[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد قالب جدید پایگاه چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations890302
h-index189
i10-index318
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( 2-1386 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 48-41 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای ویژگیهای زبانی و وضعیت تحصیلی کودکان شبه خانواده با کودکان غیر شبه خانواده 7 ساله
محمد رحیم شاهبداغی* 1، علی اصغر ذبیحی ، یحیی مدرسی ، محمود علی پورحیدری
چکیده:   (8656 مشاهده)
زمینه و هدف: زبان بیانی و نوشتاری  یکی از جامعترین  توانایی های بشر است که تحت تاثیر محیط می باشد. کودکان زبان را در طیف وسیعی از شرایط محیطی می آموزند و محیطهای مختلف می تواند تاثیرات قابل توجهی بر سرعت رشد زبان بگذارد.یکی از این محیط ها ،شبه خانواده ها هستند. در این پژوهش سعی شده است که مقایسه ای بین کودکانی که در این مکانها زندگی می کنند با کودکانی که در محیط خانواده زندگی می کنند، انجام گیرد.

روش بررسی : مطالعه از نوع  مورد ـ شاهد ،  توصیفی ـ  تحلیلی می باشد. این مطالعه بر روی21 پسرو دختر شبه  خانواده ( 13 پسر و 8 دختر) و21 پسر و دختر غیر شبه خانواده همکلاسی آنها (13 پسر و 8 دختر ) در خانواده های سطح شهر تهران انجام گردید .میانگین سنی در گروه شبه خانواده (مورد) 90 ماه و در گروه غیر شبه خانواده (شاهد) 87 ماه بود. از هر کدام از کودکان ابتدا آزمون TOLD گرفته شد در جلسه بعد آزمون خواندن گرفته شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و همچنین نمرات10 دیکته آخر  کودک  با توجه به دفتر دیکته کودک نیز ثبت گردید و میانگین آنها محاسبه شد.

یافته ها : در بررسی مقایسه ای که توسط آزمونT مستقل و آزمون همبستگی  پیرسون بین دو گروه کودکان شبه خانواده  و غیر شبه خانواده  بعمل آمد مشخص گردید  که بین میانگین  نمره زبان بهر کودکان شبه خانواده و کودکان غیر شبه خانواده (دختر و پسر  به تفکیک) تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین میانگین نمرات خواندن (دقت خواندن و سرعت خواندن) و میانگین نمرات دیکته  کودکان شبه خانواده با کودکان غیر شبه خانواده تفاوت معنا دار وجود دارد. همچنین در گروه شبه خانواده بین تعداد سالهای حضور  در شبه خانواده با میانگین نمرات دیکته، میانگین  نمرات خواندن و میانگین نمرات زبان بهر ار تباط معنادار پیدا نشد.

نتیجه گیری : بر اساس  یافته های حاصل از این پژوهش ، بین میانگین نمرات زبان بهر برای دو گروه کودکان شبه خانواده و کودکان  غیر شبه خانواده تفاوت معناداری دیده شد بدین معنی که محیط زندگی کودکان شبه خانواده بر توانمندیهای زبانی آنها تاثیر منفی داشته است که همین قضیه در مورد نمرات آزمون خواندنی و نمرات دیکته نیز مصداق داشت. اما با توجه به تعداد کم آزمودنیها،  نیاز به بررسیهای بیشتر می باشد.

واژه‌های کلیدی: شبه خانواده، زبان بهر، وضعیت تحصیلی
متن کامل [PDF 158 kb]   (2186 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1385/7/11 | پذیرش: 1385/9/1 | انتشار: 1392/4/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbodaghi M, Zabihi A, Modarresi Y, Pour Heidar M, i. A Comparative Study on language Features and Educational situation of orphan versus non orphan children with 7 years old. mrj 2007; 1 (1) :41-48
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-175-fa.html

شاهبداغی محمد رحیم، ذبیحی علی اصغر، مدرسی یحیی، پورحیدری محمود علی. بررسی مقایسه ای ویژگیهای زبانی و وضعیت تحصیلی کودکان شبه خانواده با کودکان غیر شبه خانواده 7 ساله. توانبخشی نوین. 1386; 1 (1) :41-48

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-175-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( 2-1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657