1- گروه گفتاردرمانی، دانشکدۀ توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران 2- گروه آمار زیستی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده: (19321 مشاهده)
زمینه و هدف: آزمون نامیدن خودکار سریع ابزار مناسبی برای شناسایی بسیاری از کودکان با ناتوانی خواندن است. با توجه به اهمیت این آزمون، هدف این مطالعه تعیین نقطه برش آزمون و حساسیت و ویژگی آن در کودکان بهخوان و نارساخوان است.
روش بررسی: هجده دانشآموز هفت تا هشت سال که در پایۀ دوم و سوم تحصیل میکردند در دو گروه شامل کودکان مبتلا به نارساخوانی رشدی با میانگین سنی ۱۰۰ ماه و هجده دانشآموز در گروه کودکان بهنجار با میانگین سنی ۱۰۷ ماه براساس نمونهگیری غیرتصادفی از مراکز اختلال یادگیری و مدارس منطقۀ ۶ شهر تهران انتخاب شدند. این آزمون شامل چهار بخش اشیا ء، رنگها، اعداد و حروف است. در هر خردهآزمون پنج مورد بهطور تصادفی روی کارتها تکرار شدهاند، بهگونهای که افراد باید روی هر کارت ۵۰ مورد را بهطور سریع نام ببرند.
یافتهها: نقطۀ برش آزمون با بررسی سطح زیر منحنی راک و حساسیت و ویژگی آزمون تعیین شد. میزان سطح زیر منحنی برای هر یک از خردهآزمونها بهتفکیک عبارتند از نامیدن حروف (۸۴/۰)، نامیدن رنگها (۸۹/۰)، نامیدن اعداد (۹۷/۰)، نامیدن تصاویر (۸۸/۰) و کل آزمون (۹۶/۰). در کل آزمونها میزان حساسیت یک و ویژگی ۷۹/۰ است. بالاترین میزان حساسیت و ویژگی مربوط به خردهآزمون نامیدن اعداد است که بهترتیب عبارت از ۱ و ۹۰/۰ بود.
نتیجهگیری: در این پژوهش با استفاده از یافتهها مشخص شد آزمون سرعت نامیدن قدرت تشخیص کودکان نارساخوان از بهنجار را دارا است.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.