1- دانشگاه علوم پزشکی تهران 2- دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، nazaripsycho@yahoo.com
چکیده: (11554 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال خواندن جز اختلالات عصبی-رشدی با نقایصی در مهارت های شناختی و حرکتی است. بر اساس مطالعات موجود، ساختار مغز این کودکان سالم اما عملکرد مغز آنها به صورت غیر طبیعی میباشد. لذا، نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی جدید، از طریق تنظیم ناهنجاریهای موجود در نوار مغزی این کودکان میتواند به بهبود عملکرد مغز آنها کمک کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر پروتکل تعادلی نوروفیدبک (کاهش فرکانس 7-4 هرتز و تقویت فرکانس 18-15 هرتز در O1 و O2 )روی نوار مغزی و عملکرد تعادلی این کودکان است.
روش بررسی: این پژوهش در چهارچوب یک طرح تک آزمودنی طی 20 جلسه روی 4 کودک (1 دختر و 3 پسر) 12-8 ساله با اختلال خواندن اجرا شد و تعداد جلسات درمانی در این مطالعه 12 جلسه (30 دقیقه ای) بود. برای جمع آوری اطلاعات طی فاز خط پایه و درمان برای ارزیابی عملکرد تعادلی از خرده آزمون 2 آزمون برونینکز اوزرتسکی و برای ارزیابی امواج مغزی از الکتروانسفالوگراف استفاده شد. همچنین بعد از قطع درمان 4 جلسه پیگیری نیز صورت گرفت.
یافتهها: بر اساس نتایج بدست آمده، اندازهی اثر درمان در عملکرد تعادلی برای تمام آزمودنیها بالا (8/0 .
نتیجهگیری: نتایج بیان میکند که پروتکل تعادلی نوروفیدبک موجب بهبود عملکرد تعادلی کودکان مبتلا به اختلال خواندن میشود اما برای رسیدن به تغییرات عمده در زمینه امواج مغزی احتمالا به تعداد جلسات بیشتر نیاز است.
Sadeghi N, Nazari M A, Alizade M, Kamali M. The effect of neurofeedback training on EEG and balance performance in children with reading disorder. mrj 2013; 7 (3) :32-39 URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5033-fa.html
صادقی نائینی ندا، نظری محمدعلی، علیزاده زارعی مهدی، کمالی محمد. تاثیر آموزش نوروفیدبک بر نوار مغزی و عملکرد تعادلی کودکان مبتلا به اختلال خواندن. توانبخشی نوین. 1392; 7 (3) :32-39