Research Article

 

 

Development of picture verb test for 36-54 month-old normal Persian-speaking children and determination of its validity and reliability

 

 

Nasibe Soltaninejad1, Ali Ghorbani1, Masoud Salehi2, Saeed Fakhrrahimi3

 

1-- Department of Speech therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Iran

2- Department of Biostatistics, School of Management and Medical Informatics, Tehran University of Medical Sciences, Iran

3- Department of Psychology, Research Institute of Education Office of Zahedan, Zahedan, Iran

 

 

Received: 30 July 2011, accepted: 29 January 2012

 

Abstract

Background and Aim: Verb is one of the most important aspects of a sentence, and verb deficit is a noticeable part of developmental language disorders. In Iran, there is no standard test for evaluating this aspect of language in children. This study aimed to develop and evaluate a picture verb test for 36-54 month-old normal Persian-speaking children, and assess its ability to differentiate between children.

Methods: A list of verbs that could be depicted was collected and content validity was assessed by seven speech therapist. 55 verbs were selected. Then, three pictures were prepared for each verb and one of those pictures was chosen by the same seven specialists. 106 children aged 36-54 months participated in this study. They were divided into three groups (36-42, 42-48, and 48-54 months). Reliability of this test was assessed by Spearman’s correlation and internal consistency. Correlation between children’s scores and their age was calculated.

Results: Content validity index of all verbs were 1. Spearman’s correlation of 0.89 and internal consistency of 0.60 was obtained. By deletion of item method, the Kuder-Richardson score was enhanced to 0.71. There was a significant correlation between children’s ability to respond and their age (r=0.76, p < 0.001).

Conclusion: This test is a suitable tool for assessment of verbs in 36-54 month-old Persian-speaking children and can differentiate between three groups under study.

Keywords: Normal Persian-speaking children, test, verb, validity, reliability

 


مقاله پژوهشی

 

ساخت و ارزشیابی آزمون تصویری افعال برای کودکان بهنجار 36 تا 54 ماهۀ فارسی‏زبان

 

نسیبه سلطانی‏نژاد1، علی قربانی1، مسعود صالحی2، سعید فخر‏ رحیمی3

1ـ گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

2ـ گروه آمار زیستی، دانشکده مدیریت و اطلاع‏رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

3ـ گروه روانشناسی تربیتی، پژوهشکده تعلیم و تربیت اداره کل آموزش و پرورش زاهدان، زاهدان، ایران

 

چکیده

زمینه و هدف: فعل از مهم‏ترین اجزای جمله است و آسیب به آن از ابعاد قابل توجه نابسامانی‏های زبان در دوران رشد کودک به شمار می‏رود. با توجه به این که در ایران برای بررسی این جنبه از زبان در کودکان آزمون مناسبی وجود ندارد، هدف از این پژوهش ساخت و ارزشیابی آزمون تصویری افعال برای کودکان 36 تا 54 ماهه فارسی‏زبان و بررسی قدرت تمایز‏گذاری آن در کودکان مورد مطالعه بود.

روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، فهرستی از افعال که قابلیت به تصویر کشیدن را داشتند، تهیه شد. برای تعیین شاخص روایی محتوایی از هفت گفتاردرمانگر نظرسنجی شد و تعداد 55 فعل که مورد تأیید هر هفت نفر بود، انتخاب شد. سپس تصاویر مناسب برای این تعداد فعل، با همکاری همان هفت متخصص، انتخاب گردید. آزمون روی 106 کودک در سه گروه سنی (42-36، 48-42 و 54-48 ماهه)، اجرا شد. پایایی آزمون با دو روش تکرارپذیری و ثبات درونی و همبستگی توانایی پاسخ‏دهی آزمودنی‏ها با سن آنها با آزمون آماری اسپیرمن تعیین شد.

یافته‏ها: شاخص روایی محتوا برای تعداد 55 فعل برابر با یک بود. در بررسی پایایی، ضریب همبستگی حاصل از دو بار اجرا، 90/0 و ثبات درونی 60/0 بود که با استفاده از روش حذف آیتم این مقدار به 71/0 افزایش یافت. بین توانایی پاسخ‏دهی آزمودنی‏ها و سن آنها با ضریب همبستگی 76/0 ارتباط معنی‏دار وجود داشت(001/0p<).

نتیجه‏گیری: آزمون تصویری افعال، ابزاری مناسب برای ارزیابی افعال در کودکان 36 تا 54 ماهه و دارای قدرت تمایز‏گذاری بین سه گروه سنی مورد مطالعه است.

واژگان کلیدی: کودکان بهنجار فارسی‏زبان، آزمون، فعل، روایی، پایایی

 

(دریافت مقاله: 8/5/90، پذیرش: 9/11/90)

 

مقدمه


افعال از مهمترین طبقات واژگانی زبان محسوب می‏شوند و نشانگرهای مناسبی برای توانایی‏های دستور زبانی کودک هستند(1). فعل در جملات زبان فارسی نقش محوری و کلیدی دارد، به گونه‏ای که یک گفتۀ تک­کلمه‏ای می‏تواند به شکل فعلی باشد که تمام منظور گوینده از آن استخراج می‏شود. بنابراین، افعال نقش مهمی در سازماندهی ساختار جمله ایفا می‏کنند(2).

واژگان مربوط به اشیاء (اسامی) و واژگان مربوط به اعمال (افعال) اولین کلماتی هستند که کودک فرا می‏گیرد. Benedic (1989) اعتقاد دارد در 50 واژۀ اول دورۀ رشد کودک، درک بر بیان مقدم است و کودکان پیش از آنکه توانایی بیان 10 کلمه را داشته باشند، 50 کلمه را درک می‏نمایند. به نظر می‏رسد در ابتدا 50 درصد از 10 کلمۀ ادراکی کودک افعال باشند و اسامی فقط حدود 14 درصد از کلمات ادراکی وی را تشکیل می‏دهند. با افزایش سن از رشد افعال کاسته می‏شود و تعداد اسامی افزایش می‏یابد(3).

نابسامانی در افعال، جنبۀ مهمی از مشکل کودکان دچار اختلالات زبانی دوران رشد (developmental language disorders) را تشکیل می‏دهد. کودکان با آسیب زبانی ویژه (Specific Language Impairment: SLI) از تنوع فعلی کمتری نسبت به گروه همسن خود  برخوردارند و مشکلات مربوط به افعال تا سال‏های مدرسه نیز ادامه می‏یابد(4).

Le Normand و Cohenb (1999) دریافتند که تولید فعل در کودکان نارس، به طور کلی ضعیف‏تر از کودکانی است که نارس نبودند ولی به لحاظ سن و وضعیت فرهنگی‏ـ‏اجتماعی با آنها مطابقت داشتند(1). Wagovich و Bernstein Ratner (2007) کودکان لکنتی را در مقایسه با کودکان غیرلکنتی از نظر کاربرد افعال مورد بررسی قرار دادند. تجزیه و تحلیل مکالمات کودکان در موقعیت بازی نشان داد که تعداد کل افعال و همچنین تنوع فعلی در گفتار کودکان لکنتی به طور معنی‏داری کمتر از گفتار کودکان غیرلکنتی است(5).

از جمله آزمون‏های طراحی شده برای ارزیابی افعال، می‏توان به آزمون واژه‏یابی ویرایش دوم (The Test of Word Finding: TWF-2)  اشاره کرد. این آزمون ویرایش شدۀ آزمون TWF (1989) است که در سال 2001 توسط German برای کودکان انگلیسی هنجاریابی شده است. TWF شامل پنج زیرآزمون است که زیرآزمون چهارم آن، نامیدن تصاویر مربوط به افعال است(6). Druks و Masterson (2000) آزمون نامیدن اسم و فعل را تهیه کردند که شامل 162 اسم و 100 فعل بود. هدف از تهیۀ این آزمون، ارزیابی کامل دانش فعلی در بیماران آفازی، طراحی درمان‏هایی که به طور خاص هدفشان درمان نقایص فعل و همچنین تحقیق در مورد پردازش فعل و تفاوت‏های بیانی میان افعال و اسامی است(7). Ardila (2007) یک آزمون نامیدن بینازبانی (cross-linguistic) برای افراد بزگسال تهیه کرد که در آن شش طبقۀ معنایی مختلف مورد بررسی قرار می‏گیرد، و یکی از این طبقات مربوط به ارزیابی افعال با استفاده از تصاویر است. ویژگی بارز این آزمون قابل استفاده بودن آن در اکثر زبان‏های دنیا است(8).

با توجه به اینکه در حال حاضر در کشور ما آزمونی مناسب در زمینۀ ارزیابی افعال، به‏ویژه برای کودکان، در اختیار نیست، این مطالعه با هدف ساخت آزمون تصویری افعال برای کودکان بهنجار 36 تا 54 ماهۀ فارسی‏زبان و تعیین روایی و پایایی آن انجام شد. همچنین در این مطالعه، همبستگی بین توانایی پاسخ‏دهی آزمودنی‏ها به آزمون و سن آن‏ها مورد بررسی قرار گرفت. پس از تهیۀ این آزمون کارآمد بودن آن در کودکان مبتلا به اختلال قابل بررسی و مطالعه خواهد بود.

 

روش بررسی

این مطالعۀ مقطعی، پس از تأیید کمیتۀ اخلاق دانشگاه علوم پزشکی تهران با روش نمونه‏گیری غیراحتمالی در دسترس، روی کودکان بهنجار 36 تا 54 ماهۀ مهدکودک‏های منطقۀ سه شهر تهران اجرا شد. کودکان شرکت‏کننده در این مطالعه، کودکان بهنجار بودند و از نظر بینایی، شنوایی، سلامت عمومی و گفتار و زبان مشکلی نداشتند. بررسی سلامت کودکان با رجوع به پرونده‏های بهداشتی‏ـ‏آموزشی موجود در مهدکودک‏ها، مصاحبۀ شفاهی با مربیان و مسئولان مهدکودک و نیز تکمیل پرسشنامه‏های محقق­ساخته توسط والدین، انجام شده است. همچنین، فقط کودکان تک‏‏زبانۀ فارسی‏ وارد مطالعه می‏شدند.

برای اجرای طرح، با توجه به متون داخلی مربوط به پژوهش در رابطه با افعال، فهرست افعالی که  قابلیت تصویرپذیری داشتند، تهیه شد (98 فعل). سپس، برای تعیین روایی محتوایی متناسب با سن کودکان مورد مطالعه، فهرست در اختیار هفت صاحب‏نظر گفتاردرمانگر (آسیب‏شناسی گفتار و زبان) قرار گرفت تا دربارۀ هر کدام از آن‏ها با یکی از سه گزینۀ «ضروری است»، «بد نیست» و «لازم نیست باشد»، نظر دهند(9). در این مرحله  نسبت روایی محتوایی (Content Validity Ratio: CVR) برای هر کدام از افعال و شاخص روایی محتوایی (Content Validity Index: CVI) برای کل افعال محاسبه شد. با احتساب نظرات متخصصان (هفت نفر)، از میان 98 فعل مورد مطالعه، افعالی که CVR کمتر از یک داشتند از مجموعه حذف شدند(9)، و تعداد 55


Text Box: جدول 1ـ مقایسه میانگین امتیازهای آزمون تصویری افعال در گروه‏های مختلف سنی در بار اول و دوم اجرای آزمون

	امتیاز بار اول		امتیاز بار دوم
گروه سنی (ماه)	میانگین (انحراف معیار)	حداقل	حداکثر		میانگین (انحراف معیار)	حداقل	حداکثر
42-36	(00/2) 37/35	32	40		(32/2) 67/35	33	38
48-42	(32/3) 06/39	32	45		(34/2) 67/39	36	44
54-48	(89/2) 97/42	37	48		(05/3) 43	38	48


فعل با CVR برابر یک، که هر هفت نفر آنها را ضروری دانسته بودند، باقی ماندند. برای هر یک از این 55 فعل سه تصویر تهیه شد. این تصاویر دوباره در اختیار همان هفت نفر آسیب‏شناس گفتار و زبان قرار گرفت تا با توجه به گویا بودن و زیبایی دیداری تصویر(7) یکی از تصاویر را انتخاب کنند. به این ترتیب، در نهایت برای هر فعل یک تصویر انتخاب شد و نسخۀ اولیۀ آزمون تصویری افعال با برخورداری از روایی محتوایی مطلوب تهیه شد.

در مرحلۀ بعد، آزمون روی 106 کودک 36 تا 54 ماهه ( در سه گروه سنی 36 تا 42، 43 تا 48 و 49 تا 54 ماهه) اجرا شد. پیش از اجرای آزمون، برای آشنایی هر کودک، دو نمونه تصویر خارج از آزمون به صورت تمرینی اجرا ‏شد و به کودک آموزش داده شد که در پاسخ به پرسش‏های «چی شده» و «داره چه کار می‏کنه» نام فعل مورد نظر را بیان کند. برای هر پاسخ درست امتیاز یک و برای هر پاسخ نادرست امتیاز صفر تعلق می‏گرفت. جمع امتیازها، امتیاز کودک در این آزمون را تعیین می‏کرد.

برای بررسی پایایی آزمون با استفاده از روش تکرارپذیری، پس از گذشت یک الی دو هفته، تعداد 40 نفر از آزمودنی‏ها مجدداً تحت آزمون قرار گرفتند و همبستگی میان امتیاز کل حاصل از دو بار اجرای آزمون با روش تعیین همبستگی رتبه‏ای اسپیرمن محاسبه شد.

ثبات درونی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ تعیین شد. در این روش از شیوۀ خذف آیتم برای بالا بردن ثبات درونی استفاده شد تا مناسب‏ترین افعال در آزمون باقی بمانند. همبستگی بین امتیاز آزمودنی‏ها و سن آن‏ها با استفاده از روش آماری اسپیرمن محاسبه شد. همچنین تفاوت امتیاز سه گروه سنی مورد مطالعه در مرحلۀ اول اجرای آزمون با استفاده از تحلیل واریانس یک‏طرفه مورد بررسی قرار گرفت.

تحلیل داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS نسخۀ 17 در سصح معنی‏داری 05/0>p انجام شد.

 

یافته‏ها

شاخص‏های آماری توصیفی در یک‏بار انجام آزمون محاسبه شد. میانگین امتیاز 106 کودک 36 تا 54 ماهه برابر با 13/39 با انحراف 16/4 بود. حداقل و حداکثر امتیاز کسب شده در کل آزمودنی‏ها در بار اول اجرای آزمون به ترتیب برابر با 32 و 48 بود. نتایج بررسی تفاوت سه گروه سنی در بار اول و دوم اجرای آزمون در جدول 1 آورده شده است.

از میان 98 فعل اولیه، تعداد 55 فعل که دارای نسبت روایی محتوایی برابر یک بودند حفظ (1CVI=) و بقیۀ افعال حذف شدند.

در بررسی پایایی آزمون با روش تعیین ثبات درونی مقدار آلفای به دست آمده برابر با 59/0 شد که با روش حذف آیتم تعداد 15 آیتم حذف شد و آلفای 71/0 به‏دست آمد. در بررسی تکرارپذیری نیز همبستگی بین امتیازهای حاصل از دو بار اجرای
آزمون روی تعداد 40 نفر از آزمودنی‏ها، برابر 89/0 بود(001/0
p<).

ضریب همبستگی امتیاز آزمون با سن کودکان نیز 76/0 است، که به لحاظ آماری معنی‏دار بود(001/0>p).

نتیجۀ تحلیل واریانس یک‏طرفه در مقایسۀ بین سه گروه سنی نیز نشان داد که میانگین امتیازها در سه گروه سنی اختلاف آماری معنی‏داری داشتند(001/0p<).

 

بحث

کاربرد هر وسیلۀ ارزیابی به کیفیت و قابلیت‏های آن وسیله یا آزمون و استفادۀ هدفمند از آن بستگی دارد. اطلاعات یک آزمون می‏تواند برای دستیابی به اهداف گوناگونی مانند ارزیابی، طبقه‏بندی و یا تنها پژوهش مورد استفاده واقع شود. یک آزمون باید نیازهای روان‏سنجی (دقیق بودن، استاندارد بودن، معتبر بودن و روایی داشتن) را برآورده کند. از نظر کاربردی، آزمون باید کارا و امتیازدهی آن نسبتاً آسان باشد(10).

برای بررسی روایی محتوایی روش‏های گوناگونی به کار برده می‏شود. از روش‏های مقبول اخیر در این زمینه محاسبۀ CVI است(11). Polit و همکاران (2007) با مقایسه روش‏های مختلف تعیین روایی محتوایی نشان دادند که محاسبۀ CVI نسبت به روش‏های دیگر موجود از مزایای بیشتری برخوردار است و سادگی و قابل فهم بودن آن از مهمترین مزایای این روش محسوب می‏شود(12). در این مطالعه نیز که برای اولین بار در گروه سنی 36 تا 54 ماهه در ایران انجام شده است، برای تعیین روایی محتوا، از CVI استفاده شد. از آنجایی که در این بررسی از هفت نفر متخصص (آسیب‏شناس گفتار و زبان) نظرخواهی شد، CVI بزرگتر از 99/. قابل قبول است(9). در نتیجه تعداد 55 فعل باقی ماندند و بقیه حذف شدند.

مهری و همکاران (2009)، در مطالعۀ خود برای تعیین روایی محتوایی افعال برای افراد زبان‏پریش، 132 فعل فارسی را بر مبنای فراوانی، سن فراگیری و طول کلمه انتخاب کردند و پس از رسم تصاویر مربوط به این افعال، آن‏ها را در اختیار 15 صاحب‏نظر قرار دادند تا بر اساس معیارهای میزان آشنا بودن، قابلیت تصور و زیبایی دیداری تصویر به آن‏ها امتیاز دهند. آن­ها با توجه به میانگین امتیازهای به دست آمده از بین 132 فعل پیشنهادی، 50 فعل را که دارای بیشترین امتیاز بودند انتخاب کردند. طبق یافته‏های آن‏ها این افعال در زمرۀ افعال با کاربرد زیاد زبان فارسی قرار داشتند(13). با توجه به مطابقت افعال باقی مانده در مطالعۀ حاضر با 50 فعل مطالعۀ فوق‏الذکر، می‏توان نتیجه گرفت که 55 فعل انتخابی در این بررسی نیز از فراوانی بالایی برخوردار هستند.

در تعیین پایایی، به منظور بررسی تکرارپذیری از تفسیر Munro به نقل از Mathur و همکاران (2005) در تفسیر ضریب همبستگی به شرح زیر استفاده می‏شود(11):

ضریب همبستگی صفر تا 25/0: ارتباط اندک؛ 26/0 تا 49/0: ارتباط ضعیف؛ 50/0 تا 69/0: ارتباط متوسط؛ 70/0 تا 89/0: ارتباط قوی؛ 90/0 تا00/1: ارتباط بسیار قوی. با توجه به آنکه ضریب همبستگی به‏دست آمده برای این آزمون برابر 89/0 است، می‏توان نتیجه گرفت این آزمون از حد بالای همبستگی برخوردار است و نشان‏دهندۀ تکرارپذیر بودن آزمون در دفعات مختلف اجراست.

آلفای کرونباخ به‏دست آمده برای 55 فعل برابر با 59/0 بود که در حد متوسط است. برای افزایش پایایی با استفاده از روش حذف آیتم، تعداد 15 فعل حذف شد. به این ترتیب، ضریب پایایی آزمون برابر 71/0 شد تا مناسب‏ترین افعال در آزمون باقی بمانند. بنابراین، این آزمون با برخورداری از 55 فعل از پایایی مطلوبی برخوردار بود.

 در مطالعۀ German (2001) برای تعیین پایایی آزمون از آلفای کرونباخ استفاده شد(6) که برای گروه‏های سنی مختلف از 80/ تا 91/0 متغیر بود. آلفای به‏دست آمده برای کوچکترین گروه سنی (6 سال) برابر با 80/0 بوده است که این مقدار بالاتر از آلفای کرونباخ به‏دست آمده در بررسی حاضر است. علت این تفاوت را می­توان بالاتر بودن سن آزمودنی‏ها در مطالعۀ وی نسبت به مطالعۀ حاضر و یک‏دست‏تر بودن پاسخ‏دهی این گروه سنی نسبت به مطالعۀ حاضر دانست.

Dionysios و همکاران (2010)، آزمونGerman  را در کودکان یونانی هنجاریابی کردند. نتاج بررسی پایایی آن‏ها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ نشان‏دهنده آلفای 79/0 برای کودکان 6 ساله بود(14).

در بررسی حاضر، میان امتیاز سه گروه سنی مورد مطالعه تفاوت وجود داشت و از طرفی همبستگی میان امتیاز آزمودنی‏ها و سن آن‏ها مبین این مطلب است که با افزایش سن آزمودنی‏ها، امتیاز آن‏ها نیز بهبود می‏یابد.

Befi-Lopes و Cáceres (2010)، در مطالعۀ خود روی کودکان دو تا چهار سالۀ برزیلی، آن‏ها را به سه گروه سنی دو، سه و چهار ساله تقسیم کردند. نتایج مطالعۀ آن‏ها نیز نشان داد که میان سه گروه سنی مورد مطالعه از نظر استفاده از تنوع فعلی تفاوت آماری معنی‏داری وجود دارد و با افزایش سن کودکان، افزایش تدریجی در استفاده از افعال در آن‏ها مشاهده می‏شود(15).

 

نتیجه‏گیری

با توجه به نتایج به‏دست آمده از پژوهش حاضر می‏توان بیان کرد آزمون طراحی شده برای ارزیابی افعال، برای گروه سنی 36 تا 54 ماهه از روایی محتوایی مطلوب برخوردار است. در بررسی پایایی نیز این آزمون از تکرارپذیری مطلوب و ثبات درونی متوسط برخوردار است که این میزان با روش حذف آیتم به حد مطلوب می‏رسد. در نهایت، همبستگی بین سن آزمودنی‏ها و امتیاز کسب شده به‏وسیلۀ آن‏ها در آزمون تصویری افعال، نشان داد که توانایی کودکان در سه گروه سنی 42-36، 48-42 و 54-48 ماهه برای بیان افعال، با افزایش سن افزایش می‏یابد.

 

سپاسگزاری

از مسئولان محترم سازمان بهزیستی تهران، به‏ویژه جناب آقای خلیل‏زاده، مدیران و مربیان مهدکودک‏ها که در انجام این پژوهش همکاری کردند و کلیۀ اساتید محترم که در روند تعیین روایی و قضاوت این آزمون شرکت کردند، تشکر و قدردانی می‏شود. همچنین از والدین محترم کودکان شرکت کننده در این آزمون تشکر ویژه به عمل می­آید.


 

REFERENCES


1.             Le Normand MT, Cohen H. The delayed emergence of lexical morphology in preterm children: the case of verbs. J Neurolinguistics. 1999;12(3-4):235-46.

2.             Walker MM, Rastatter MP. The influence of vocabulary age and spatial dimension on rapid picture naming in children with reading disorders. J Commun Disord. 2003;36(4):307-19.

3.             Benedict H. Early lexical development: comprehension and production. J Child Lang. 1979;6(2):183-200.

4.             Dockrell JE, Messer D, George R, Ralli A. Beyond naming patterns in children with WFDs-definitions for nouns and verbs. J Neurolinguistics. 2003;16(2-3):191-211.

5.             Wagovich SA, Bernstein Ratner N. Frequency of verb use in young children who stutter. J Fluency Disord. 2007;32(2):79-94.

6.             German D. Test of word finding: (TWF-2). 2nd ed. Austin, TX: Pro-Ed publisher; 2000.

7.             Druks J. Masterson J. An object and action naming battery. 1st ed. Philadelphia (PA): Taylor & Francis; 2000.

8.             Ardila A. Toward the development of a cross-linguistic naming test. Arch Clin Neuropsychol. 2007;22(3):297-307.

9.             Shultz KS, Whitney DJ. Measurement theory in action: case studies and exercises. 1st ed. Thousand Oaks, CA: sage publications, Inc; 2005.

10.         Kim Y, Park J, Lee H, Bang H, Park HJ. Content validity of acupuncture sensation questionnaire. J Altern Complement Med. 2008;14(8):957-63.

11.         Mathur S, Eng JJ, MacIntyre DL. Reliability of surface EMG during sustained contractions of the quardriceps. J Electromyogr Kinesiol. 2005;15(1):102-10.

12.         Polit DF, Beck CT, Owen SV. Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations. Res Nurs Health. 2007;30(4):459-67.

13.         Mehri A, Kord N, Ghaemi H. Providing a picture verb naming test and determine its validity in Persian aphasia patients. Modern Rehabilitation Journal. 2009;3(1,2):6-10. Persian.

14.         Dionysios T, Larentzaki S, Magioglou D, Mpourakis I, Neofotistou M, Pagoni A, et al. The Test of Word Finding (TWF - 2). (A pilot study and validation of the test in normal Greek population aged from 6 years till 6 years and 11 months). Ann Gen Psychiatry. 2010;9(Suppl 1): S195.

15.         Befi-Lopes DM, Cáceres AM. Verb diversity analysis in the spontaneous speech of Brazilian preschoolers. Pro Fono. 2010;22(1):3-7.