Research Article
Relationships of oral habits, oral status and lisping among children in day-care centers of Tehran, Iran
Soudabeh Noori1, Jalil Kooh Paiehzadeh2, Ramin Mozafari Kermani1, Mohammadreza Nateghi1
1- Department of Child Health Research, The Academic Center for Education, Culture and Research, Tehran University of Medical Sciences, Iran
2- Department of Social Medicine, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Iran
Received: 9 March 2012, accepted: 23 July 2012
Abstract
Background and Aim: Oral habits have hazardous effects on children’s speech which are sometimes irreversible and permanent. This study was planned to assess these oral habits among children in day-care centers of Tehran, Iran.
Methods: In this descriptive, cross-sectional study, 400 children were selected through multistage sampling from 16 day-care centers in Tehran, Iran, They were 24 to 72-month old. Bottle feeding, pacifier usage and digit sucking were determined. After interviewing parents, oral examination [using Paediatric oral skills package (POSO)] and doing standard Phonetic test, a questionnaire was completed for each child.
Results: Sixty eight had one oral habit. The most prevalent habit was digit sucking (52.9%). The prevalence of bottle feeding, both digit sucking with bottle feeding, and pacifier habit were 38.2%, 7.3% and 1.4%, respectively. There were significant relationship between digit sucking and malocclusion (p<0.001, r=0.4) and hard palate malformationand (p<0.001, r=0.39). Besides, a significant relationship between bottle feeding and malocclusion (p<0.001, r=0.25) was conduted. Digit sucking had significant relationship with lisping, too (p<0.001, r=0.37). There was no gender priority in oral habits.
Conclusion: Oral habits cause permanent structural conversion in speech producing and oral status.
Keywords: Oral habits, oral status, lisp, children, Iran
مقاله پژوهشی
رابطۀ بین عادتهای دهاني، وضعیت دهان و تولید نوک زبانی در کودکان مهدکودکهای شهر تهران
سودابه نوری1، جلیل کوهپایهزاده2، رامین مظفری کرمانی1، محمدرضا ناطقی1
1ـ گروه پژوهشی سلامت کودک، جهاد دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
2ـ گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
چكيده
زمینه و هدف: عادتهای دهانی میتوانند اثرات زیانباری بر وضعیت دهان و گفتاری کودک داشته باشند که گاه غیرقابل برگشت و دائمی است. از این رو در مطالعۀ حاضر ارتباط بین عادتهای دهاني با تولید نوک زبانی و وضعیت دهان در كودكان مهدكودكها ی شهر تهران بررسی شد.
روش بررسی: نمونههای مورد مطالعه 400 كودك پسر و دختر 72-24 ماهه فارسی زبان از 16 مهد كودك شهر تهران با نمونهگیری چند مرحله ای انتخاب شدند. مکیدن انگشت ، استفاده از شیشه شیر و استفاده از پستانک در کودکان مورد بررسی قرار گرفت .گردآوري اطلاعات از طريق تكميل پرسشنامه، بستۀ مهارتهای دهانی کودکان و توليد گفتار صورت گرفت.
یافتهها: از 400 كودك مورد مطالعه 68 نفر از هر دو جنس مبتلا به عادتهای دهانی بودند. از بین آنها 9/52 درصد به مكيدن انگشت ، 2/38 درصد به استفاده از شيشه شير، 3/7 درصد به مكيدن انگشت همراه با استفاده از شيشه شير و 4/1 درصد به پستانك عادت داشتند. بين مكيدن انگشت ، بینظمی دندانی و شکل سخت کام ارتباط مستقیم معنيداري وجود داشت که به ترتیب (001/0>p، 4/0=r) و (001/0>p، 39/0=r) بود. بين استفاده از شيشه شير و بینظمی دندانی ارتباط مستقیم معنيداري وجود داشت (001/0>p، 25/0=r). همچنین بين مكيدن انگشت و وجود تولید نوک زبانی ارتباط مستقیم معنيداري بهدست آمد (001/0>p، 37/0=r). تفاوتي بين دو جنس در موارد فوق مشاهده نشد.
نتيجهگيري: نتايج اين مطالعه نشان ميدهد كه عادتهای دهاني ممکن است تغييرات ساختاري در وضعيت اندامهاي دهاني و در نتيجه توليد گفتار ايجاد كنند.
واژگان كليدي: عادتهای دهاني، وضعیت دهان، تولید نوک زبانی، کودکان، ایران
(دریافت مقاله: 19/12/90، پذیرش:2/5/91)
مقدمه
عادتهای دهاني مثل مكيدن انگشت، استفاده از شيشه شير و پستانك بهمدت طولاني ميتوانند سبب ايجاد اختلالاتي در وضعيت دنداني و گفتاري كودك شوند. اين عادتها اثرات زيانباري بر دندانهاي شيري دارند و با بینظمی دندانی (malocclusion) در دندانهاي شيري مرتبط هستند و باعث ايجاد فضا بین دندانهای قدامی (anterior open bite) و افزايش جلوآمدگی قدامی یا خلفی دندانهای فک بالا (overjet) ميشوند(1). شايعترين نوع بینظمی دنداني مرتبط با عادتهای دهاني، فضای موجود بین دندانهای قدامی است. در افراد با فضای بین دندانهای قدامی، دندانهاي قدامي فك بالا و پايين در تماس با يكديگر قرار نميگيرند، در نتیجه اين افراد در جويدن مشكل دارند. اين افراد دچار جلوآمدگي زبان (tongue thrust) هستند كه نوعی الگوي نادرست بلع دهاني است و به الگوی بلع دوران نوزادی شباهت دارد. چگونگی عملکرد زبان در این الگو مهم است(1).
زبان علاوه بر عمل حياتي بلع، نقشی اساسي و مهم در توليد صداهاي گفتاري ايفا ميكند. در الگوي نادرست بلع دهاني، زبان در جايگاه درست خود قرار نميگيرد و بيش از حد طبيعي به سمت جلو حركت ميكند و همين جايگاه را در زمان استراحت و توليد گفتار نيز حفظ ميکند. اين تغيیر در عملكرد زبان جايگاه و شيوۀ توليد برخي آواهاي گفتاري را تحت تأثير قرار ميدهد و میتواند منجر به اختلال تولیدی در برخی آواها از جمله واجهای /z/، /s/ شود؛ بهطوری که این واجها ممکن است بهصورت نوک زبانی (central lisp) تولید شوند(1).
در مطالعهاي كه Kellum و همکاران ( 1994) روی 371 کودک انجام دادند، ارتباط قابل توجهي بين مكيدن شست، بینظمی دنداني و وضعيت قرارگيري زبان در حالت استراحت و بلع مشاهده شد. كودكان مبتلا به اين عادت از نظر توليد واجهاي /z/، /s/ مشكل داشتند(2). در مطالعۀ Maciel و leite (2005) نشان داده شد که بين فضای موجود بین دندانهای قدامی، عادتهای دهاني و وقوع جلوآمدگي زبان در زمان بلع و اختلالات گفتاري رابطۀ معنيداري وجود دارد(3). در مطالعۀ که Caglar و همکاران (2005) که در كشورهاي برزيل، ژاپن، مكزيك، نروژ، سوئد، تركيه و آمريكا روي دختران سه ساله انجام دادند، مشخص شد كه عادتهای دهاني مثل استفاده از شيشه شير در برخي مناطق زیاد بوده و استفاده از پستانك نيز رايج است. جفت شدن دندانی فکی طبيعي (occlusion) در اين كودكان بين 38 درصد تا 98 درصد گزارش شده است(4).
در ایران مطالعات اندکی در این زمینه صورت گرفته است؛ از جمله در مطالعهای که جهانبین و همکاران (2010) روی 436 دختر انجام دادند، مشخص شد که 6/26 درصد از این کودکان عادت استفاده از پستانک و 6/10 درصد عادت مکیدن انگشت دارند(5).
بهدلیل اثرات زیانباری که عادتهای دهانی بر وضعیت دندانی و گفتاری کودک دارد، مطالعه در این زمینه ضروری است. به همین دلیل، مطالعۀ حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین عادتهای دهانی، وضعیت زبان و تولید نوک زبانی کودکان مهدکودکهای شهر تهران انجام گرفت.
روش بررسی
در اين مطالعۀ مقطعي 400 كودك در سال 1389 از مهدکودکهای شهر تهران مورد بررسي قرار گرفتند. از آنجا که مهدکودکهای دولتی همکاریهای لازم را نداشتند، برای انتخاب جمعیت تا حد امکان یکسان، این کودکان از مهدکودکهای خصوصی انتخاب شدند. نمونهگیری بهشیوۀ تصادفی چند مرحلهای و از 16 مهدکودک خصوصی از چهار منطقۀ شهر تهران (شمال، جنوب، غرب و شرق) انجام شد. از هر منطقه 100 کودک بهصورت تصادفی از هر دو جنس انتخاب شد. برای رعایت ملاحظات اخلاقی، هدف از این مطالعه بهصورت کامل برای والدین توضیح داده شد، و کودکان برای شرکت در این مطالعه اجبار نداشتند. گردآوری اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه انجام شد. اطلاعات این پرسشنامه براساس مصاحبه با والدین، مشاهده و معاینۀ وضعیت دهان در تمامی کودکان و و ضعیت تولید واجهای /z/، /s/ در کودکان شش ساله بود.
معاینۀ وضعیت دهان توسط گفتاردرمانگر (آسیبشناس گفتار و زبان) با استفاده از آبسلانگ و چراغ قوه انجام شد. در این معاینه وضعیت دندانها، ساختمان زبان (وضعیت بند زیر زبان)، کام و لوزههای کامی مشاهده و بررسی میشد و در صورت وجود بدشکلی یا ناهنجاری در این اندامها نتیجه در پرسشنامه ثبت میشد. این معاینه از طریق بستۀ مهارتهای دهانی کودکان(Pediatrics oral skills package: POSP) انجام شد. برای معاینۀ وضعیت دهان از سه شیوه به این شرح استفاده شد؛ 1ـ شیوۀ دستوری: از کودک خواسته میشد که پس از شنیدن دستور آزمونگر حرکت خواسته شده را انجام دهد. در این شیوه هیچگونه راهنمایی بینایی، لمسی و تقلیدی ارائه نمیشد. 2ـ شیوۀ تقلیدی: از کودک خواسته میشد که پس از شنیدن دستور آزمونگر و دیدن حرکت او، حرکت خواسته شده را تقلید نماید. در این شیوه هیچگونه راهنمایی لمسی و نشانهای ارائه نمیشد. 3ـ شیوۀ تقلید عملکردی: آزمونگر حرکت مورد نظر را انجام میداد و توجه کودک را به نحوۀ عملکرد اندامها جلب میکرد و سپس از کودک خواسته میشد که حرکت را تقلید کند.
کودکانی که والدین آنها حضور نداشتند و کودکانی که در مشاهدۀ بالینی همکاری نمیکردند از مطالعه حذف میشدند.
با استفاده از آزمون تولید تصویری (آزمون فونتیک)، بود یا نبود تولید نوک زبانی مشخص و ثبت شد(6). با استفاده از این آزمون وضعیت تولید واجهای/z/، /s/ در سه جایگاه کلمه (اول، وسط و آخر کلمه) و سپس در گفتار پیوسته بررسی و نتیجه در پرسشنامه ثبت شد.
عادتهای دهانی (مکیدن انگشت، استفاده از شیشۀ شیر و استفاده از پستانک) در تمامی کودکان بررسی شد و فقط کودکان شش ساله مبتلا به این عادتها از نظر بود یا نبود تولید نوک زبانی مورد مطالعه قرار گرفتند.
در این مطالعه مکیدن انگشت، استفاده از شیشۀ شیر به مدت طولانی (در سنین بالای24 ماهگی) و استفاده از پستانک به مدت طولانی در کودکان مورد بررسی قرار گرفت. کودکان دارای عادتهای دهانی دیگر مثل مکیدن لب، جویدن ناخن، تنفس دهانی، لیس زدن لبها، گاز گرفتن گونهها و دندان قروچه کردن مورد مطالعه قرار نگرفتند.
تجزیه و تحلیل آماری یافتهها به کمک نرمافزار SPSS نسخۀ 13 انجام گرفت. با توجه به این که متغیر مستقل (عادتهای دهانی) و متغیر وابسته (وضعیت دهان و تولید نوک زبانی) در این تجزیه و تحلیل متغیر کیفی دو حالته بود از آزمون کای دو برای یافتن رابطۀ بین دو متغیر استفاده شد. ضریب همبستگی نیز از طریق فی کرامر انجام شد.
یافتهها
از 400 كودك مورد مطالعه 68 نفر (17%) مبتلا به عادتهای دهاني بودند. از اين تعداد 28 نفر (1/41 %) پسر و 40 نفر (8/58 %) دختر بودند. از كودكان مبتلا به عادتهای دهاني 36 نفر (9/52%) مكيدن انگشت، 26 نفر (2/38%) عادت به استفاده از شيشۀ شير، پنج نفر (3/7%) عادت به مكيدن انگشت همراه با استفاده از شيشۀ شير و یک نفر (4/1%) عادت به استفاده از پستانك داشتند.
بیشترین میزان مکیدن انگشت در پسران (6/16%) در سن پنج سالگی و در دختران (25%) در سن سه سالگی و کمترین میزان مکیدن انگشت در پسران (5/5%) در سن چهار سالگی و در دختران (6/16%) نیز در سن چهار سالگی دیده شد.
بالاترين ميزان استفاده از شيشۀ شير در پسران (5/34%) در سن سه سالگي و در دختران (9/26%) نيز در همین سن مشاهده شد. بیشترین میزان مكيدن انگشت همراه با استفاده از شيشۀ شير در پسران (20%) در سن سه سالگي و در دختران (60%) هم در همین سن مشاهده شد.
در زمینۀ فراوانی اختلالات ساختمانی در کودکان همراه با عادتهای دهانی همانگونه که در جدول 1 مشاهده میشود، در کودکانی که عادت مکیدن انگشت دارند بینظمی دندانی (2/10%) مشاهده شد. بیشترین نوع بینظمی دندانی مشاهده شده در این کودکان فضای موجود بین دندانها بود. در کودکانی که عادت مکیدن انگشت داشتند اختلالات ساختمانی همزمان (22%) وجود داشت. در کودکانی که عادت استفاده از شیشۀ شیر به مدت طولانی داشتند، بینظمی دندانی (8/8%) بود و بیشترین نوع بینظمی دندانی مشاهده شده جلوآمدگی قدامی یا خلفی دندانهای فک بالا بود. اختلالات ساختمانی همزمان در این کودکان (7/11%) مشاهده شد. در کودکان با عادت مکیدن انگشت همراه با استفاده از شیشۀ شیر اختلالات ساختمانی همزمان (4/4%) دیده شد. اختلالات ساختمانی همزمان شامل بینظمی دندانی، سختکام غیرطبیعی، کوتاهی بند زیر زبان (tongue tie) و لوزههای کامی بزرگ بود.
همچنانکه در جدول 1 مشاهده میشود، بین مکیدن انگشت، بینظمی دندانی و شکل سختکام ارتباط مستقیم معنیدار، بهترتیب (001/0>p، 4/0=r، 001/0>p، 39/0=r)، وجود داشت. بین استفاده از شیشۀ شیر بهمدت طولانی و بینظمی دندانی نیز ارتباط مستقیم معنیداری وجود داشت (001/0>p، 25/0=r).
در عادت مکیدن انگشت تفاوتی بین دو جنس دیده نشد(05/0<p).
بین وجود لوزههای کامی بزرگ و عادتهای دهانی ارتباط معنیداری وجود نداشت(05/0<p). همچنین، بین کوتاهی بند زیر زبان و عادتهای دهانی نیز ارتباط معنیداری نبود(05/0<p).
همانگونه که در جدول 2 مشاهده میشود، کودکان شش سالهای که عادت مکیدن انگشت و اختلالات ساختمانی همزمان داشتند، بالاترین میزان تولید نوک زبانی را نشان دادند.
بحث
پژوهش حاضر نشان داد که یک پنجم کودکان مورد مطالعه مبتلا به یکی از عادتهای دهانی هستند که از این بین مکیدن انگشت رایجترین عادت زبانی بود. نتایج مطالعۀ Warren و همکاران (2000) نشان میدهد که بیش از 20 درصد کودکان مورد مطالعه مبتلا به عادتهای دهانی هستند(7). مطالعۀ Shetty و Munshi (1998) نیز نشان میدهد که عادت مکیدن انگشت و تانگ تراست در کودکان سه تا شش ساله شیوع بیشتری دارد(8). این یافتهها بر ضرورت بررسی فراوانی عادتهای دهانی و وضعیت گفتاری ناشی از این عادتها دلالت دارند.
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بیشترین نوع بینظمی دندانی در کودکان مبتلا به عادت مکیدن انگشت، بینظمی دندانی از نوع فضای موجود بین دندانها است. براساس آزمون فی این ارتباط، ارتباط مثبت اما ضعیف ارزیابی شد. این نتایج با نتایج بسیاری از پژوهشهای انجام شده، همچون تحقیقات Van Norman (1997)، جهانبین و همکاران (2010) و Farsi و Salama (1997) مطابقت دارد(1،5و9).
عادتهای دهانی در طولانیمدت باعث بینظمی دندانی میشوند. حتی با توقف عادتهای دهانی در 36 ماهگی نیز خطر افزایش بینظمی دندانی وجود دارد. اسلامیان و لیلازپور (2006) در مطالعۀ خود این موضوع را تأیید میکنند(10). در رابطه با استفاده از شیشۀ شیر و پستانک، Charachut و همکاران (2003)، Adari (2003)، Aznar و همکاران (2006) از مطالعات خود نتیجهگیری کردند که این عادتها در طولانیمدت میتواند تغییراتی در ساختمان دهان از جمله دندانها ایجاد کنند(13-11). نتایج مطالعۀ حاضر با توجه به آزمون فی ارتباط مثبت و ضعیفی نشان میدهد. این نتایج با نتایج Caglar و همکاران (2005) مطابقت دارد(4). در کودکان مبتلا به عادت مکیدن انگشت اختلالات ساختمانی همزمان 22 درصد و در کودکان دیگر 7/11 درصد بود. این یافتهها با نتایج Warren و همکاران (2000) همخوانی دارد(7).
عادتهای دهانی سبب ایجاد بینظمی دندانی میشوند و عامل مؤثری در بروز جلوآمدگی زبان هستند. قرارگیری زبان در جایگاه نادرست میتواند منجر به خرابگویی واجهای/z/، /s/ شود. نتایج تحقیق حاضر نشان داد در 10 درصد کودکان ششسالهای که استفادۀ طولانیمدت از شیشۀ شیر دارند و در نیمی از کودکان مبتلا به عادت مکیدن انگشت تولید نوک زبانی دیده میشود. نتیجه مطالعۀ ما در این باره با وجود معنیدار بودن، ارتباط مثبت و ضعیف نشان میدهد. اما در مطالعۀ Kellum و همکاران (1994) به ارتباط قابل توجهی بین مکیدن انگشت با بینظمی دندانی و خرابگویی واجهای/z/، /s/ اشاره شده است(2). در برخی از پژوهشهای دیگر نظیر پژوهشی که Maciel و Liete (2005) و Tomita و همکاران (2000) انجام دادهاند، این ارتباط قابل توجه است(3و14). در صورتی که در مطالعۀ Tome و همکاران (2004) این ارتباط تأیید نشد. مطالعۀ آنها نشان میدهد که تولید نوک زبانی ارتباطی با بینظمی دندانی ندارد(15).
برخی پژوهشها، از جمله پژوهشهای Shetty و Munshi (1998)، Farsi و Salama (1997)، Aznar و همکاران (2006) فراوانی عادتهای دهانی را در پسران بیش از دختران گزارش کردهاند(8،9و13)، اما در تحقیق حاضر تفاوتی بین دو جنس مشاهده نشد. شاید یکی از دلایل این تفاوت را بتوان تعداد کم کودکان در تحقیق حاضر دانست.
نتيجهگيري
مكيدن انگشت و استفاده از شيشۀ شير به مدت طولانی باعث ایجاد تغييراتي در ساختمان دندانها میشود. بینظمی ايجاد شده در دندانها سبب قرارگيري نادرست زبان و در نتیجه موجب بروز اختلال در توليد آواهاي گفتاري میشود. همچنين مشخص شد که در كودكان ششسالۀ مبتلا به مكيدن انگشت، تولید نوک زبانی وجود دارد.
با توجه به یافتههاي این مطالعه حذف زودهنگام عادتهای دهاني، مثل مكيدن انگشت، ميتواند از مشكلات دهان و دندان و اختلالات گفتاري متعاقب آن جلوگيري كند. آگاهي مربیان مهدکودکها و والدين از مضرات عادتهای دهاني و مراجعۀ به موقع به دندان پزشک كمككننده است. همكاري دندانپزشكان (متخصصان ارتودنسي)، آسيبشناسان گفتار و زبان و روانشناسان براي پيشگيري و حذف این عادتها در كودكان مبتلا ضروري است.
سپاسگزاری
مطالعۀ حاضر در مراحل اوليه، با مساعدت و راهنماييهاي سركار خانم افسانه آذري، مسئول محترم گروههای پژوهشي جهاد دانشگاهي علوم پزشكي ايران، انجام گرفته است، که از همكاري ايشان سپاسگزاريم. از سرکار خانم رکسانا زادبهگان و مديران محترم مهدكودكهايی که در این تحقیق مشارکت داشتند و همچنین سرکار خانم فاطمه خادمی و سرکار خانم شراره داداشلو که ما را در انجام این تحقیق یاری کردند، صميمانه تشكر و قدردانی میشود.
REFERENCES
1. Van Norman RA. Digit-sucking: a review of the literature, clinical observations and treatment recommendations. Int J Orofacial Myology. 1997;23:14-34.
2. Kellum GD, Gross AM, Hale ST, Eiland S, Williams C. Thumbsucking as related to placement and acoustic aspects of /s, z/ and lingual rest postures. Int J Orofacial Myology. 1994;20:4-9.
3. Maciel CT, Leite IC. Etiological aspects of anterior open bite and its implications to the oral functions. Pro Fono. 2005;17(3):293-302.
4. Caglar E, Larsson E, Andersson EM, Hauge MS, Ogaard B, Bishara S, et al. Feeding, artificial sucking habits and malocclusions in 3-year-old girls in different regions of the world. J Dent Child (Chic). 2005;72(1):25-30.
5. Jahanbin A, Mokhber N, Jabbarimani A. Association between sociodemographic factors and nutritive and non-nutritive sucking habits among Iranian girls. East Mediterr Health J. 2010;16(11):1143-7.
6. Hasanati F, Khatoonabadi AR, Abdolvahab M. A comparative study on motor skills in 5-year-old children with phonological and phonetic disorders. Audiol. 2010;19(1):71-7. Persian.
7. Warren JJ, Levy SM, Nowak AJ, Tang S. Non-nutritive sucking behaviors in preschool children: a Longitudinal study. Pediatr Dent. 2000; 22(3):187-91.
8. Shetty SR, Munshi AK. Oral habits in children--a prevalence study. J Indian Soc Pedod Prev Dent. 1998;16(2):61-6.
9. Farsi NM, Salama FS. Sucking habits in Saudi children: prevalence, contributing factors and effects on the primary dentition. Pediatr Dent. 1997;19(1):28-33.
10. Eslamian L, Leilazpour AP. Tongue to palate contact during speech in subjects with and without a tongue thrust. Eur J Orthod. 2006;28(5):475-9.
11. Charchut SW, Allred EN, Needleman HL. The effects of infant feeding patterns on the occlusion of the primary dentition. J Dent Child (Chic). 2003;70(3):197-203.
12. Adair SM. Pacifier use in children: a review of recent literature. Pediatr Dent. 2003;25(5):449-58.
13. Aznar T, Galán AF, Marín J, Domínguez A. Dental arch diameters and relationships to oral habits. Angle Orthod. 2006;76(3):441-5.
14. Tomita NE, Bijella VT, Franco LJ. The relationship between oral habits and malocclusion in preschool children. J Rev Saude Publica. 2000;34(3):299-303.
15. Tomé MC, de Farias SR, de Araújo SM, Schimitt BE. Lisping and dental occlusion alterations in 03 to 06 year old children. Pro Fono. 2004;16(1):19-30.