1- بخش گفتاردرمانی بیمارستان فرشچیان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران 2- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (12576 مشاهده)
زمینه و هدف: حس شنوایی مهمترین پایه و اساس برای اکتساب طبیعی زبان است و کمشنوایی یکی از عواملی است که باعث اختلال در فراگیری مهارتهای زبانی میشود. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین توانایی جملهنویسی و درک جملات در دانشآموزان مبتلا به افت شنوایی و شنوا میباشد. روش بررسی: در این پژوهش مقطعی 30 دانشآموز با افت شنوایی 90-70 دسیبل و 30 دانشآموز با شنوایی هنجار، که همگی در پایه سوم دبستان تحصیل میکردند، مورد مطالعه قرار گرفتند. جملهنویسی آزمودنیها از طریق توصیف تصاویر بهصورت نوشتاری و درک جملات، از طریق خواندن متن و پاسخ به سؤالات مربوطه ارزیابی شد. یافتهها: با استفاده از آزمونهای آماری مشخص شد که ارتباط معنیداری بین جملهنویسی و درک جملات نوشته شده در دانشآموزان کمشنوا وجود دارد(p=0/001)، (8/0r=). همچنین ارتباط معنیداری بین این متغیرها در دانشآموزان شنوا وجود دارد(p=0/001)، (7/0r=). نتیجهگیری: ناتوانی کودکان مبتلا به افت شنوایی در برقراری ارتباط کلامی، منحصر به اختلال در تولید و صوت نیست، بلکه مشکل اساسی آنها ناتوانی در کشف و بهکارگیری قواعد زبانی برای انتقال اندیشۀ خود در ساختارهای زبانی مناسب و اشکال در درک معانی جمله است.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.