1- دانشیار، دکترای آمار زیستی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اراک ، dr.rafeie@arakmu.ac.ir
2- مرکز مطالعات و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده: (12147 مشاهده)
مقدمه و اهداف: درک غلط، مدلهای ذهنی از مفاهیمی میباشند
که با مدل های علمی مستند مغایرت داشته باشند. سنجش درک غلط آماری میتواند در
آموزش بهتر این درس کمک بسیار خوبی نماید. احتمال یکی از مهمترین مفاهیم آمار میباشد.
هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی و ارزیابی شیوع درک غلط مفاهیم احتمال در
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1389 بوده است.
روش کار: این مطالعه یک بررسی توصیفی- تحلیلی میباشد که
بر روی یک نمونه تصادفی طبقهبندی شده از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در
سال 1389 انجام گرفته است. حجم نمونه 267 فرد بود. پرسشنامههای سنجش درک غلط
احتمال توسط دانشجویان این دانشگاه در سال فوق مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای
آنالیز واریانس یک طرفه، کای اسکوئر، رگرسیون لجستیک، آزمون کروسکال والیس و آزمون
یک نسبت مورد آنالیز قرار گرفتند.
نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمرات درک مفاهیم
احتمال در دانشجویان مورد بررسی 46/10 با انحراف معیار 47/3 بوده است. میزان شیوع
درک غلط در مفاهیم احتمال در دانشجویان مورد بررسی 2/26 درصد بدست آمد. همچنین
ارتباط آماری معناداری بین میزان شیوع درک غلط احتمال با رشته تحصیلی دانشجویان
مشاهده شد.
نتیجه گیری: درک نادرست از مفاهیم احتمال یکی از
مشکلات آموزش درس آمار می باشد و توجه به آن میتواند مشکلات این مفاهیم را تا
حدودی حل نماید، با مطالعات تکمیلی باید به بررسی علل این مفهوم پرداخت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1390/6/2 | پذیرش: 1390/11/8 | انتشار: 1392/6/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول