|||  عنوان نشریه: شنوایی شناسی | ناشر: دانشگاه علوم پزشکی تهران | |||  Website: http://aud.tums.ac.ir | Email: aud@tums.ac.ir
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد قالب جدید پایگاه چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations21531230
h-index2113
i10-index6629

..
:: دوره 21، شماره 2 - ( 4-1391 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 18-1 برگشت به فهرست نسخه ها
گفتار نشانه‌ای: دسترسی کامل به زبان گفتاری برای افراد کم‌شنوا
گیتا موللی* 1، مهدی عبداله‌زاده‌رافی2
1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده:   (11861 مشاهده)
زمینه و هدف: مدت‏ها مربیان به‏دنبال روشی بودند که بتواند گفتار را برای افراد کم‏شنوا قابل رؤیت کند. در دهه‏های اخیر روش‏های چندی ابداع شد که مهم‏ترین آن گفتار نشانه‏ای است که حدود 50 سال پیش توسط کورنت در سال 1967 ابداع شد. هدف مقالۀ حاضر، بررسی نتایج پژوهش‏های انجام شده پیرامون گفتار نشانه‏ای و اثربخشی آن بر مهارت‏های زبانی کودکان کم‏شنوا بود.
روش بررسی: در این مقاله، پژوهش‏هایی که به بررسی گفتار نشانه‏ای و تأثیر آن بر جنبه‏های مختلف گفتار و خواندن و نوشتن کودکان کم‏شنوا پرداخته بودند، مرور شدند. این مطالعات با کلید واژه cued speech از بانک‏های اطلاعاتی Proquest،  Medlineو Scopus و نیز پایان‏نامه‏ها و کتاب‏های معتبر از سال 1972 تا 2011 استخراج شده‏اند.
نتیجه‏گیری: گفتار نشانه‏ای از جمله روش‏های شفاهی است که همه صداها را قابل دیدن و قابل دسترس می‏کند. این روش ادراک گفتار را بسیار ساده می‏سازد؛ همچنین مهارت‏های لب‏خوانی و توانایی استفاده از باقی‏مانده شنوایی را در کودکان کم‏شنوا بهبود می‏بخشد. گفتار نشانه‏ای توانایی برقراری ارتباط و درک و تمایز گفتار را از سنین کودکی افزایش می‏دهد و گفتار و توانایی بهره‏گیری از کاشت حلزون را بهبود می‏بخشد. هدف اصلی از ابداع گفتار نشانه‏ای ارتقاء سطح خواندن و نوشتن کودکان کم‏شنوا بوده است که در این حیطه به نظر کاملاً موفق می‏رسد.

واژه‌های کلیدی: گفتار نشانه‌ای، لب‌خوانی، گفتارخوانی، کم‌شنوا، زبان گفتاری
متن کامل [PDF 316 kb]   |   متن کامل (HTML)   (3778 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری |
دریافت: 1390/10/5 | پذیرش: 1391/2/6 | انتشار: 1392/7/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 4-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
شنوایی شناسی - دانشگاه علوم پزشکی تهران Bimonthly Audiology - Tehran University of Medical Sciences
Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657