد (تقریبا یک کلمه) بیشتر از امتیاز یادآوری کلمات فهرست مداخله‏کنندۀ ب (64/7) بود که این امر نشان‏دهندۀ تداخل پیش‏گستر است؛ بدین صورت که یادگیری فهرست قبلی در یادگیری فهرستی که بعد از آن ارائه می‏شود، مداخله می‏کند(15). در مطالعات پیشین نیز وقوع تداخل پیش‏گستر با استفاده از آزمون ری نشان داده شده است(6و8). همچنین، پس از ارائۀ فهرست مداخله‏کنندۀ ب میانگین امتیاز فهرست الف از مرحلۀ پنجم (70/13) به مرحلۀ ششم (24/13) کاهش یافت که نشان دهندۀ تداخل پس‏گستر است؛ به این معنی که يادگيري مطالب جديد در يادآوري مطالبي كه قبل از آن فراگرفته شده است، مداخله می‏كند(15). در پژوهش حاضر، میزان این نوع تداخل 96/0 به‏دست آمد.

سرعت فراموشی اطلاعات بعد از یک تأخیر 20 دقیقه‏ای با مقایسۀ امتیاز فهرست 6 و 7  تعیین شد. طبق نتایج، میانگین امتیاز افراد مورد مطالعه در مرحلۀ ششم، 24/13 (با انحراف معیار 37/1) و بعد از 20 دقیقه تأخیر، در مرحلۀ هفتم 47/13 (با انحراف معیار 2/1) بود. بنابراین، سرعت فراموشی در پژوهش حاضر 01/1 به‏دست آمد؛ به این معنی که تأخیر 20 دقیقه‏ای به کاهش عملکرد افراد منجر نشده است. در تعدادی از مطالعات قبلی نیز تأخیر در حد 20 تا 30 دقیقه بر توانایی به خاطر‏ سپاری واژه‏ها تأثیر نداشته است. اگر چه تأخیر 20 یا 30 دقیقه‏ای برای ارزیابی‏های بالینی فرایند فراموشی مناسب است، اما برای نشان دادن تأثیر فراموشی در افراد هنجار به زمان طولانی‏تری (بیشتر از 24 ساعت) نیاز است(7). یادآوری تأخیری نیز همانند یادگیری، به عملکرد دو جزء از اجزای حافظۀ کاری تحت عنوان حافظۀ ضمنی (برای تلفیق اطلاعات حلقه‏های واج‏شناختی و بینایی‏ـ‏فضایی و اطلاعات حافظۀ طولانی‏مدت) و حلقۀ واج‏شناختی (برای ذخیره و فعال نگاه داشتن اطلاعات شنوایی) نیازمند است(13و14).

میانگین امتیاز بازشناسی افراد در پژوهش حاضر برابر 72/14 به‏دست آمد. بازشناسی نیز همانند یادآوری تأخیری به عملکرد توأم حافظۀ ضمنی و حلقۀ واج‏شناختی نیازمند است. با اجرای مرحلۀ بازشناسی می‏توان پی برد که صرف نظر از توانایی یادآوری آنی، فرد تا چه اندازه یاد گرفته است(3). در این مرحله، فرد واژه‏های فهرست الف را از بین واژه‏های دیگر (15 واژۀ فهرست ب و 20 واژۀ جدید که در دو فهرست الف و ب استفاده نشده‏اند) شناسایی می‏کند. با توجه به امکان استفاده از حافظۀ ‏دیداری‏ـ‏‏نوشتاری، می‏توان انتظار داشت که در افراد هنجار نسبت به مرحلۀ یادآوری تأخیری، امتیاز بالاتری به‏دست آید. از آنجا که در این مرحله توانایی فرد در تمایز واژه‏های فهرست الف از سایر واژه‏ها مطرح است، افرادی که از قدرت تمایز واجی خوبی برخوردار نباشند، امتیاز خوب متناسب با سن کسب نمی‏کنند.

در پژوهش حاضر شاخص بازیابی با مقایسۀ امتیاز مرحلۀ بازشناسی و یادآوری تأخیری، معادل 90/0 به‏دست آمد؛ به این معنی که امتیاز بازشناسی افراد حدود 10 درصد از امتیاز یادآوری تأخیری بیشتر است. این یافته با نتایج مطالعات پیشین مطابقت دارد. مقایسۀ امتیاز مرحلۀ بازشناسی و یادآوری تأخیری، نوعی اندازه‏گیری توانایی بازیابی آنی به شمار می‏آید. با بهره‏گیری از این روش می‏توان موارد اختلال در یادآوری اطلاعات ‏ـ برای نمونه در افراد با نارسایی عملکرد لوب پیشانی ـ را شناسایی کرد. نمونۀ آن، بیمارانی هستند که به خوبی فرا می‏گیرند، اما نمی‏توانند موضوعات یاد‏گرفته شده را ردیابی کنند. در این موارد، امتیاز بازشناسی به میزان قابل توجهی بالاتر از امتیاز یادآوری تأخیری است(3).

با توجه به محدودیت در تأمین حجم نمونۀ کافی از هر دو جنس با سطوح مختلف تحصیلات، نتایج پژوهش حاضر به جمعیت مردان و همچنین افراد با سطح تحصیلات پایین‏تر قابل تعمیم نیست. پیشنهاد می‏شود الگوی یادگیری و حافظه در جنس مرد و افراد برخوردار از سطوح مختلف تحصیلی انجام شود تا بتوان اطلاعات جامع‏تری از عملکرد حافظه در گروه‏های سنی و سطوح مختلف تحصیلات به‏دست آورد.

 

نتیجه‏گیری

بر اساس نتایج به‏دست آمده می‏توان گفت عملکرد حافظه و یادگیری شنوایی-کلامی در زنان جوان فارسی‏زبان با جمعیت مشابه در سایر کشورها مطابقت دارد، به‏طوری که میانگین امتیازهای زنان جوان ایرانی در جنبه‏های مختلف حافظه مانند حافظۀ فوری، حافظۀ تأخیری، اثر تداخل (پیش‏گستر و پس‏گستر)، سرعت فراموشی، توانایی بازشناسی، توانایی بازیابی و یادگیری تا حد زیادی به امتیاز زنان جوان در کشورهای مختلف دنیا نزدیک است. این امر نشان‏دهندۀ روایی نسخۀ فارسی آزمون حافظۀ شنوایی‏ـ‏کلامی ری در زنان جوان فارسی‏زبان است.

 

سپاسگزاری

از کلیه افراد شرکت‏کننده در پژوهش و نیز از مسئول محترم مرکز تحقیقات توانبخشی جناب آقای دکتر محمد کمالی جهت فراهم نمودن امکانات، سپاسگزاری می‏شود.


 

REFERENCES


1.             Cusimano A. Learning disabilities: There is a Cure. 1st ed. Lansdale, Pennsylvania: Achieve Publications, Inc; 2002.

2.             Hunt RR, Ellis HC. Fundamentals of cognitive psychology. 7thed. New York: McGraw-Hill Medical; 2004.

3.             Lezak MD, Howieson DB, Loring DW, Hannay HJ, Fischer JS. Neuropsychological Assessment. 4th ed. New York: Oxford University Press; 2004.

4.             Oliveira RM, Charchat-Fichman H. Brazilian children performance on Rey’s auditory verbal learning paradigm. Arq Neuropsiquiatr. 2008;66(1):40-4.

5.             Schmidt M. Rey auditory verbal learning test: a handbook. Los Ange­les: Western Psychological Services; 1996.

6.             Teruya LC, Ortiz KZ, Minett TSC.
Performance of normal Adults on Rey auditory Learning Test: a pilot study.
Arq Neuropsiquiatr. 2009;67(2A):224-8.

7.             Geffen G, Moar KJ, O’hanlon AP, Clark CR, Geffen LB. Performance measures of 16-to 86-year-old males and females on the auditory verbal learning test. Clin Neuropsychol. 1990;4(1):45-63.

8.             Van der Elst W, van Boxtel MP, van Breukelen GJ, Jolles J. Rey’s verbal learning test: normative data for 1855 healthy participants aged 24-81 years and the influence of age, sex, education, and mode of presentation. J Int Neuropsychol Soc. 2005;11(3):290-302.

9.             Messinis L, Tsakona I, Malefaki S, Papathanasopoulos P. Normative data and discriminant validity of Rey’s Verbal learning Test for the Greek adult population. Arch Clin Neuropsychol. 2007;22(6):739-52.

10.         Malloy-Diniz LF, Lasmar VA, Gazinelli Lde S, Fuentes D, Salgado JV. The Rey Auditory-Verbal Learning Test: applicability for the Brazilian elderly population. Rev Bras Psiquiatr. 2007;29(4):324-9.

11.         Jafari Z, Moritz PS, Zandi T, Aliakbari Kamrani A, Malayeri S. Iranian version of the Rey Auditory Verbal Learning Test: a validation study. Payesh Journal. 2010;9(3):307-16. Persian.

12.         Jafari Z, Moritz PS, Zandi T, Aliakbari Kamrani A, Malayeri S. Psychometric Properties of Persian Version of the Rey Auditory-Verbal Learning Test (RAVLT) among the Elderly. IJPCP. 2010;16(1):56-64. Persian.

13.         Baddeley A. The episodic buffer: a new component of working memory? Trends Cogn Sci 2000;4(11):417-23.

14.         Baddeley A, Gathercole S, Papagno C. The phonological loop as a language learning device. Psychol Rev 1998;105(1):158-73.

15.        Hedden T, Park D. Aging and interference in verbal working memory. Psychol Aging. 2001;16(4):666-81.