زمینه و هدف: یادگیری و حافظه، دو کارکرد شناختی سطح بالا در انسان هستند که کمشنوایی بر آنها تأثیرگذار است. در بررسی حاضر، دو آزمون معاینۀ مختصر وضعیت شناختی و آزمون یادگیری شنواییـکلامی ری، برای بررسی وضعیت شناختی و یادگیری و حافظۀ واژگانی در بزرگسالان ناشنوای استفادهکننده از زبان اشاره، اجرا شد. روش بررسی: مطالعۀ مقطعیـمقایسهای حاضر روی 30 ناشنوای مادرزاد بزرگسال استفادهکننده از زبان اشاره فارسی و 46 بزرگسال هنجار در محدودۀ سنی 19 تا 27 سال در دسترس از دو جنس، با حداقل سطح سواد در حد دیپلم، انجام شد. بعد از انجام آزمون معاینۀ مختصر وضعیت شناختی، آزمون یادگیری شنواییـکلامی ری برای بررسی یادگیری و حافظۀ واژگانی، با ارائۀ دیداری از طریق رایانه اجرا شد. یافتهها: میانگین امتیاز آزمون معاینۀ مختصر شناختی و میانگین امتیازهای مراحل مختلف آزمون ری، در افراد ناشنوای مادرزاد نسبت به گروه هنجار، پایینتر بود و اختلاف مشاهده شده بهجز دو بخش از مراحل آزمون ری، در کلیه موارد معنیدار بود(p=0/018). بین امتیاز دو آزمون تنها در افراد هنجار، ارتباط معنیداری مشاهده شد(p=0/043). جنسیت بر نتایج آزمونها تأثیری نداشت. نتیجهگیری: وضعیت شناختی، یادگیری و حافظۀ واژگانی در افراد ناشنوای مادرزاد نسبت به افراد هنجار، ضعیفتر است. بهنظر میرسد استفاده از زبان اشاره بهعنوان شیوۀ اصلی برقراری ارتباط در افراد ناشنوا، ضعف در یادگیری و حافظۀ واژگانی را باعث میشود. |