1- دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران 2- دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، sdkhoramian@yahoo.com 3- گروه آمار زیستی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (11336 مشاهده)
هدف و زمینه: تحقیق حاضر با هدف تهیه آزمون تداعی کلمه و تعیین روایی و پایایی آن در پایه اول ابتدایی به منظور بررسی یکی از ویژگیهای معنا شناسی کودکان انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی و از نوع ابزار سازی و اعتبار سنجی بود. جمعیت مورد مطالعه شامل 20 دختر و 21 پسر بودند. کلمات محرک بر اساس آزمون تداعی کلمه پرفسور گلدفارب تنظیم شد. بر اساس آزمون مذکور کلمات با توجه به 3 ویژگی، از حیث بسامد(پر بسامد، کم بسامد) ، طول کلمه(کوتاه، بلند) ، سطح انتزاع (پایین، متوسط، بالا) و طبقه دستوری (اسم، کلمه، صفت) انتخاب شدند.
ابتدا حدود 180 کلمه از بین کلمات کودکان سال اول ابتدایی از پژوهش واژگان پایه کودکان فارسی زبان انتخاب شده و برای انتخاب و نمره دهی در اختیار صاحبنظران قرار گرفتند. بر اساس نظر صاحبنظران 72 کلمه انتخاب شد که به صورت شفاهی طی 2 مرحله ارزیابی گردید و نوع پاسخ ها از نظر جانشینی و هم نشینی تعیین و با استفاده از آزمون های آماری مک نمار و ضریب کاپا مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که در مرحله اول و دوم آزمون در 3 طبقه دستوری اسم، صفت، فعل ، همبستگی بالایی در هر 3 طبقه در2 مرحله وجود داشت .
نتیجه گیری : این یافته ها نشان داد آزمون مورد نظر از روایی و پایایی بالایی برخوردار است و می توان از آن در بررسی رشد واژگانی ، رشد معنا شناسی و به طور کلی رشد زبانی استفاده کرد.
Soleymani Z, Khoramian S, Shahbodaghi M, Faghih Zadeh S. Providing a word association test and determine its validity and reliability in Persian (farsi) language children. mrj 2008; 2 (2) :6-11 URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-137-fa.html
سلیمانی زهرا، خرمیان سوده، شاهبداغی محمد رحیم، فقیه زاده سقراط. تهیه آزمون تداعی کلمه و تعیین روایی و پایایی آن در کودکان فارسی زبان. توانبخشی نوین. 1387; 2 (2) :6-11