مقاله پژوهشی
بررسی ویژگیهای زبانشناختی روايتهای تصويری دانشآموزان دارای هوش مرزی و عادی
بلقيس روشن1، مسعود کريملو2، احمد علی پور3، علی خدام1
1ـ گروه زبانشناسي و زبانهای خارجی، دانشگاه پيام نور، تهران، ایران
2ـ گروه آمار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
3ـ گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده
زمینه و هدف: دانشآموزان دارای هوش مرزی انواع اختلالات زبانی را تجربه میکنند که در روایتهایشان هم دیده میشود. اين پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای زبانشناختی روايتهای تصويری دانشآموزان دارای هوش مرزی انجام گرفت.
روش بررسی: در یک مطالعه مقطعیـمقایسهای، 30 دانشآموز دارای هوش مرزی و 25 دانشآموز عادی شش تا سیزده ساله از جمعیت چهار مدرسه بهطور تصادفی انتخاب شدند. کلام روایی با توصیف تصاویر یک کتاب داستانی انگیخته شد.
يافتهها: دانشآموزان دارای هوش مرزی نسبت به دانشآموزان عادی در توليد جملات مرکب(001/0p<) و جملات پيچيده(001/0p<) ضعیفتر بودند و ضمناً جملات غيردستوری بیشتری(007/0p=) توليد کردند. این دانشآموزان اطلاعات مرتبط(001/0p<) کمتر، ولی اطلاعات نامرتبط(033/0p=) بيشتری تولید کردند. انواع پيوندهای انسجامی(010/0p=) و پیوند «هم»(022/0p=) این دانشآموزان کمتر بود.
نتيجهگيری: دانشآموزان دارای هوش مرزی آسيب زبانی بیشتری در توصیف داستان نشان دادند.
واژگان کلیدی: روايت، اختلال زبانی، هوش، دانشآموز
(دریافت مقاله: 15/11/91، پذیرش: 30/2/92)
مقدمه
کودکان با هوش مرزی در سطحی بالاتر از کودکان کمتوان ذهنی و پایینتر از عادی با هوشبهر بین 70 تا 85 قرار میگیرند(1). داستانگويی از کتاب تصويری بدون نوشته، نوعی روایت است که در آن کودک به تصاوير کتاب نگاه ميکند و سپس داستانی را ميگويد. طبق گفتههای Berman و Slobin (1994) این نوع داستانگویی شامل يک نقطه حرکت مشترک است، زيرا کودک و آزمونگر محتوای داستان را ميدانند(2). طبق گفتۀ Chang (2006)، Griffin و همکاران (2004) مهارتهای روايی نه فقط به ارتباط شفاهی بلکه به مهارتهای سواد شامل درک خواندن و مهارتهای زبان نوشتاری مرتبط ميشود(3). در مطالعاتی که روايتهای خیالی (fictional narrative) را در ارزيابی بهکار ميبرند محققان از محرکهای دیداری برای سهولت داستانگويی يا بازگويی روايتها استفاده کردهاند. Cleave و همکاران (1995) ذکر کردهاند که وجود توأم نقایص خرد و کلان ساختار زبانی با نظریههایی که علت اولیۀ آسیب زبانی را به نقایص توانش دستوری نسبت میدهند متناقض است. در حالی که نقایص دستوری و واژگانی توانایی کودک برای تولید گفتههای کاملاً مناسب را محدود میکند، نقص مهارتهای کلان ساختاری توانایی کودک در تولید کلام پیوسته و مناسب سن را مختل میکند. Wigglesworth (1997) و Halliday (1976) ذکر کردهاند که رشد روایتها به ویژگیهای دستور داستان، کاربرد زبان رسمی و عناصر انسجامی نیاز دارد. عناصر انسجامی از دیگر ویژگیهای سطح بالای روایت در سالهای مدرسه رشد مییابند. برای گفتن داستان، روایتگر باید بهطور مؤثر این عناصر را برای انتقال مفاهیم در گفتههای خاص بهکار برد(4). Hass و Wepman (1974) عنوان کردهاند که رشد کاربرد جملات مرکب، مشخصۀ کودکان بزرگتر و نوجوانان است و ویژگیهای متمایزکنندۀ زبان آنها شامل درونهگیری و درونهگیری چندگانه است(5).
Bourg و همکاران (1997) دريافتند که گونههای مختلف تصاوير سبب پيشرفت رشدی متفاوتی ميشوند. Bamberg (1994) توليد روايتهای شفاهی کودکان زير نه سال و بزرگسالان با رشد طبیعی را در روایت از روی کتاب تصويری بدون کلمۀ «قورباغه تو کجا هستی؟» (Mayer، 1969) مطالعه کرد. او دريافت که کودکان خردسالتر تصويرها را بيشتر در زمان دستوری حال و کمتر زمان دستوری گذشته توصيف میکنند(6). Hemphil و همکاران (1991) در مقایسۀ روایتهای 20 کودک طبیعی با 20 کودک کمتوان ذهنی تفاوتی بین دو گروه در طول روایت، کاربرد زمان دستوری، پیوندها و کاربرد ابزارهای روایی پیدا نکرد، ولی تفاوت در کاربرد ارجاع بین دو گروه معنیدار بود(7). Keller-Bell و Abbeduto (2007) در مقایسۀ روایتهای تصویری نوجوانان و جوانان با سندرم ایکس شکننده، کودکان با سندرم داون و کودکان طبیعی (از نظر سنی ذهنی غیرکلامی) دریافتند که افراد با سندرم ایکس شکننده گفتههای دستوری بیشتری در مقایسه با افراد با سندرم داون تولید میکنند(8). Tager-Flusberg و Sullivan (1995) در بررسی کودکان کمتوان ذهنی، کودکان با اوتیسم و کودکان طبیعی تفاوت معنیداری در طول روایت و انواع خطاهای نحوی پیدا نکردند، اما ویژگیهای دستوری بین آنها تفاوت معنیداری داشت. تفاوت بین ارزیابی روایت در سه گروه معنیدار بود. مهارتهای ارزیابی داستان کودکان با اوتیسم و کمتوان ذهنی ناقص بود و آنها در اجرای دانش پسزمینه برای ساختن داستان مشکل داشتند(9).
با توجه به اينکه بررسیهای بسیار کمی در شناخت ويژگیهای زبانشناختی دانشآموزان دارای هوش مرزی انجام شده است اين پژوهش با قصد مقایسۀ تفاوتهای زبانشناختی روایت تصویری این دانشآموزان با دانشآموزان عادی و نشان دادن جنبههای مختلف آن انجام شد. در این مطالعه فرض بر این بود که دانشآموزان دارای هوش مرزی جملات مرکب، جملات دستوری، اطلاعات مرتبط و انواع پیوندهای انسجامی کمتری در روایتهایشان تولید میکنند.
روش بررسی
روش بررسی حاضر مقطعیـمقايسهای بود. جامعۀ پژوهش، دانشآموزان شش تا سیزده سالۀ دبستانهای ابتدايی شهر تهران بود. نمونهگيری بهصورت تصادفی از بین دانشآموزان عادی دو مدرسۀ منطقۀ شش آموزش و پرورش تهران و نمونهگیری دانشآموزان دارای هوش مرزی از بين دانشآموزان دو مدرسۀ دیگر منطقه (يک مدرسۀ دخترانه و يک مدرسۀ پسرانه) که بهطور ويژه به اين دانشآموزان خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه ميدهند، صورت گرفت. برای تعيين دانشآموزان دارای هوش مرزی آزمون هوش وکسلر کودکان توسط روانشناس انجام و نمرۀ کلی آن منظور شد. دامنۀ هوش مرزی 70 تا 85 تعیین شد.
نمونههای این پژوهش از دانشآموزان مناطق میانی شهر (منطقۀ شش) تهران بودند. این دانشآموزان اختلالات حسیـحرکتی قابل توجه مانند کمشنوایی و کمبینایی نداشتند. توانايی گفتاری آنها حداقل در حد مکالمه و یک گفتگوی دونفره که پایینترین سطح کلام است، بود. همچنین، آنها اختلال گفتاری آشکاری نداشتند. این موارد با ارزیابی غیررسمی دانشآموزان توسط پژوهشگر، بهعنوان یک گفتاردرمانگر، مشخص شد. دانشآموزانی که از اجرای آزمون بهعلت خستگی يا عدم علاقه خودداری میکردند از آزمون خارج شدند.
ابزارهای
این پژوهش
شامل ضبط صوت،
نوار کاست و
کتاب داستانی بود. ارزیابی روایتهای تصویری در سطح پيوندهای انسجامی، پیوستگی موضعی (اطلاعاتدهی) و انواع جملات انجام شد. با توجه به تعریف Brown و Yule (1989) پيوندهای انسجامی و انواع آن، شامل پيوندهای افزايشی، پيوندهای زمانی، علّی و سایر پیوندها، از بین جملههای دستوری انتخاب شدند(10). با توجه به تعریف Deser و Glosser (1987) از پيوستگی موضعی و درجهبندی پيوستگی کلام از رابطۀ قطعی، نسبی و عدم رابطه، اطلاعاتدهی در سه بخش اطلاعات مرتبط، تکراری و نامرتبط در جملههای دستوری تعیین شد(11). انواع جملات براساس تعریف Crystal (2003) انتخاب شدند: جملۀ ساده، که شامل نهاد و گزاره میشود؛ جملۀ مرکب، که شامل يک بند اصلی و حداقل يک بند وابسته ميشود؛ جملۀ پيچيده که شامل دو يا چند بند اصلی و وابستهها یا پیروها ميشود؛ و جملۀ غیردستوری، که نقصهای نحوی و صرفی را نشان میدهد(12).
اجرای پژوهش در چهار مدرسه صورت گرفت. بعد از انجام آزمون هوش و ثبت اطلاعات جمعيتشناختی، نمونۀ داستان با استفاده از داستان تصويری «مطب دکتر» نیکولا اسمی و آن سی واردی بهدست آمد. این داستان خارجی بهعلت تعداد زیاد تصاویر و وضوح آنها انتخاب شد. آزمونگر کتاب داستان حاوی پانزده تصویر را به هر دانشآموز برای ساختن داستان نشان ميداد و از او میخواست که به تصاویر نگاه کند و هرچه از تصوير درک ميکند بگويد. کلام روایی دانشآموزان در همان حين با واکمن ضبط میشد. در مرحلۀ بعد، روایت دانشآموزان با چندین بار گوش کردن به شکل نوشته پیادهسازی شد. برای تعيين مرز بين جملات نوای گفتار هم مدنظر قرار گرفت. جملات ساده، جملات مرکب، جملات پيچيده و جملات غيردستوری شمارش شد. برای تعيين پيوستگی موضعی، اطلاعات مرتبط گفتهها، تکراری و نامرتبط محاسبه شد. با توجه به اينکه پيوند زمانی«بعد» و پيوند افزايشی «هم» بيش از ساير پيوندهای انسجامی در روايت آزمودنيها وجود داشت شمارش آنها بهطور مجزا صورت گرفت و يک طبقه هم برای انواع پيوندها (غير از «بعد» و «هم») و طبقهای برای تعداد کل پيوندها در نظر گرفته شد.
تجزيه و تحليل دادهها در آزمون خیدو توزیع جنس دو گروه را یکسان نشان داد(5/0p=). آزمون منویتنیـیو برای مقایسۀ سن، تحصیلات، هوشبهر و متغیرهای زبانی بین دو جنس در هر گروه انجام شد. برای تحلیل دادههای زبانشناختی بین دو گروه، تحلیل چند متغیری کوواریانس با در نظر گرفتن تحصیلات و سن انجام شد که نتایج آن در جدولها آمده است. از نرمافزار آماری SPSS نسخۀ 20 برای تحلیل دادهها استفاده شد.
يافتهها
در
اين پژوهش دو
گروه دانشآموزان
داراي هوش
مرزي شامل 30
دانشآموز
(15 پسر و 15 دختر) و
عادی شامل 25
دانشآموز
(15 دختر و 10 پسر)
حضور داشتند.
ميانه و دامنۀ
سن
دانشآموزان دارای هوش مرزي 115 (90 تا 148) و عادي116 (85 تا 144) ماه بود که این تفاوت معنیدار نبود(257/0p=). ميانه و دامنۀ هوشبهر دانشآموزان دارای هوش مرزي 5/76 (70 تا 84) و عادی 104 ( 97 تا 110) بود که این تفاوت معنیدار بود(001/0<0p=). ميانه و دامنۀ تحصيلات دانشآموزان دارای هوش مرزي 21 (3 تا 39) و عادي 28 (10 تا 46) ماه (تحصيلات براساس 9 ماه در هر سال محاسبه شد) که تفاوت بین دو گروه معنیدار بود(291/0p=).
با آزمون منویتنیـیو، فقط میانۀ جملات غیردستوری 3 (با دامنۀ صفر تا 12) دختران دارای هوش مرزی نسبت به میانۀ جملات غیردستوری 6 (با دامنۀ 1 تا 12) پسران دارای هوش مرزی از نظر آماری تفاوت معنیدار در سطح 05/0 داشت(045/0p=)، ولی میانه و دامنۀ جملات غیردستوری دختران 1 (صفر تا 3) با پسران 1 (صفر تا 2) در دانشآموزان عادی تفاوت معنیدار نداشت. انواع جملات بین دو جنس در هر دو گروه دانشآموزان دارای هوش مرزی و عادی تفاوت معنیداری نداشت. در گروه دانشآموزان دارای هوش مرزی دختر، میانه و دامنۀ جملات ساده 20 (7 تا 46)، جملات مرکب 3 (1 تا 8) و جملات پیچیده صفر (صفر تا 3) و در دانشآموزان دارای هوش مرزی پسر، میانه و دامنۀ جملات ساده 19 (13 تا 35)، جملات مرکب 6 (0 تا 13) و جملات پیچیده صفر (صفر تا 4) و در دانشآموزان عادی دختر، میانه و دامنۀ جملات ساده 17 (10 تا 27)، جملات مرکب 9 (4 تا 19) و جملات پیچیده 4 (0 تا 7) و دانشآموزان عادی پسر، میانه و دامنۀ جملات ساده 16 (11 تا 32)، جملات مرکب 7 (3 تا 27) و جملات پیچیده 5/2 (0 تا 10) بود.
تحلیل چند متغیری کوواریانس با حضور تحصیلات و سن، تفاوت معنیداری از نظر آماری در تولید جملات ساده بين دو گروه نشان نداد، در حالیکه دانشآموزان دارای هوش مرزی جملات مرکب و پیچیدۀ کمتر و جملات غيردستوری بيشتری تولید کردند که از نظر آماری معنیدار بود (جدول 1).
انواع اطلاعات بین دو جنس و در دو گروه تفاوت معنیداری نداشت. در گروه دانشآموزان دارای هوش مرزی دختر، میانه و دامنۀ اطلاعات مرتبط 21 (13 تا 35)، تکراری 2 (0 تا 21)، نامرتبط 3 (صفر تا 5) و در دانشآموزان دارای هوش مرزی پسر، میانه و دامنۀ اطلاعات مرتبط 22 (10 تا 34)، تکراری 2 (صفر تا 10)، نامرتبط 2 (صفر تا 15) و در دانشآموزان عادی دختر، میانه و دامنۀ اطلاعات مرتبط 34 (24 تا 60)، تکراری 1 (صفر تا 6)، نامرتبط صفر (صفر تا 1) و در دانشآموزان عادی پسر، میانه و دامنۀ اطلاعات مرتبط 33 (22 تا 65)، تکراری 1 (صفر تا 4) و نامرتبط صفر (صفر تا 2) بود.
دانشآموزان دارای هوش مرزی اطلاعات مرتبط کمتر و اطلاعات نامرتبط بیشتری نسبت به دانشآموزان عادی تولید کردند که تفاوت معنیداری از نظر آماری بین دو گروه وجود داشت، در حالیکه اطلاعات تکراری بین دو گروه تفاوت معنیداری نداشت (جدول 2).
انواع
پیوندها در دو
جنس و در دو
گروه تفاوت معنیداری
نداشت. در گروه دانشآموزان دارای هوش مرزی دختر، میانه و دامنۀ پیوند بعد 13 (2 تا 33)، پیوند هم 4 (1 تا 20)، انواع پیوندها 1 (صفر تا 5) و کل پیوندها 13 (2 تا 33) و در دانشآموزان دارای هوش مرزی پسر، میانه و دامنۀ پیوند بعد 18 (صفر تا 56)، پیوند هم 3 (صفر تا 15)، انواع پیوندها 1 (صفر تا 10) و کل پیوندها 18 (صفر تا 56) و در دانشآموزان عادی دختر، میانه و دامنۀ پیوند بعد 21 (2 تا 48)، پیوند هم 8 (1 تا 22)، انواع پیوندها 2 (0 تا 10) و کل پیوندها 21 (2 تا 48) و در دانشآموزان عادی پسر، میانه و دامنۀ پیوند بعد 17 (3 تا 59)، پیوند هم 5/5 (صفر تا 29)، انواع پیوندها 3 (1 تا 19) و کل پیوندها 17 (3 تا 59) بود.
انواع پيوندها و و پیوند «هم» در دانشآموزان دارای هوش مرزی کمتر بود و تفاوت معنیداری داشت، ولی پيوندهای «بعد» و تعداد کل پيوندها بين دو گروه تفاوت معنیداری نداشت (جدول 3).
بحث
هدف این پژوهش نشان دادن اختلالات زبانشناختی در روایت تصویری دانشآموزان دارای هوش مرزی بود. این دانشآموزان مجموعهای از اختلالات زبانی را در روایت تصویری نشان دادند. دانشآموزان دارای هوش مرزی انواع کمتری از عناصر انسجامی را، که برای انتقال مؤثر مفاهیم در گفتهها و رشد روایتها لازم است، به کار بردند (4). تعداد پیوندهای انسجامی بین دو گروه تفاوتی نداشت. این یافته همانند یافتۀ بررسی Hemphil و همکاران (1991) از روایتهای کودکان طبیعی و کمتوان ذهنی است(7). دانشآموزان دارای هوش مرزی جملههای ساده و غیر دستوری بیشتری تولید کردند که از لحاظ تفاوت دستوری با مطالعۀ Tager-Flusberg و Sullivan (1995) همانند است(9). دانشآموزان دارای هوش مرزی اطلاعات مرتبط کمتری تولید کردند، در حالیکه در بررسی Miles و همکاران (2004) از کودکان با سندرم داون عنوان شد که آنها محتوا را در تعداد بیشتری از اشکال نحوی نسبت به همتایان طبیعی بیان میکنند(13) و بهنظر میرسد طبق یافتههای Miles و Chapman (2002) عناصر مهم داستان را برخلاف مهارتهای نحوی و واژگان بیانی محدودشان بازشناسی و بیان میکنند(14). تحلیل واریانس چند متغیری با حضور تحصیلات و سن نشان داد که روایتهای دانشآموزان دارای هوش مرزی تحت تأثیر هوش مرزی قرار میگیرد و اختلالاتی زیادی را میپذیرد، همانطور که Hinckley (2008) عنوان کرده است که اختلال زبانی يا زبانیـشناختی در هر سنی بر توانايی توليد روايتها اثر میگذارد(15). جملات مرکب کمتر در روایتهای دانشآموزان دارای هوش مرزی به این معنی است که جملات تولیدی آنها به جملات کودکان و دانشآموزان عادی با سن تقویمی کمتر شبیه است، در حالیکه جملات مرکب و پیچیده مشخصۀ کودکان بزرگتر و نوجوانان است(5). دانشآموزان دارای هوش مرزی تفاوتهایی را در اطلاعاتدهی داستان نشان دادند که مشابه نتایج بررسی Bliss و همکاران (1998) از روایت کودکان با اختلالات زبانی است که در آن این کودکان مشکلات مشابهی را در ابعاد حفظ موضوع، وضوح و انسجام نشان دادهاند(15). با توجه به اینکه هوش مرزی نشاندهندۀ آسيب شناختی و متعاقب آن آسيب زبانی است تأثير آن در بررسی حاضر در جنبههای مختلف زبانی روایتهای تصویری دیده شد. در پژوهش حاضر، کاهش ربط و اطلاعاتدهی درست و افزايش اطلاعات نادرست در دانشآموزان دارای هوش مرزی معنیدار بود. انسجام که با پيوندهای انسجامی سنجيده شد در دانشآموزان دارای هوش مرزی با تنوع کمتر پيوندها و پیوند «هم» دیده شد، هر چند فراوانی پيوندها در هر دو گروه مشابه بود و پيوند «بعد» بارها در روايت تصویری دانشآموزان عادی و دارای هوش مرزی تکرار شد. پيوندهای انسجامی مانند «برای همين، بهخاطر همين، يعنی، اونوقت، چون، پس، و، يهويی، همونموقع، اگر، تا، اما، ولی، نه» توسط دانشآموزان عادی بيشتری به کار رفتند. متغيرهای مورد ارزيابی در این پژوهش ساختار و محتوای زبانشناختی داستانها بود که از این نظر بين دو گروه تفاوتهای معنیداری دیده شد. دانشآموزان دارای هوش مرزی جملات ساده را بهعلت ساختار سادهتر آن توليد ميکنند. اشکالات دستوری و جملات ساده در روايتهای اين دانشآموزان نشان ميدهد که آنها دارای اختلال دستور زبان هستند. اين دانشآموزان بايد به کاربرد وابستهها و پيوندهای انسجامی دست يابند تا بتوانند ساختارهای جمله را گسترش بدهند. جملۀ مرکب حداقل از ترکيب دو جملۀ ساده به کمک يکی از پيوندهای انسجامی مانند که، اگر، تا، چون، زيرا و غیره ساخته میشود و مطلب بههم وابستهای را ميرساند. تفاوتهای زبانی بسیار کمی بین دختران و پسران در هر گروه وجود داشت. تنها میانۀ جملات غیردستوری در پسران دارای هوش مرزی بیشتر از دختران دارای هوش مرزی بود و سایر متغیرها بین دو جنس و در هر دو گروه دانشآموزان دارای هوش مرزی و عادی تفاوت معنیداری نداشت. بهطور کلی این پژوهش نشان داد که دانش آموزان دارای هوش مرزی، تواناييهای محدودتر نحوی و کلامی در توصیف تصاویر نسبت به دانشآموزان عادی با کنترل اثر سن و تحصیلات دارند و در بيشتر متغيرهای بررسی شده ضعیفتر از دانشآموزان عادی عمل کردند.
نتيجهگيری
دانشآموزان دارای هوش مرزی جملات ساده و غیردستوری بیشتری در روایتشان بهکار بردند. در ساختار دستور زبان آنها جملات مرکب و پيچيده کمتر يافت شد. تنوع کمتر پیوندهای انسجامی آنها همسو با ساختار سادۀ جملههایشان بود. اطلاعاتدهی روایتهایشان ضعیف بود. بهطور خلاصه، آنها در سطح کلامی و نحوی روایتهای تصویری آسیب زیادی نشان دادند.
سپاسگزاری
این مقاله بخشی از رسالۀ دکتری زبانشناسی همگانی است. در اینجا از همکاری مسئولان و کارکنان مدرسههای ابتدايی، از جمله خانم کارگر فرد، آقایان بنا و قاضی، و همچنین خانم فرزانه خدام برای تایپ و ویرایش این مقاله تشکر و قدردانی میشود.
REFERENCES
1. Soenen S, Von Berckelaer-Onnes I, Scholte E. Patterns of intellectual, adaptive and behavioral functioning in individuals with mild mental retardation. Res Dev Disabil. 2009;30(3):433-44.
2. Bliss LS, McCabe A. Comparison of discourse genres: clinical implications. Con Com Sci Dis. 2006;33:126-37.
3. Szaflarski JP, Altaye M, Rajagopol A, Eton K, Meng X. A 10-year longitudinal fMRI study of narrative comprehension in children and adolescents. NeuroImage. 2012;63(3):1188-95.
4. Heilmann J, Miller JF, Nockerts A, Dunaway C. Properties of narrative retells in young school-age children. Am J Speech Lang Pathol. 2010;19(2):154-66.
5. Reed VA. An introduction to children with language disorders. Boston: Pearson. 2005.
6. McCabe A, Bliss L, Barra G, Bennett M. Comparison of personal versus fictional narratives of children with language impairment. Am J speech Lang Pathol. 2008;17(2):194-206.
7. Hemphill L, Tager-Flusberg H, Picardi N. Narrative as an index of communicative competence in mildly mentally retarded children. Appiled Psycholinguistics. 1991;12(3):263-79.
8. Keller-Bell YD, Abbeduto L. Narrative development in adolescents and young adults with fragile x syndrome. Am J Ment Retard. 2007;112(4):289-99.
9. Tager-Flusberg H, Sullivan K. Attributing mental states to story characters: a comparison of narratives produces by autistic and mental retarded individuals. Applied Psycholinguistics. 1995;16(3):241-56.
10. Brown G, Yule G. Discourse analysis. NewYork: Cambridge University Press.1989.
11. Van leer E, Turkstra L. The effect of elicitation task on discourse coherence and cohesion in adolescents with brain Injury. J Commun Disord. 1999;32(5):348-9.
12. Crystal D. A dictionary of linguistics and phonetics. Fifth edition. London. Blackwell Publishing. 2003.
13. Miles S, Chapman R, Sindberg H. A microgenetic study of storytelling by adolescents with DS and typically-developing children matched for syntax comprehension. Poster presented at the Symposium for Research on Child Language Disorders, Madison, WI, June; 2004.
14. Miles S, Chapman R. Narrative content as described by individuals with Down syndrome and typically-developing children. J Speech, Lang Hear Res. 2002;45(1):175-89.
15. Hinckley J. Narrative-based practice in speech-language pathology stories of a clinical life. Plural Publishing. 2008.
Research Article
The linguistic comparison of picture-elicited narratives in borderline-intelligence and typically-developed school-age children
Belghis Rovshan1, Masoud Karimlo2, Ahmad Alipour3, Ali Khoddam1
1- Department of Linguistics & Foreign Languages, Payame Noor University, Tehran, Iran
2- Department of Statistics, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
3- Department of Psychology, Faculty of Psychology & Education, Payame Noor University, Tehran, Iran
Received: 3 February 2013, accepted: 20 May 2013
Abstract
Background and Aim: Students with borderline intelligence quotient experience types of language disorders that are seen in their narratives, too. This research aimed to investigate the linguistic characteristics of picture-elicited narratives in school-aged children with borderline intelligence quotient.
Methods: In a cross-sectional study, 30 students with borderline intelligence quotient and 25 typically developing children at the age of 6-13 years were randomly selected from a population of four schools. Narrative discourse was elicited with description of pictures of one storybook.
Results: Students with borderline IQ were weaker than typically developing children in complex (p<0.001), compound sentences (p<0.001) and produced more ungrammatical sentences (p=0.007). Students with borderline intelligence quotient produced fewer related (p<0.001) but more unrelated information (p=0.033); and types of cohesive (p=0.010) and "HAM" conjunction (p=0.022) was fewer in them.
Conclusion: Students with borderline intelligence quotient showed more linguistic impairment in description of story.
Keywords: Narrative, language disorder, intelligence, student
Please cite this paper as: Rovshan B, Karimlo M, Alipour A, Khoddam A. The linguistic comparison of picture-elicited narratives in borderline-intelligence and typically-developed school-age children. Audiol. 2014;23(2):58-65. Persian.