زمینه و هدف: مهارتهای حرکتی یکی از جنبه های بسیارمهم زندگی و تکامل بشر است . کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی ، درفرآیند یادگیری به اندازه سایر کودکان یا به اندازه ای که توانایی بالقوه آنهاست موفق نبوده و در نتیجه اختلالات جدی در روند زندگی آتی خود خواهند داشت. یکی ازسوالات مطرح در این زمینه این است که آیا تفاوت در فرهنگ و روش زندگی کودکان ، در مهارت های حرکتی آنان موثر است یا خیر ؟
روش بررسی: 70 دانش آموز پسرمقطع ابتدایی در دو منطقه1و 16 شهر تهران که از نظر تقسیم بندی شهری در دو منطقه مرفه و غیر مرفه قرار دارند با استفاده از تست مختصر BOTMP مورد ارزیابی مهارت حرکتی قرار گرفتند.
نتایج: نتایج به دست آمده نشان داد میانگین نمرات استاندارد کودکان با استفاده از تست مهارت حرکتی، در منطقه یک بیشتر از منطقه شانزده میباشد(026/0P =) .
نتیجه گیری: کودکان مقطع ابتدایی ساکن در منطقه یک تهران از مهارت حرکتی بالاتری برخوردار بودند و بنابر این روش زندگی متفاوت می تواند بر مهارت های حرکتی کودکان موثر باشد.
Shadmehr A, Hadian M, Abdolvahab M, Jalaie S, Jafari Y. A Comparison of Developmental Coordination Disorders in Elementary Students of Two Areas of Tehran City. mrj 2007; 1 (2 and 3) :7-11 URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-161-fa.html
شادمهر آزاده، هادیان محمد رضا، عبدالوهاب مهدی، جلایی شهره، جعفری یحیی. مقایسه اختلال حرکتی رشدی دانش آموزان ابتدایی دردو منطقه شهر تهران. توانبخشی نوین. 1386; 1 (2 و 3) :7-11