1- گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (10708 مشاهده)
زمینه و هدف: توانایی درک این موضوع که دیگران واجد حالات ذهنی هستند که میتواند با حالات ذهنی خود فرد یا واقعیت متفاوت باشد، نظریه ذهن نامیده میشود. این مطالعه با هدف بررسی نظریۀ ذهن و رابطۀ آن با کنشهای اجرایی در کودکان سالم، ناشنوا و کاشت حلزون شده صورت گرفت.
روش بررسی: جامعۀ آماری پژوهش را دانشآموزان دختر سالم، ناشنوا و کاشت حلزون شدۀ شهر مشهد تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، ۳۰ نفر از کودکان در گروه سنی ۱۲-۸ سال انتخاب شدند. برای اندازهگیری تئوری ذهن از مقیاس ۳۸ آیتمی نظریۀ ذهن و برای سنجش کنشهای اجرایی از آزمون عصبروانشناختی و شخصیتی کولیج استفاده شد. دادهها با استفاده از همبستگی اسپیرمن، آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون کروسکال والیس تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری بین سه گروه در نمرۀ نظریۀ ذهن و در خردهمقیاس کنشهای اجرایی وجود دارد. بین گروه سالم و ناشنوا(p=۰/۰۱) و همچنین بین گروه ناشنوا و کاشت حلزونی(p=۰/۰۱) در متغیر برنامهریزی تفاوت معنیداری وجود دارد. اما بین نظریۀ ذهن و کنشهای اجرایی بهطور کلی و بین نظریۀ ذهن با هر یک از خردهمقیاس کنشهای اجرایی در این سه گروه همبستگی وجود نداشت.
نتیجهگیری: براساس این یافتهها، کودکان ناشنوا و کاشت حلزون در زمینۀ نظریۀ ذهن و کنشهای اجرایی در مقایسه با کودکان سالم عملکرد ضعیفتری دارند.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.