1- گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران 2- گروه هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران 3- گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
چکیده: (12001 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعۀ زبان و شناسایی دقیق و سریع اختلالات و درمان آن از اولویت بالایی برای متخصصان برخوردار است. یکی از روشهای بررسی سریع ساختار زبانی، روش تکرار جمله است که جهت اجرا و تجزیه و تحلیل، سریعتر از دیگر روشها است. هدف از این پژوهش ساخت آزمون تکرار جمله برای اندازهگیری ساختار دستور زبان کودکان 5/2 تا 4 ساله و تعیین روایی و پایایی آن بود. روش بررسی: در چند مرحله، با کمک آسیبشناس گفتار و زبان و زبانشناس، جملاتی مخصوص کودکان 5/2 تا 4 ساله تهیه شد. با نظرسنجی از 10 نفر از استادان، روایی محتوایی جملات بررسی شد. از بین این جملات 41 جمله که دارای روایی بالای 80 درصد بودند بهعنوان جملات آزمون انتخاب شد. سپس تصاویر مناسب با جملات تهیه گردید و دوباره نظرسنجی انجام شد. 72 کودک (دختر و پسر) در سه گروه سنی شامل 5/2 تا 3، 3 تا 5/3، 5/3 تا 4 سال، در این آزمون شرکت کردند. پایایی بهروش آزمونـبازآزمون به فاصله 2 هفته برای همان 72 کودک اجرا شد. یافتهها: شاخص روایی محتوایی جملات نهایی آزمون 80 درصد بهدست آمد. میزان تکرارپذیری نسبی کل آزمون 95/0 و خطای معیار اندازهگیری آزمون برابر با 45/7 بهدست آمد. همچنین تفاوت بین میانگینهای امتیاز کسب شده از جملات آزمون بین گروههای سنی مورد مطالعه معنیدار بود(p=0/014 ,p<0/001 ,p<0/001). نتیجهگیری: آزمون تکرار جمله روشی سریع برای اندازهگیری ساختار دستور زبان کودکان 5/2 تا 4 ساله فارسیزبان میباشد. همچنین آزمون از لحاظ محتوایی، روا بوده و پایایی بسیار بالایی دارد.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.