1- گروه زبانهای خارجی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران 2- گروه زبانشناسی همگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، ایران 3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران 4- گروه آمار زیستی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
چکیده: (11631 مشاهده)
زمینه و هدف: فرکانس پایۀ آغازۀ واکداری بهعنوان سرنخ آکوستیکی با واکداریـبیواکی همخوانهای انفجاری مرتبط است. هدف پژوهش حاضر مطالعۀ آکوستیکی فرکانس پایۀ آغازۀ هجای همخوانهای انفجاری دهانی آغاز کلمه در کودکان کاشت حلزونشده و مقایسۀ آن با کودکان شنوا است.
روش بررسی: در این مطالعه، مقدار فرکانس پایۀ آغازۀ هجا در تولید همخوانهای انفجاری دهانی آغاز هجا توسط ۴۷ کودک ناشنوای پیشزبانی که ۶۱ ماه (دامنۀ ۷۶-۴۷ ماه با انحراف معیار ۶/۸) از کاشت حلزون شنواییشان میگذشت اندازهگیری و با نتایج تولید ۶۰ کودک شنوا که ۶۰ ماه سن داشتند (دامنۀ ۷۳-۴۹ ماه با انحراف معیار ۵/۶ ماه) مقایسه شد. از آزمون آماری اندازهگیریهای مکرر و آزمون مقایسههای چندگانه بنفرونی برای انجام تحلیلهای آماری استفاده شد.
یافتهها: در تمام محلهای تولید، مقدار فرکانس پایۀ آغازۀ هجای انفجاریهای بیواک بیشتر از انفجاریهای واکدار بود؛ که دلیل آن میتواند پایینتر بودن جایگاه حنجره و استخوان لامی در انفجاریهای واکدار باشد. از سوی دیگر، در بیشتر موارد فرکانس پایۀ آغازۀ هجای کودکان کاشت حلزونشده کمتر از کودکان شنوا بود و اینکه در انفجاریهای واکدار بین فرکانس پایۀ آغازۀ هجای کودکان کاشت حلزونی و شنوا تفاوت معنیدار مشاهده شد(p=۰/۰۰۵).
نتیجهگیری: در تمام محلهای تولید، مقدار فرکانس پایۀ آغازۀ هجای همخوانهای انفجاری بیواک بیشتر از انفجاریهای واکدار بود. براساس جنسیت بین فرکانس پایۀ آغازۀ هجای دختران و پسران تفاوت معنیدار وجود نداشت. اما، در انفجاریهای واکدار بین فرکانس پایۀ آغازۀ هجای کودکان کاشت حلزونی و شنوا تفاوت معنیدار مشاهده شد.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.