1- مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران 2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران 3- گروه روانپزشکی بیمارستان گلستان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (12869 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت های تصحیح مکالمه برای برقراری موفقیتآمیز ارتباط کلامی دوطرفه، ضروری هستند. اختلالات شناختی زبانی میتواند بر این مهارت ها تأثیر منفی داشته باشد. با توجه به مسائل ویژۀ شناختی زبانی کودکان کمشنوا و کمبود اطلاعات دربارۀ راه کارهای تصحیح مکالمۀ آنها، این مطالعه انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش مقطعی ۵۸ کودک کمشنوای متوسط (۳۸ پسر و ۲۰ دختر) با دامنۀ سنی ۷-۶ سال از شهر اهواز شرکت داشتند. فراوانی بهکارگیری راه کارهای تصحیح مکالمه، امتیاز هوش، حافظه، واژه یابی، غنای واژگانی و میانگین طول جمله از طریق آزمونهای شناختی زبانی در ۱۰ موقعیت مکانی بهدست آمد. آنالیز دادهها در نسخۀ ۱۸ نرمافزار SPSS با آزمون های t مستقل، پیرسون و رگرسیون لجستیک انجام شد.
یافتهها: بین بهکارگیری راه کار شفافسازی و هوش ارتباطی اجتماعی رابطۀ مستقیم(p=۰/۰۴۵) و بین بهکارگیری انواع راه کارهای تصحیح مکالمه و توانمندی های زبانی کودکان کم شنوای متوسط همبستگی مستقیم(p<۰/۰۵) دیده شد.
نتیجهگیری: کودکان کم شنوای متوسط شش تا هفت ساله از راه کار تکرار کردن، بیشتر از سایر راه کارها برای اصلاح مکالمه استفاده کردند. با افزایش یک واحد در توانایی واژه یابی یا افزایش یک واحد در میانگین طول جمله کودکان مورد مطالعه، می توان انتظار داشت که یک واحد بر میزان استفاده از راه کار تکرار کردن افزوده می شود.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.