1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، roohparvar@uk.ac.ir 2- کارشناس ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان 3- دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده: (8440 مشاهده)
زمینه و هدف : یکی از بارزترین مشخصههای کودکان مبتلا به اوتیسم وجود اشکال در ویژگیهای زبانی است. هدف مقاله حاضر،بررسی برخی از ویژگیهای زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم و مقایسه آنها با کودکان سالم در زبان فارسی میباشد.
روش بررسی : با ضبط گفتار 20 کودک دختر و پسر هفت تا یازده ساله مبتلا به اوتیسم، ویژگیهایآوایی- واجی و صرفی-نحوی آنها با ویژگیهای مشابه 20 کودک سالم همسن آنها مقایسه شد.دادهها با استفاده از آزمون دقیق فیشر در نرمافزار SPSS نسخه 18 پردازش شدند .
یافتهها : حذف همخوانها، جابهجایی همخوانها، عدم کاربرد تکیه در هجای مناسب، آهنگ کلام غیرمعمول، عدم کاربرد صحیح زمان دستوری،عدم کاربرد یا کاربرد اشتباه حروف اضافه،اشکال در جمع بستن اسمها، عدم کاربرد جملات مرکب در کودکان مبتلا به اوتیسم و سالم تفاوت معناداری داشت(05/0 (p< ؛ درحالیکه در درج آوا، فرایند قلب، عدم وجود تطابق میان فاعل و فعل، اشکال در منفی کردن افعال و اشکال در کاربرد صفات اشاره بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت(05/0 p> ).
نتیجهگیری :کودکان مبتلا به اوتیسم، در زمینههای آوایی-واجی و صرفی-نحوی با مشکلات بیشتری نسبت به کودکان سالم همسن خود روبهرو هستند، و نیاز است با برنامههای آموزشی مناسب سعی شود این مشکلات هرچه کمتر شوند.
Roohparvar R, Karami M, Madadi M. Comparing phonetic,phonologic, morphologic and syntactic features of speech in children with autism and typically developing children. mrj 2014; 8 (3) :62-68 URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5148-fa.html
روح پرور رحیمه، کرمی مهدیه، مددی محسن. مقایسه ویژگیهای آوایی- واجی و صرفی-نحوی کودکان مبتلا به اوتیسم با کودکان سالم. توانبخشی نوین. 1393; 8 (3) :62-68