1- گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران 2- گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
چکیده: (9741 مشاهده)
زمینه و هدف: آسیب ویژۀ زبان از شایع ترین اختلالات زبانی دوران رشد است که به واسط ۀ وجود ناهمگونیهای فراوان در پروفایل زبانی جمعیت مبتلا و هم پوشانی علائم این اختلال با سایر اختلالات زبانی رشدی ، تشخیص آن توسط محققان و درمانگران مختلف با دشواری هایی همراه است . هدف از این مطالعه، مروری بر معیارهای تشخیصی ارائه شده در مطالعات مختلف، بحثهای مطرح شده در تشخیص و معرفی دقیق ترین روشهای تشخیصی موجود بود.
روش بررسی: در این مطالعه، مقالات منتشر شده در فاصلۀ سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۲ درباره شیوه های تشخیص کودکان پیش دبستانی مبتلا به آسیب ویژۀ زبان از کودکان هنجار در بانک های اطلاعاتی Pubmed ، Google scholar ، Cochran Library ، Web of Science ، ProQuest ، Springer ، Oxford ، Science Direct ، Ovid ، Iran Medex و Magiran با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با آسیب ویژۀ زبان ، شناسایی و تشخیص، آزمونهای استاندارد و آزمونهای رشد زبان مورد بررسی قرار گرفته اند.
نتیجهگیری: نتایج مطالعۀ حاضر نشان میدهد که بر خلاف توافق عمومی متخصصان و درمانگران بر معیارهای استثنا کردن که یکی از اجزاء فعالیتهای تشخیصی آسیب ویژۀ زبان است، توافق نظر عمومی در مورد معیار دیگر یعنی معیارهای شمول وجود ندارد و در مطالعات مختلف، معیارهای متفاوتی مورد استفاده قرار گرفتهاند که بهطور کلی قابل تقسیم به دستههای قضاوت بالینی درمانگر، معیارهای مبتنی بر عدم انطباق، آزمونهای استاندارد و نشانگرهای بالینی و نشانگرهای حاصل از گفتار خودانگیخته هستند. در این مطالعه، مزیتها، معایب و کاربرد بالینی هر شیوه مورد بحث قرار گرفته است.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.