[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد قالب جدید پایگاه چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations891303
h-index189
i10-index318
..
:: دوره 2، شماره 3 و 4 - ( 12-1387 ) ::
جلد 2 شماره 3 و 4 صفحات 11-6 برگشت به فهرست نسخه ها
تشخیص قسمت های مختلف بدن در کودکان 4-1 ساله شرق تهران
شهلا رفیعی* 1، قربان تقی زاده2 ، حسین کریمی2 ، ثریا رحیم زاده رهبر2 ، مائده اشرافی3
1- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران ، shahla34ir@yahoo.com
2- دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
3- دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (8381 مشاهده)
زمینه و هدف: رشد و تصور از بدن به موازات رشد حسی حرکتی است. ارزیابی مناسب رشدی در کشورهای غربی انجام شده ولی اغلب آنها برای نژادهای مختلف طراحی نشده و یا اگر هم شده، اطلاعات کافی در دسترس نیست لذا بر آن شدیم که به یکی از مقوله‌های مهم رشدی بدن یعنی شناخت اعضای بدن بپردازیم.

روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی برروی 90 کودک(46 دختر،44پسر)  درمنطقه شرق تهران انجام شد.کودکان مورد ارزیابی4- 1ساله بودند. پس از پر کردن پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک توسط مربیان مهد کودک، بخش دوم که شامل نام اجزا بدن خود و عروسک به منظور تعیین تعداد اجزا اشاره شده برای کسب نمره نهایی بود تکمیل گردید.

یافته ها: نتایج نشان داد که اختلاف معناداری(P<0.0001) بین سه گروه سنی وجود دارد. همچنین هیچ اختلاف معناداری(P>0.05) ما بین دو گروه جنسی (پسرها و دخترها) در میانگین نمرات شناسایی بدن خود و عروسک در تمامی گروههای سنی وجود نداشت. و در نهایت هیچ اختلاف معناداری(P=0.12) ما بین شناسایی بدن خود و بدن عروسک وجود ندارد. 

نتیجه گیری: کودکانی که در شناسایی قسمتهای بدن خود ناتوان هستند ممکن است شانس بیشتری برای تاخیر در زبان، شناخت و رشد شمای بدن داشته باشند و بایستی ارزیابی و غربالگری بشوند.

واژه‌های کلیدی: شناسایی قسمت های مختلف بدن، رشد کودک، تصور از بدن، پزشکی کودکان
متن کامل [PDF 156 kb]   (6006 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/11/9 | پذیرش: 1387/12/12 | انتشار: 1392/5/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafiee S, Taghizadeh G, Karimi H, Rahimzadeh Rahbar S, Ashrafi M. Body Part Identification in 1 to 4 years old children (East of Tehran). mrj 2009; 2 (3 and 4) :6-11
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-127-fa.html

رفیعی شهلا، تقی زاده قربان، کریمی حسین، رحیم زاده رهبر ثریا، اشرافی مائده. تشخیص قسمت های مختلف بدن در کودکان 4-1 ساله شرق تهران. توانبخشی نوین. 1387; 2 (3 و 4) :6-11

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-127-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 و 4 - ( 12-1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657