استادیار گروه زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، hourieha@yahoo.com
چکیده: (5545 مشاهده)
زمینه و هدف: این پژوهش برای بررسی مهارت تعریف واژه بین کودکان تکزبانه و دوزبانهء دارای آسیب ویژه زبانی (specific language impairment: SLI) طراحی شده است. با این مقایسه میتوان تأثیر دوزبانگی در آسیب ویژهء زبانی و فرضیه ظرفیت محدود پردازش (LPC: Limited Processing Capacity) را مورد بررسی قرار داد.
روش بررسی: در این پژوهش 6 کودک 7 تا 8 ساله، دوزبانهء ( فارسی-آذری) و 6 کودک تکزبانه (فارسیزبان) دارای آسیب ویژهء زبانی از لحاظ مهارت تعریف واژه بررسی شدند. داشتن تأخیر زبانی (بیش از یک سال)، نداشتن مشکلات شنوایی، بینایی و هوشی از معیارهای ورود به پژوهش بودند. برای تشخیص آسیب از آزمون رشد زبانی، آزمون آسیب ویژه زبانی و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون منویتنی و ویلکاکسون استفاده گردید.
یافتهها: نتایج آزمون نشان داد بین کودکان تکزبانه و دوزبانهء مبتلا در جنبهء ساختاری و محتوایی تفاوت معناداری وجود ندارد (394/0= p). در جنبهء ساختاری مهارت تعریف واژه بین زبان فارسی و آذری کودکان مبتلای دوزبانه تفاوت معنادار وجود دارد (02/0= p) اما در جنبهء محتوایی تفاوت معناداری وجود ندارد (17/0= p) .
نتیجهگیری: عدم وجود تفاوت معنادار در جنبهء ساختاری و محتوایی تعریف واژه بین کودکان تکزبانه و دوزبانهء میتواند دلیلی بر رد نظریه ظرفیت پردازش محدود (Limited Processing Capacity: LPC) باشد.
Ahadi H. Comparison of word definition skills between children with specific language impairment and normal children in bilinguals. mrj 2016; 9 (S1) :150-160 URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5411-fa.html
احدی حوریه. مقایسهء مهارت تعریف واژه بین کودکان تکزبانه و دوزبانهء دارای آسیب ویژهء زبانی . توانبخشی نوین. 1394; 9 (S1) :150-160