[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد قالب جدید پایگاه چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations890302
h-index189
i10-index318
..
:: دوره 1، شماره 2 و 3 - ( 4-1386 ) ::
جلد 1 شماره 2 و 3 صفحات 54-48 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیرفعالیتهای هماهنگی چشم ودست برمیزان مهارت دست دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر (10 -7 سال)
محمدرضا هادیان* 1، مهدی عبدالوهاب ، سعیده مرتضوی ، حسین باقری ، محمود جلیلی ، سقراط فقیه زاده
چکیده:   (15593 مشاهده)
روش بررسی: 27 دانش آموز استثنایی از نوع عقب مانده ذهنی با دامنه سنی 7 تا 10 سال (میانگین 11/8 و انحراف معیار 09/1) به روش مقطعی در این مطالعه شرکت نمودند. پس از کسب رضایت از والدین و آشنایی دانش آموز با نحوه انجام آزمون مراحل  ارزیابی با تست پرد و پگ بورد  انجام شد. دانش آموزان در 15 جلسه 40 دقیقه ای برنامه درمانی هماهنگی چشم و دست شرکت کردند و پایان درمان مجددا ارزیابی شدند.

یافته ­ها : میانگین سرعت حرکت (تعداد در 30 ثانیه) دست غالب و مغلوب، میانگین هماهنگی دو دست و میانگین مهارت دست قبل از مداخله و بعد از مداخله در سطح 05/0p≤   اختلاف میانگین معنی­دار بود. میانگین افزایش سرعت حرکت دست غالب و مغلوب، میانگین افزایش هماهنگی حرکت دودست و میانگین افزایش مهارت دست در سطح 05/0p≤    در دختران و پسران معنی­دار نبود. افزایش مهارت دست به افزایش خرده آزمون سرعت حرکت دست غالب ارتباط بیشتری داشت (05/0p≤ ).

نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که فعالیتهای هماهنگی چشم و دست بر مهارت دست دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر تاثیر مثبت داشته است. مهارتهای ساده نظیر سرعت حرکت دست در مقایسه با مهارتهای پیچیده (شامل مهارتهای دو دست)  در زمان کوتاهتری بهبود یافته است.  بر اساس شواهد موجود، برنامه های جامع توان بخشی شامل فعالیت  هماهنگ چشم و دست  برای افرادعقب مانده ذهنی آموزش پذیرپیشنهاد می شود.

واژه‌های کلیدی: فعالیت هماهنگ چشم ودست، مهارت دست، تست پرد و پگ برد
متن کامل [PDF 256 kb]   (2680 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1386/4/27 | پذیرش: 1386/6/3 | انتشار: 1392/4/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadian M, Abdolvahab M, Mortazavi S, Bagheri H, Jalili M, Faghih Zadeh S. The effect of eye - hand coordination activities on hand skills of educable mental retarded students (7-10 years). mrj 2007; 1 (2 and 3) :48-54
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-167-fa.html

هادیان محمدرضا، عبدالوهاب مهدی، مرتضوی سعیده، باقری حسین، جلیلی محمود، فقیه زاده سقراط. بررسی تاثیرفعالیتهای هماهنگی چشم ودست برمیزان مهارت دست دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر (10 -7 سال). توانبخشی نوین. 1386; 1 (2 و 3) :48-54

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-167-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 و 3 - ( 4-1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657