Research Article

 

 

The impact of compression rate and sex on the results of time compressed speech test

 

 

Fatemeh Jafarlou1, Zahra Jafari2, Mohammad Kamali3, Zahra Jeddi1

 

1- Department of Audiology, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran

2- Department of Basic Sciences in Rehabilitation, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran

3- Department of Rehabilitation Management, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran

 

 

Received: 13 December 2011, accepted: 4 September 2012

 

Abstract

Background and Aim: Time compressed speech test is one of the most common types of monaural central auditory processing tests assesses the temporal resolution. The aim of the present study was to evaluate the impact of compression rate and sex on results of this test among the young individuals with normal hearing.

Methods: The Persian version of time compressed speech test with six lists of 25 monosyllabic words was prepared in three compression rates of 0, 40 and 60 percent. 36 young people with normal hearing and age range of 18 to 30 years were assessed with time compressed speech test in the most comfortable level in each ear separately. Then scores were compared between two ears, genders and three compression rates.

Results: There was a significant difference between word recognition scores of three compression rates (p<0.0001). Significant difference was revealed between word recognition scores of both ears, just in the 60% compression rates. No significant difference was found between the word recognition scores of the two genders.

Conclusion: Word recognition scores decreases with increase of the presentation rate of speech stimuli. Time compressed speech test accompany with other audiologic tests can be used to examin the auditory temporal processing and speed of speech processing as a test battery.

Keywords: Time compressed speech test, temporal resolution, compression rates

 


مقاله پژوهشی

 

بررسی اثر نسبت فشردگی و جنسیت بر نتایج آزمون گفتار با فشردگی زمانی

 

فاطمه جعفرلو1، زهرا جعفری2، محمد کمالی3، زهرا جدی1

1ـ گروه شنوایی‏شناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

2ـ گروه علوم پایه توانبخشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

3ـ گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

 

چکیده

زمینه و هدف: آزمون گفتار با فشردگی زمانی از رایج‏ترین آزمون‏های مرکزی تک‏گوشی است که حدت زمانی را بررسی می‏کند. مطالعۀ حاضر با هدف بررسی اثر نسبت فشردگی و جنسیت بر نتایج آزمون گفتار با فشردگی زمانی در افراد جوان با شنوایی هنجار انجام شد.

روش‏بررسی: نسخۀ فارسي آزمون گفتار با فشردگی زمانی با شش فهرست كلمات تك‏هجايي 25 تايي در سه نسبت فشردگي صفر، 40 و 60 درصد تهيه شد. افراد نمونه شامل 36 فرد جوان 18 تا 30 سال از دو جنس با شنوایی هنجار در دو گوش بود. آزمون در سه نسبت فشردگی ذكر شده در سطح راحت شنوایی به‏صورت تک‏گوشی در دو گوش انجام شد و امتیازهای دو گوش و دو جنس و سه نسبت فشردگی با یکدیگر مقایسه شد.

یافته‏ها: بین امتیاز بازشناسی واژه‏ها در سه نسبت فشردگی صفر، 40 و 60 درصد تفاوت معنی‏داري وجود داشت‏(0001/0>p). بررسی تفاوت امتیاز بازشناسی واژه در دو گوش، تنها در نسبت فشردگی 60 درصد، اختلاف معنی‏داری را نشان داد(039/0=p). بین دو جنس در نسبت‏های مختلف فشردگی، اختلاف معنی‏داري وجود نداشت.

نتیجه‏گیری: با افزايش نسبت فشردگي و سرعت ارائۀ كلمات، امتياز بازشناسي واژه‏ها كاهش مي‏يابد. از آزمون گفتار با فشردگی زمانی می‏توان در کنار سایر آزمون‏های شنوایی‏شناسی به‏عنوان یک مجموعه آزمون برای بررسی حدت زمانی و سرعت پردازش اطلاعات گفتاری استفاده کرد.

واژگان‏کلیدی: آزمون گفتار با فشردگی زمانی، حدت زمانی، نسبت فشردگی

 

(دریافت مقاله: 22/9/90، پذیرش: 14/6/91)

 

مقدمه


آزمایش‏های شنوایی پایه مانند ادیومتری تن خالص (Pure-Tone Audiometry: PTA) و ادیومتری گفتاری، در ارزیابی دستگاه شنوایی محیطی کاربرد دارند. با استفاده از این آزمون‏ها امکان ارزیابی ضایعات ساقۀ مغز و قشر شنوایی وجود ندارد. طبق نظر Jerger (1960) برای ارزیابی مناطق بالاتر راه‏های عصبی شنوایی به محرک‏های دقیق‏تر و با پیچیدگی بیشتری نیاز است. چنین روش‏هایی اغلب دارای نوعی اعوجاج سیگنال هستند، مانند گفتار فیلتره شده، گفتار با تغییر متناوب، آزمون واژه‏های اسپوندی تناوبی (Staggered Spondaic Word: SSW) و سیگنالهای اعوجاج‏یافتۀ زمانی. در این روش‏ها حشو بیرونی در محرک به روش‏های گوناگونی کاهش می‏یابد. حشو بالاتر باعث تسهیل پردازش محرک‏های شنوایی می‏شود(1).

آزمون‏های گفتاری تک‏گوشی با حشو پایین (Monaural low-redundancy speech) از قدیمی‏ترین آزمون‏های مورد استفاده براي ارزیابی دستگاه عصبی شنوایی مرکزی (Central Auditory Nervous System: CANS) هستند. این آزمون‏ها با استفاده از محرک‏هایی که به‏صورت الکتروآکوستیکی یا دیجیتالی در محدودۀ فرکانسی (طیفی)، زمانی یا شدتی تنزل یافته‏اند، طراحی شده‏اند. این آزمون‏ها به‏دلیل تضعیف یا تنزل محرک و کاهش حشو درونی سیگنال، برای شناسایی آسیب CANS مناسب هستند(2). آزمون گفتار با فشردگی زمانی(Time Compressed Speech: TCS) از رایج‏ترین آزمون‏های تک‏گوشی با حشو پایین است که حدت‏ زمانی (temporal resolution) و استنباط شنوایی (auditory closure) را بررسی می‏کند. استنباط شنوایی به توانایی تشخیص کل واژه یا پیام به هنگامی که بخش‏هایی از آن حذف شده باشد، گفته می‏شود.(3).

حدت‏ زمانی به توانایی درک تغییرات محرک در طول زمان گفته می‏شود. این مهارت شامل توانایی کشف تغییرات دیرشی محرک‏های شنوایی و نیز توانایی کشف فاصله‏های سکوت بین آنهاست(4). وجود ضعف در حدت‏ زمانی، روی توانایی شنونده برای تمایز و شناسایی به موقع صداهای گفتاری اثر می‏گذارد. حدت‏ زمانی را می‏توان با اندازه‏گیری تابع انتقال مدولاسیون زمانی (temporal modulation transfer function: TMTF)، آستانۀ کشف فاصله (Gap Detection Threshold: GDT)، پیش/پس پوشش (forward/backward masking)، آزمون گفتار با فشردگی زمانی و آزمون ارزیابی حدت زمانی به روش Phillips و همکاران (1994) بررسی کرد(5).

ایجاد تغییرات زمانی در گفتار به روش‏های گوناگونی، مانند افزایش سرعت گوینده یا افزایش سرعت ضبط مواد گفتاری، قابل انجام است(6). امروزه از فشرده‏ساز الکترونیکی برای کاهش دیرش یا زمان تداوم سیگنال گفتاری ضبط شده، بدون تغییر ویژگی‏های فرکانسی آن، استفاده می‏شود. آزمون TCS معمولاً به‏صورت درصد کاهش زمان بیان می‏شود. برای مثال، 30 درصد TCST، گفتاری است که 30 درصد سیگنال آن در بخش‏های کوچکی برداشته شده است. همانند بیشتر آزمون‏های تک‏هجایی CANS، کم‏شنوایی محیطی حتی در حد ملایم در فرکانس‏های بالا می‏تواند بر نتایج آزمون TCST تأثیرات قابل ملاحظه‏ای داشته باشد(7).

با توجه به اهمیت TCST در بین مجموعه آزمون‏های گفتاری تک‏گوشی با حشو پایین و کاربرد آن در شناسایی ضایعات لوب تمپورال، اختلالات پردازش شنوایی مرکزی، ضایعات قشر شنوایی، نقایص عصب‏شناختی و توانایی آن در ارزیابی استنباط شنوایی(8و9)، و با توجه به نبود نسخۀ فارسی این آزمون در ایران، در پژوهش حاضر نخست نسخۀ فارسی این آزمون با مواد گفتاری واژه‏های تک‏هجایی که توسط مصلح (2001) انجام شده بود(10) با سه نسبت فشردگی صفر، 40 و 60 درصد تهیه شد و سپس در بخش دوم مطالعه، آزمون روی افراد جوان 18 تا 30 سال از دو جنس اجرا شد.

 

روش بررسی

مطالعۀ مقطعی حاضر با روش نمونه‏گیری غیر احتمالی در دسترس روی 36 دانشجو با میانگین 3/22 سال و انحراف معیار 11/2 سال (محدودۀ سنی 18 تا 30 سال) از دو جنس شامل 20 مرد و 16 زن برخوردار از شنوایی هنجار (آستانه‏های شنوایی در فرکانس‏های 250 تا 8000 هرتز کمتر از 20 دسی‏بل HL) در دانشکدۀ توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

مطالعۀ حاضر در دو بخش ساخت آزمون TCS و سپس اجرای آن روی افراد جوان 18 تا 30 سال انجام گرفت. در بخش ساخت آزمون از واژه‏های تک‏هجایی به‏عنوان محرک گفتاری استفاده شد. به‏این منظور از بین واژه‏های تک‏هجایی، شش فهرست‏واژۀ 25 تایی متوازن آوایی با فراوانی وقوع واج برابر در آنها، تهیه شد. در شش فهرست تهیه شده هیچ واژه‏ای تکراری نبود و سعی شد درجۀ سختی کلمات مورد استفاده در آنها، برابر باشد. پیش از فشرده‏سازی فهرست‏ها، طی دو بار اجرای آنها روی دو گروه 20 نفری متفاوت برخوردار از شنوایی هنجار سعی شد با حفظ ملاک‏های فوق از نظر فراوانی واجی، کلمات از نظر درجه سختی بین فهرست‏ها به گونه‏ای جابجا شوند که در اجرای دوم، امتیاز کلیۀ فهرست‏ها با یکدیگر قابل مقایسه باشد. با توجه به معیارهای مورد نظر در تهیۀ فهرست‏واژه‏ها، تنها شش فهرست متوازن 25 تایی از واژه‏های تک‏هجایی زبان فارسی تهیه شد. در آزمون بازشناسی گفتار (Word Recognition Score: WRS) اولیه در ادیومتری پایه نیز از دو فهرست استفاده شد که همان دو فهرست با نسبت فشردگی صفر درصد محسوب می‏شدند. پس از کسب اطمینان نسبت به مشخصات قابل قبول فهرست‏ها، فشرده‏سازی دو فهرست با نسبت 40 درصد و دو فهرست دیگر با نسبت 60 درصد با نرم‏افزار Adobe Audition انجام شد. در مورد انتخاب نسبت‏های فشردگی 40 و 60 درصد باید توجه کرد که مقدار فشردگی‏های به‏کار‏ رفته در ساخت آزمون TCS عدد ثابتی نیست. در مقالاتی که مطالعه شد از نسبت‏های فشردگی مختلفی استفاده شده بود، ولی در بیشتر مقالات از نسبت 40 و 60 درصد استفاده شده است. برای مثال، Rabelo و Schochat (2007) از نسبت‏های 50، 60 و 70 درصد، Kurdziel و همکاران (1976) و keith (2002) از نسبت‏های 40 و 60 درصد، Beasley و همکاران (1972) از نسبت‏های 70-30 درصد در گام‏های 10 درصدی استفاده کردند(12،3،1و14). در بخش اجرای آزمون، با توجه به‏این که در هر نسبت فشردگی صفر، 40 و 60 درصد، دو فهرست در اختیار بود(1)، هر بار از یک نمونه به نمونۀ بعدی، فهرست‏ها بین دو گوش جابجا می‏شد. همچنین برای اعمال شیوۀ پاسخگویی نوشتاری، بین واژه‏های هر فهرست چهار ثانیه سکوت و بین ارائۀ هر فهرست با فهرست دیگر دو دقیقه زمان استراحت در نظر گرفته شد. علت اینکه از افراد خواسته شد پاسخ خود را بنویسند به‏دلیل دقت بالاتر شیوۀ پاسخگویی نوشتاری و جلوگیری از خطای شنوایی آزمونگر بود. با توجه به تعداد 25 تایی واژه‏های هر فهرست، تعداد پاسخ‏های درست در هر ارائه در عدد چهار ضرب شد و به‏عنوان امتیاز وی از آن فهرست در نظر گرفته شده و به‏صورت درصد بیان شد.

افراد برخوردار از معیارهای ورود به‏مطالعه پس از کسب رضایت‏نامه در بررسی شرکت داده می‏شدند. از معیارهای ورود به مطالعه می‏توان به شنوایی هنجار در دو گوش، تک‏زبانگی و تسلط بر زبان فارسی به‏عنوان زبان مادری، برتری دست راست در نوشتن و نداشتن سابقۀ ابتلا به بیماری‏های گوش، ضربه به سر یا تصادف، جراحی مغز، مصرف داروهای اعصاب و روان‏گردان و یا ابتلا به صرع اشاره کرد. در مورد علت انتخاب معیارهای عدم مصرف داروهای اعصاب و روان‏گردان و یا ابتلا به صرع، و برتری دست راست باید گفت در مطالعاتی که روی راه‏های عصبی و مغز انجام می‏شود، کنترل عوامل اثر‏گذار بر ساختارهای عصبی، از جمله داروها و بیماری‏های خاص، ضروری است. برای اطمینان نسبی از برتری نیمکرۀ چپ در نوشتن، و با توجه به‏این که در افراد راست‏دست درصد افراد با نیمکرۀ زبانی غالب چپ بیشتر است، همچنین برای اطمینان از این که برتری نیمکره در تمام افراد شرکت کننده یکسان باشد، برتری دست راست معیار دیگر ورود به مطالعه قرار داده شد. در ابتدا با استفاده از ادیومتر دو کاناله مدل AC40 (شرکت Interaacoustic، کشور دانمارک)، آستانه‏گیری تن خالص و WRS در سکوت به روش مرسوم انجام می‏شد. برای انجام آزمون TCS، لپ‏تاپ از طریق فیش مخصوص به ادیومتر وصل شده، و محرک از روی CD به صورت تک‏گوشی در سطح راحت شنوایی MCL)) ارائه می‏شد. باید توجه کرد در بررسی حاضر سطح MCL معادل 30 دسی‏بل SL برای همۀ افراد مطلوب بود. MCL با ارائۀ پنج واژۀ تمرینی برای آشنایی فرد با آزمون، بر اساس گزارش وی تنظیم می‏شد. به فرد آموزش داده می‏شد که با شنیدن تعدادی کلمه به صورت جداگانه، آنها را روی برگۀ ثبت نتایج درج کند.

در بخش آمار تحلیلی برای بررسی توزیع هنجار داده‏ها از آزمون آماری کولموگروف‏ـ‏اسمیرنوف استفاده شد. از آزمون آماری t مستقل برای مقایسۀ میانگین امتیازهای بین دو گوش و دو جنس و از آزمون آنالیز واریانس یک‏طرفه برای مقایسۀ امتیازهای بین سه نسبت فشردگی استفاده شد. تحلیل داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS نسخۀ 17 در سطح معنی‏داری 05/0>p انجام شد. مطالعۀ حاضر به تأیید کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی تهران رسید.

 

یافته‏ها

در هر سه نسبت فشردگی مورد بررسی در دو گوش، داده‏ها از توزیع هنجار برخوردار بود‏(333/0<p). نتایج آزمون گفتار با فشردگی زمانی در سه نسبت صفر، 40 و 60 درصد به تفکیک
Text Box: جدول 1ـ آمار توصیفی نتایج آزمون گفتار با فشردگی زمانی در 3 نسبت صفر، 40 و 60 درصد به‏تفکیک گوش (36=n)

امتیاز بازشناسی گفتار با فشردگی زمانی	میانگین (انحراف معیار)	حداقل (درصد)	حداکثر (درصد)
گوش راست ـ نسبت صفر درصد	(016/2) 22/98	96	100
گوش چپ ـ نسبت صفر درصد	(869/1) 78/98	96	100
گوش راست ـ نسبت 40 درصد	(395/7) 22/83	68	96
گوش چپ ـ نسبت 40 درصد	(849/5) 00/85	72	96
گوش راست ـ نسبت 60 درصد	(746/6) 56/55	44	72
گوش چپ ـ نسبت 60 درصد	(971/7) 89/51	32	68



گوش در جدول 1. نشان داده شده است. در بررسی اثر گوش بر نتایج آزمون، در دو نسبت فشردگی صفر(229/0=p) و 40 درصد(262/0=p) بین گوش‏ها اختلاف معناداری وجود نداشت. تنها در نسبت فشردگی 60 درصد اختلاف به نفع گوش راست معنی‏دار بود‏(039/0=p).

در بررسی تفاوت بین دو جنس، در هر یک از سه نسبت فشردگی صفر(468/0=p)، 40 درصد(580/0=p) و 60 درصد(349/0=p) بین دو جنس تفاوت معنی‏داری مشاهده نشد. در نمودار 1 میانگین و انحراف معیار امتیاز آزمون در سه نسبت فشردگی مورد بحث در زنان و مردان نشان داده شده است. همچنین در گوش راست بین دو جنس در هر یک از سه نسبت مورد بررسی(349/0<p) و در گوش چپ نیز بین دو جنس در هر سه نسبت مورد مطالعه تفاوت معنی‏داری وجود نداشت(284/0<p).

در سه نسبت فشردگی مورد مطالعه در کل افراد مورد بررسی میانگین امتیاز آزمون در نسبت فشردگی صفر درصد برابر 50/98 درصد، نسبت فشردگی 40 درصد برابر 11/84 درصد، و نسبت فشردگی 60 درصد برابر 72/53 درصد بود و بین آنها تفاوت معنی‏دار مشاهده شد(0001/0>p).

 

بحث

در بیشتر پژوهش‏هایی که در گذشته در زمینۀ توانایی‏های پردازش مرکزی دستگاه شنوایی صورت گرفته است به حیطه‏های رمزگذاری شدتی و فرکانسی محرک پرداخته شده و عملکرد زمانی یا زمان‏بندی که بعد مهم ديگري از پردازش در دستگاه شنوایی است کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. برخورداري از حدت زمانی مناسب برای درک گفتار ضروری است، چون اطلاعاتی را دربارۀ مرزهای واک‏ها، همخوان‏ها، سیلاب‏ها و عبارات در اختیار می‏گذارد‏(11). McCroskey (1973) اعتقاد داشت که دستگاه شنوایی محدودۀ زمانی طبیعی خود را داراست و افراد دچار اختلال شنوایی مرکزی نسبت به افراد با عملکرد طبیعی، با سرعت فشردگی زمانی پایین‏تری به حد نهایی این محدوده میرسند. بررسی سرعت ارائۀ گفتار در کودکان دچار اختلال خواندن در مطالعۀ وی نشان داد که این کودکان به علت اختلال در پردازش زمانی شنوایی نسبت به کودکان هنجار، به زمان بیشتری برای دریافت، درک و پاسخ به جملات نسبتاً کوتاه و حاوی واژه‏های ساده و آسان نیاز دارند و در درک جملات با فشردگی زمانی مشکل نشان می‏دهند. مطالعات Lazzaroni و Calearo در سال 1957 و De Quiros در سال 1964 روی افراد با شنوایی هنجار، سالمندان و افراد دچار اختلال شنوایی مرکزی، ضعف قابل توجه سالمندان و افراد دچار اختلال شنوایی مرکزی در درک گفتار با سرعت بالا را نشان‏داد‏(12).

در مطالعۀ حاضر WRS با افزایش نسبت فشردگی کاهش



نشان داد و بین امتیازهای سه نسبت فشردگی صفر، 40 و 60 درصد تفاوت بارزی مشاهده شد. این یافته با نتایج مطالعات قبلی در این زمینه همخوانی دارد(9). برای نمونه، Beasley و همکاران در سال 1972 برای بررسی اثر فشردگی زمانی بر عملکرد تمایز شنوایی 96 فرد بزرگسال با شنوایی هنجار، کلمات تک‏هجایی با پنج حالت فشردگی زمانی از 30 تا 70 درصد در گام‏های 10 درصدی به‏علاوه یک حالت بدون فشردگی را در چهار سطح شدت (8، 16، 24، 32 دسی‏بل HL) مورد بررسی قرار دادند. نتایج این بررسی کاهش تدریجی توانایی بازشناسی واژه‏های تک‏هجایی NU-6 با افزایش پیشروندۀ نسبت فشردگی از 30 تا 60 با کاهش بارز امتیاز آزمون در سطح 70 درصد را نشان داد. همچنین ذکر شد که توانایی بازشناسی واژه با نسبت فشردگی ارتباط عکس و با سطح ارائۀ محرک ارتباط مستقیم دارد(1). Beasley و همکاران در مطالعه‏ای دیگر در سال 1976 نسخه‏های فشرده شدۀ دو آزمون تمایز گفتاری WIPI و PB_K50 را در دو سطح شدت متفاوت برای 60 کودک در سه گروه سنی استفاده کردند. نتایج نشان داد که درک کلمات ارتباط معکوس با نسبت فشردگی و ارتباط مستقیم با سطح ارائۀ محرک دارد(13).در تفسیر تأثیر نسبت فشردگی بر امتیاز بازشناسی واژه‏ها، Lazzaroni و Calearo (1964 ) این‏گونه شرح دادند که حشو ساختارهای فوقانی مغز و اطلاعات پیام گفتاری، تأثیر منفی افزایش سرعت ارائۀ گفتار در محدودۀ متوسط را خنثی می‏سازد، و در افزایش‏های بیشتر سرعت ارائۀ محرک یا نسبت فشردگی، به افزایش شدت تحریک برای بهبود WRS نیاز است(3). در بررسی حاضر، با توجه به اینکه TCST در سطح راحت شنوایی انجام شد و هیچ‏گونه افزایش شدتی متعاقب افزایش نسبت فشردگی اعمال نشد، انتظار می‏رود که با افزایش نسبت فشردگی امتیاز بازشناسی واژه کاهش یابد.

در بررسی حاضر، بین امتیازهای دو گوش در دو نسبت فشردگی صفر و 40 درصد، تفاوت قابل توجهی وجود نداشت و تنها در نسبت فشردگی 60 درصد، امتیاز گوش راست در حد قابل توجهی بالاتر از گوش چپ به‏دست آمد. در مطالعۀ Beasley و همکاران (1972 و 1976)، Keith (2002) و Rabeto و Schochat (2007) تأثیر گوش بر نتایج آزمون گزارش شد و بین امتیازهای گوش راست و چپ تفاوت بارزی وجود نداشت(1،3،13و14). اساساً بین ارائه از گوش راست یا گوش چپ در نسبت‏های مختلف فشردگی و سطوح شدت مورد بررسی گزارش نشده است. اگرچه برتری گوش راست تحت برخی شرایط دایکوتیک مشاهده شده است، با وجود این، مطالعات مربوط به بررسی عملکرد شنوایی تک‏گوشی نتوانسته است عملکرد شنوایی غالب معنی‏داری به‌لحاظ بالینی برای گوش راست نشان دهد(1). اگرچه نیمکرۀ چپ برای زبان غالب است، ولی محرک تک‏گوشی مانند TCS با فعال‏سازی مسیرهای همان‏طرفی و دگرطرفی CANS، تأثیر تقدم گوش راست نسبت به گوش چپ را خنثی می‏سازد(3). این یافته‏ها نشان می‏دهد TCST می‏تواند از جنبۀ بالینی در عملکردهای شنوایی تک‏گوشی بدون ایجاد ابهام ناشی از تأثیرات سوگیری مورد استفاده قرار گیرد(1).

در مطالعۀ حاضر تفاوت بارزی بین امتیازهای دو جنس مشاهده نشد. مطالعات اندکی تأثیر جنسیت بر درک گفتار فشرده شده را مورد بررسی قرار داده‏اند. از این میان می‏توان به مطالعۀ Schmitt و Moore در سال 1989 اشاره کرد. در این مطالعه که هدف آن بررسی درک شنوایی افراد سالمند از گفتار با فشردگی زمانی بود، تعدادی پرسش درکی فشرده شده در چهار نسبت فشردگی یا سرعت متفاوت به 28 سالمند 75 تا 84 ساله از دو جنس ارائه شد. عملکرد سالمندان در نسبت فشردگی 60 درصد نسبت به سرعت ارائه بدون فشردگی، به‏طور بارزی پایین‏تر بود و بین نتایج دو جنس اختلاف قابل توجهی مشاهده نشد(15). در کل جنسیت، سن و سطح تحصیلات از آن دسته عوامل جمعیت‏شناختی هستند که در آزمون‏های رفتاری و روان‏عصب‏شناختی گوناگون، تأثیرات متفاوتی از آنها گزارش شده است.

در مجموع باید گفت که آزمون TCS از رایج‏ترین آزمون‏های مرکزی تک‏گوشی است که می‏توان برای ارزیابی توانایی پردازش زمانی شنوایی در افراد دچار اختلال  شنوایی مرکزی به‏کار برد(3).

 

نتیجه‏گیری

در مطالعۀ حاضر با افزایش نسبت فشردگی، امتیاز بازشناسی واژه‏ها کاهش نشان داد، ولی بین امتیازهای بین دو گوش (به جز نسبت 60 درصد) و دو جنس تفاوت قابل ملاحظه‏ای مشاهده نشد. هنجاریابی آزمون حاضر در افراد فارسی‏زبان و استفاده از آن در بررسی تأثیر اختلالات شنوایی بر پردازش مولفۀ زمانی محرک و همچنین تأثیر سن و اختلالات رشدی بر نتایج آزمون، از جمله کارهای پژوهشی قابل انجام با این آزمون در سال‏های آتی است.

 

سپاسگزاری

از کلیۀ افراد شرکت‏کننده در مطالعه، همچنین از سرکار خانم روزبهانی، مدیر گروه وقت شنوایی‏شناسی، به دلیل مساعدت در اجرای این مطالعه تشکر و قدردانی می‏شود.


 

REFERENCES


1.              Beasley DS, Schwimmer S, Rintelmann WF. Intelligibility of time compressed CNC monosyllables. J Speech Hear Res. 1972;15(2):340-50.

2.              Fitzgibbons P.J G-Salant S. Auditory temporal processing in elderly listeners. J Am Acad Audiol.1996;7(3):183-9.

3.              Rabelo CM, Schochat E. Time-compressed speech test in Brazilian Portuguese. Clinics (Sao Paulo).2007;62(3):261-72.

4.              Aithal V, Yonovitz AL, Aithal S, Dold N. Tonal masking level difference in children. Australian - New Zealand J Audiology.2006;28(1):11-7.

5.              Phillips DP, Rappaport JM, Gulliver JM. Impaired word recognition in noise by patients with noise-induced cochlear hearing loss: contribution of temporal resolution defect. Am J Otol.1994;15(5):679-86.

6.              Gordon-Salant S, Fitzgibbons PJ. Effects of stimulus and noise rate variability on speech perception by younger and older adults. J Acoust Soc Am. 2004;115(4):1808-17.

7.              Krishnamurti S. Monaural low redundancy speech tests. In: Chermak GMF, editor. Handbook of (central) auditory processing disorders: auditory neuroscience diagnosis.1st ed. San Diego: Plural Publishing; 2007. p. 193-205.

8.              Humes LE, Kewley-Port D, Fogerty D, Kinney D. Measures of hearing threshold and temporal processing across the adult lifespan. Hear Res. 2010;264(1-2):30-40.

9.              Musiek FE, Chermak GD. Handbook of (Central) auditory processing disorder: Auditory neuroscience and diagnosis. 1st ed. San Diego: Plural Publishing INC; 2007.

10.          Mosleh M, Development and evaluation of a speech recognition test for Persian speaking adults. Audiol. 2001;9(1-2):72-6.

11.          Stuart A. Development of auditory temporal resolution in school-age children revealed by word recognition in continuous and interrupted noise. Ear Hear. 2005;26(1):78-88.

12.          Kurdziel S, Noffsinger D, Olsen W. Performance by cortical lesion patients on 40 and 60% time-compressed materials. J Am Audiol Soc. 1976;2(1):3-7.

13.          Beasley DS, Maki JE, Orchik DJ. Children's perception of time-compressed speech on two measures of speech discrimination. J Speech Hear Disord. 1976;41(2):216-25.

14.          Keith RW. Standardization of the time compressed sentence test. J Edu Audiol. 2002;10:15-20.

15.          Schmitt JF, Moore JR. Natural alteration of speaking rate: the effect on passage comprehension by listeners over 75 years of age. J Speech Hear Res. 1989;32(2):445-50.