1- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (8816 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از راههای کسب اطلاعات پرسش است. برخی از پرسشها با استفاده از واژههای پرسشی چه/چی، کی، کجا، چرا، چقدر، چطور و غیره انجام میشود. کودکان انگلیسیزبان واژههای پرسشی را بهترتیب فرا میگیرند، بهطوری که معمولاً کودکان با واژۀ چه/چی استفاده از پرسشواژهها را آغاز میکنند. آیا کودکان فارسیزبان در فراگیری و بهکارگیری پرسشواژهها ترتیبی را طی میکنند؟ مورد: این مطالعه روی دو کودک بهنجار فارسیزبان، یک دختر و یک پسر، که تقریباً بهطور منظم به مهدکودک دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران سپرده میشدند، انجام شد. نمونۀ گفتار آزاد این کودکان هر ماه بهمدت 120 دقیقه از 12 تا 36 ماهگی بهطریق ضبط ویدئویی جمعآوری شد و واژههای پرسشی از نمونههای گفتار واجنویسیشدۀ هر دو کودک استخراج گردید. هر دو کودک قبل از بیان اولین واژۀ پرسشی، با بیان/m/ یا hum// همراه با آهنگ خیزان سؤال کردن را آغاز نمودند. واژههای /چی/ و /کو/ اولین پرسشواژههای مورد استفادۀ هر دو کودک بود. تنوع پرسشواژهها در گفتار دختر بیشتر بود. تا 36 ماهگی پرسش دربارۀ زمان با استفاده از پرسشواژۀ /کِی/ (/key/) در نمونه گفتار هر دو کودک مورد پژوهش ظاهر نشد. نتیجهگیری: این کودکان فارسیزبان نیز طی توالی مشابه کودکان انگلیسیزبان از پرسشواژهها در گفتار خود استفاده میکردند.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.