1- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران 2- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران 3- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده: (10468 مشاهده)
زمینه و هدف: برنامههای درمانی محدودی در حوزۀ کاربردشناسی وجود دارند. این برنامههای درمانی مدون و مکتوب برای مراجع، تیم توانبخشی و درمانگران مفید هستند . پژوهش حاضر با هدف طراحی یک برنامۀ درمانی برای مهارتهای کاربردشناسی در چهار حوزه نوبتگیری، حفظ موضوع، درخواست رفع ابهام، و همچنین و پاسخ به درخواست رفع ابهام و بررسی روایی محتوایی و اثربخشی بالینی این برنامه انجام شد.
روش بررسی: برنامۀ درمانی مهارتهای کاربردشناسی با انجام تحقیقات کتابخانهای طراحی شده و روایی محتوایی آن با نظرسنجی از کارشناسان بهدست آمد. برای تعیین اثربخشی بالینی برنامه ، طرح تکموردی با خط پایه چندگانه و پیگیری استفاده شد. پنج کودک آسیبدیدۀ شنوایی با روش نمونهگیری قضاوتی و به روش پلکانی وارد مطالعه شده و برنامه درمانی در ۱۶ جلسه برای آنها انجام شد. دادهها با استفاده از اندازۀ اثر و تحلیل چشمی نمودارها تحلیل شدند.
یافتهها: برنامۀ درمانی از نظر کارشناسان دارای روایی محتوایی بود. تحلیل چشمی نمودارها نشان داد همه آزمودنیها در نوبتگیری، حفظ موضوع و پاسخ درخواست رفع ابهام، پیشرفت داشتند (اندازه اثر ≥۸/۰)، بهجز آزمودنیها ی ۱ و ۴ که اندازه اثر متوسط (۸/۰≥اندازه اثر≥۲/۰) دیده شد. در درخواست رفع ابهام، آزمودنیها ی ۲ و ۴ پیشرفتی نداشتند و اندازۀ اثر برای آنها تعریف نشده بود ولی آزمودنیهای دیگر پیشرفت نشان دادند (اندازه اثر ≥۸/۰).
نتیجهگیری: برنامۀ درمانی مهارتهای کاربردشناسی روایی محتوایی داشته و روی مهارتهای کاربردشناسی آزمودنیها، اثربخش بود.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.