کلینیک گفتاردرمانی، درمانگاه فرهنگیان شهید ابوذری، شهرری، تهران، ایران
چکیده: (12504 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشآموزان دارای هوش مرزی مهارتهای روایی و درکی متفاوتی دارند. این پژوهش به مقایسۀ ناروانیها و درک داستان در دانشآموزان مرزی و دانشآموزان عادی و بررسی رابطۀ بین این متغیرها پرداخته است.
روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی ۳۰ دانشآموز دارای هوش مرزی با ۲۵ دانشآموز عادی مقایسه شدند. جامعۀ آماری دانشآموزان ۶ تا ۱۳ ساله شهر تهران بود. نمونهگیری تصادفی طبقهای از مدارس منطقه سه برای انتخاب افراد به کار رفت. برای ارزیابی دانشآموزان از روایت تصویری، آزمون درک داستان پژوهشگرساخته، و برای تحلیل دادهها آزمون منویتنی یو، آنالیز کوواریانس و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
یافتهها: دانشآموزان دارای هوش مرزی ناروانی کلمهای(p=۰/۰۰۵) و ناروانی عبارتی(p=۰/۰۱) بیشتری نسبت به دانشآموزان عادی تولید کردند. ضمناً آنها در درک داستان(p<۰/۰۰۲) ضعیفتر عمل کردند. بین ناروانی عبارتی و درک داستان(r=-۰/۲۱) رابطۀ معنیداری وجود داشت.
نتیجهگیری: دانشآموزان دارای هوش مرزی در روایتگری ناروانیهای بیشتری را نشان میدهند و در درک داستان نیز ضعیفتر هستند. رابطۀ منفی بین درک داستان و ناروانیها وجود دارد.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.