1- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران ، shahla34ir@yahoo.com 2- دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران 3- دانشکدهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده: (8381 مشاهده)
زمینه وهدف: رشد و تصور از بدن به موازات رشد حسی حرکتی است. ارزیابی مناسب رشدی در کشورهای غربی انجام شده ولی اغلب آنها برای نژادهای مختلف طراحی نشده و یا اگر هم شده، اطلاعات کافی در دسترس نیست لذا بر آن شدیم که به یکی از مقولههای مهم رشدی بدن یعنی شناخت اعضای بدن بپردازیم.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی برروی 90 کودک(46 دختر،44پسر) درمنطقه شرق تهران انجام شد.کودکان مورد ارزیابی4- 1ساله بودند. پس از پر کردن پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک توسط مربیان مهد کودک، بخش دوم که شامل نام اجزا بدن خود و عروسک به منظور تعیین تعداد اجزا اشاره شده برای کسب نمره نهایی بود تکمیل گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که اختلاف معناداری(P<0.0001) بین سه گروه سنی وجود دارد. همچنین هیچ اختلاف معناداری(P>0.05) ما بین دو گروه جنسی (پسرها و دخترها) در میانگین نمرات شناسایی بدن خود و عروسک در تمامی گروههای سنی وجود نداشت. و در نهایت هیچ اختلاف معناداری(P=0.12) ما بین شناسایی بدن خود و بدن عروسک وجود ندارد.
نتیجه گیری: کودکانی که در شناسایی قسمتهای بدن خود ناتوان هستند ممکن است شانس بیشتری برای تاخیر در زبان، شناخت و رشد شمای بدن داشته باشند و بایستی ارزیابی و غربالگری بشوند.
Rafiee S, Taghizadeh G, Karimi H, Rahimzadeh Rahbar S, Ashrafi M. Body Part Identification in 1 to 4 years old children (East of Tehran). mrj 2009; 2 (3 and 4) :6-11 URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-127-fa.html
رفیعی شهلا، تقی زاده قربان، کریمی حسین، رحیم زاده رهبر ثریا، اشرافی مائده. تشخیص قسمت های مختلف بدن در کودکان 4-1 ساله شرق تهران. توانبخشی نوین. 1387; 2 (3 و 4) :6-11