1- دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. 2- عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. ، aliabadi.f@iums.ac.ir 3- استادیار دانشکده روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز 4- استادیار،دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده: (8698 مشاهده)
زمینه و هدف: کمبود توجه/ بیش فعالی و تکانشگری از اختلالات شایع در کودکان است .این اختلال موجب ضعف تحصیلی می شود. هدف این مطالعه بررسی میزان اثربخشی نروفیدبک بر موفقیت تحصیلی کودکان 10-8 ساله مبتلا به این اختلال است.
روش بررسی: مطالعه بصورت مورد پژوهی کمی، روی دو پسر 8 و 10ساله مبتلا به Attention Deficit Hyperactivity Disorder: ADHD با بهره هوشی بین 100-90 انجام شد. علاوه بردارودرمانی، هر یک از آنها طی هشت هفته ،24جلسه درمان نروفیدبک با استفاده از دو پروتکل تتا/ بتا وافزایش SMR Sensori Motor Rhythm: کاهش تتا دریافت کردند. طی هر سه جلسه به توالی یکی از آزمونهای ریاضی یا املاء از آنها گرفته شد. بعلاوه در انتها از نمرات کلاسی و آخر ترم آنها نیز برای بررسی اثر بخشی درمان استفاده شد.
یافتهها: درمان با نروفیدبک در بهبود نمرات دروس املاء و ریاضی این کودکان چه در ارزیابیهای حین درمان و چه در آزمونهای مدرسه موثر بود. افزایش نمرات ترم دوم نسبت به نمرات ترم اول که سه ماه پس از اتمام درمان انجام شد، پایداری اثر درمان را نشان داد.
نتیجه گیری: نروفیدبک روش مکمل موثری در افزایش موفقیت تحصیلی این کودکان بود.
کلید واژهها: اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی و تکانشگری، نروفیدبک، موفقیت تحصیلی .
Ghorbani A, Aliabadi F, Nazari M A, Akbarfahimi M. Study of neurofeedback effects on academic achievement of. mrj 2015; 9 (3) :1-8 URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5286-fa.html
قربانی آزاده، علی آبادی فرانک، نظری محمد علی، اکبر فهیمی ملاحت. بررسی میزان اثربخشی نروفیدبک بر موفقیت تحصیلی کودکان 10-8 ساله مبتلا به ADHD- مطالعه مورد پژوهی کمی. توانبخشی نوین. 1394; 9 (3) :1-8