1- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران 2- گروه آمار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده: (11462 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارتهای پردازش واجی شامل توانایی ذخیرهسازی، بازیابی و استفاده از رمزهای واجشناختی در حافظه است. این پژوهش با هدف بررسی و مقایسۀ این مهارتها در کودکان شش سالۀ نابینا و بینا صورت گرفته است. روش بررسی: اینپژوهش یک مطالعۀ مقطعی بوده است. آزمودنیها شامل 24 کودک نابینا و 24 بینای شش تا هفت ساله بود. ابزار پژوهش عبارت بود از آزمون ارزیابی اختلالات خواندن و نوشتن در دانشآموزان دبستانی، مهارتهای زبانی و شناختی و خردهآزمون نامیدن آزمون ارزیابی آفازی. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در میانگین درصد پاسخهای درست خردهآزمون بازشناسی صدا در ناکلمه و خردهآزمون نامیدن گلها، گروه بینا عملکرد بالاتری داشتند و تفاوت معنیدار بود(p<0/001). در میانگین درصد پاسخهای درست خردهآزمون حافظۀ کلمات و جملات، گروه نابینا عملکرد بالاتری داشت و تفاوت معنیدار بود(p<0/001) و در بقیه خردهآزمونها تفاوت مشاهده شده معنیدار نبود. نتیجهگیری: کودکان نابینا در آیتمهای مربوط به حافظه، عملکرد بهتری را داشتند که این مسئله ناشی از حافظۀ شنیداری قویتر بود.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.