1- گروه شنواییشناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران 2- مرکز تحقیقات توانبخشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران 3- گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
چکیده: (12119 مشاهده)
زمینه و هدف: پدیده دوزبانگی که یکی از مسائل مطرح در حیطۀ روانشناسی و زبانشناسی است میتواند بر پردازش گفتار نیز تأثیرگذار باشد. برای بررسی پردازش شنیداری آزمونهای زیادی طراحی شده است. یکی از این آزمونها، آزمون اعداد دایکوتیک است که توجه شنیداری تقسیم شده را بررسی میکند. هدف پژوهش حاضر مقایسۀ توجه شنیداری افراد دوزبانه و تکزبانه جوان ایرانی بود.
روش بررسی: مطالعۀ مقطعی مقایسهای حاضر روی 30 دانشجو دوزبانه (آذریـفارسیزبان) با میانگین سنی 63/23 و انحراف معیار 25/3 و 30 دانشجو تکزبانه (فارسیزبان) با میانگین سنی 27/22 و انحراف معیار 02/3 در محدودۀ سنی 18 تا 30 سال از دو جنس انجام شد. آزمون اعداد دایکوتیک روی افراد راست دست برخوردار از شنوایی محیطی هنجار، انجام شد.
یافتهها: بین امتیازهای آزمون اعداد دایکوتیک افراد دوزبانه و تکزبانه تفاوت معنیداری مشاهده نشد(p=0/195)، و همچنین بین امتیازهای گوش راست و گوش چپ در گروههای تکزبانه(p=0/465) و دوزبانه(p=0/054) تفاوت معنیداری مشاهده نشد. از نظر آماری تفاوت معنیداری بین نمونههای زن و مرد در گروه تکزبانهها مشاهده شد(p=0/031) و در این گروه میانگین امتیازها در زنان بیشتر از مردان بود.
نتیجهگیری: نتایج بهدست آمده نشان داد که افراد دوزبانه و تکزبانه در توجه شنیداری تقسیم شده تفاوت قابل توجهی ندارند و به نظر میرسد فراگیری زبان دوم در سنین پایین بر این نوع توجه شنیداری، تأثیر بارزی ندارد.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.