Research Article

 

 

Providing a non word repetition test in 4-year-old Persian children and determining its validity and reliability

 

 

Fateme Sayyahi1, Zahra Soleymani1, Behrouz Mahmoudi Bakhtiyari2, Shohreh Jalaie3

 

1- Department of Speechtherapy, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran

2- Department of Dramatic Literature, Faculty of Art, University of Tehran, Iran

3- Department of Biostatistics, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran

 

 

Received: 20 December 2010, accepted: 1 June 2011

 

Abstract

Background and Aim: Phonological working memory is an important factor in speech and language development and the treatment of related disorders. Assessment of this kind of memory is based on non word repetition. The aim of this study was providing a non word repetition test to examine the capacity of phonological working memory and determining its validity and reliability.

Methods: This is a cross-sectional study. Initially 60 words were selected based on common Persian syllable structures. Then non words were created by changing one or two phonemes in each of the words. Words and non words were assessed by experts for the content validity and 25 non words were selected. 16 boys and 14 girls aged 4 years to 4 years and eleven months were selected by non-probability sampling from the childcares centers in regions 2 and 6 of Tehran. The test was performed twice by a single examiner to evaluate the reliability of test. Children non word repetition scores were determined and correlation analysis was conducted using the Pearson's correlation coefficient.

Results: Our results show that a high coefficient correlation between different performances 0.76 (p<0.001).

Conclusion: These findings show that non word repetition test has high validity and reliability.

Keywords: Speech test, non word repetition, working memory, children


مقاله پژوهشي

 

تهیه و بررسی روایی و پایایی آزمون تکرار ناکلمه در کودکان چهار ساله

 

فاطمه سیاحی1، زهرا سلیمانی1، بهروز محمودی بختیاری2، شهره جلایی3

1ـ گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

2ـ گروه هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران

3ـ گروه آمار زیستی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

 

چکیده

زمینه و هدف: حافظه فعال واج‏شناختی یک عامل مهم در رشد گفتار و زبان و اختلالات مرتبط می‏باشد. این نوع از حافظه با تکرار ناکلمه ارزیابی می‏شود. هدف از پژوهش حاضر تهیه آزمون تکرار ناکلمه به‏منظور بررسی ظرفیت حافظه فعال واج‏شناختی، و تعیین روایی و پایایی آن می‏باشد.

روش بررسی: این مطالعه به‏روش مقطعی انجام گرفته است. ابتدا 60 واژه براساس ساخت‏های آوایی رایج در زبان فارسی انتخاب شد. این واژه‏ها همراه با ناکلمه‏هایی که با تغییر یک یا دو واج از آنها ساخته شده بود، برای انتخاب و تعیین روایی محتوایی به صاحب‏نظران داده شد. براساس نظر آنها 25 ناکلمه انتخاب شد. این ناکلمه‏ها توسط یک آزمونگر و در طی دو مرحله برای بررسی ثبات آزمون اجرا شد. جمعیت مورد مطالعه 16 پسر و 14 دختر چهار تا چهار سال و یازده ماه بودند که به‏صورت آسان و غیرتصادفی از مهدکودک‏های منطقه دو و شش شهر تهران انتخاب شدند. امتیاز تکرار ناکلمه در کودکان تعیین شد و با آزمون ضریب همبستگی پیرسون مورد تجریه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته‏ها: نتایج نشان می‏دهد که 25 ناکلمه در نظر گرفته در این آزمون دارای روایی محتوایی هستند. بین اجراهای متوالی نیز ضریب همبستگی 76/0 در سطح معنی‏داری (001/0p<) وجود دارد.

نتیجه‏گیری: این یافته‏ها نشان می‏دهد آزمون تکرار ناکلمه از روایی و پایایی بالایی برخوردار است.

واژگان کلیدی: آزمون گفتار، تکرار ناکلمه، حافظه فعال، کودکان

 

(دریافت مقاله: 29/9/89، پذیرش: 11/3/90)

 

مقدمه


حافظۀ فعال واج‏شناختی نوعی حافظۀ فعال است که در ذخیره‏سازی زنجیره‏های صدا و واحدهای کلامی نقش دارد(1). بنا به نظر Baddeley (1986) این نوع حافظه یک سیستم چندجزئی با ظرفیت محدود، و شامل یک واحد اجرایی مرکزی و یک سیستم حلقۀ واج‏شناختی (تولیدی) است(2). فرد با استفاده از این نوع حافظه فرصت ساختن بازنمایی‏های واج‏شناختی طولانی مدت از ماده جدید کلامی را دارد(3). عملکرد این ناحیه در بسیاری از حوزه‏های شناختی و زبانی مشاهده می‏شود(4). در پژوهش Pickering و Gathercole (2004) مشخص شده است که حافظۀ فعال واج‏شناختی با توانایی‏های یادگیری کودک در ارتباط است(5). Bull و Scerif (2001) نیز ارتباط این نوع از حافظه را با ریاضیات نشان دادند(6) و در مطالعۀ Garon و همکاران (1997) توانایی یادگیری خواندن و نوشتن در مدرسه مشاهده می‏شود(7). براساس پژوهش Gathercole و همکاران (1997) این عملکرد واج‏شناختی در سنین بین 3 و 4 سالگی می‏تواند چگونگی یادگیری واژگان جدید را در کودک پیش‏بینی کند(8).

مهم‏ترین تکلیفی که می‏تواند منعکس‏کنندۀ عملکرد واقعی حافظۀ فعال واج‏شناختی باشد، تکرار ناکلمه است(9). برای اجرای تکلیف از آزمودنی خواسته می‏شود که پس از شنیدن ناکلمه آن را تکرار کند، و چون در خزانۀ واژگانی كودك موجود نيست، آزمودنی مجبور است از حافظۀ فعال واج‏شناختی خود برای ذخیره‏سازی زنجیرۀ صدایی درون‏داد و پردازش برون‏داد گفتاری به‏صورت تکرار ناکلمه، استفاده کند(10).

 Gathercoleو Baddeley (1996) اولین آزمون تکرار ناکلمه را به نام آزمون تکرار ناکلمه کودکان(The Children Nonword Repetition Test: CNRep) در زبان انگلیسی تهیه کردند. تعیین روایی آن به شیوۀ میانگین نظر صاحب‏نظران و پایایی به شیوۀ بررسی تکرارپذیری انجام گرفت(11). پس از آن Santose و همکاران (2006) براساس آزمونCNRep ، آزمون تکرار ناکلمه کودکان برزیل (Brizilian Children’s Test of PSeudoword Repetition: BCPR) را در برزیل و برای زبان پرتغالی طراحی کردند. روایی به شیوۀ ساختاری و مقایسه با استاندارد طلایی CNRep انجام گرفت. پایایی آزمون نیز براساس تکرار آن پس از یک دورۀ 15-7 روزه تعیین شد(12). Ebert و همکاران (2008) نیز در آمریکا 20 ناکلمه را با واج‏آرایی زبان اسپانیایی تهیه کرده و بر روی 14 کودک پیش‏دبستانی با رشد طبیعی اجرا کرد. وی برای بررسی روایی شیوه‏ای را گزارش نکرده است، و برای بررسی پایایی نیز از روش تکرارپذیری پس از ده روز استفاده کرد(13). در زبان انگلیسی دو آزمون دیگر نیز توسط Gardner و همکاران (2006) و Chiat و Roy (2006) ساخته شد(15-14). Gardner و همکاران در انگلستان 10 ناکلمه (دو تمرینی و هشت آزمونی) را تهیه کردند. برای تعیین پایایی آزمون ثبات درونی را با استفاده از آزمون آماری آلفا کرونباخ گزارش کردند. روایی آزمون نیز از طریق مقایسۀ آن با آزمون استاندارد طلایی (CNRep) مشخص  شد. Chiat و Roy در انگلستان با 18 کلمه و 18 ناکلمه که از نظر واج‏شناختی با کلمات مطابقت داده شده است، آزمون PSRep (Preschool Repetition) را که در سال 2004 تهیه کرده بودند تکمیل کردند. در این آزمون روایی به‏صورت ساختاری و پایایی نیز به‏صورت تکرارپذیری صورت گرفت(15).

اجرای آزمون تکرار ناکلمه بسیار آسان است. بنابراین از آن برای غربالگری تشخیصی در نارساخواني، آسيب ويژۀ زباني و آفازي‏هاي بياني به‏عنوان یک معیار ارزیابی در جلسات پیگیری گفتاردرمانی و حتی روانشناسی بالینی براي تشخيص اسكيزوفرني استفاده می‏شود(1). از این آزمون برای پیش‏بینی سیر رشد زبانی کودکان در سنین زیر 3 سال و رشد خواندن و نوشتن در سنین پیش از مدرسه استفاده می‏شود(16).

با توجه به این نکته که در زبان فارسی علی‏رغم کاربرد فراوان تکلیف تکرار ناکلمه در انواع اختلالات رشدی و اکتسابی گفتار و زبان، ‏آزمونی که دارای روایی و پایایی باشد موجود نیست، هدف این پژوهش تهیۀ ابزار این بررسی و تعیین روایی و پایایی آن است.

 

روش بررسی

این تحقیق به‏روش مقطعی و مقایسه‏ای و از نوع ابزارسازی و پایایی‏سنجی است. جمع‏آوری داده‏ها در سه بخش صورت گرفته است. در بخش اول، داده‏های مربوط به انتخاب ناکلمه‏های آزمون گردآوری شد. در مرحلۀ اول ابتدا ساخت‏های آوایی واژگان یک تا چهارهجایی زبان فارسی براساس کتاب آواشناسی زبان فارسی (ثمره 1378) تعیین شدند(17). سپس برای هر ساخت‏ آوایی، واژگان پرفرکانس براساس کتاب «واژه‏های پرکاربرد فارسی امروز» (حسنی 1384) و نمونه گفتار خودانگیخته 6 کودک 5-3 سال به شرح زیر انتخاب شدند(18):

یک‏‏هجایی: 10 مورد، دو هجایی: 29 مورد، سه هجایی:12 مورد، چهار هجایی: 9 مورد

در کل تعداد واژگان 60 مورد بود. براساس هر یک از این واژگان نیز ناکلمه‏های آزمون براساس معیارهای زیر ساخته شدند:

1. تغییر فقط یک یا دو واج از واج‏های کلمه (همخوان یا واکه) به نحوی که کلمه به یک ناکلمۀ بی‏معنی که در خزانۀ واژگان زبان فارسی موجود نیست تبدیل بشود. به‏عنوان مثال تبدیل کلمه «چاقو» به ناکلمۀ «لاقو».

2. ناکلمه‏ای که ساخته می‏شود باید براساس قواعد
Text Box: جدول 1ـ میانگین، انحراف معیار و دامنه امتیازهای TOLD، Wepman و Goodenough در آزمودنی‏ها به‏تفکیک جنس

	آزمون TOLD		آزمون Wepman		آزمون Goodenough
جنس	میانگین (انحراف معیار)	دامنه		میانگین (انحراف معیار)	دامنه		میانگین (انحراف معیار)	دامنه
دختر	(9/0)21/99	5		(8/0)78/38	2		(79/4)32/1	32
پسر	(4/1)75/99	6		(3/0)68/38	2		(5/3)05/1	31
کل	(9/0)68/99	5		(5/0)37/38	2		(9/3)4/1	31



واج‏شناختی زبان فارسی باشد. به‏عنوان مثال در زبان فارسی هرگز خوشۀ همخوانی، دو یا چند همخوان در کنار همدیگر بدون حضور واکه، در ابتدای کلمه قرار نمی‏گیرد. بنابراین در این آزمون چنین موردی وجود ندارد.

برای انتخاب ناکلمه‏های نهایی آزمون در مرحلۀ دوم مطالعه، یعنی تعیین روایی محتوایی این ابزار، ناکلمه‏ها توسط چهار نفر از صاحب‏نظران معتبر و مجرب (سه نفر دکترای زبان‏شناسی و یک نفر کارشناس ارشد گفتاردرمانی) مورد بررسی قرار گرفت. یک پرسش‏نامه حاوی مواد پیشنهادی در اختیار این صاحب‏نظران قرار گرفت که شامل 60 واژۀ پایۀ آزمون و ناکلمه‏های اولیۀ طراحی شده از این واژگان بود. هر یک از آن اساتید می‏بایست امتیاز خود را از نظر قابل قبول بودن این ناکلمه، با توجه به کلمۀ اولیه و در نظر گرفتن معیارهای ساخت یک ناکلمه، به‏صورت درصدی می‏نوشتند. میانگین این امتیازها به تفکیک برای تعیین تناسب و روایی هر یک از این ناکلمه‏ها مورد استفاده قرار گرفت. مبنای میانگین امتیاز مورد قبول 90 درصد قرار گرفت. هریک از ناکلمه‏هایی که میانگینی زیر این میزان داشتند حذف شدند. براساس نظر صاحب‏نظران 25 ناکلمه (یک هجایی: 4 مورد، دو هجایی:13 مورد، سه هجایی:6 مورد، چهار هجایی:2 مورد) انتخاب شدند.

بخش سوم مطالعه مربوط به اجرای آزمون و بررسی میزان ثبات و تکرارپذیری آزمون است. در این مرحله آزمون توسط یک آزمونگر و در طی دو مرحله اجرا شد. فاصلۀ بین دو مرحلۀ اجرا یک هفته بود. جمعیت مورد مطالعه کودکان چهار سال تا چهار سال و یازده ماه (16 پسر و 14 دختر) از مهدکودک‏های مناطق دو و شش شهر تهران هستند که به‏روش آسان و غیرتصادفی انتخاب شدند.

آزمودنی‏ها از نظر شرایط زیر با هم تطبیق داده شدند:

1. وضعیت زبانی با استفاده از آزمون سنجش زبانی TOLD؛

2. وضعیت هوش غیرکلامی با استفاده از آزمون هوش غیرکلامی گودیناف (Goodenough)؛

3. وضعیت تمییز شنیداری با استفاده از آزمون تمییز شنیداری وپمن (Wepman)؛

با توجه به آن که هدف از اجرای آزمون، بررسی ویژگی پایایی ابزار (قابلیت تکرارپذیری) است و بررسی میزان خطاهای تکرار ناکلمه در کودکان و شیوع آن و عوامل مرتبط با آن هدف این مطالعه نیست تا نمونه‏ها از توزیع هنجار در جامعه برخوردار باشند، نحوۀ توزیع جامعۀ نمونه در نتایج به‏دست آمده تأثیر چندانی نداشته و نمونه‏گیری به‏صورت آسان انجام گرفت. از میان مناطق شهری، منطقۀ دو و شش، و از میان مهدکودک‏های این مناطق سه مهدکودک انتخاب گردید.

پیش از مرحلۀ اول برای تطبیق آزمودنی‏ها آزمون سنجش زبانی، سنجش هوش غیرکلامی و تمییز شنیداری اجرا و امتیازهای آنها ثبت و بررسی شد (جدول 1). در این جا منظور از تطبیق این است که دامنۀ امتیاز آزمودنی‏ها در هر یک از این سه آزمون بیش از 10 نباشد. این به این معنی است که آزمودنی‏ها از نظر وضعیت زبانی، تمییز شنیداری و هوش غیرکلامی در یک محدوده قرار داشته باشند و تفاوت در این موارد به‏عنوان عامل مداخله‏گر باعث تداخل در نتایج آزمون نشود. بنابراین هنجار بودن امتیاز آزمودنی‏ها مورد نظر پژوهشگران نبود.

سپس، در مرحلۀ اول اجرای آزمون، آزمونگر با دو ناکلمۀ تمرینی کودک را با نحوۀ اجرای آزمون آشنا می‏کرد. برای در نظر گرفتن میزان اضطراب اولیۀ پاسخ‏دهی، سه ناکلمه هم در ابتدای آزمون قرار داده شد که امتیاز آنها در نتیجۀ نهایی کودک محاسبه نمی‏شد. برای یکسان‏سازی شرایط اجرا، ناکلمه‏ها از پیش ضبط شده بودند و هر یک از کودکان دو ثانیه برای تکرار هر یک از ناکلمه‏ها وقت داشت.

در بررسی پاسخ‏های آزمودنی‏ها تکرار کاملاً درست امتیاز یک، و پاسخ نادرست امتیاز صفر دریافت می‏کرد. در نتیجه، هریک از کودکان امتیازی از صفر تا بیست و پنج دریافت کرد.

تحلیل نهایی نمرات آزمون با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی قدرت تکرارپذیری انجام گرفت.

 

یافته‏ها

Text Box: جدول 2ـ نتایج روایی محتوایی آزمون تکرار ناکلمه

تعداد هجا	میانگین امتیاز	انحراف معیار
1	75/98	3/0
2	76/94	07/0
3	5/92	54/0
4	100	2/1

به‏منظور تعیین روایی ابزار  تهیه شده، ناکلمه‏های انتخاب شده مورد بررسی صاحب‏نظران قرار گرفت. از میان 60 ناکلمه، ناکلمه‏هایی انتخاب شدند که میانگین آنها بالای 90 درصد بود. جدول 2 میانگین امتیاز ناکلمه‏های انتخاب شدۀ آزمون را از دید صاحب‏نظران، و براساس تعداد هجا، نشان می‏دهد.

میانگین و انحراف معیار نمرات آزمون تکرار ناکلمۀ آزمودنی‏ها و میزان همبستگی بین دو مرحلۀ اجرای آزمون به‏تفکیک جنسیت مشاهده می‏شود (جدول 3).

 در این مطالعه برای تعیین ضریب همبستگی بین امتیازهای آزمودنی‏ها در اجراهای متوالی از آزمون پیرسون استفاده شد. ضریب همبستگی بین امتیازهای تکرار ناکلمه در جمعیت نمونه، یعنی 30 کودک چهار سال تا چهار سال و یازده ماه، تعیین و بررسی گردید. ضریب همبستگی 76/0 و در سطح معنی‏داری(00/0p=) است که هماهنگی بین امتیازهای آزمودنی‏ها را در اجراهای اول و دوم نشان می‏دهد (جدول 3). بنابراین در کل فرضیه‏های تحقیق مبنی بر وجود همبستگی معنی‏دار بین مرحلۀ اول و دوم اجرای آزمون تأیید می‏شود.

 

بحث

انجمن روان‏شناسی آمریکا (1999) روایی را به‏عنوان درجۀ انعکاس درست مفهوم مورد ارزیابی پژوهشگر از آزمون مورد نظر معرفی می‏کند. آزمون باید همان معیاری را اندازه بگیرد که مورد سؤال پژوهشگر بوده است. روایی محتوایی و روایی ساختاری دو نوع عمدۀ بررسی روایی هستند. برای تعیین روایی محتوایی یک آزمون باید عوامل مؤثر بر آن، با نظر چند صاحب‏نظر مشخص شوند. برای تعیین روایی ساختاری نیز باید آزمون با یک معیار خارجی مورد قبول مورد مقایسه قرار گیرد(19).

در آزمون‏های تکرار ناکلمۀ ذکر شده در مقدمه، هر کدام از یکی از شیوه‏های بررسی روایی استفاده کرده‏اند. آزمون CNRep با بررسی نظر ‏صاحب‏نظران از شیوۀ روایی محتوایی استفاده کرده است. در آزمون BCPR از شیوۀ ساختاری برای روایی و مقایسه با استاندارد طلایی CNRep استفاده شده است. در آزمون Ebert روایی گزارش نشده است و در آزمون Gardner و PSRep نیز مشابه BCPR عمل کرده‏اند.

با توجه به این که برای بررسی روایی آزمون‏هایی که


Text Box: جدول 3ـ میانگین و انحراف معیار امتیازها و میزان همبستگی مراحل آزمون تکرار ناکلمه به‏تفکیک جنس

	میانگین (انحراف معیار) امتیازها		
جنس	مرحله اول	مرحله دوم	ضریب همبستگی	p
دختر	(94/3)64/11	(01/4)11	79/0	001/0
پسر	(14/4)62/11	(09/4)37/11	74/0	001/0
کل	(84/2)63/11	(04/3)18/11	76/0	001/0<


مهارت فرد را در یک زمینۀ خاص اندازه‏گیری می‏کنند، بررسی روایی محتوایی پیشنهاد می‏شود(19) و با توجه به این که در زبان فارسی آزمون معتبری برای تکرار ناکلمه موجود نیست، در اکثر مطالعات انجام شده در زبان فارسی از آزمون‏های خودساخته و بدون تعیین روایی و پایایی آن استفاده کرده‏اند. در این آزمون براساس نظر صاحب‏نظران 25 ناکلمۀ دارای روایی محتوایی انتخاب شد. بنابراین در این آزمون از شیوۀ روایی محتوایی استفاده شد.

پس از آن یکی از مسائل مورد بررسی این بود که آیا برای تعیین پایایی و تکرارپذیری آزمون، همبستگی معنی‏داری بین امتیازهای تکرار ناکلمۀ آزمودنی‏ها در مراحل مختلف انجام آزمون وجود دارد؟ انجمن روانشناسی آمریکا (1999) روش تکرار آزمون را به‏عنوان شاخص‏ترین روش بررسی پایایی معرفی می‏کند. در این روش شرط پایایی یک آزمون وجود همبستگی معنی‏دار بین امتیازهای آزمون در اجراهای مختلف است(19).

در همۀ آزمون‏های تکرار ناکلمه مورد بررسی در مقدمه نیز
برای بررسی ثبات آزمون از شیوۀ آزمون‏ـ‏‏آزمون مجدد استفاده شده است، زیرا بررسی پایایی از طریق تکرار آزمون شناخته شده‏‏ترین و پرکاربردترین شیوۀ بررسی پایایی است. در این پژوهش ضریب همبستگی بین امتیازهای اجراهای متوالی 76/0 است. بنابراین، طبق گفتۀ انجمن روان‏شناسی آمریکا (1999) که ضریب همبستگی 75/0 تا 90/0 را کافی می‏داند، وجود همبستگی معنی‏دار بین امتیازهای آزمودنی‏ها در اجراهای متوالی تأیید می‏شود و می‏توان گفت که ابزار مورد نظر قدرت تکرارپذیری دارد(19).

 

نتیجه‏گیری

آزمون طراحی شده دارای روایی مطلوبی است. همچنین، میزان ضریب همبستگی آزمون در اجراهای متوالی بالا است. بنابراین در مطالعات بعدی می‏توان این آزمون را هنجار کرده و سپس در پژوهش‏های مرتبط با حافظۀ فعال واج‏شناختی استفاده نمود.

 


REFERENCES


1.             Alloway T, Gathercole S. How does working memory work in the classroom? Educ Res Rev. 2006;1(4):134-9.

2.             Baddeley A. Working memory. Science. 1992;255(5044):556-9.

3.             Grafestes K, Evans J, Else-quest N. Diffrences in the nonword repetition: Performance of children with and without specific language impairment: A meta-analysis. J Speech Lang Hear Res. 2007;5:177-195.

4.             Menon V, Anagnoson RT, Mathalon DH, Glover GH, Pfefferbaum A. Functional neuroanatomy of auditory working memory in schizophrenia: Relation to positive and negative symptoms. Neuroimage. 2001;13:433-46.

5.             Pickering SJ, Gathercole SE. Distinctive working memory profiles in children with special educational needs. Educ Psychol. 2004;24:393-408.

6.             Bull R, Scerif G. Executive functioning as a predictor of children's mathematics ability. Shifting, inhibition and working memory. Dev Neuropsychol. 2001;19(3):273-93.

7.             Garon T, Wagner R, Torgesen J, Rashotte C, Hecht S, Barker T, et al. Changing relations between phonological processing abilities and word-level reading as children develop from begining to skilled readers: A 5-year longitudinal study. Dev Psychol. 1997;33(3):468-79.

8.             Gathercole S, Hitch G, Service E, Martin A. Phonological short-term memory and new word learning in children. Dev Psychol. 1997;33(6):966-79.

9.             Gardner H, Froud K, Mc Clelland A, Van der lely H. Development of the Grammar and Phonology Screening (GAPS) test to assess key markers of specific language and literacy difficulties in young children. Int J Lang Commun Disord. 2006;41(5):513-40.

10.         Gathercole S, Baddeley A. Phonological memory deficits in language disordered children: Is there a causal connection? J Mem Lang. 1990;29:336-60.

11.         Gathercole S, Baddeley A. The Children's Test of Nonword Repetition (CNRep). London: The Psychology corporation; 1996.

12.         Santos FH, Bueno OF, Gathercole SE. Errors in nonword repetition: bridging short- and long-term memory. Braz J Med Biol Res. 2006;39:371-85.

13.         Ebert K, Kalanek J ,Cordero K, Kohnert K. Spanish nonword repetition: Stimuli development and preliminary results. Comm Dis. 2008;29(2):67-74.

14.         Gardner H, Froud K, McClelland A, van der Lely HK. Development of the Grammar and Phonology Screening (GAPS) test to assess key markers of specific language and literacy difficulties in young children. Int J Lang Commun Disord. 2006;41(5):513-40.

15.         Chiat S, Roy P. The preschool repetition test: An evaluation of performance in typically developing and clinically referred. J Speech Lang Hear Res. 2007;50:429-443.

16.         Montgomery J, Magimairaj B, O'Malley M. Role of working memory in typically developing children's complex sentence comprehension. Journal of Psycholinguistic Research. 2008;37(5):331-54.

17.         Samareh Y. Persian language phonetics. 4th ed. Tehran: University publications center; 1995.

18.         Hassani H. The most frequent words of today Persian. Tehran: Zaban Association of Iran; 2005.

19.         American Psychological Association, American Educational Research Association, National Council on Measurement in Education. Standards for educational and psychological testing. 2nd ed. Washington DC: American Educational Research Association; 1999.