<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Iranian Journal of Epidemiology</title>
<title_fa>مجله اپیدمیولوژی ایران</title_fa>
<short_title>irje</short_title>
<subject>Medical Sciences</subject>
<web_url>http://irje.tums.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>1</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>admin</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1735-7489</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>2228-7507</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii>000</journal_id_pii>
<journal_id_doi>000</journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid>000</journal_id_sid>
<journal_id_nlai>000</journal_id_nlai>
<journal_id_science>000</journal_id_science>
<language>fa</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1390</year>
	<month>12</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2012</year>
	<month>3</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>7</volume>
<number>4</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>رابطه فیبر رژیم غذایی و سندرم متابولیک در بزرگسالان تهرانی: مطالعه قند و لیپید تهران</title_fa>
	<title>Association between Dietary Fiber Intake and Metabolic Syndrome: Tehran Lipid and Glucose Study</title>
	<subject_fa>عمومى</subject_fa>
	<subject>General</subject>
	<content_type_fa>پژوهشي</content_type_fa>
	<content_type>Research</content_type>
	<abstract_fa>
&lt;strong&gt;مقدمه و اهدف&lt;/strong&gt;: مطالعات محدودی رابطه دریافت فیبر رژیم غذایی با سندرم متابولیک را بررسی کرده‌اند. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین دریافت کل فیبر رژیم غذایی، انواع و منابع دریافتی آن با سندرم متابولیک در بین بزرگسالان تهرانی بود.&lt;br&gt;&lt;strong&gt;روش کار:&lt;/strong&gt; این مطالعه مقطعی بر روی 2457 بزرگسال، 19 تا 84 سال، انجام شد. دریافت رژیم غذایی با استفاده از پرسشنامه نیمه کمی بسامد خوراک ارزیابی شد. شاخص‌های تن‌سنجی، فشار خون، گلوکز و لیپیدهای ناشتای خون اندازه‌گیری شد. سندرم متابولیک بر طبق معیارهای کمیته ملی چاقی ایرانیان تعریف شد.&lt;br&gt;&lt;strong&gt;نتایج:&lt;/strong&gt; دریافت کل فیبر رژیم غذایی (74/0-39/0CI:95% ،53/0OR=)، فیبر محلول (84/0-43/0CI:95% ،60/0OR=)، فیبر نامحلول (72/0-35/0CI:95% ،51/0OR=)، فیبر میوه (72/0-37/0CI:95% ،51/0OR=)، فیبر حبوبات (99/0-53/0CI:95% ،73/0OR=) و فیبر غلات (97/0-57/0CI:95% ،74/0OR=)رابطه معکوس معنی‌داری با سندرم متابولیک، پس از تعدیل متغیرهای مخدوش‌کننده داشت. فیبر سبزیجات و مغزها هیچ ارتباطی با سندرم متابولیک نداشت.&lt;br&gt;&lt;strong&gt;نتیجه‌گیری:&lt;/strong&gt; دریافت فیبر رژیم غذایی، فیبر محلول، فیبر نامحلول،  فیبر میوه، و فیبر حبوبات ارتباط معکوس معنی‌داری با سندرم متابولیک در بزرگسالان تهرانی دارد.&lt;p&gt;&lt;/p&gt;                                                                  
</abstract_fa>
	<abstract>
&lt;p&gt;&lt;!--stripped--&gt; &lt;!--stripped--&gt;&lt;!--stripped--&gt; Normal
  0
  
  
  
  
  false
  false
  false
  
  EN-US
  X-NONE
  AR-SA &lt;!--stripped--&gt;&lt;!--stripped--&gt; &lt;!--stripped--&gt;&lt;!--stripped--&gt;
&lt;style&gt;
 /* Style Definitions */
 table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:&quot;Table Normal&quot;
	mso-tstyle-rowband-size:0
	mso-tstyle-colband-size:0
	mso-style-noshow:yes
	mso-style-priority:99
	mso-style-qformat:yes
	mso-style-parent:&quot;&quot;
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt
	mso-para-margin:0cm
	mso-para-margin-bottom:.0001pt
	mso-pagination:widow-orphan
	font-size:11.0pt
	font-family:&quot;Calibri&quot;,&quot;sans-serif&quot;
	mso-ascii-font-family:Calibri
	mso-ascii-theme-font:minor-latin
	mso-fareast-font-family:&quot;Times New Roman&quot;
	mso-fareast-theme-font:minor-fareast
	mso-hansi-font-family:Calibri
	mso-hansi-theme-font:minor-latin
	mso-bidi-font-family:Arial
	mso-bidi-theme-font:minor-bidi}
&lt;/style&gt;
&lt;!--stripped--&gt; &lt;strong&gt;Background &amp; Objectives:&lt;/strong&gt; There is little known about the relation between metabolic
syndrome and fiber intake are available in Iran. We evaluated the relation
between total, and various types and sources of dietary fiber and the
prevalence of the metabolic syndrome.&lt;br&gt; &lt;strong&gt;Methods&lt;/strong&gt;: In this cross sectional study, 2457
adults, aged 19-84 years were studied. Total dietary fiber intake and its types
and sources were assessed using a validated semi quantitative food-frequency
questionnaire. Blood pressure, Anthropometric, and biochemical measurements
were assessed. The metabolic syndrome was defined according to definition by
Iranian National Committee of Obesity.&lt;br&gt;&lt;strong&gt;Results&lt;/strong&gt;: In the
multivariate-adjusted odds ratio, intakes of total (OR: 0.53 95% CI:
0.39-0.74), both soluble&lt;br&gt; (OR: 0.60 95% CI: 0.43-0.84) and insoluble dietary fiber (OR: 0.51 95% CI:
0.35-0.72), fruit fiber&lt;br&gt; (OR: 0.51 95% CI: 0.37-0.72), legume fiber (OR: 0.73 95% CI: 0.53-0.99) and
cereal fiber&lt;br&gt; (OR: 0.74 95% CI: 0.57-0.97) were inversely associated with the metabolic
syndrome. There was not significant association between using vegetable and nut
fiber and prevalence of metabolic syndrome.&lt;br&gt; &lt;strong&gt;Conclusion&lt;/strong&gt;: Total
dietary fiber, both soluble and insoluble fibers, and especially fruit and
legumes fibers, reduce the metabolic syndrome among adults in Tehran.&lt;/p&gt;
</abstract>
	<keyword_fa></keyword_fa>
	<keyword>Total dietary fiber,Metabolic syndrome,Fruit fiber,Cereal fiber,Legume fiber,Tehran</keyword>
	<start_page>19</start_page>
	<end_page>28</end_page>
	<web_url>http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-27&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>S</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Hosseinpour Niazi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>سمیه</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>حسین‌پور نیازی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code></code>
	<orcid></orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>P</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Mirmiran</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>پروین</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>میرمیران</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code></code>
	<orcid></orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>G</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Sohrab</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>گلبن</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>سهراب</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code></code>
	<orcid></orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>F</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Hosseini Esfahani</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>فیروزه</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>حسینی اصفهانی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code></code>
	<orcid></orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>F</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Azizi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>فریدون</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>عزیزی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code></code>
	<orcid></orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
